سه شنبه, ۲۹ خرداد, ۱۴۰۳ / 18 June, 2024
خودمختار در قرن جدید
تازههای جنرال موتورز لامبورگینی و فراری
در برابر پرسش رئیس شرکت جنرال موتورز ـ آقای ریک واگنر (Rick Wagoner) ـ از مهندسان، که تنها پرسید جنرال موتورز در آینده چه خواهد شد پاسخی به او دادند که باعث تعجب همگان شد؛ این مهندسان به طراحی خودروئی مفهومی برای قرنهای آینده دست زدهاند که با نام آتونومی (خودمختاری) شناخته میشود و آمیختهای بینظیر از فنآوری و تکنولوژیهای مدرن است.
یکی از مهندسان شرکت جنرال موتورز (GM) میگوید: آتونومی یک فصل ساده از کتاب تاریخ اتومبیلسازی نیست بلکه جلد دوم آن است. اگر ۱۰۰ سال اول صنعت خودروسازی را جلد اول فرض کنیم، آتونومی سرفصل جلد دوم و ۱۰۰ سال دوم است. قرن بیستم قرن موتورهای احتراقی (احتراق داخلی) بود و قرن ۲۱ قرن موتورهای (Fuel cell) سوخت سلولی خورشیدی خواهد بود. واگنر گفت: ما با یک پیش فرض کار را شروع کردیم اما اتومبیلی که ساختیم فراتر از انتظارات ما بود و حتی فراتر از انتظارات مردم برای قرن حاضر، آتونومی خودروئی متفاوت است. در ادامه افزود: آتونومی خودروئی فراتر از مفهومی (concept) است و انقلابی در طراحی خودرو به حساب میآید که تاکنون بیرقیب و بینظیر است.
آتونومی نخستین خودروئی است که از سیستم پیشران سلول خورشیدی استفاده میکند و اولین آمیخته پیشران خورشیدی و سامانه X-by-wire است که به آتونومی اجازه میدهد تمام سیستمهای هدایتی ماشین بهصورت الکترونیکی فعال شوند. براساس گفته نایب رئیس بخش تحقیقات و گسترش شرکت جنرال موتورز، آتونومی پدیدهای است که با تمامی معیارهای کنونی تفاوت دارد. با آتونومی تعداد متنوعی از وسایل نقلیه را با سیستم انتقال قدرت به چهارچرخ (WD۴) با استفاده از یک نوع شاسی میتوان ساخت، یعنی با وجود یک شاسی بسیار ساده و قدرتمند میتوان اتاقهای گوناگونی را براساس سلیقههای مختلف بر روی آن قرار داد. این خودروها بهجای گازهای سمی و دود، تنها آب از اگزوزشان خارج میشود و از انرژی تجدید شدنی استفاده میکنند. برنز (Burns) ادامه داد: آتونومی دریائی از آزادی است. مشتریان با یک بار خرید میتوانند از چندین نوع خودرو استفاده کنند. آزادی مشتریهائی که آتونومی، علاقهشان را برمیانگیزد و آزادی طراحان ما برای گسترش یک نوع از وسیله نقلیه که مشتریان ما میتوانند به آن عشق بورزند و از رانندگی با آن لذت ببرند. همچنین در پی انرژی و آزادی محیطزیست است و این همه آزادی، GM را قادر میسازد که ماشینهائی با هزینه بسیار پائین به مردم ارائه کند تا همگان توانائی خرید آن را داشته باشند.
با طراحی آتونومی، دیگر نباید نگران تمام شدن ذخایر نفتی باشیم زیرا این خودرو از سوخت هیدروژنی استفاده میکند. نظیر چنین انقلابی در دهه ۱۹۵۰ در شرکت جنرال موتورز با طراحی خودروئی با نام پرنده انجیرخوار (Firebird) دیده شد؛ اما این بار با دیدی تازه به قرن جدید نگاه میاندازیم؛ نگاهی آیندهنگرانه به قرن ۲۱ در قبال تمامی مسئولیتهائی که بر انسانها در مقابل حفاظت محیطزیست واگذار شده، آتونومی ساخته شده است.
آتونومی میتواند وسیلهای باشد که پایه طراحی خودروهائی با سوخت هیدورژنی قرار گیرد و در این صورت، بزرگترین صرفهجوئی در مصرف نفت خام صورت میگیرد.
در سال ۲۰۰۰ میلادی شرکت جنرال موتورز خودورئی معرفی کرد که از لحاظ مصرف سوخت یک پدیده به حساب میآمد. هر ۱۰۰ مایل تنها با یک گالن سوخت (mpg ۱۰۰)، اما این بار آتونومی با فاصلهای بسیار زیاد از آن در صدر جدول قرار گرفته است.
با تشریک مساعی تکنولوژی سوخت و سیستم X-by-wire، جنرال موتورز توانسته خودروئی به مشتریهایش ارائه دهد که از آسانترین شیوه هدایت، بهره میبرد.
در میان خریداران خودرو، تعداد بسیار کمی به خودروهائی با سوخت هیدروژنی علاقه نشان میدهند و شرکت جنرال موتورز امیدوار است که آتونومی بتواند نظر همگان را به خود جلب کند. وین چری (Wayne Cherry) نایب رئیس بخش طراحی شرکت جنرال موتورز میگوید: در آتونومی سرنشینان میتوانند در هر جائی که راحت هستند قرار گیرند. راننده میتواند آزادی حرکت داشته باشد و بهجای نشستن در یک قسمت خاص، خود او تعیین میکند که در کجا قرار بگیرد.
بیشترین فضا برای سرنشینان در نظر گرفته شده است. تجهیزات هدایت، دیگر پدالی نیستند. بدنهاش به معنی واقعی همان چیزی است که شما میخواهید. این ماشین دو سرنشینه است و سرنشینان بنا بر سلیقه میتوانند اتاق ماشین را هر گاه خواستند تعویض کنند زیرا به راحتی از شاسی جدا میشود.
چری ادامه میداد: ما هماکنون بهدنبال ساخت یک اتوبوس ۱۰ نفره از روی این مدل هستیم البته هنوز این پروژه تثبیت نشده است.
یکی از نگرانیهای تولید آتونومی، احتمال ضرری است که شاید بر بقیه تولیدات شرکتهای خودروسازی و تولیداتشان وارد آید زیرا اگر چنین فنآوری برای مردم جا بیفتد دیگر به سراغ خودروهائی با موتورهای احتراقی نخواهند رفت.
در سیستم X-by-wire چند کامپیوتر و نرمافزار، وظیفه هماهنگ کردم قسمتهای مختلف هدایت را برعهده دارند که کار راننده را بسیار آسان میکند.
در پروژه آتونومی، چند شرکت دیگر جنرال موتورز را همراهی کردند چون شرکت SKF سوئدی و برتوند ایتالیائی.
شاسی آتونومی بهگونهای طراحی شده است که مرکز ثقل آن در وسط قرار دارد و ارتفاع کمی نسبت به سطح زمین دارد که باعث امنیت بیشتر برای سرنشینان میشود و از طرف دیگر برتری فوقالعادهای در هدایت ماشین بهویژه در سرپیچها و دورها به آتونومی میدهد که هیچگاه حتی در سرعتهای بالا نیز واژگون نمیشود، حتی اگر بدنهای که روی آن قرار میگیرد ارتفاع زیادی داشته باشد.
اگر تصادفی رخ دهد تقریباً تمامی نیروهای وارده به ماشین به قسمت شاسی منتقل میشود تا هیچ خطری سرنشینان را تهدید نکند.
پدالی در آتونومی قرار ندارد و هدایت آن توسط وسیلهای بهنام X-Drive صورت میگیرد که به صلاحدید راننده در هر قسمتی از خودرو میتواند قرار بگیرد.
رؤسای شرکت جنرال موتورز گفتهاند که ما معتقدیم با آتونومی و یا چنین تکنولوژیهائی میتوان ۸۸ درصد بازار قرن ۲۱ را بهدست آورد.
طراحی اختصاصی آقای رئیس لامبورگینی مفهومی اس ۲۰۰۵
بدون شک یکی از بهترین خودروهای مفهومی دنیا در سال جاری، مدل مفهومی اس شرکت لامبورگینی است که در ساخت آن از تمام تجربیات پیشین این شرکت ایتالیائی استفاده شده است. همانند دو مدل قبلی یعنی جیتیاس ۳۵۰ و روداستر میورا، لامبورگینی مفهومی اس، خودروی نادر و بیرقیبی است که قبل از هر چیز یک لامبورگینی است؛ نمایندهای شایسته برای آن شرکت و دقیقاً همان چیزی که از لامبورگینی انتظار میرفت.
این خودرو شخصاً توسط لوک دانکرولکه، رئیس بخش طراحی لامبورگینی در مرکز طراحی لامبورگینی در سنت آگاتابولونیا طراحی شده است. این مدل را میتوان بهترین نمونه از سری خودروهائی دانست که تحت عنوان خودروی آزاد تولید میشوند.
پایه و اساس طراحی مدل اس، خودروی بسیار معروف دیگری از لامبورگینی با نام گالاردوست. گالاردو، در کنار مورسیلاگو از به یادماندنیترین خودروهای لامبورگینی بهشمار میرود. علاوه بر استفاده از طراحی اولیه گالاردو، دانکرولکه چند مؤلفه طراحی دیگر را هم در مدل اس اعمال کرده است که مهمترین آنها الگوبرداری از خودروهای مسابقهای قدیمی لامبورگینی است؛ مدلهائی تکسرنشین که در دهههای اولیه قرن بیستم افتخارات زیادی را نصیب لامبورگینی و ایتالیا کردند. مسلماً نقطه قوت طراحی مدل اس هم همین مرحله از کار است، یعنی تلفیق فنآوریهای بسیار مدرن قرن بیست و یکمی با مدلهای اولیه قرن بیستم.
مدلهای تکسرنشین پیشین چیری بهنام شیشه جلو که امروزه در تمام خودروهای دنیا مرسوم است، نداشت، اما بهجای آن، قطعهای بهنام Saute-vent داشتند. Saute-vent در زبان فرانسه بهمعنای تغییرات ناگهانی در وزش باد است و کار آن در خودروهای قدیمی نسبتاً همانند شیشه جلوهای امروزی است، یعنی هدایت جریان هوا به بالای سر راننده. در مدل اس هم از این قطعه، دوباره استفاده شده است، البته تحت اعمال طراحیهای نوین.
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری 1403 مسعود پزشکیان مناظره انتخاباتی سعید جلیلی ایران علیرضا زاکانی قالیباف حمید نوری محمدباقر قالیباف
هواشناسی معدن ریزش معدن تهران پلیس راهور سازمان هواشناسی جاده چالوس شهرداری تهران شازند سیاست سیل وزارت بهداشت
تورم مسکن سهام عدالت حقوق بازنشستگان خودرو قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار دولت سیزدهم ایران خودرو همستر کامبت بورس
رسانه ملی تلویزیون حج سینمای ایران کربلا سریال موسیقی سینما دفاع مقدس عید غدیر
وزارت علوم دانشگاه آزاد اسلامی ایکس
رژیم صهیونیستی روسیه فلسطین غزه جنگ غزه چین اوکراین ترکیه عربستان حزب الله لبنان یمن جنگ اوکراین
یورو 2024 فوتبال پرسپولیس استقلال کریستیانو رونالدو سپاهان جام ملت های اروپا باشگاه پرسپولیس مس رفسنجان جام حذفی بازی لیگ برتر
اینترنت همستر گوگل اپل فیبرنوری سامسونگ تلگرام ناسا ایلان ماسک
رژیم غذایی کاهش وزن قهوه ویتامین مغز مراکز درمانی سنگ کلیه