دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
آیا میدانید که تبعیض شما را می كشد؟
با خواندن این جمله حتما یاد تبعیضهای نژادی و سیاسی و ... میافتید. اما نه! این بار بحث به این بزرگی نیست. چیزی كه كشنده است تبعیض در محیط كار است! به تازگی دانشمندان فنلاندی با مطالعه بر روی یك گروه كارگر انگلیسی متوجه این حقیقت شدهاند كه روستایی كه در محیط كار ناعادلانه رفتار میكنند و بین كارمندان فرق میگذارند،باعث كوتاه شدن عمر آنها میشوند.
این دانشمندان میگویند كسانی كه احساس میكنند رئیسشان با آنها عادلانه برخورد میكند،خیلی كمتر به بیماری قلبی دچار میشوند و در نتیجه از مهمترین عامل مرگ ومیر عامل مرگومیر در جهان غرب مصون میمانند. یك پژوهشگر از موسسه سلامتی شغلی در فنلاند میگوید: اكثر مردم اهمیت زیادی به رفتار عادلانه از سوی مقامات میدهند. به همین دلیل هم نبود عدالت میتواند باعث ناراحتی، استرس و احساس محرومیت در افراد شود.
بر پایه این مطالعه تازه انجام شده،مردم هنگامی احساس میكنند كه در محیط كار با آنها عادلانه رفتار میشود كه مقام مافوق آنها به نظراتشان اهمیت بدهد، در تصمیمگیریها آنها را هم مطلع كند،و با همه كارمندان یكسان و با صداقت رفتار كند.
اما این نتایج چه طور بدست آمده؟ به عبارتی چه طور دانشمندان بین رفتار عادلانه رئیس با كارمندان و عمر بیشتر آنها رابطه برقرار كردهاند! پاسخ این است كه پژوهشگران بیش از ۶ هزار ۴۰۰ کارمند خصوصی مرد را كه همه انگلیسی بودند در طی ۱۰ سال مورد مطالعه قرار دادند و آنها را بر اساس برخورد كه در محیط كار با ایشان میشد،به دو گروه تقسیم كردند. در نهایت دانشمندان دریافتند كه كسانی كه معتقد بودند در محیط كار با آنها عادلانه رفتار میشود به احتمال۳۰ درصد كمتر از كسانی كه احساس میكردند در محیط كارشان تبعیض وجود دارد ، گرفتار بیماری قلبی شدند.
در مطالعاتی هم كه قبل از این انجام شده، مشخص شده كه داشتن استرس زیاد در محیط كار صدمات فیزیكی حین كار را بالا میبرد و باعث ایجاد فشار خون بالا و بیماریهای قلبی و حتی افسردگی میشود.
همچنین افرادی كه در محیط كار دچار استرس هستند،بیشتر گرفتار رفتارهای نادرست و منفی میشوند كه به خودشان هم آسیب میزند مثل سیگار كشیدن و نوشیدن الكل. بد نیست به این بهانه كمی هم درباره شرایط و محیطكاری صحبت كنیم.
یكی از عواملی كه میتواند برای شما استرسزا باشد، نداشتن امنیت شغلی است. به این معنی كه فرد حقوق خوب و شغل مناسبی نداشته باشد و از این امر كه میتواند همواره از راه شغل فعلی خود درآمد داشته باشد، اطمینان نداشته باشد. عوامل دیگری كه میتوانند در محیط كار به ضرر شما باشند، محیط فیزیكی نامناسب، بار كاری بیش از حد، زمان طولانی كار و عدم وجود رابطه مناسب بین شما و همكارانش است.
بنابراین سعی كنید به تمامی این عوامل دقت كنید و اگر هر یك از آنها شما را آزار میدهد. سعی كنید وضعیت را بهبود بخشید. چون نه تنها رئیس بد اخلاق میتواند باعث بیماری و كوتاهی عمر شما شود بلكه تمام این عوامل - اگر خیلی طول بكشند- در نهایت به ضرر شما خواهد بود.
یاشار تقی زاده
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست