یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

مرسدس بنز CL۶۵ AMG


مرسدس بنز CL۶۵ AMG

در بین شرکتهائی که در زمینه تیونینگ بهینه سازی خودرو در کشور آلمان فعالیت دارند میتوان به شرکت AMG اشاره کرد

قبل از پرداختن به مقاله شاید بهتر باشد که توضیح کوتاهی راجع به شرکت AMG داشته باشیم . در بین شرکتهائی که در زمینه تیونینگ ( بهینه سازی خودرو ) در کشور آلمان فعالیت دارند میتوان به شرکت AMG اشاره کرد . این شرکت تنها شرکتی است که به طور مستقیم با کارخانه مرسدس بنز همکاری داشته و برخی خودروهای اسپرتی این شرکت را تولید نموده و در ضمن خودروهای مرسدس بنز را نیز برای مسابقات DTM آلمان ( تورینگ ) آماده مینماید . شایان ذکر است که با توجه به روابط رسمی این دو شرکت ، محصولات AMG از ضمانت و خدمات پس از فروش مرسدس بنز بهره میبرند در حالی که محصولات رقبای آن از جمله برابوس (Brabus) و... نمیتوانند از این خدمات استفاده نمایند.

در نگاه اول این اتومبیل شبیه به دیگر مدلهای مرسدس بنز می ماند تا یک خودروی سوپر اسپرت ولی اشتباه نکنید ،CL۶۵ با موتور ۱۲ سیلندر و ۶۱۲ اسب بخاری خود تنها مغلوب اتومبیلهای استثنائی مثل فراری انزو یا مک لارنF۱ می گردد

این مدل مستقیما تحت نظارت شرکت AMG تولید شده و با بهره گیری از دو توربوچارجر ، گشتاوری معادل Nm۱۰۰۰را در دور موتور ۲۰۰۰ الی ۴۰۰۰ دور در دقیقه تولید میکند . برای انتقال چنین گشتاوری از گیربکس تمام اتوماتیک و سیستم الکترونیکی محدود کننده گشتاور استفاده شده تا از وارد آمدن صدمات ناشی از چنین نیروی حیرت آوری به گیربکس و سیستم انتقال نیرو جلوگیری نماید.

شتاب ۰-۱۰۰ km/h این خودرو با وجود وزن نسبتا زیاد آن تنها ۴۶۱۴۴۴;۴ ثانیه میباشد و در کمتر از ۱۳.۵ ثانیه سرعت آن به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد.

نکته جالب توجه این است که امضاء تکنسینی که مونتاژ هر موتور را در کارخانه بعهده داشته روی در پوش آن که از جنس آلومینیوم و فیبر کربن است درج گردیده است . موتور مورد استفاده نمونه تغییر یافته موتور ۱۲ سیلندرSL۶۰۰ و Maybach به حجم cc ۵۵۱۳ میباشد که AMG حجم آنرا به cc ۵۹۸۰ افزایش داده است . علاوه بر این از پیستونهای مخصوص ، محفظه ها احتراق بهینه شده ، میل سوپاپهائی با لیفت سوپاپ بیشتر و پمپ روغن و خنک کن روغن بزرگتر استفاده شده است . توربوچارجرهای استاندارد نیز با انواع بزرگتر تعویض شده و حداکثر فشار ایجاد شده به bar ۵ ۶۱۴۴۴;۱ رسیده است که با توجه به این مسئله از خنک کن هوا به آب ( Intercooler ) بزرگتری استفاده شده است .

CL۶۵ با وزن KG ۲۲۲۰ خود از لحاظ سیستم ترمز نیز بهینه سازی شده و از دیسکهای پره ای و سوراخ دار با قطر mm ۳۹۰ در جلو و mm ۳۴۸ در عقب بهره میبرد . کالیپرهای مورد استفاده در جلو از نوع ثابت و هشت پیستونی و در عقب چهار پیستونی میباشند . سیستم کنترل ( Active body roll control ) که وظیفه آن کنترل میزان متمایل شدن اطاق خودرو به سمت خارج پیچ میباشد در این مدل نسبت به وزن حساس بوده تا بتواند با در نظر گرفتن تعداد سرنشینان یا بار حمل شده به بهترین نحو عمل کند . رینگهای ۱۹ اینچی این خودرو در جلو مجهز به لاستیکهای ۱۹ZR/۴۰/۲۴۵ و در عقب ۱۹ZR/۳۵/۲۷۵ میباشد . تفاوت ظاهری CL ۶۵ با کوپه CL معمولی چندان محسوس نمیباشند و عبارتند از، ورودیهای هوای بزرگتر روی سپر جلو ، رکابهائی متفاوت و لبه کوچک روی درب صندوق عقب . سپر عقب نیز با توجه به وضعیت قرار گرفتن خروجیهای مجزای اگزوز در دو طرف تغییر یافته است

در داخل خودرو نیز صندلیها تا حدی اسپرت تر شده و علاوه بر اهرم اتوماتیک معمولی می توان با استفاده از دکمه های روی غربیلک فرمان دنده را کم و یا زیاد کرد . سرعت سنج نیز تا km/h ۳۶۰ مدرج شده هر چند که سرعت این خودرو نیز مثل دیگر انواع مرسدس بنز و AMG در حد km/h ۲۵۰ به طور الکترونیکی محدود شده است . در صورت تمایل ، مالکین CL۶۵ میتوانند با تعویض محدود کننده الکترونیکی حداکثر سرعت را بهkm/h ۳۰۰ افزایش دهند . گفته میشود که این خودرو در صورت حذف محدود کننده قادر به دستیابی به km/h ۳۴۱ است ولی لاستیکهای آن برای چنین سرعتی مناسب نمیباشد .

فشار دادن پدال گاز در واقع مثل دکمه گاز در بازیهای کامپیوتری عمل نموده و CL۶۵ بطور باور نکردنی از دیگر خودروها فاصله میگیرد . با تمام این تفاسیر این خودرو مثل تمام دیگر خودروها در برابر قوانین فیزیک سر تعظیم فرود آورده و با توجه به ابعاد و وزن زیاد ، راننده برای سریع راندن آن به فضای وسیعی نیاز دارد . در صورت خاموش کردن سیستم حفظ پایداری ESP ، بهترین حالت برای سریع طی کردن پیچها منحرف نمودن محور عقب است که البته همراه با دود غلیظ حاصل از هرز گردی چرخهای عقب خواهد بود . با وجود سیستم (Active Body Roll Control ABC فرمان آن در جاده های پر پیچ و خم سریع عمل مینماید . فرمان CL۶۵ نه بیش از اندازه تیز بوده و نه کند عمل میکند بلکه عکس العمل آن متناسب و متعادل بوده و بازی آن در هنگام حرکت در خط مستقیم که همیشه ضعف دیگر مدلهای مرسدس بنز بود است حذف گردیده است . گیربکس در کاهش دنده در هنگام نزدیک شدن به پیچها کمی کند عمل نموده و در ضمن تنظیم آن به نحوی است که برای کاهش مصرف سوخت دنده را کمی زودتر از موعد تعویض مینماید

این خودرو در جاده های پر پیچ و خم در برابر خودروهای اسپرت کوچک و سبک وزن مثل میتسوبیشی LANCER EVO و سوباروIMPREZA شانس زیادی ندارد ولی در بزرگراهها شتابگیری آن در دور متوسط خارق العاده است و به سادگی اکثر خودروها را پشت سر میگذارد . اگر این مدل شما را راضی نمیکند میتوانید کمی صبر نموده و مدل ۶۲۶ اسب بخاری MCLAREN SLK را که توسط شرکتMCLAREN مونتاژ شده و به دو برابر قیمتCL۶۵ عرضه خواهد شد را سفارش دهید که قادر به دستیابی بهkm/h ۳۳۶ است .