چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
اسب سواری چهارچرخه در خیابان های تهران
هر شهری که به توسعه و پیشرفت در مقولههای شهرسازی توجه داشته باشد، باید اولویت برنامه را بر اساس دیدگاه شهروندان تدوین کند. یکی از این اولویتها از دیدگاه شهروندان تهرانی، وضعیت نابسامان خیابانهای تهران است. خیابانهای تهران از نظر نوع آسفالت و پستی و بلندیهای موجود در آن، به گونهیی است که رانندگان احساس میکنند به جای سوار شدن در اتومبیل، بر روی زین اسب نشستهاند و به تاخت حرکت میکنند.
حمید قادری در این باره میگوید: اگر شما در خیابانهای تهران حرکت کنید هیچ خیابانی را نمییابید که بدون دستانداز باشد. در حقیقت خیابانهای تهران به گونهیی است که دیگر نیازی به سرعتگیر ندارد. زیرا برآمدگیهای آسفالت سطح خیابان خود نقش سرعتگیر را بازی میکنند. این وضعیت در بزرگراهها و اتوبانها نیز به چشم میخورد. به عنوان مثال در محور تهران کرج یا تهران قم که یک مسیر اتوبان و ترانزیت تهران است، اگر با سرعت بالای ۱۰۰ کیلومتر حرکت کنید، باید در مقصد ماشین خود را به تعمیرگاه ببرید و حتما جلوبندی آن را تعمیر کنید.وی در ادامه با اشاره به نقض حقوق شهروندی میافزاید: داشتن خیابانهای مسطح یکی از اولین و ابتداییترین حقوقی است که یک شهروند باید از آن برخوردار باشد. اما در ایران بویژه تهران، شهروندان از این حق محرومند. البته بسیاری از شهروندان از این حقوق خود اطلاع ندارند و اگر هم اطلاع دارند، به دلیل درگیریهای روزمره و مشکلات عدیده اجتماعی دیگر فرصت پرداختن به این مسائل را ندارند. این نشان میدهد که مشکلات، مردم تهران و ایران را بیتفاوت کرده است.
رزیتا ستاری که از وضعیت خیابانهای تهران شکایت دارد معتقد است که خیابانهای تهران اگر خاکی باشد و با آسفالت پوشانده نشود، بسیار مفیدتر خواهد بود و آسیب کمتری به شهروندان و خودروی آنان خواهد رسید.
وی میافزاید: در تهران رسم شده به محض آنکه شهرداری یک خیابان را مرمت و آسفالت میکند به فاصله کمتر از ۲۴ ساعت، مته و بیل و کلنگ یکی از سازمانها و نهادهای دولتی به جان آسفالت آن خیابان میافتد. پس از آنکه کارشان تمام شد نیز خیابان را همانطور رها میکنند و میروند. این نشان دهنده عدم هماهنگی سازمانهای دولتی با شهرداری است. اما به دلیل اینکه شهرداری با مسائل شهری درگیر است، تمام تقصیرها را به گردن آن میاندازیم، در صورتی که قسمت عمده تخریب شهر تهران و ناهماهنگی در تعمیر و مرمت آن، به گردن ارگانها و شرکتهای دولتی و پیمانکاران آنها است.
●هماهنگی بر عهده کیست؟
زمانی که صحبت از هماهنگی برای انجام امور شهری میشود، هر ارگانی مسوولیت را به گردن دیگری میاندازد.در حقیقت در سیستم دولتی و نهادهای ایرانی متداول شده که یا به دنبال مقصر میگردند که تقصیر را به گردن آن بیندازند که معمولا با تشکیل کمیته، گروه، هیات و... فقط اتلاف وقت میکنند یا اینکه با پاس دادن توپ به زمین هم، مردم و شهروندان را گمراه میکنند. در هر صورت در این بحث ما نمیخواهیم به دنبال مقصر بگردیم بلکه میخواهیم ارگانها و نهادها بویژه شهرداری را به نکتهیی متوجه کنیم که رسیدن به یک شهر یکپارچه و منظم بدون همکاری نهادهای مرتبط امکانپذیر نیست. از سوی دیگر وقتی مدیریت شهری برعهده شهرداری است، بالطبع باید این نهاد به قدرتی برسد که بتواند تمامی سازمانهای دولتی و غیردولتی مرتبط با مقوله شهری را ساماندهی دهد و این امر نیاز به پشتیبانی و حمایت دارد. در حقیقت دولت باید به کمک شهرداری بیاید و قانون را به گونهیی تدوین کند که شهرداری توان برخورد با تخلفات شهرداری را داشته باشد. به عنوان نمونه در بحث آسفالتکاری سطوح خیابانها، اگر شهرداری اجازه حفاری خیابانها توسط سازمانهای دولتی را براساس ضوابط و مقررات خاص تدوین کند، دیگر مشکل کنونی خیابانهای تهران به وجود نخواهد آمد. پس لزوم یک برنامه مدون و قوی در کنار حمایتهای دولت و مجلس میتواند به توسعه شهری کمک کند. از سوی دیگر نقش مردم به عنوان مشارکتکنندگان اصلی و کسانی که حق اصلی را در هر شهری که زندگی میکنند دارند، بسیار تاثیرگذار است. مردم میتوانند با زیر سوال بردن شیوه اداره شهری و نوع برخورد سازمانهای دولتی با مقولههای شهری، راه را برای سهلانگاری مسوولان شهری ببندند و آنان را ملزم به اجرای صحیح مباحث شهری و احقاق حقوق شهروندی کنند.
●طرح جامع مدیریت شهری
چند سالی است که بحث مدیریت شهری و طرح جامع مدیریت شهری مطرح شده اما براستی طرح جامع مدیریت شهری میتواند مشکلات و معضلات شهروندان را حل کند؟! مدیریت شهری در شهرهای کشورهای پیشرفته برعهده شهرداری است و در حقیقت این شهرداری است که کلیه فعالیتهای شهری را برعهده دارد. البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که شهردار در این شهرها توسط مردم و با رای مستقیم آنان انتخاب میشود. طرح جامع مدیریت شهری نیز در این کشورها به گونهیی است که تمامی کارهای شهر مانند تاکسیها، اتوبوسهای داخل شهری، مسائل زیربنایی و روبنایی شهری، حتی نظارت بر کار دستگاههای مختلف نیز به وسیله مدیریت شهری که همان شهرداری است، اداره میشود.
اما در ایران وضعیت متفاوت است. در ایران بویژه تهران، شهرداری در بسیاری از مسائل شهری دخالت مستقیم ندارد و نمیتواند بدون دستور شورای شهر برخی فعالیتها را انجام دهد. در هرحال شهرداری تهران باید بتواند فرماندهی تمامی فعالیتهای تهران را برعهده داشته باشد.
البته شهردار جدید سعی دارد که مدیریت کلانشهری و طرح جامع مدیریت شهری تهران را تصویب کرده و به اجرا در آورد. در این صورت، بسیاری از مشکلات شهر تهران مرتفع خواهد شد و مردم راحتتر در تهران زندگی میکنند. طرح مدیریت شهری میتواند هماهنگی بین ارگانهای مرتبط با مسائل شهری را نیز به اجرا در آورد.
بدین ترتیب علاوه براینکه مشکل ناهمواریهای خیابان تا حدی حل میشود بلکه ترافیک، آلودگی، بافتهای فرسوده، حاشیهنشینی، حمل و نقل عمومی و... نیز حل خواهد شد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست