چهارشنبه, ۱۹ دی, ۱۴۰۳ / 8 January, 2025
اقتصاد جهانی و نیم نگاهی به صنعت خودرو سازی ایران
جهانی شدن ، مطرح ترین چالش امروز پیش روی بشر همواره بعنوان بحثی اجتناب ناپذیر در جای جای دنیا شناخته شده و دولتها و ملتها را به کام خود فرو می برد . حال آنانکه از لحاظ تکنولوژیکی و اقتصادی جایگاه مطلوبی برای خود فراهم کرده اند در این میان برنده و آنهایی که نتوانسته اند خود را به جایگاه مطلوبی برسانند بازندگان این گود قلمداد میشوند ، به دو علت :
۱) گروه اول با در دست داشتن تکنولوژی کالای ارزانتری را ارائه میدهند .
۲) گروه اول از نظر تنوع محصول و سطح بالای تکنولوژی غنی تر از گروه دوم است و محصول به روز ارائه میدهد .
کشورما نیز بعنوان یک کشور درحال توسعه با وجود اینکه از بسیاری از امکانات برای ارتقاء به سطح بالای تکنولوژی برخوردار است ، ولی به دلیل وجود برخی ناهماهنگی ها و مسائل خاص ، هنوز نتوانسته خود را به جایگاه مطلوبی برساند . صنعت خودرو نیز از این بحث مستثنی نیست . وجود برخی مشکلات از قبیل جنگ و بازسازی پس از جنگ که مقدار قابل توجهی از ذخایر ارزی کشور را به خود اختصاص داد مانع از رشد و اعتلای این صنعت در طول ۲۰ سال گذشته شد . اختلافات سیاسی داخلی و بسته شدن فضای سیاسی کشور در روزهای پس از انقلاب نیز محیط داخلی را به صحنه ی جنگ میان قبیله ای بدل ساخته و جامعه را از حضور بسیاری از سرمایه های انسانی بومی محروم ساخت . از طرفی پس از پیروزی انقلاب گروهی از سرمایه گذاران خارجی که در صنعت خودرو ایران فعالیت داشتند دیگر حاضر نبودند بحث ساخت خودرو را در ایران دنبال کنند و این امر باعث فرار دانش فنی و سرمایه در آنروز از کشور شد .
از طرفی این صنعت با برخی حمایت های غیر اصولی و یا فشارهای بیش از حد از طرف برخی افراد و جریانها در دوره های مختلف روبرو بوده و با وضع کنونی کشور در آینده خواهد بود . به عنوان مثال هر زمانی که قیمت نفت رو به افزایش رفته دولت اقدام به وارد کردن تعداد انبوهی اتومبیل خارجی به داخل نموده است و این عدم ثبات در سیاستهای اقتصادی و غلتاندن اقتصاد ملی در ورطه ی روزمرّه گی ، خود بعنوان بخشی برزگ از مشکلات این صنعت و دیگر صنایع و بخشهای تولیدی کشور است .
ولی اصل بحث در اینجا جهانی شدن است . اگر بخواهیم با وجود شرایطی که امروز در صنعت خودرو سازی کشور حاکم است ، پدیده ی جهانی شدن را بپذیریم کاری کاری بجز نابودی این صنعت نوپا انجام نداده ایم . زیرا با باز شدن دربهای کشور بسوی محصولات خارجی عملا صنعت نوپای داخلی را در مقابل طوفانی از غولهای صنعتی دنیا قرار داده ایم که با اولین هجوم بخاطر تنوع ، کیفیت بالا ، قیمت نسبتا برابر و مزیتهای این چنینی ، مصرف کننده دیگر بطرف محصولات داخلی نمی رود و از طرفی بخاطر همان کمبودها نمی توانیم محصول داخلی را در بازارهای دیگر بفروش برسانیم که این مسئله باعث مرگ تدریجی و سپس نابودی کامل صنعت خودرو کشور میشود . از طرفی باید به اقتصاد جهانی پیوست و برای پایداری و رشد صنعت خودرو چاره ای جز هم سطح شدن با صاحبان اولیه این صنعت وجود ندارد .
برای رسیدن به این هدف باید از راههای گوناگون وارد عرصه شویم که به اختصار در زیر می آید :
۱) ارتقاء موقعیت تکنولوژیکی و دانش فنی : از نظر موقعیت تکنولوژیکی در کشور مشکل چندانی نداریم و نیازمند یک هماهنگی همه جانبه و اتحاد مراکز آموزشی- تحقیقاتی و صنعتی هستیم . در مورد دانش فنی میتوانیم با دعوت کردن از صاحب نام های دنیا و ایجاد قرارداد های فنی مناسب مانند پروژه های مشترک ، گرفتن سفارش ساخت قطعات ، بورسیه کردن تعدادی دانشجو در دانشگاههای متبر دنیا در شاخه های مختلف صنعت خودرو با حمایت مالی صنایع خودرو سازی که بتدریج و در یک فرایند میان مدت به انتقال تجربه بداخل می انجامد ، ادغام شدن با خودرو سازهای بزرگ و دعوت آنها به سرمایه گذاری مشترک با نام ایرانی ، به پویایی این صنعت راهبردی کمک کنیم .
۲)ستفاده ی بهینه از زیر ساختهای مناسب توسعه : در زمینه زیرساختهای توسعه از امکانات خوبی بهره مندیم . از نظر فراوانی نیروی کار متعهّد در جایگاه مطلوبی قرار داریم که با سازماندهی مناسب و آموزشهای بهنگام و فرهنگ سازی می توانند در رشد و اعتلای صنعت خودرو نقش در خور توجهی ایفا کنند . همانطور که میدانیم مصرف بهترین عامل پشتیبانی کننده تولید است و در کشور در هر سال نیاز به ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو داریم و با احتساب کمبود های موجود ، این رقم فراتر خواهد رفت . از طرفی با بازار ۳۰۰ میلیون نفری CIS در شمال کشور روبرو هستیم و به بازار لوکس پسندو پول خرج کن اعراب درجنوب خلیج همیشه پارس دسترسی سهل و کامل داریم و میتوانیم برای راه اندازی اولیه ی صنایع اتومبیل سازی داخلی ، بعنوان واسطه ی تولیدی بین تولید کننده مادر و مصرف کننده نهایی قرار بگیریم که این موقعیتی مناسب برای رشد و توسعه و ایجاد سازمان تولید و کسب تجربه برای صنعت داخلی است .
۳) پایین آوردن هزینه های تولید :
الف) مقدار ارزبری
ب) هزینه نیروی کار و تامین قطعات
پ) هزینه های سربار و تحمیلی به صنعت
پایین آوردن هزینه تولید نیز یکی از مهمترین نکاتی است که برای ورود به بازار رقابتی باید مورد توجه قرار گیرد . این مهم به سه فاکنوری که در بالا آمد بستگی دارد که در زیر می آید :
الف ) مقدار ارزبری : در تولید هر کالایی در کشور مقداری هزینه ارزی لحاظ میشود که با پایین آمدن قیمت ارز و افزایش قدرت پول ملّی ، قیمت تمام شده خودرو در کشور پایین می آید و پایین آمدن قیمت تمام شده باعث بالارفتن قدرت خرید مصرف کننده شده و در نهایت به توسعه بازار محصول می انجامد .
ب ) هزینه نیروی کار و تامین قطعات : با بررسی شرایط موجود اقتصادی کشور به این نتیجه میرسیم که در تهران و برخی شهرهای بزرگ کشور هزینه های زندگی به مقدار قابل توجهی بالاتر از شهرهای کوچک است که این مسئله پرداخت دستمزد بالاتری را درهر واحد نیروی انسانی طلب میکند و از طرفی زندگی شخصی کارکنان واحد های تولیدی را با فشارهای بیرونی عدیده ای مواجه میکند که این مهم خود را بطور مستقیم در کیفیت کار کارکنان نمایان میکند . یعنی از طرفی پرداخت دستمزد و هزینه های جانبی دستمزد بالاتر و از طرفی مواجهه با راندمان پایین تر کاری . در سوی دیگر هزینه های حمل و نقل قطعات و جمع کردن آنها از گوشه و کنار کشور به یک منطقه ی خاص بدون شک هزینه های بالایی را بر تولید تحمیل میکند و میتوان با متمرکز کردن صنایع مورد نیاز و احداث کارخانه در نزدیکی صنایع مادر بخش قابل توجهی از این هزینه ها را سرشکن کرد .
پ ) هزینه های تحمیلی بر صنعت خودرو : دولت باید ملزم شود به اینکه هزینه هایی را که از راههای مختلف بر صنعت تحمیل میشود ( مثل انواع مالیاتها ی بی اساس و . . . ) از میان برداشته و با یکسان سازی نرخ ارز در آینده ، از مزیتهای وارداتی خاص که در اختیار دارد صرفنظر کرده و با صدوراجازه ی انتشار اوراق مشارکت برای تامین مالی آسان و سریع و هرگونه راهکار دیگر برای کاهش هزینه های تامین مالی صنعت ، راه را برای پویایی و گسترش حقیقی و توانمند کیفیت محور در صنایع اتومبیل داخلی که به حق راه انداز و راهبر بسیاری از صنایع بزرگ و کوچک در کشور میباشد هموار کند .
محسن سیروس
parseconomist.blogfa.com
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست