سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
علت منع روابط آزاد میان زن و مرد چیست
این منع میتواند بر چند اصل مبتنی باشد:
اولاً بین زن و مرد نامحرم جذب و انجذابی وجود دارد که مبنای آن کششهای مختلف روانی و زیستی در هر یک از زن و مرد و بین آن دو است.
غریزههای نفسانی که در صورت تعدیل، نیازهای طبیعی بشر را تأمین کرده و در صورت افسار گسیختگی حیات سالم او را مورد مخاطره قرار میدهند، نقش مهمی در این میان بازی میکنند. مهمترین این غریزهها، غریزه جنسی و میل به دوست داشتن و دوست داشته شدن است.
ثانیاً آدمی در مقابل غریزه جنسی و کنترل آن ناتوانتر است تا درمقابل باقی غرایز. علت امر هم روشن میباشد زیرا که احساس لذتی که تأمین این غریزه به دنبال دارد کم نظیر بلکه غیرقابل مقایسه با سایر لذات است. در روایات هم امر به بیانهای متفاوت تاکید شده است از جمله آنها روایت ذیل است: راوی میگوید: امام صادق از ما پرسیدند چه امری از هر چیز دنیا خوشایندتر است؟ عرضه داشتیم خیلی چیزها خوشایند و لذیذند. حضرت فرمود لذت آورترین آن ارضای غریزه جنسی است.(۱)
بر همین اساس است که لازم به نظر میرسد این غریزه باید با عقل تدبیر و اداره شود.
ثالثاً بسیاری از انسانها در اکثر موارد فقط به اتکای عقل، غرایز را کنترل نمیکنند و به ندای عقل توجه نمیکنند. لذا در این میان شریعت به خصوص با دستورات الزامیاش، به کمک عقل آمده و به او در مهار غرایز کمک میکند.
ویژگیهای شریعت در این باره چند چیز است. یکی از آنها که غفلت از آن دینداری مردم را پاره پاره کرده است، دستورات اخلاقی و حریمهایی است که رعایت آنها، بهترین ضمانت ـ اجرای برای سایر قوانین بخصوص حلال و حرامهای فقهیاند. دومین ویژگی شریعت نیز در ایجاد انگیزة قوی، هراس از مجازاتهای اخروی است.
رابعاً رابطه طبیعی از پیش گفته، واقعی و گریزناپذیر است. تداوم نسل بشر فقط از طریق ارتباط زناشویی مرد و زن ممکن است. به فرمایش علامه طباطبایی(ره) مرد و زن از جهات مختلف برای یکدیگر تجهیز شدهاند.(۲)
لکن وجود رابطة افسارگسیختة مردان و زنان در جامعه گزینه مناسبی برای ارتباط مرد و زن نیست (دلایل مسئله را در عبارتهای بعد خواهیم آورد) بنابراین میبایست سراغ راه دیگری رفت. آن راه نمیتواند منع مطلق ارتباط مرد و زن باشد که این راه نه علمی است و نه درست.
حال باید دانست که چرا از دیدگاه دین ارتباط آزاد مردان و زنان صحیح نمیباشد.
● دلایل منع روابط آزاد میان زن و مرد
این دلایل را در موارد ذیل فهرست میکنیم:
۱) لزوم توجه به ابعاد متعالی انسان اعم از مرد و زن
زنان و مردان به عنوان جماعت انسانی ابعادی دارند که برخی از آنها بسیار متعالی و برخی دیگر هم با بخش حیوانی مرتبط هستند. انسان فعالیتهای متفاوتی انجام میدهد و تواناییهای متعددی دارد که با توجه به تواناییها و نوع فعالیتها میتواند اهداف مختلفی برای خود انتخاب نماید.
حال در صورتی که روابط مردان و زنان آزاد باشد، به دلیل آسیبپذیری انسانها در این رابطه و حاکمیت غریزه، ابعاد متعالی آدمی تحت الشعاع قرار گرفته و عقربة ذهنی و رفتاری افراد به سمت مسایل جنسی و حواشی آن رفته و هر یک از آنها از ابعاد متعالی خود و دیگری غفلت میورزند.
روشن است که سرکشی شهوت عقل را ناکارآمد میکند. امام علی بن ابیطالب فرمودهاند که بر اثر هوس و شهوت عقل و خرد از بین میرود.(۳)
۲) حراست از کرامت انسانی زنان
در صورت رواج بیبند و باری جنسی این زنان هستند که بیشتر متضرر میشوند، چرا که در این صورت زنان در ارزیابی مردان، به آبژههای جنسی تبدیل میشوند و تنزل زنان تا به این حد، بدترین شکل ممکن از سقوط شخصیت آدمی است. اگر زنان به خاطر جاذبیتهایشان مورد علاقه واقع شوند و بر این اساس با کسی پیوندی مقدس به نام ازدواج ببندند در حالی که دیگر امتیازات شخصیت آنها هم دیده شده و در مجموع یک همراه و شریک در زندگیای متکامل به حساب آیند، ابداً مذموم نیست. لکن وقتی فقط از لحاظ مسایل شهوانی مورد نظر آیند، بسی خسران نموده و حقیرانه زندگی خواهند کرد. در ادله و روایات موارد قابل توجهی وجود دارد که به مردانی که درصدد ازدواج هستند توصیه میکنند که زنان را فقط بابت جمال ظاهریشان نخواهند و به ابعاد دیگر و شخصیت باطنیشان توجه کنند.
در واقع شیوع نگاه ظاهربین و غلط باعث میشود از توان بالقوه و بالفعل زنان در جهات مختلفی که با پیشرفت جامعه مرتبط است غفلت شده و خود فراموشی مفرطی را نیز در زنان باعث گردد.
۳) تاثیرات مخرب فرهنگی روابط آزاد بر زنان و مردان
مسئله فوق متاسفانه در حد مطرح شده باقی نمیماند بلکه به تغییر فرهنگ به تمام معنا و در تمام ابعادش میانجامد. تبدیل شدن زنان به آبژههای جنسی، تمام ظواهر زنان از جمله پوشش، نوع سخن گفتن، کیفیت و کمیت ایجاد روابط اجتماعی، آمال و آرزوها ... را تغییر میدهد. تشدید این مسئله در زندگی مردان نیز اثر گذارده و به جای مردان غیرتمند طالب زندگی پایدار، از آنان مردان هوسران و متقاضیان کالاهای جنسی میسازد.
۴) تزلزل بنیان خانواده
بدیهی است که انحصار تلذذات جنسی در خانواده زمانی ممکن است که در صحنه علنی جامعه مردان و زنان از این حیث در اختیار یکدیگر نباشند. دسترسی آسان به تأمین غرایز از طرق نامشروع علاوه بر آنکه مردان و زنان (بخصوص گروه اول) متاهلی را که از نظر ایمان و تقوی سست بنیاد هستند در معرض آسیب قرار میدهد، با بالابردن آستانة لذت و کامیابی و توقعات روبه تزاید مردان و زنان از یکدیگر بر فروپاشی خانواده اثر بیشتر میگذارد.
مردان و زنان در مراودات آزاد خود با غیر همسر مداوم در فکر مقایسه همسر خود با نمونههای جدیدند و با این کار احساس رضایت خود را نسبت به خانواده و همسر خود از دست میدهند.
علاوه بر امر فوق وجود این روابط انگیزههای اولیه تشکیل خانواده را از بین میبرد یعنی در پایین کشیدن آمار ازدواج موثر است. در شرایطی که تشکیل خانواده مؤونه و زحمت زیادی در بردارد و بر دوش هر یک از طرفین مسئولیتهایی مینهد، وجود روابط آزاد باعث میشود که متاسفانه افراد از نامطلوبترین راه ممکن غرایز خود را تأمین کنند و فارغ از مسئولیتهای خانوادگی در لذتجویی افراط نمایند.(۴)
اباحیگری در رفتارهای جنسی و انتخاب دوست و رفیق (به جای همسر و شریک زندگی) مهمترین عاملی است که در کشورهای توسعه یافته باعث پیدایش انواع خانودهها (تک والدی، زوجهای آزاد، مادران مجرد و...) شده است.
۵) غریزه محوری به جای بالندگی و سازندگی فکری (استهلاک قوا)
در حالت روابط افسار گسیخته و آزاد، صفحه فکر و مغز آدمی تحت تصرف غریزه درمیآید و قوای مختلف انسان مستهلک در آن میشود. دقیقاً مانند انسانی که البته ناخواسته به بیماری عطش مبتلاست، این انسان تمام همتش نوشیدن آب است و نوشیدن و نمیتواند به مسئله دیگری بیندیشد. به دنبال آنهم تمام افعالش منحصر در همان نوشیدن است.
زمانی که وقت زنده و پویای یک جوان به حواشی مسایل جنسی مصروف میشود دیگر جایی برای فعالیتهای سازنده باقی نمیماند. بر همین اساس است که در قرآن کریم در تمام آیات مربوط به کنترل روابط زن و مرد و ایمن سازی آن میفرمایند که رفتارهای مختلف کنترل کننده «ازکی» هستند یعنی رشد دهنده ترند.(۵) زیرا تمام قوا در سایة فضای ایمن شده رشد میکنند.
۶) ابعاد و پیامدهای سیاسی و اقتصادی روابط آزاد
مسئله روابط آزاد زنان و مردان در طول تاریخ علاوه بر اینکه یک مسئله اجتماعی با ابعاد فرهنگی بوده، ابعاد سیاسی و اقتصادی هم داشته است. کسانی که کمی با تاریخ جهان آشنا بوده و قصه استعمار نو را مطالعه نموده باشند، میدانند که آزادسازی روابط زنان و مردان و اباحیگری اخلاقی تا چه حد جوامع و بخصوص قدرت جوان ملتها را فلج کرده و تخم بیتفاوتی نسبت به مسایل اساسی داخلی یک کشور را بین آنها افشانده است.(۶)
علاوه بر امر فوق باید دانست که همواره واسطهها و دلالان تباهی، بهرههای فراوانی از جاذبههای جنسی بین زن و مرد برده و به ثروتهای کلانی رسیدهاند. امروزه ابعاد اقتصادی و یا سیاسی فساد و فحشا، که نتیجه قهری روابط آزاد است ابعادی جهانی دارد و این مسئله را از سطح یک مسئله اخلاقی و شرعی به سطح غیرقابل باوری کشانده است. وجود میلیونها روسپی در سرتاسر جهان، قانونی شدن رفتار شنیع کسانی که به کارگران جنسی مشهورند و دهها امر خطرناک دیگر همه و همه نتیجه تغییر رفتار انسانها در امر روابط بین زن و مرد و تحول در هنجارهای مربوطه است. متاسفانه در شرایطی که تمکین یک زن از همسرش از نظر طرفداران حیات مدرن گناهی نابخشودنی و فقهای بیاحترامی به زن تلقی میشود، روابط آزاد به راحتی تجویز میگردد.(۷)
۷) سلطه پورنوگرافی بر ارتباطات
پورنوگرافی که از نظر مدافعین روابط آزاد امری مورد نیاز به حساب میآید!(۸) به معنای هرزهنگاری و پرداختن به امور جنسی شنیع و مستهجن در عرصه رسانهای است.
گرچه مسئله پورنو و بحثهای راجع به آن «در حد یک بازی پینگ پنگ و یا مسأله غیرقابل سانسور تنزل یافته است»(۹) ولی در واقع این دیو خوش خط و خال، امروزه باعث شده که هیچ رسانهای و هیچ محصول رسانهای از سیطرة غرایز جنسی خلاصی نیابد. واقعاً به سختی میتوان به کتاب، فیلم، نوار کاست، سی دی و... دست یافت که جلوهای از مراتب مختلف امر مزبور در آن بروز و ظهور نداشته باشد. و این بهرهبرداری از رسانه در راستای هرزگی و ابتذال جنسی قطعاً ضررهای جبران ناپذیری به فرهنگ اخلاق بشری وارد ساخته و خواهد ساخت.
۸) تهدید جدی بهداشت جنسی
روابط آزاد بخصوص در اشکال نهاییاش باعث از بین رفتن یک خاصیت مهم ازدواج میشود و آن انحصار در شریک زندگی است. عدم انحصار در شریک زندگی صرفنظر از آثار روانی متفاوت برای هر یک از زن و مرد و فرزندان و از بین رفتن نسلی پاک و شناخته شده، در حال حاضر و در شرایطی که دنیا در محاصره دهشت آور بیماریهای مقاربتی است، یک فاجعه انسانی جبران ناپذیر به حساب میآید. بسیار واضح است که ایمنسازی روابط آزاد نه آسان است و نه چندان علمی. در زندگیای که بر پایه هوس و اطفای غریزه تشکیل شده است، زن و مرد هیچ ضمانت اخلاقی به یکدیگر نسپردهاند که همدیگر را دوست بدارند، مراقبت کنند و به یکدیگر ضرر نرسانند. بنابراین انتقال ویروسهای خطر آفرین نظیر ویروس ایدز (HIV) از این طریق بسیار شایع است.
در حالی که در یک زندگی با ثبات اخلاقی که افراد به هم تضمین سپردهاند، یکدیگر را دوست میدارند و مراقبت میکنند، حتی اگر یکی از طرفین مبتلا به یک بیماری باشد سعی میکنند روابط خود را ایمن سازند و یا حداقل به دلیل همان انحصار، شیوع و انتقال بیماریها به کندی صورت میگیرد. متاسفانه در حالی برخی افراد به عادیسازی روابط نامشروع در داخل کشور میپردازند که امروزه مسئله فوق یک عرصه از ۱۲ محور نگران کننده در سند پکن و سایر اسناد جهانی است. تمام فصل مربوط به «زنان و بهداشت» در این سند حول مسئله بیماریهای مقاربتی با تکیه بر عامل آن یعنی روابط آزاد و لزوم ایمنسازی آن دور میزند.(۱۰)
۹) پیدایش انحرافات جنسی
شیوع روابط آزاد و به دنبال آن ترویج پورنو، تجاری شدن سکس و... انسانها و رفتارهای آنان را از اعتدال خارج نموده و رضایتمندی آنها را نسبت به رفتارهای متداول تغییر داده و سطح عظیمی از انحرافات جنسی را ایجاد میکند. نمونة تأسف بار آن که شاید از نتایج ارزان و مفت بودن ارتباط زن و مرد و سهل الوصول بودن زنان است، میل به همجنس و بدتر از آن قانونی دانستن این عمل است.
در حالی که در یک جامعه محجوب خطای رفتاری در روابط نگاه با تلذذ یک مرد به زن است، در یک جامعه باز حتی بدنهای برهنه نیز دیگر محرک به حساب نمیآیند و اشتهای بشر بریده از اخلاق و معنویت به دنبال بدترین خوراک و آلودهترین نوع مصرف میگردد.
پی نوشت:
۱. کافی، ج ۵، ص ۳۲۱.
۲. طباطبائی، محمدحسین، تفسیر المیزان، ج ۱ و ۲، ص ۲۷۷، المیزان، ۲۰ جلدی، چاپ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
۳. منتخب میزان الحکمه، ج ۲، ص ۷۱۰. قرآن کریم هم با ارزش دادن به معیارهایی نظیر علم، ایمان و عمل صالح که همه را حقایقی غیر جنسیتی میداند توجه آدمی اعم از مرد و زن را به این واقعیت جلب میکند که باید چه همت خود را اموری از این دست قرار دهند. امیرالمؤمنین(ع) در نهجالبلاغه انسانی که در مقابل موقعیت معصیبت بار جنسی، خویشتندار بوده و عفت میورزد را فرشته خو میداند. منتخب میزان الحکمه، ج ۲، ص ۶۹۵.
۴. جهت اطلاع بیشتر از این موضوع ر.ک: به کتاب «زن بودن» اثر دکتر تونی گرنت اغلب فصول این کتاب در موضوع فوق مفید است به خصوص ص ۱۳۸ ـ ۱۴۰.
۵. بقره / ۲۳۲، نور / ۲۸، نور / ۳۰.
۶. نتانیاهو نخست وزیر اسبق حکومت غاصب اسرائیل دقیقاً همین راه حل را برای از پا انداختن نظام اسلامی ایران پیشنهاد داد. روزنامه جمهوری اسلامی ۲۳/۶/۱۳۸۱ ـ در تاریخ ۹ ژوئن ۲۰۰۴ در پی اجلاس کشورهای گروه ۸ در ایالت جورجیای آمریکا یکی از مهمترین راهکارهای آنها برای به زیر سلطه کشاندن خاورمیانه و بخصوص ایران، از بین بردن حریمهای اخلاقی بین زنان و مردان و تغییر نظام ارزشی موجود اعلام شد.
۷. دکتر تونس گرنت در این باره عبارات جالبی دارند. ر.ک. به زن بودن، ص ۹۷.
۸. فمینیسم در آمریکا تا سال ۲۰۰۳، ص ۲۳ به نقل از کتاب A.RETURN TO MODESTY از خانم وفدی شلیت، فصل ششم که به نابودی عفاف ارمغان فمینیسم ترجمه شده است.
۹. همان، ص ۲۲.
۱۰. جهت اطلاع بیشتر ر.ک.به: زنان و حقوق برابر، صص ۱۶۷ ـ ۱۷۵.
منابع:
۱. تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، چاپ جامعه مدرسین، ۲۰ جلدی، عربی.
۲. فمینیسم در آمریکا تا سال ۲۰۰۳، تدوین معاونت فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دفتر نشر معاصر، چاپ اول، بهار ۱۳۸۳.
۳. زن بودن، تونی گرنت، ترجمه فروزان گنجیزاده، تهران، نشر ؟؟؟؟ ۱۳۸۸.
۴. زنان و حقوق برابر، فریبا علاسوند، روابط عمومی شورای فرهنگی اجتماعی زنان، تهران، پاییز ۱۳۸۲.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست