چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
برخورد عالمانه با آثار و اندیشه های غزالی
امام محمد غزالی از اندیشمندان مسئله ساز و پرحرف و حدیث جهان اسلام است که مخالفان بسیاری اعم از متشرعان و فلاسفه دارد. او در چند جبهه خود را با طیف بسیاری از عالمان درگیر کرد و هم متکلمان را مورد انتقاد قرار داد و هم فقها و فلاسفه را. همین وضعیت سبب شد تا اندیشه های غزالی به گونه ای بحث برانگیز و مسئله ساز مطرح شود و همواره مدافع و منتقد داشته باشد. اکنون پرسش این است که پس از حاکمیت تشیع بر ایران زمین در عصر صفویه عالمان شیعی چه برخوردی با آثار غزالی داشتند؟ آیا آثار او را در طاق نسیان قرار دادند و به فراموشی سپردند یا این که با نقادی به بازسازی و بازاندیشی آن ها پرداختند و آثار او را پالایش کردند.
به استناد شواهد تاریخی و آثار برجای مانده می توان گفت، عالمان شیعی باوجود پاره ای انتقادات، به پالایش و بازسازی آثار غزالی پرداختند و نگذاشتند این آثار از چرخه دانش و اندیشه شیعی کنار رود. بر این مبنا ملامحمدمحسن فیض کاشانی شاگرد و داماد ملاصدرا،« احیاء علوم الدین» غزالی را بازسازی و تلخیص کرد و تحت عنوان «محجهٔ البیضاء» به عالم تفکر شیعی وارد کرد.
فلاسفه نیز «تهافت الفلاسفه» او را نقد کردند و ملاصدرا بزرگ ترین فیلسوف چند قرن اخیر، به اندیشه های او توجه نشان داد و در مسائل عرفانی از آن ها بهره برد. چنان که استاد آشتیانی حکیم بزرگ معاصر در این باره می گوید: «ملاصدرا در مباحث ذوقی و مطالب مربوط به عرفانیات و تاویل آیات مربوط به اخلاقیات و احاطه به مباحث و مسائل مربوط به این جهات به غزالی معتقد است» ملاصدرا در کتاب های مختلف خود از غزالی به ویژه کتاب «احیاء العلوم» او استفاده و دیدگاه او را نقل کرد. چنان که در «مفاتیح الغیب» می نویسد:« این ها ١٠ ادب است برای کسی که قرآن را به تامل تلاوت کند و من آن ها را در کتاب «احیاء» یافتم» و یا در بحث تاویل قرآن ضمن اشاره به مسلک های گوناگون به بیان دیدگاه خویش می پردازد و در آخر می نویسد: «این ملاک تحقیق در فهم متشابهات قرآن و حدیث است و مسلک شریفی است که بعضی از علما، مانند غزالی در کتاب هایش ذکر کرده است.» ملاصدرا در بعضی کتاب هایش چون «مفاتیح الغیب» از غزالی بسیار ستایش می کند و در برخی از آن ها چون «اسفار» نکوهش و گاه نیز درصدد توجیه حمله غزالی به فلسفه برمی آید. با نگاهی به آثار و کتاب های پیشینیان چنین استنباط می شود که نمی توان و نباید غزالی را در تاریخ اندیشه اسلامی کنار نهاد، همان گونه که نمی شود بدون نقادی اندیشه های او را پذیرفت. از این رو ابتدا باید به درستی زوایای فکر و اندیشه غزالی و دغدغه های او را شناخت و آن گاه به سراغ آثار او رفت. همان طور که عالمان عصر صفوی با غزالی این گونه برخورد کردند و ما مشاهده می کنیم که در این دوره یک تلاش جدی برای پالایش و نقادی اندیشه ها و آثار غزالی پدید آمد و به ویژه دیدگاه های او در زمینه اخلاق مورد توجه قرار گرفت.
امروز نیز چنان که دکتر اعوانی رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در همایش بزرگداشت غزالی اعلام کرد، نمی توان او را نادیده گرفت از این رو اکنون که جهان اسلام درصدد بازخوانی و بازیابی میراث گذشته خویش و احیای تمدن اسلامی است، آثار غزالی راباید به عنوان یکی از جریان ساز ترین دانشمندان اسلامی مورد تامل قرار داد.
محمد علی ندائی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست