دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مقایسه نیسان ایکس تریل با رنو کولئوس مشخصات فنی و قیمت شاسی بلندهای بازار خودرو
![مقایسه نیسان ایکس تریل با رنو کولئوس مشخصات فنی و قیمت شاسی بلندهای بازار خودرو](/web/imgs/16/122/4ilrj1.jpeg)
ایران نوشت: بازار شاسی بلند های وارداتی در ایران طی سال های اخیر بازار بسیار داغی بوده و هم اکنون نیز بررسی آمار واردات خودرو به کشور نشان می دهد خودروهای شاسی بلند و کراس اوور بالاترین سهم را در سبد وارداتی های کشور دارند و به همین دلیل نیز واردکنندگان توجه ویژه ای به این بخش از بازار نشان می دهند.
این روزها دو خودرو رنو کولئوس و نیسان ایکس تریل، جزو گزینه های خاص و محبوب این بازار هستند و هر دو می خواهند سهم خود را در بازار وارداتی ها افزایش دهند. این دو خودرو هرچند با دو برند متفاوت و دو نام مختلف و حتی ظاهری متفاوت عرضه می شوند، اما بر روی پلتفرمی یکسان تولید شده و از قوای محرکه و بخش های فنی مشابهی بهره می برند. با وجود این مشابهت ها، تفاوت های اساسی میان این دو خودرو وجود دارد که در نهایت می تواند باعث برتری یکی از آن ها بر دیگری شود. در این بخش، این دو شاسی بلند تازه وارد بازار را رو در روی یکدیگر قرار داده ایم.
اشتراک هایی که تفاوت می آورد!
همان گونه که عنوان کردیم این دو خودرو بر روی شاسی مشترکی بنا شده اند و از موتور و گیربکس یکسانی بهره می برند و شاید از این نظر نتوان یکی از آن ها را برتر از دیگری دانست. موتور نصب شده بر روی هر دو خودرو، 2.5 لیتر حجم دارد و قدرتی معادل 171 اسب بخار و گشتاوری برابر با 233 نیوتن متر تولید می کند که برای خودرویی در این کلاس ارقام مناسبی است. بر روی هر دو خودرو هم نسل جدید گیربکس های CVT نصب می شود که البته در هر دو خودرو قابلیت تعویض دستی دنده ها هم پیش بینی شده است. تا اینجای کار همه چیز برابر است، اما با وجود یکسان بودن موتور و گیربکس دو خودرو، شتاب صفر تا صد رنو کولئوس معادل 9/8ثانیه است، در حالی که ایکس تریل شتابی برابر با 10/5 ثانیه دارد و به این ترتیب کولئوس در شتاب گیری ها سریع تر است هرچند سرعت نهایی دو خودرو در محدوده 200 کیلومتر در ساعت قرار دارد.هر دو خودرو از سیستم انتقال چهارچرخ متحرک بهره می برند و هر یک از آن ها این سیستم را با نامی اختصاصی و با خصوصیات ویژه عرضه می کنند، هرچند از این نظر در نهایت تفاوت ویژه ای میان آن ها وجود ندارد.
تجهیزات ایمنی و کمکی
از نظر ایمنی هر دو خودرو در وضعیت مناسبی قرار دارند و تجهیزات ایمنی کاملی بر روی آن ها نصب می شود که اصلی ترین آن ها شامل سری کامل ایربگ ها (جلو، جانبی و پرده ای)، سیستم ترمز مجهز به ABS و EBD و همراهی با سیستم ترمز اضطراری EBA و سیستم فعال ترمز موتور AEB هستند. بر روی هر دو خودرو سیستم کنترل کشش و پایداری نصب می شود و سیستم نگهداری خودرو در شیب نیز به صورت استاندارد بر روی هر دو خودرو عرضه شده است. در این بخش نیسان سیستم هایی مانند توزیع متغیر گشتاور را نیز عرضه می کند که البته در رنو نیز بدون آنکه به آن اشاره شود عملاً وجود دارد و خودرو از طریق دیفرانسیل ها، نیروی کشش را متناسب با میزان چسبندگی هر چرخ، بین آن ها تقسیم می کند. نیسان در این بخش سیستم کنترل نزول از شیب را نیز عرضه می کند که در رنو وجود ندارد و راننده باید از طریق فشار بر ترمز ها سرعت خودرو را کنترل کند. هر دو خودرو با کمک دوربین و سنسور های جانبی، به طور کامل فضای اطراف خودرو را رصد می کنند تا راننده مشکلی از این بابت نداشته باشد و وجود هر مانعی را به اطلاع راننده می رسانند. در کنار این ها نیسان رادار اشیای متحرک را هم عرضه می کند.
امکانات رفاهی
به بررسی امکانات رفاهی دو خودرو می رسیم، جایی که راه این دو خودرو عملاً از هم جدا می شود، چراکه رنو توانسته مجموعه ای کامل تر از امکانات را عرضه کند که بسیاری از آن ها را در نیسان نمی بینیم. هر دو خودرو مجهز به صندلی های چرمی با تنظیم برقی در جلو هستند و صندلی های جلو در هر دو خودرو مجهز به گرم کن است، اما در این بخش کولئوس تنظیم گودی کمر راننده به صورت برقی و سردکن صندلی های جلو را نیز عرضه می کند که در نیسان دیده نمی شود. در بخش سیستم صوتی، باز هم شاهد قدرت نمایی رنو هستیم، جایی که رنو با همکاری شریک مشهورش، سیستم صوتی این خودرو را از برند Bose برگزیده است. این سیستم صوتی به طور اختصاصی برای کولئوس طراحی شده است و با بهره گیری از 13 بلندگو، عملاً احساس نشستن در یک کنسرت را تداعی می کند، در حالی که نیسان در این بخش سیستم صوتی معمولی را به کار گرفته است. هر دو خودرو مجهز به صفحه نمایش میانی هستند، اما این صفحه نمایش در رنو بزرگ تر است و البته کارآیی بیشتری هم دارد و می توان بخش های زیادی از خودرو را از همین طریق کنترل کرد.
قیمت
تا اینجای کار دو خودرو در بخش های فنی وضعیت نسبتاً برابر دارند و در زمینه عملکرد بر روی جاده رنو برتری اندکی دارد. در زمینه امکانات و سیستم های جانبی ایمنی نیز وضعیت دو خودرو تقریباً برابر است، اما در مورد امکانات رفاهی رنو وضعیت بهتری دارد و لیست بلندتری از امکانات را به صورت استاندارد عرضه می کند. همه این ها را می توانید در یک طرف ترازو بگذارید چراکه وقتی به بررسی قیمت دو خودرو می رسیم ناگهان کفه ترازو به سمت رنو سنگینی می کند و موارد جزیی برتری نیسان کامل رنگ می بازد. هم اکنون قیمت خرید نقدی نیسان ایکس تریل در مدل های 2017 معادل 248 میلیون تومان است؛ این در حالی است که رنو کولئوس در مدل های 2017 با قیمت 5/199میلیون تومان عرضه و مدل 2018 این خودرو 218 میلیون تومان است. با توجه به موضوعات عنوان شده می توان گفت برنده این رقابت رنو کولئوس باشد. این مطلب البته به معنای ضعف نیسان نیست.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست