یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
شناخت ویژگی های اسرائیلی
قرآن به یهود با دو عنوان متفاوت توجه داشته و رفتار و صفات آنها را در حوزه های بینش و نگرش و کنش توصیف و تحلیل می کند. گاه از آنان به عنوان یهود یاد می کند و گاه دیگر از آنان با عنوان بنی اسرائیل سخن می گوید.
بنی اسرائیل، مرکب از دو کلمه بنی (به معنای فرزندان) و اسرائیل (یکی از نام های حضرت یعقوب فرزند اسحاق فرزند ابراهیم علیهم السلام) است. درباره علت این نامگذاری حضرت یعقوب(ع) برخی بر این باورند که این نام ترکیبی از اسرا به معنای عبد و ئیل به معنای خدا و الله است که در مجموع به معنای عبدالله است. (مجمع البیان ج۱ و ۲ ص ۲۰۶)
بنی اسرائیل در گزارش قرآن دوازده طائفه (سبط) و تیره بودند که هرکدام به یکی از فرزندان یعقوب(ع) منتهی می شدند. (همان ج ۳ و ۴ ص ۷۵۴)
بنابراین مقصود از بنی اسرائیل در این جا تبیین اخلاق و صفات و ویژگی های قوم و ملت است نه شریعتی از شرایع آسمانی و هنگامی که از آنان به عنوان شریعت یاد می شود از واژه یهود استفاده می شود. بنابراین واژه و اصطلاح یهود اشاره به حوزه اعتقادی و بینشی دارد و از منظر دین و شریعت به آنان نگریسته می شود و واژه بنی اسرائیل ارتباط به مسئله قومیت دارد و مباحث مرتبط به سنت های الهی جاری نیز بر آنان صدق می کند.
قرآن گاه برای بیان این معنا از واژه قوم موسی نیز استفاده می کند تا به مسایل قومی و نژادی آنان اشاره کند.
برخی ویژگی های بنی اسرائیل
قرآن برای بنی اسرائیل صفات و ویژگی های چندی برشمرده است که در اسرائیلی های امروز می توان یافت. از جمله مهم ترین این صفات می توان به استکبار و اشرافی گری (بقره آیه ۲۴۶ و ۲۴۷) بدعت گزاری (بقره آیه ۷۹ و نیز آل عمران آیه ۹۳ و ۹۴) برتری طلبی (اسراء آیه ۴ تا ۷) بهانه جویی (بقره آیه ۶۷ تا ۷۱) تجاوزگری (بقره آیه ۵۱ و ۹۲) تحریف گری (بقره آیه ۴۲ و ۵۸ و ۵۹) توطئه گری (آل عمران آیه ۴۹ تا ۵۵ و اعراف آیه ۱۴۲) جهل و حس گرایی (بقره آیه ۵۵ و نساء آیه ۱۵۳ و اعراف آیه ۱۳۸ و ۱۵۵) ذلت و خواری (بقره آیه ۸۳ تا ۸۵) زیان کاری و سفاهت (اعراف آیه ۱۵۵) ظلم و ستم (بقره آیه ۵۱ و ۹۲) عصیان (بقره آیه ۸۳ و ۹۳) فراموش کاری (مائده آیه ۱۲ و ۱۳) فسق (بقره آیه ۵۹) قساوت قلب و سنگدلی (بقره آیه ۷۴ و مائده آیه ۱۳) کوردلی (مائده آیه ۷۰ و ۷۱) گمراهی و نژادپرستی (بقره آیه ۹۲ تا ۹۴ و آل عمران آیه ۷۵ و ۲۳ و ۲۴ بقره آیه ۸۰) حسادت (بقره آیه ۹۰) حق ستیزی (مائده آیه ۷۰ و ۷۱) اسراف گری (مائده آیه ۳۲) فساد و افساد (اسراء آیه ۴ و اعراف آیه ۱۴۲) التقاط گرایی (بقره آیه ۴۰ تا ۴۲) تنوع طلبی و دنیاخواهی (بقره آیه ۶۱ و قصص آیات ۷۶ تا ۷۹) شخصیت گرایی (طه آیه ۹۱) پیمان شکنی (بقره آیه ۸۳) گستاخی (بقره آیه ۹۳) توقع و درخواست بی جا (بقره آیه ۱۰۸) آواره سازی هم کیشان (بقره آیه ۸۴) و هواپرستی و مواردی دیگر از ویژگی های رفتار و شخصیتی آنان اشاره کرد.
احسان لطفی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست