یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

پرستیژ و اعتبار بین‌المللی لازمه موفقیت رسانه برای پذیرش افکار عمومی


پرستیژ و اعتبار بین‌المللی لازمه موفقیت رسانه برای پذیرش افکار عمومی

اساسا ایفای نقش میانجی‌گری از طرف رسانه در شرایط خاصی امکان‌پذیر می‌شود. برخی از صاحبنظران معتقدند قبل از هر چیز طرفین مناقشه بایستی پذیرای دخالت و میانجی‌گری یک رسانه و …

اساسا ایفای نقش میانجی‌گری از طرف رسانه در شرایط خاصی امکان‌پذیر می‌شود. برخی از صاحبنظران معتقدند قبل از هر چیز طرفین مناقشه بایستی پذیرای دخالت و میانجی‌گری یک رسانه و یا یک دولت از طریق رسانه باشند.

یعنی چنانچه حتی یکی از طرفین ورود یک دولت و یا رسانه مربوط به آن دولت به موضوع مورد مناقشه به رسمیت نشناسد، عملاً تلاش‌ها منجر به نتیجه مطلوب نخواهد شد، اگرچه در زمان حاضر شاهد هستیم که برخی از رسانه‌ها از چنان قدرتی برخوردارند که می‌توانند از طریق فضاسازی افکار عمومی ‌میانجی‌گری خود را به طرفین تحمیل نمایند.

به عبارت ساده‌تر، طرفین یک مناقشه در شرایط خاصی ناگزیر به پذیرش میانجی‌گری یک رسانه می‌شوند. البته پرواضح است که صرف قبول یک میانجی به معنای پایان درگیری و حل موضوع نیست. چنانچه مشاهده می‌کنیم رویدادهای سیاسی و دیدارهای رهبران اگر با بی‌میلی و بی‌رغبتی رهبران مواجه شود نهایتاً به نتیجه‌ای نخواهد رسید و تأثیر چندانی نخواهد داشت.

به عنوان مثال می‌توانیم شکست کنفرانس صلح مادرید در سال ۱۹۹۱ را از همین دست بدانیم. کاخ تاریخی سلطنتی در مادرید برای این دیدار در نظر گرفته شد و مقامات آمریکایی آن را بزرگ‌ترین کنفرانس بعد از ورسای نامیدند. نزدیک به ۴۵۰ خبرنگار و گزارشگر از سراسر دنیا کنفرانس را پوشش خبری می‌دادند.

ولی نمایندگان اعراب و اسرائیل به قدری سرد و بی‌میل بودند که حتی از دست دادن با یکدیگر ابا داشتند. آقای گیلبوا در نوشته‌های خود این مورد را از مصادیق بارز شکست دیپلماسی رسانه‌ای می‌داند. چرا که حداقلی از تمایل برای تفاهم وجود نداشت و تنها براثر میانجی‌گری اجباری آمریکا این جلسه برگزار شده بود.

البته ناگفته نماند که تأثیرات میانی و غیرمستقیم این رویداد رسانه‌ای در سال ۱۹۹۳ در توافقات اسلو مشخص شد و برخی صاحبنظران توافقات اسلو را درواقع نقطه عطفی در روابط بین نهضت آزادی‌بخش فلسطین و رژیم صهیونیستی می‌دانند (Gilboa,۱۹۹۸).

آنچه که مسلم است لازمه ورود موفقیت‌آمیز یک رسانه به عرصه حل و فصل مناقشات برخورداری از میزان قابل قبولی از پرستیژ و اعتبار بین‌المللی است. به عبارت ساده‌تر یک رسانه مغرض و با جهت‌گیری‌های افراطی هرگز نمی‌تواند پذیرش طرفین مناقشه و افکار عمومی‌ را به دنبال داشته باشد چراکه ایفای این نقش نیازمند داشتن کارنامه درخشان و آبرومند در عرصه بین‌المللی است.