دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
منابع اولیهٔ تاریخی دربارهٔ امام حسین ع و عاشورا
![منابع اولیهٔ تاریخی دربارهٔ امام حسین ع و عاشورا](/web/imgs/16/152/4noaa1.jpeg)
۱)یکی از راههای اطمینان به صحت یک گزارش تاریخی, نزدیکی زمانی آن گزارش به رخداد است. دوری زمانی و دخالت حلقههای واسطه در نقل هر واقعه, مجموعهای از ذهنیتهای غیر واقعی, دروغها و تحریفها را در گزارش وارد میکند. البته این به شرطی است که عناصر دیگر مانند راستگوییِ گزارشگر وجود داشته باشد.
واقعیت مهم دیگری را که نباید از نظر دور داشت، عدم عینیت تام و عدم مطلقیت تاریخنگاریهاست. تاریخنگاری تابع ذهنیت و روان و شخصیت مورخ و اسناد است. مادام که نسبیت این دو عامل اجتناب ناپذیر باشد, نیل به عینیت مطلق برای مورخ هم غیر ممکن است. از اینرو در گزارشگری تاریخی, نوعی ذهن گرایی یا داوری مورخ مدخلیت دارد. از اینرو در گزارشگری از حادثهٔ کربلا، همانند هر رخداد تاریخی دیگر نباید انتظار داشت که همهٔ گزارشهای تاریخی، بیانگر و شرح دهندهٔ عینی رخدادهای به وقوع پیوسته باشند؛ اما باید توقع داشت که گزارشها هرچه بیشتر، با واقع انطباق داشته باشند. به عبارت دیگر منطق حاکم بر تبیین و توصیف تاریخ کاملاً با ضوابط و روش علوم طبیعی تفاوت دارد.
البته نکتهٔ مزبور به ملاکهای روانشناختی گزارشگری تاریخی مربوط است؛ اما ملاک تقرب تاریخی و عصری, راه دیگری برای اثبات اتقان اخبار گذشته است. در این مقاله به این ملاک، یعنی تقرب تاریخی و عصری، توجه میشود نه ملاکهای روان شناختی و حتی جامعه شناختی.
بسط تاریخی هر حادثه و همبستگی دو متغیر « اتقان بیشتر تحلیلهای تاریخی» و «گذشت یک دورهٔ تاریخی از واقعهٔ مربوط» هم اهمیت دارد؛ بلکه در گزارشهای توصیفی و نقلی یکی از متغیرهای مهم، قرب زمانی گزارشگر است. ولی در گزارشهای تحلیلی یکی از شرطها, بسط تاریخی و روشن شدن ابعاد و لوازم آن حادثه در گذار زمان است.
در مورد حادثهٔ عاشورا هم دو گونه چشم انداز و دو نوع نوشته وجود دارد: نوشتههای گزارشی نقلی و نوشتههای تحلیلی. در نوع اول, به منظور یافتن گزارشهای درست و واقعی, باید به سراغ منابعی رفت که قدمت بیشتری دارند و آن منابع را هم با روشهای نقد متون تاریخی, ارزیابی نمود، سپس آنها را مورد استناد قرار داد.
از سوی دیگر, خمیر مایه و جوهرهٔ نوشتههای تحلیلی تاریخی, وقایع نگاریهای گزارشی و نقلی است. در واقع بدون این اطلاعات نمیتوان به تحلیل پرداخت. از اینرو اتقان و صحت نقلها وخبرها, اهمیت زیرساختی در تحلیلهای تاریخی دارد.
از منظر تحریف شناسی عاشورا هم شناسایی قدمت منابع تاریخی اهمیت دارد؛ چرا که تحریفهایی که در تحلیلها یا درگزارشهای منقول رخنه کرده است، هر دو نوع، همیشه از سر تقصیر و از روی عمد و به دست افراد مغرض انجام نشده است بلکه خطاهایی بوده که افراد معتقد، در اسناد و مدارک تاریخی و یا در تحلیلها وارد میکردهاند. بسیاری از اینگونه تحریفات را میرزا حسین نوری در کتاب لؤلؤ و مرجان برملا کرده است.
یکی از راههای یافتن موارد خطا و نادرستی درگزارشها, تطبیق آن گزارشها با مکتوبات اولیهٔ عاشوراست. از این طریق به بسیاری از تحریفات پی خواهیم برد. بسیاری از منتقدان منابع عاشورایی، این شیوه را اجرا کردهاند.
نکتهٔ دیگر آنکه به منظور یافتن موارد خطا و اشتباه یا غرضورزی درمنابع اولیهٔ قیام امام حسین(ع), تاکنون از شیوهها و ابزارهای نو استفاده نشده است. یکی از این شیوهها، مقایسهٔ مطالب این منابع با یکدیگر و به عبارت دیگر به کارگیری روش ارزیابی تطبیقی مدارک علمی است. محمد باقر محمودی با همین نگاه و به کارگیری همین شیوه، کتاب عبرات المصطفین فی المقتل الحسین المأخوذ من أقدم المصادر التاریخیهٔ الإسلامیهٔ را تألیف کرد. ایشان مطالب منابع کهن مانند تاریخ طبری, الطبقات الکبری ابن سعد, الأخبار الطوال دینوری, أنساب الأشراف بلاذری و مقتل أبی مخنف موجود در تاریخ طبری را درکنار هم آورده است.
۲) گاهی کتابها و مقالات دربارهٔ امام حسین(ع) را بیشتر از هر شخصیت دیگر و آن را هزاران اثر و حتی غیر قابل سرشماری دانستهاند. این تألیفات، جنبهٔ علمی فرهنگ عاشورایی را تشکیل میدهد. درکنار ادبیات عمومی مردم شیعه که مشتمل بر مقولههایی مانند عزاداری , نوحه سرایی و تعزیه است, ادبیات علمی عاشورا به مراتب مهمتر است؛ زیرا همواره دانشمندان و نخبگان، زیرساختهای فکری و بنیادهای اندیشههای عمومی مردم را با وقایعنگاریها و تحلیلهای علمی سامان دادهاند. شگفتی و تأسف وقتی است که رگههایی از جمود و عدم صداقت و تعهد در این قشر رخنه یابد و فرهنگ علمی عاشورا را با دروغ پردازی و تحریف از درون نابود گرداند.
شخصیتهایی همچون میرزا حسین نوری, مرتضی مطهری و محمد مهدی شمس الدین در صدد اصلاح و پالایش ادبیات علمی عاشورا بودهاند و اوقات گرانبهایی را به تفحص و نگارش در این باره گذراندهاند.
گاهی دشمن امام حسین(ع) را منحصر به یزید بن معاویه نمیدانند. یزید به قتل جسمی امام اقدام کرد و بسیاری از حاکمان جور در تاریخ به امحای آثار معنوی و فرهنگی حادثهٔ عاشورا پرداختند. یکی از کارهای آنها از بین بردن کتابها و فرهنگ مکتوب عاشورا بود. از اینرو فرهنگ علمی عاشورا از دو ناحیه ضربه دید: یکی زورمدارانی که این فرهنگ را سدّ و مانع نیات و مقاصد خود میدانستهاند و دوم خودیهایی که ندانسته و از سَر ارادت به دروغسازی پرداختهاند.
باید گفت در برخی موارد، نوع دیگری از اجحاف در حق عاشورا روا داشته شده است و آن از سوی حاکمان مسلمانی بوده که برای رسیدن به اهداف خود از عاشورا بهرهبرداری سیاسی کردهاند یا آموزههای کربلا را وسیلهای برای تحکیم سلطهٔ خود پنداشتهاند. این در حالی است که جامعهٔ تشیع و بسیاری از مسلمانان دیگر, سالانه, امکانات و هزینههای زیادی در راه معرفی امام حسین(ع) و عاشورا میپردازند. فرهنگ شیعیان با مسائل عاشورا عجین گشته وحیات معنوی و فکری آنان وابسته و در گرو این مسائل است. چرا که این حادثه را مهمترین رخداد در تاریخ اسلام میدانند. از اینرو, درایت و عقل هر نخبهای اقتضا میکند به ابهامزدایی یا تحریفزدایی بپردازد.
۳)عاشورا نگاری همواره دارای یک قالب و مبتنی بر یک مجموعه از تحلیلهای مشابه نبوده است. منابع عاشورایی را میتوان به دستههای مختلف ردهبندی کرد و نیز بر اساس دورههای مختلف, قابل طبقه بندی است.
یکی از نقطههای عطف در عاشورا نگاری, روضهٔ الشهداء نوشتهٔ ملا حسین واعظ کاشفی ( ـ ۹۱۰ ق) است. راجع به مذهب کاشفی، یعنی شیعه یا حنفی یا شافعی بودن او، اظهار نظرهای مختلف ابراز شده است. با روی کار آمدن صفویان (۹۰۷ - ۱۱۴۸ق) سبک روضهٔ الشهداء گسترش و رواج بیشتر یافت. این سبک عاشورا نگاری بعدها هم علیرغم نقدهایی نظیر نقدهای میرزا حسین نوری رواج روزافزونی یافت.
در سدهٔ هفتم قمری کتاب الملهوف علی قتلی الطفوف را علی بن موسی بن طاووس ( ـ ۶۶۴ق) نوشت. این اثر مایه و پایهٔ بسیاری از پژوهشهای بعدی گردید. در واقع, المهلوف مرز بین مقتل نگاریهای سدههای دوم تا هفتم و عاشورا نگاریهای سدههای هشتم تاکنون است. به عبارت دیگر سند و مدرک کارهای بعدی گردید. اما ابن طاووس از کدامین منابع بهره گرفت و تا عصر او چه کتابهایی در این زمینه عرضه شده بود؟
این مقاله به بررسی عاشورا نگاریها تا دورهٔ ابن طاووس میپردازد تا بلکه با معرفی منابع اولیهٔ عاشورا پژوهی, توجه اهل فن را به تحولات این منابع جلب نماید. در این مقاله فقط منابع مستقل دربارهٔ عاشورا و حسین بن علی(ع)، نه مطالب ضمن آثار دیگر، معرفی میشود. نیز کتابهایی که از کتابهای تاریخ عمومی اسلام استخراج شدهاند و نیز تنها منابع با سبک تاریخی نه اسلوب و ساختار روایی معرفی میشوند.
این منابع به سه دسته تقسیم میشوند: منابع مفقود و به دست ما نرسیده، منابع موجود و منتشر شده و آثاری که در ضمن تاریخ نگاریهای عمومی آمده است.
۴)
الف) آثاری که به دست ما نرسیدهاند یا ندیدهایم:
این آثار بر اساس سال درگذشت نویسنده مرتب شده است:
▪ مقتل الحسین(ع), نوشتهٔ ابوالقاسم اصبغ بن نباته مجاشعی تمیمی حنظلی (سدهٔ اول قمری).
شیخ طوسی ( ـ ۴۶۰ق)، ابن ندیم ( ـ ۳۸۰ق) و آقا بزرگ تهرانی (۱۲۵۵ ـ ۱۳۴۸ش) از آن خبر دادهاند.
نویسنده از یاران امام علی(ع) و راوی برخی از روایات ایشان نیز بود. او پس از شهادت امام, عمر طولانی داشت. بعضی این اثر را اولین گزارش مقتل نگارانه دربارهٔ امام حسین(ع) و عاشورا دانستهاند.
▪ مقتل أبی عبد الله الحسین (ع), نوشتهٔ جابر بن یزید جعفی ( ـ ۱۲۸ق).نجاشی و آقا بزرگ از آن یاد کردهاند[۱۲] و او را از اصحاب خاص امام باقر(ع) و امام صادق(ع) دانستهاند
▪ مقتل الحسین(ع), عمار دُهنی ( ـ ۱۳۳ق).از منابع تاریخ طبری درحوادث مربوط به سال۶۱ است.
▪ مقتل أبی عبدالله الحسین (ع), نوشتهٔ عبد العزیز بن یحیی بن احمد جلودی (سدهٔ دوم قمری).
نویسنده از یاران امام صادق(ع) (۸۰ ـ ۱۴۸ق) بود. شیخ طوسی او را شیعهٔ امامی میداند، ولی چنین کتابی از او سراغ ندارد[۱۴]. آقا بزرگ به نقل از رجال نجاشی از این اثر یاد کرده است[۱۵].
▪ مقتل الحسین بن علی(ع)، نوشتهٔ ابواسحاق ابراهیم بن اسحاق احمری نهاوندی.
طوسی و آقابزرگ تهرانی از او نام بردهاند ولی از تاریخ تولد یا وفات نویسنده یادی نکردهاند. اما با قرائن به دست میآید در نیمهٔ اول سدهٔ دوم زنده بوده است. طوسی او را در نقل روایات ضعیف میداند و متهم در دینداری میکند.
▪ مقتل الحسین(ع), هشام بن محمد بن سائب بن بشرکلبی ( ـ ۲۰۵ق).
وی شیعه بوده و نجاشی در کتاب رجالش (شمارهٔ ۱۱۶۶) از این کتاب خبر داده است. گاهی او را در کنار ابومخنف، راویان اصلی کربلا دانستهاند.
▪ مقتل أبی عبد الله الحسین(ع), محمد بن عمر واقدی مدنی بغدادی (۱۳۰ ـ ۲۰۷ق). فهرست ابن ندیم از این اثر یاد کرده و او را شیعهای با اعتقادات نیکو دانسته است. سزگین نسبتاً به تفصیل به زندگینامه, آثار و منابع دربارهٔ او پرداخته است. سزگین معتقد است, ابن حجر در الإصابهٔ از این اثر بهره برده است
▪ مقتل أبی عبدالله الحسین(ع), ابوعبیده معمر بن المثنی التیمی( ـ ۲۱۰ق)
ابن طاووس, برخی گزارشها را در لهوف از او برگرفته است. آقا بزرگ نیز از آن یاد کرده است.
▪ مقتل الحسین(ع), نوشتهٔ ابوالفضل (ابوالمفضل) نصر بن مزاحم منقری عطار ( ـ ۲۱۲ق). ابن ندیم, شیخ طوسی و نجاشی از آن یاد کردهاند. آقا بزرگ تهرانی هم از نجاشی نقل کرده است. ابن ندیم او را از نظر علم رجال, همطبقهٔ ابیمخنف میداند.
▪ السیرهٔ فی مقتل الحسین(ع), نوشتهٔ ابوالحسن علی بن محمد مدائنی, ( ـ ۲۲۴ق). مدائنی کتابهای زیادی در تاریخ به ویژه سیرهٔ شخصیتها نوشت. وی سنی مذهب بوده است و کتابهای او را به نیکویی ستودهاند.
▪ مقتل الحسین (ع), نوشتهٔ عبدالله بن احمد (یا محمد) بن ابیدنیا ( ـ ۲۸۱ق). شیخ طوسی مذهب او را تسنن میداند. شرح حال مختصری از او درکتاب سیر أعلام النبلاء آمده است.
▪ مقتل أبی عبد الله الحسین(ع), نوشتهٔ ابواسحاق ابراهیم ثقفی ( ـ ۲۸۳ق).
ابن ندیم و آقا بزرگ تهرانی از آن یاد کردهاست. آقا بزرگ زندگینامهٔ مختصرش را در المصفی ارائه کرده است. ابن ندیم او را با صفت ثقهٔ العلماء المصنفین ستوده است.
▪ الحسین بن علی (ع), نوشتهٔ ابوعبدالله محمد بن زکریا بن مقتل دینار غلابی ( ـ ۲۹۸ق). ابن ندیم او را به صداقت و اتقان ستوده است و کتابهای تاریخی زیادی به او نسبت میدهد. غلابی از شیعیان بصره بود.
▪ أخبار الحسن و الحسین(ع), نوشتهٔ ابوحارث اسد بن محدویهٔ بن معبد الورئینی الفسفی ( ـ ۳۱۵ ق).
حیدری قاسمی این اثر را فهرست کرده ولی هیچگونه اطلاعاتی نداده و حتی منبع و مستند خود را ذکر نکرده است.
▪ مقتل الحسین (ع), عبدالله بن محمد بغوی ( ـ ۳۱۷ق).
حسون این اثر را با استناد به کشف الظنون، آورده است. عبارت کشف الظنون اینگونه است: مقتل الإمام الحسین ترکی منظوم لمحمود بن عثمان المعروف باللامعی المتوفی سنهٔ ۹۳۸ و لابن القاسم البغوی.
▪ أخبار فاطمهٔ و الحسن و الحسین رضی الله عنهم, نوشتهٔ ابواشبع ابیاکبر محمد بن احمد کاتب بغدادی ( ـ ۳۲۵ق).
حیدری قاسمی این کتاب را نیز فهرست کرده ولی هیچگونه اطلاعاتی ارائه و حتی منبع و مستند خود را ذکر نکرده است.
▪ مقتل الحسین بن علی (ع), نوشتهٔ عمر بن حسن بن علی بن مالک شیبانی معروف به اسنانی یا اشنانی ( ـ ۳۳۹ ق).
کحاله اطلاعات مختصری از او ارائه کرده است.
▪ مقتل الحسین بن علی(ع), ابو جعفر بن علی معروف به ابن بابویه قمی و شیخ صدوق (۳۱۱ - ۳۸۱ق).
شیخ طوسی از این کتاب یاد کرده است. بعدها آقا بزرگ تهرانی به تبع او, این کتاب را معرفی کرد[۳۸].
▪ مقتل ابی عبدالله الحسین (ع), نوشته محمد بن علی بن فضل بن تمام بن سکین (سدهٔ چهارم قمری). نجاشی او را دارای اعتقادی صحیح و نویسندهای توانا میدانست
▪ مقتل الحسین بن علی (ع), نوشتهٔ ابوزید عمارهٔ بن زید خیوانی همدانی( - ۴۵۰ ق). آقا بزرگ غیر از مقتل, برای او کتاب المغازی را نام میبرد. وی اطلاعات خود را از نجاشی گرفته است.
۲۱. مقتل الحسین(ع), نوشتهٔ ابو جعفر محمد بن یحیی طیّار قمی( ـ پیش از ۴۵۰ق).
از بزرگان شیعه و راوی احادیث بسیاری بوده است.
▪ مقتل الحسین بن علی(ع), نوشتهٔ ابوالحسین الشافعی ( ـ پیش از۴۵۰ ق).
فقط اطلاعات مختصری را نجاشی آورده و آقا بزرگ هم از او برگرفته است.
▪ مقتل الحسین (ع), نوشتهٔ ابوالفضل سلمهٔ بن الخطاب براوستانی ازدورقانی ( ـ پیش از۴۶۰ق). شیخ طوسی و آقا بزرگ به سال تولد و وفات وی اشاره ندارند.
▪ مقتل أبی عبد الله الحسین(ع), نوشتهٔ محمد بن حسن طوسی معروف به شیخ الطائفه (۳۸۵ ۴۶۰ق).شیخ طوسی عنوان اثر را در لابهلای معرفی آثارش آورده است. آقا بزرگ هم از آن یاد کرده است.
▪ مقتل أبی عبد الله الحسین(ع), نوشتهٔ محمد بن احمد بن یحیی اشعری قمی معروف به دبهٔ شبیب.شیخ طوسی به زندگینامهٔ وی پرداخته ولی به این اثر اشارهای ندارد. آقا بزرگ و نجاشی از این اثر یاد کردهاند. هر سه اثر از تاریخ تولد و وفات وی چیزی نگفتهاند. زندگی او به یقین، پیش از شیخ طوسی یا لااقل، معاصر او یعنی سدهٔ پنجم قمری است.
▪ مقتل الحسین(ع), نوشتهٔ نجم الدین محمد بن امیرک ابن ابیالفضل جعفری قوسینی. آقا بزرگ اطلاعات دربارهٔ او را از فهرست منتجب الدین برگرفته است. منتجب الدین در یک سطر فقط نام و عنوان کتابش رامعرفی کرده و تاریخ تولد و وفات وی را نیاورده است. ولی پیش از منتجب الدین میزیسته و از بزرگان سدهٔ پنجم بوده است.
▪ المقتل, نوشتهٔ ابن شهر آشوب (محمد بن علی), (۴۸۸ ـ ۵۸۸ق). آقا بزرگ آن را معرفی کرده است.
▪ مقتل الحسین (ع), نوشتهٔ ابوالقاسم محمود بن مبارک واسطی ( ـ۵۹۲ق).
حسون اطلاعات آن را از إیضاح المکنون آورده است
ب) آثار موجود و منتشر شده
ابتدا آثار مستقل و آنگاه آثاری که از کتابهای دیگر استخراج شده معرفی میشوند:
▪ مقتل الحسین(ع), لوط بن یحیی بن سعید بن مخنف معروف به ابومخنف (۹۰ـ۱۵۷ ق).
ابومخنف را شیعهٔ امامیه و راوی اصلی کربلا دانستهاند، ولی اصل این کتاب به دست ما نرسیده و آنچه منسوب به ابومخنف چاپ شده, مجعول است. البته گزارشی از آن در تاریخ طبری آمده است. مراجعه به کتاب الأمم و الملوک طبری نشان میدهد کتاب مقتل الحسین نزد طبری بوده است، چون بدون واسطه از آن نقل کرده است. البته گاهی از وساطت هشام بن محمد بن سائب کلبی نام میبرد
این کتاب چاپهای مختلف دارد: برای اولین بار در بمبئی, ۱۳۲۶ قمری چاپ سنگی شد. نیز در بحار الأنوار مجلسی (چاپ قدیم در سال ۱۲۸۷ ق) آمده است. حسن غفاری که این اثر را تصحیح و چاپ کرد دربارهٔ انگیزهٔ خود مینویسد: چاپ موجود که با نام مقتل أبی مخنف است, با گزارش طبری و دیگر گزارشهای دیگر منابع تعارض دارد؛ به طوری که یقین پیدا میشود که این چاپ، تمام کتاب ابی مخنف نیست و اشتباهاتی در آن هست. البته ایشان مشخصات آن چاپ را بیان نمیکند.
بعضی از پژوهشگران معاصر, گزارش طبری را تحریر یافته و بازسازی شده مقتل ابن مخنف میدانند. البته بازسازیای که رنگ و صبغهٔ اهل سنت گرفته است
این داوری در واقع به گونهای نقد کار خود حسن غفاری هم هست. البته نباید فراموش کرد که غفاری حواشی ناقدانه و توضیح مفصلی بر مطالب مقتل دارد.
داوری الذریعه این است که پارهای اشتباهات در این کتاب وجود دارد. داوری برخی دیگر این است که این کتاب قطعاً از ابی مخنف نیست بلکه از نویسنده یا نویسندگان بعد از او مانند سید ابن طاووس است
چاپهای دیگر این کتاب عبارتند از:
مقتل الحسین(ع), نجف اشرف, بینا, ۱۳۷۳ ق.
مقتل الحسین(ع) و مصرع أهل بیته و أصحابه فی کربلا, تهران, اعلمی, ۱۳۶۶.
وقعهٔ الطف, تحقیق محمد هادی یوسفی غروی, قم, مؤسسهٔ النشر الإسلامی, ۱۳۶۷, ۲۸۰ ص.
این کتاب چند ترجمه به فارسی دارد: ترجمهٔ محمد طاهر موسوی دزفولی با عنوان مفتاح البکاء و الحزن و الأسف علی شهید الطف, چاپ سنگی, ۱۳۲۲ ق؛ ترجمهٔ سیف الدین بن محمد تقی محلاتی با نام کنز الأسف علی شهید الطف, فهرست دانشگاه تهران, ج۷, ص ۷۱۰؛ ترجمهٔ محمد باقر انصاری و محمد صادق انصاری, با عنوان اولین تاریخ کربلا, قم, دارالکتاب, ۱۳۶۴, چاپ دوم: ۱۳۶۸. وستنفلد آن را به آلمانی ترجمه کرد.
▪ تسمیهٔ من قتل مع الحسین بن علی (ع), نوشتهٔ فضیل بن زبیر بن عمر بن درهم رسّانی اسدی کوفی (نیمهٔ اول سدهٔ دوم قمری).
رسّانی به اختصار به معرفی شهدای کربلا از جمله حسین بن علی(ع) پرداخته است. نویسنده از اصحاب امام صادق(ع) و امام باقر(ع) بوده است. منابع دربارهٔ وی را محمد رضا جلالی حسینی آورده است. این کتاب توسط عبدالرحیم عقیقی بخشایشی ترجمه شده و در مجموعهٔ سه مقتل گویا آمده است
▪ تخمیس مقصورهٔ ابن دُرید الأزُدی, محمد بن حسن بن درید ازدی (۲۳۳ ـ ۳۲۱ ق/ ۸۳۷ ـ۹۳۳ م)
ابن درید از ادیبان و شاعران صاحب نام عصر خود بود. او دراین قصیده که نامش را مقصوره نهاد, زندگی حسین بن علی(ع) و مصایب او را به ۲۵۳ بیت شعر درآورده است. شرحهای فراوانی بر آن نوشتهاند که در مقدمهٔ همین چاپ معرفی شده است. هوتسما مقصوره را به لاتین ترجمه کرد و در ۱۷۷۳م به چاپ رساند.
این اثر را چندین نفر در زمانهای مختلف تخمیس کردهاند. اثر حاضر تخمیس موفق الدین انصاری ( ـ ۶۷۷ق) است که آن را عبدالصاحب عمران دجیلی تصحیح و همراه با توضیحات فراوان در پاورقی، چاپ کرده است.
▪ مقتل الحسین بن علی بن أبی طالب(ع), سلیمان بن احمد بن ایوب بن مطیر لخمی شامی طبرانی معروف به امام طبرانی (۲۶۰ ـ ۳۶۰ق).
نویسنده از دانشمندان اهل سنت و نویسندهٔ دو کتاب مهم المعجم الکبیر و المعجم الأوسط است. طبرانی ۱۴۸ روایت از طریق سلسله سندهای معتبر در اهل سنت را، که همگی مربوط به حسین بن علی(ع) و شهادت اوست، گردآورده و تدوین کرده است. ناشر در مقدمه مینویسد: این اثر قبلاً در عراق منتشر شد و دارای اغلاط و تحریفاتی بود؛ اما چاپ حاضر مصحَّح و منقَّح است. این اثر در قالب تاریخ نگاری روایی ارائه شده است. ابن مسنده زندگینامهٔ کاملی از او در پایان المعجم الکبیر ارائه کرده است.
▪ نور العین فی مشهد الحسین(ع), نوشته ابراهیم بن محمد اسفراینی مشهور به ابواسحاق اسفراینی و استاد، و ملقب به رکن الدین شافعی ( ـ ۴۱۸ق)
این اثر چاپهای متعدد دارد: اولین بار در چاپخانهٔ شرق در مصر، سال ۱۲۹۸قمری و بعد از آن در چاپخانهٔ عبدالرزاق در مصر, ۱۳۰۳قمری چاپ شد. آخرین چاپی که به دست ما رسیده است دارای این مشخصات بود: قاهره, دار إحیاء الکتب العربیهٔ, ۱۳۶۶ ق.
▪ فضل زیارهٔ الحسین علیه السلام, نوشتهٔ محمد بن علی بن الحسن علوی (۳۶۷ ۴۴۵ق).
این اثر که تنها یک نسخهٔ آن در دسترس است، به کوشش سید احمد حسینی معروف به ابو عبدالله شجری منتشر شد.
این کتاب مجموعهای از نود روایت در بارهٔ حوادث تاریخی و فضیلت زیارت سید الشهداء و عزاداری و گریه بر مصایب آن حضرت است. این روایات با سندهای متصل از مؤلف به ائمه و پیامبر اسلام (ص) میرسد و مبوَّب نیست.
نسخهٔ مورد اعتماد مصحح احتمالاً مربوط به سدهٔ هفتم قمری است. به نظر مصحح، نسخه دارای تحریفات و کلمات مبهم و مجهول است. در وسط سطرها, برخی عبارات از بین رفته است.
نویسنده از نوادگان امام حسن(ع) و پدرش ابن حمید الرحمن از محدثین کوفه بود.
▪ مقتل الحسین(ع), نوشتهٔ موفق بن احمد اخطب خوارزم معروف به خوارزمی ( ـ ۵۶۸ ق).
این اثر را آقای محمد سماوی تصحیح و منتشر کرد.
▪ مُثیر الأحزان و منُیر سُبُل الأشجان, نوشتهٔ نجم الدین جعفر بن نجیب الدین محمد معروف به ابن نما حلی ( ـ ۶۴۵ ق).
به صورت چاپ سنگی در تهران در ۱۳۱۸ قمری همراه قرهٔ العین فی اخذ ثار الحسین(ع) چاپ شده است. در نجف اشرف, المطبعهٔ الحیدریهٔ, ۱۳۶۹ قمری نیز مستقلاً چاپ شد. ضمیمهٔ جلد دهم بحار الانوار (چاپ قدیم) نیز آمده است.
▪ در السمط فی خبر السبط, نوشتهٔ محمد بن ابی بکر مشهور به ابن ابار بلنسی (۵۹۵ - ۶۵۸ ق).
نویسنده مربوط به غرب جهان اسلام و از دانشمندان بلنسیه است و غیر از ابن ابار خولانی شاعر اشبیلی است. داوری برخی از مورخان این است که آموزههایی از تشیع مانند توضیح آل البیت و مدح آنها و ضدیت با امویان در آن یافت میشود و به قولی بوی شیعیگری میدهد. ولی نظر مصححان کتاب این است که ابن ابار سنی به ضوابط سنیگری بوده است. آرای ویژهٔ شیعه مانند عصمت و امامت در این کتاب نیست.
همانگونه که مصححان در مقدمه تذکر دادهاند، عنوان کتاب غلط انداز است و تداعی میکند که این اثر فقط دربارهٔ حسین بن علی(ع) است درحالی که دربارهٔ ناگواریهای زندگانی امام علی(ع), حسن(ع) و حسین(ع) است. البته بیشتر حجم کتاب دربارهٔ امام حسین (ع) است.
▪ الملهوف علی قتلی الطفوف, نوشتهٔ علی بن موسی بن جعفر بن طاووس (۵۹۸ - ۶۶۴ ق).
این اثر یکی از آثار بسیار مهم در عاشورا پژوهی است و میتوان آن را نقطهٔ عطف در عاشورا نگاری دانست. عنوانهای این اثر در نسخههای خطی متفاوت است؛ گاهی اللهوف و گاهی الملهوف و حتی المسالک فی مقتل الحسین(ع) نامیده شده است.
نویسنده در مقدمه انگیزهٔ خود را تدوین کتابی برای زوار کربلا میداند که همراه خود داشته باشند و به اختصار همهٔ وقایع را داشته باشد. میرزا حسین نوری سه اشکال عمده بر این کتاب دارد: ۱- مآخذ و اسناد مطالب را معرفی نکرده است؛ ۲- با عجله نگاشته و از اینرو اتقان و استحکام لازم را ندارد؛ ۳- اخباری کذب مانند رسیدن اهل بیت در اربعین به کربلا را آورده است
این کتاب چاپهای مختلف دارد که به برخی از آنها اشاره میشود
در جلد دهم چاپ قدیم بحار الانوار آمده است. پس از آن در تهران, ۱۲۷۱ قمری چاپ شد. بعد از آن در سالهای ۱۲۸۷ تا ۱۴۱۸ قمری بارها در ایران, لبنان, عراق و هند چاپ شده است. بیش از چهار ترجمهٔ فارسی دارد. اولین ترجمهٔ فارسی از محمد طاهر میرزا بن محمد باقر موسوی در ۱۳۲۱ قمری در تهران منتشر شد. حداقل یک ترجمهٔ اردو از آن سراغ داریم که سید محمد حسین بن سید حسین بخش گانوی (۱۲۸۳ ـ ۱۳۶۲ق) انجام داده است. ولییری در دائرهٔ المعارف اسلام چاپ لیدن در مقالهٔ حسین بن علی(ع), وستنفلد را مترجم آلمانی این کتاب میداند
ج) آثاری که در ضمن تاریخ نگاریهای عمومی آمده است:
کسانی همچون طبری, ابن اثیر, ذهبی در کتابهای مفصل خود, بخشی را به حادثهٔ کربلا اختصاص دادهاند. گاهی این بخشها به صورت کتاب مستقلی چاپ شده است. هر دو دسته را تا نیمهٔ اول سدهٔ هفتم (عصر نگارش الملهوف ابن طاووس) در اینجا معرفی و ارزیابی میکنیم:
▪ ترجمهٔ الحسین(ع) و مقتله، نوشتهٔ محمد بن سعد مشهور به ابن سعد (۱۶۸ ـ ۲۳۰ق).
سید عبدالعزیز طباطبایی, این مقاله را از بخش چاپ نشدهٔ طبقات الکبیر ابن سعد استخراج و تألیف نمود
▪ مقتل ابی عبد الله الحسین(ع), نوشتهٔ احمد بن اسحاق یعقوبی معروف به ابن واضح ( ـ ۲۸۴ یا ۲۹۲ یا ۲۹۴ ق).
اثر مهم تاریخی نویسندهٔ تاریخ یعقوبی است. این اثر متأخر از مقتل ابی مخنف است و نویسنده دارای گرایشهای شیعی بوده است. غیر از الذریعه, دیگران یادی از کتاب مقتل أبی عبدالله حسین(ع) نکردهاند. گزارش الذریعه اینگونه است:
مقتل أبی عبدالله الحسین(ع) را سید مجتبی حسن کامون پوری تحقیق کرد و در هند, ۱۳۷۰ ق به چاپ رسید. گویا کامون پوری (یا کانپوری) آن را به اردو ترجمه و منتشرکرده است.
به نظر میرسد آقای کامون پوری گزارشهای یعقوبی را از تاریخ یعقوبی گردآوری و تألیف کرده است.
▪ استشهاد الحسین, محمد بن جریر طبری( ـ۳۱۰ق).
آقای السید الجمیلی گزارش طبری را ازکتاب تاریخ الأمم و الملوک گردآوریکرده و با تصحیحات جدید با عنوان مزبور به چاپ رسانده است. در ضمیمه, کتاب رأس الحسین ابن تیمیه را نیز آورده است.
جمیلی درمقدمه مینویسد: مورخان در هیچ مسئلهٔ تاریخی به اندازهٔ مقتل حسین بن علی (ع) اختلاف ندارند. ابهامات و دروغهای فراوان در گزارش این حادثه رخنه کرده است. به همین دلیل، انتشار اخبار اولیه در اینباره ضروری است.
این کتاب مطابق با مقتل ابی مخنف استخراج شده از تاریخ طبری است .
ابن تیمیه در پاسخ به پرسشی دربارهٔ محلی در قاهره و عسقلان که به عنوان رأس الحسین, محل زیارت است, این رساله را نوشته است و این اخبار را دروغ میداند.
گفتنی است کتابی با عنوان قیام سید الشهداء حسین بن علی(ع) و خونخواهی مختار به کوشش محمد سرور مولائی چاپ شد که گزارشهای مربوط به امام را از تاریخ طبری که توسط ابوعلی محمد بلعمی در نیمهٔ دوم سدهٔ چهارم قمری به فارسی بازگردانده شده، استخراج، بازنویسی و تألیف کرده است.
▪ مقتل الحسین(ع) و قیام المختار, نوشتهٔ ابن اعثم کوفی ( ـ۳۱۴ق/ ۹۲۶م) است که در انتشارات دار انوار الهدی از کتاب معروف الفتوح استخراج و بازنویسی و منتشر شده است
محمد بن احمد مستوفی هروی نیز بخش مربوط به امام حسین(ع) را زیر عنوان قیام امام حسین(ع) به فارسی ترجمه کرد. این ترجمه به کوشش غلامرضا طباطبایی مجد منتشر شد
▪ امام حسین در عقد الفرید, نوشتهٔ احمد بن محمد معروف به ابن عبدربه (۲۴۶ ـ ۳۲۸ق).
احمد امین و احمد الزین و ابراهیم ابیاری به استخراج و تألیف این کتاب پرداختند که در قاهره, ۱۹۴۴ میلادی چاپ شد.
▪ ذکر مقتل الحسین بن علی بن ابیطالب(ع) و من قتل معه من اهل بیته و شیعته, نوشتهٔ علی بن حسین مسعودی ( ـ ۳۴۵ق)
ابو القاسم پاینده بخش مربوط به حسین بن علی(ع) را ازکتاب مروج الذهب و معادن الجوهر برگرفته و به فارسی برگردانده است.
▪ مقتل الحسین(ع), نوشتهٔ علی بن حسین معروف به ابوالفرج اصفهانی ( ـ ۳۶۲ق).
بخشی از کتاب مقاتل الطالبیین است که توسط سید مصطفی مرتضی قزوینی استخراج و تألیف شده است.
ابوالفرج آن را در شرح احوال و مصیبتها و مرگ فرزندان ابوطالب نوشته که از آغاز ظهور اسلام تا سدهٔ چهارم قمری در جنگها و قیامها جان باختهاند. این اثر منبع بسیاری از پژوهشهای بعدی است.
مقاتل الطالبیین چاپهای متعدد به ویژه در عراق و ایران دارد. سید احمد صقر آن را تحقیق و در قاهره, ۱۳۶۸ قمری منتشر کرد.
▪ ترجمهٔ ریحانهٔ رسول الله الإمام الحسین(ع), نوشتهٔ علی بن حسن بن هبهٔ الله شافعی معروف به ابن عساکر (۴۴۹- ۵۷۱ق).
به کوشش محمد باقر محمودی گزارشهای مربوط به امام حسین(ع) و کربلا از تاریخ مدینهٔ دمشق گردآوری و همراه با پانوشتهای نقدی و توضیحی ارائه شده است.
آقای نجفقلی حبیبی کتاب دیگری با مشخصات ذیل معرفی کرده است که در برخی ویژگیها با اثر مزبور همانندی دارد:
ترجمهٔ الإمام الحسین (ع) من تاریخ مدینهٔ دمشق, تحقیق محمد باقر محمودی, بیروت, محمودی, ۱۳۹۸ ق, ۳۳۹ ص.
در پایان گفتنی است آنچه مسلم است پارهای ابهامات و حتی تحریفات در منابع عاشورایی رخنه کرده است. بر پژوهشگران مسلمان فرض است که با جستجوی وسیعتر و گستردهتر به زلال سازی این چشمهسار پاک بپردازند. برای عنایت به عمق مشکلات در این زمینه به این داوری توجه شود:
اولین گزارشگر قیام حسینی شیعیانی همچون ابو مخنف ( ـ ۱۵۷ق) بودهاند. ولی متأسفانه به علت از بین رفتن بیشتر منابع آنان، باید مورخان اهل سنت را نخستین ثبت کنندگان عاشورا دانست. بدیهی است این مورخان با توجه به دیدگاه مذهبی و فردی خویش و نیز با توجه به شرایط زمانی، یعنی دوران حکومت اموی و عباسی و گرایش خاص آنان به تحریف و پنهان سازی آنچه با منافع سیاسی ایشان ناسازگار است, تحریفاتی را در آن حادثه وارد کردهاند. از منابعی مانند تاریخ طبری, تاریخ الخلفاء سیوطی, نهایهٔ الإرب نویری, عقد الفرید ابن عبدربه و العبر ابن خلدون گزارشها و نکات مبهمی عرضه کردهاند.
برای جلوگیری از تحریف در عاشورانگاری لزوماً باید متنی کامل و متقن ارائه کرد. به عبارت دیگر باید سرچشمه را زلال نمود. در تعلیقه بر لؤلؤ و مرجان، سی کتاب تاریخی قابل اتکا برای پژوهشگران عاشورا برشمرده و توصیه شده مشترکات آنها گرفته شود. همهٔ اینها مستلزم نسخهشناسی منابع حسینی در سدههای اول تا ششم و پس از آن ارزیابی مقایسهای منابع است.
محمد نوری
پینوشتها:
۱. عبدالحسین زرینکوب، تاریخ در ترازو, تهران, امیرکبیر, ۱۳۶۲, ص ۱۲۲.
۲. همان، ص ۱۲۳.
۳. به مقالهٔ زیر نک:
Rudolph H. Weingrtner, »Historical Explanation«, The Encyclopedia of Philosophy.
۴.نک: میرزا حسین نوری, چشم اندازی به تحریفات عاشورا (لؤ لؤ و مرجان), به کوشش مصطفی درایتی, قم, انتشارات استاد احمد مطهری, ۱۳۷۹, ص ۲۷- ۴۷، مقدمه
۵. مشخصات چاپی: قم, مجمع احیاء الثافهٔ الاسلامیهٔ, ۱۴۱۵ ق.
۶. محمد صادق کرباسی، دائرهٔ المعارف الحسینیهٔ: معجم المصنفات الحسینیهٔ, لندن, المرکز الحسینی للدراسات, ۱۹۹۹, ج ۱, ص ۱۳.
۷. علی بن موسی بن طاووس، الملهوف علی قتلی الطفوف, به کوشش و مقدمهٔ فارس تبریزیان, تهران, دارالاسوهٔ, ۱۴۱۷ ق, ص ۳۳.
۸. نک: روضهٔالشهداء به کوشش محمد رمضانی, تهران, ۱۳۴۱، مقدمه
۹. نک: لؤلؤ و مرجان.
۱۰. محمودی در عبرات المصطفین (ص۶), تاریخ وفات وی را ۶۴ قمری میداند.
۱۱. فهرست شیخ طوسی, ص ۸۸؛ آقا بزرگ تهرانی، الذریعه, قم, اسماعیلیان, بیتا, ج ۲۲ , ص ۲۴.
۱۲. الرجال, قم, دفتر انتشارات اسلامی, ص ۱۲۸, الذریعه, ج۲۲, ص۲۴.
۱۳. دائرهٔ المعارف تشیع, ج ۵, ص۲۴۹؛ فؤاد سزگین نیز زندگینامه و آثار وی را آورده و منبع زیادی را معرفی کرده است. ( التدوین التاریخی, ص ۱۲۶).
۱۴. فهرست, ص ۳۴۰.
۱۵. الذریعه, ج۲۲, ص۲۵- ۲۶.
۱۶. فهرست کتب الشیعهٔ,به کوشش سید عبدالعزیز طباطبایی, ص ۶؛ الذریعه، ج۲۲, ص۲۳.
۱۷. نک: الملهوف,، مقدمه
۱۸. فهرست, ص ۱۶.
۱۹. الملهوف، مقدمهٔ فارس تبریزیان, ص ۳۶.
۲۰. محمد جواد صاحبی، چکیدهٔ مقالات کنگرهٔ بین المللی امام خمینی و فرهنگ عاشورا, ص ۱۱۳.
۲۱. الفهرست, ص ۱۱۱.
۲۲. تاریخ التراث العربی: التدوین التاریخی, ص ۱۰۰- ۱۰۶.
۲۳. همان, ص ۱۰۵.
۲۴. عبرات المصطفین (ص۷)، درگذشت او را ۲۰۷ یا ۲۱۱ ق میداند.
۲۵. الذریعه, ج۲۲, ص ۲۸.
۲۶. الفهرست ابن ندیم, ص ۱۰۶؛ فهرست شیخ طوسی, ص ۴۸۱- ۴۸۲؛ الرجال, ۴۲۷- ۴۲۸.
۲۷. الذریعه, ج۲۲, ص۲۹.
۲۸. الفهرست, ص ۱۰۶.
۲۹. فهرست, شیخ طوسی, ص ۲۷۸.
۳۰. فهرست, ص ۲۹۸؛ ذهبی، سیر أعلام النبلاء, بیروت, مؤسسهٔ الرساله, ج ۱۳, ص ۴۰۳.
۳۱. الفهرست, به کوشش رضا تجدد, تهران, دانشگاه تهران, ص ۲۷۹؛ الذریعهٔ, ج ۲۲, ص ۲۳.
۳۲. آقا بزرگ تهرانی، مصفی المقال فی مصنفی علم الرجال, تهران, ۱۹۵۸م.
۳۳. الفهرست, ص ۱۲۱.
۳۴. کتابشناسی عاشورا, ص۷.
۳۵. حاجی خلیفه، کشف الظنون, بیروت، دار الکتب العلمیهٔ, ج۲, ص ۱۷۹۴.
۳۶. کتابشناسی عاشورا, ص ۷.
۳۷. عمر رضا کحاله،معجم المؤلفین, بیروت, دار إحیاء التراث العربی, بی تا, ج ۷, ص۲۸۲.
۳۸. فهرست, ص ۴۴۳ ؛ الذریعه, ج ۲۲, ص ۲۸.
۳۹. الملهوف, ص ۳۷، مقدمه
۴۰. الذریعه, ج ۲۲, ص ۲۶.
۴۱. همان، ص ۲۱- ۲۲.
۴۲. همان, ص ۲۲.
۴۳. فهرست, ص ۲۲۵؛ الذریعهٔ, ج ۲۲, ص ۲۵.
۴۴. فهرست, ص ۴۵۱؛ الذریعهٔ, ج ۲۲, ص۲۷.
۴۵. فهرست, ص ۴۰۸– ۴۰۹.
۴۶. الذریعهٔ, ج ۲۲, ص۲۷؛ الرجال, ص ۳۴۸ – ۳۴۹.
۴۷. فهرست اسماء علماء الشیعهٔ و مصنفیهم, به کوشش عبدالعزیز طباطبائی, بیروت, دارالاضواء, ۱۹۸۶ م, ص ۱۸۰– ۱۸۱.
۴۸. الذریعهٔ, ج ۲۲, ص ۲۲.
۴۹. الملهوف, ص ۴۰- ۴۱، مقدمه.
۵۰. این اثر را اخبار مقتل الحسین(ع) و مصرع الحسین(ع) نیز نامیدهاند.
۵۱. نک: ابومخنف، مقتل الحسین، مقدمهٔ حسن غفاری؛ تاریخ التراث العربی: التدوین التاریخی, ص ۱۲۷. سزگین از قول ولهاوزن مینویسد که وی ابی مخنف را به خوارج متمایل میداند (ص ۱۲۸)؛ برای دیدگاههای دیگر دربارهٔ ابی مخنف نک: رسول جعفریان، منابع تاریخ اسلام, ص ۱۱۰- ۱۱۱؛ دائرهٔ المعارف بزرگ اسلامی, ج ۶.
۵۲. محمد جواد صاحبی، چکیدهٔ مقالات کنگره بین المللی امام خمینی و فرهنگ عاشورا, تهران, ۱۹۹۵م, ص ۱۱۳.
۵۳. ابومخنف، مقتل الحسین, حسن غفاری, قم, علمیه, ۱۳۹۸ق, ص واو، مقدمه.
۵۴. نک: منابع تاریخ اسلام, ص ۱۱۲.
۵۵. اصغر قائدان، چکیدهٔ مقالات کنگره بین المللی امام خمینی و فرهنگ عاشورا, ص ۱۳۷.
۵۶. الذریعه، ج ۲۲, ص ۲۶.
۵۷. اللهوف, مقدمهٔ حسون، ص ۳۴.
۵۸. نک: فؤاد سزگین، تاریخ التراث العربی, التدوین التاریخی, ص ۱۲۸.
۵۹. مجلهٔ تراثنا, سال اول, شمارهٔ ۲, ص ۱۲۷.
۶۰. مقتل گویا در حماسه عاشورا, قم, دفتر نشر نوید اسلام, ۱۳۷۹.
۶۱. مشخصات کتابشناختی: چاپ اول، بیروت و قاهره, دارالکتاب لبنانی و مصری, ۱۹۷۷م.
۶۲. به مسمطی که دارای پنج مصرع و حرف رَوی در آن به گونهٔ خاصی باشد میگویند.
۶۳. این کتاب با این مشخصات منتشر شده است: کویت, دارالاوراد للنشر و التوزیع, ۱۹۹۲ م
۶۴. مشخصات کتابشناختی: قم, مطبعهٔ الخیام,۱۴۰۳ ق.
۶۵. مشخصات کتابشناختی: قم, انوار الهدی, ۱۴۱۸ ق.
۶۶. مشخصات کتابشناختی: تطوان,مطبعهٔ کردیمادیس, ۱۹۷۲م، به تصحیح عبدالسلام الهراس و سعید احمد اعراب.
۶۷. نک: دررالسمط.، مقدمه.
۶۸. نک: الملهوف, ص ۶۷.، مقدمهٔ حسون
۶۹. همان ص ۸۶-۸۷..
۷۰. میرزا حسین نوری، چشم اندازی بر تحریفات عاشورا(لؤلؤ و مرجان), به کوشش مصطفی درایتی, قم, ۱۴۲۰ق, ص ۲۳۱- ۲۳۲.
۷۱. برای مشخصات چاپها نک: کتابشناختی امام حسین(ع), ص ۲۰- ۲۱؛ الملهوف, ص ۶۸- ۶۹، مقدمهٔ حسون.
۷۲. همان منابع.
۷۳. کتابشناسی عاشورا, ص ۳۶۴.
.۷۴. دایرهٔ المعارف اسلام
۷۵. این تألیف در مجلهٔ تراثنا, ۱۴۰۸ ق, ص ۱۱۹– ۲۰۵ چاپ شد.
۷۶. صادق سجادی و هادی عالم زاده، تاریخنگاری در اسلام, تهران, سمت, ۱۳۷۵, ص ۱۱۸.
۷۷. مانند عمر رضا کحاله در معجم المؤلفین(ج۱, ص ۱۶۱) به هنگام فهرست کردن آثار یعقوبی، نامی از این اثر نمیبرد.
۷۸. الذریعه, ج۲۲، ص۲۳.
۷۹. کتابشناسی عاشورا, ص ۳۷۹.
۸۰. مشخصات کتابشناختی: چاپ اول, بیروت, دارالکتاب العربی, ۱۹۸۵م.
۸۱. مشخصات کتابشناختی: تهران, بنیاد فرهنگی ایران, ۱۳۵۹.
۸۲. مشخصات کتابشناختی: قم, انتشارات انوار الهدی, ۱۴۲۱ ق.
۸۳. مشخصات کتابشناختی: چاپ اول، تهران, علمی و فرهنگی, ۱۰۴ ص.
۸۴. این اثر با این مشخصات چاپ شده است: قم, دارالهجرهٔ, ۱۳۶۲, چاپ دوم، تهران, بنگاه ترجمه و نشر کتاب, ۱۳۵۰ .
۸۵. مشخصات کتابشناختی: قم, مجمع احیاء الثقافهٔ الاسلامیهٔ, ۱۴۱۴ ق, ۷۰۴ ص.
۸۶. کتابشناسی امام حسین (ع), چاپ اول, تهران, مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی, ۱۳۷۴, ص ۲۲.
۸۷. چکیدهٔ مقالات کنگره عاشورا و امام خمینی, اصغر قائدان, ص ۱۳۷.
۸۸. میرزا حسین نوری، چشم اندازی به تحریفات عاشورا: لؤلؤ و مرجان, ص ۲۵۴- ۲۵۵.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست