پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
و ناگهان ظهور
«هُوَالَّذی اَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَ دِیْنِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّیْنِ کُلِّهِ وَ لَوْکَرِهَ الْمُشرِکُوْنَ؛۱ او کسی است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد؛ تا او را بر همة آیینها غالب گرداند؛ هر چند مشرکان ناخوش دارند».
در قرآن مجید، خداوند وعدة غلبه و پیروزی اسلام را بر تمام ادیان جهان داده است. در این که منظور از پیروزی اسلام بر تمام ادیان چیست، مفسّران احتمالات زیادی دادهاند. فخر رازی پنج احتمال در این جا ذکر کرده که از میان آنها، دو احتمال زیر حائز اهمیت است:
۱) منظور پیروزی و غلبه منطقی و استدلالی است؛ یعنی خداوند، منطق اسلام را بر سایر ادیان پیروز میگرداند.
۲) منظور پیروزی نهایی بر تمام ادیان و مذاهب، به هنگام نزول عیسیعلیهالسلام و قیام مهدیعلیهالسلام است که اسلام جهانگیر خواهد شد.
بیشک تفسیر آیه به پیروزی منطقی و استدلالی، آن هم به صورت وعدهای برای آینده، مفهوم درستی ندارد؛ زیرا پیروزی منطق اسلام از همان آغاز، آشکار بود و علاوه بر این، مادة «ظهور» و «اظهار» در آیة شریفة «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّیْنِ کُلِّهِ» و در دیگر آیات مشابه، به طوری که از موارد استعمال آنها در قرآن مجید استفاده میشود، به معنی غلبة خارجی و عینی است؛ چنان که در داستان اصحاب کهف، چنین میخوانیم: «اِنَّهُمْ اِنْ یَظْهَرُوا عَلَیْکُمْ یَرْجُمُوکُمْ؛۲ اگر آنها بر شما دست یابند و پیروز شوند، سنگسارتان خواهند کرد».
از امام صادقعلیهالسلام در تفسیر آیه فوق نقل شده که فرمود: «به خدا سوگند! هنوز مضمون این آیه [در مرحلة نهایی] تحقق نیافته است و تنها زمانی تحقق میپذیرد که حضرت قائمعلیهالسلام خروج کند و به هنگامی که او قیام نماید، کافری نسبت به خداوند، در تمام جهان باقی نمیماند».۳
این نکته نیز حائز اهمّیت است که جمله «هُوَ الَّذی اَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالْهُدی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّه»، در سه سوره از قرآن آمده است؛ سورة توبه، آیه ۳۳، سورة فتح، آیة ۲۸ و سورة صف، آیة ۹ و این تکرار، نشان میدهد که قرآن مجید با تأکید هر چه بیشتری این مسئله را پیگیری کرده است.
در حدیث دیگری که در منابع اهل سنت از ابوهریره نقل شده، چنین میخوانیم که منظور از جملة «لِیُظْْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ»، خروج عیسی بن مریمعلیهالسلام است [و میدانیم که خروج عیسی بن مریم علیهالسلام، طبق روایات اسلامی، هنگام قیام مهدی علیهالسلام است].۴
پیروزی و غلبة حضرت مهدی(عج) و تشکیل حکومت جهانی، ممکن است بهطور اعجاز و خرق عادت انجام یابد و ممکن است با فراهم شدن اسباب و علل ظاهری باشد و نیز ممکن است به هر دو صورت واقع شود؛ چنانکه پیشرفت و غلبه پیامبر اکرمصلیاللهعلیهوآله و قوای اسلام به هر دو شکل صورت گرفت. بر این اساس، مؤلفهها و عوامل زیر در پیروزی سریع و قاطع آن حضرت نقش دارند:
۱) ناگهانی بودن قیام
حضرت مهدی(عج) زمانی ظهور میکند که دشمن در غفلت و بیخبری قرار دارد و با قیام ناگهانی امام علیهالسلام (بغته)، آنان غافلگیر شده، پیروزیهای سریعی به دست خواهد آمد. در توقیع شریف حضرت آمده است: «پس همانا امر ما بهطور ناگهانی خواهد بود».۵
۲) اصلاح سریع کارها با امدادهای غیبی
طبق روایات، خداوند حجت خود را در قیام بزرگ و شکوهمندش، یاری میدهد و با انواع امدادهای غیبی، پیروزی او را
آسان و کارهایش را سریع اصلاح میکند. حضرت رسول خداصلی الله وعلیه وآله میفرماید: «مهدی از ما اهلبیت است. خداوند (امر) او را در یک شب اصلاح میکند».۶
موارد امدادهای غیبی خداوند عبارتند از:
الف) ایجاد ترس در دل دشمنان
حضرت مهدی(عج) یاری شده با ترس (مؤید بالرعب) است؛ یعنی خداوند، چنان رعب و ترس او را در دل دشمنان میاندازد که قدرت هر عکسالعمل شدید و سفاکانه را از آنها سلب میکند و حتی ترس از سپاهیان آن حضرت، یک ماه جلوتر از حرکت آنها بر دشمن حاکم میشود.
ب) یاری شده با فرشتگان
یکی از تأییدات و امدادهای غیبی الهی، فرستادن فرشتگان برای یاری امام مهدی(عج) و جهاد آنان همراه با حضرت است. در روایتی آمده است: «خداوند او را به سه هزار فرشته، یاری خواهد کرد...». همچنین آمده است: «هنگامی که قائم آلمحمد ظهور نماید، خداوند او را به وسیلة گروههایی از فرشتگان نشاندار، پیاپی، فرود آورده شده و مقرب، یاری خواهد کرد. جبرئیل، فرشتة امین وحی، پیشاپیش آن حضرت و میکائیل، سمت راست و اسرافیل، سمت چپ او خواهد بود. ترس و رعب به مسافت یک ماه، پیشاپیش و سمت راست و طرف چپش، حرکت خواهد کرد و فرشتگان مقرب، در کنار او خواهند بود».۷
ج) یاری شده با نیروهای طبیعی
برای حضرت قائم، حتی زمین نیز مهیا و آماده میشود. بر این اساس، ممکن است خداوند به وسیلة نیروهایی چون باد و دیگر نیروهای طبیعت، حضرت مهدی(عج) را یاری رساند؛ چنان که همة نیروهای طبیعت (باد و صاعقه و...) مسخر حضرت سلیمانعلیهالسلام بودند. با تسلط حضرتمهدی(عج) بر نیروهای طبیعت و تصرف در آنها با اذن الهی، پیروزیهایی نصیب او خواهد شد.
در روایتی از امامصادقعلیهالسلام آمده است: «...(وقتی) قائم ما مهدی ظهور کند، تمام مشرکان در روی زمین، محو میشوند؛ تا جایی که سنگ به سخن میآید و به مؤمن میگوید: ای مؤمن! درون من کافری است؛ مرا بشکن و او را به قتل برسان».۸
۳) توانمندی و فرماندهی بینظیر امام
یکی از مهمترین عوامل پیروزی حضرت مهدی(عج)، صلابت، شجاعت و رهبری بینظیر آن حضرت در جهاد با دشمنان دین حق است. آن حضرت در این مصاف سرنوشتساز، هم از توانمندی و نیروی جسمی و شخصی برخوردار است و هم در مدیریت و فرماندهی نظامی، مقتدرانه و قاطعانه عمل میکند.
امامرضاعلیهالسلام در مورد امام عصر(عج) میفرماید: «قائم کسی است که وقتی ظهور میکند، در سن پیران است؛ ولی به نظر جوان میآید؛ اندامی قوی و تنومند دارد؛ بهطوری که اگر دستش را به سوی بزرگترین درخت دراز کند، آن را از ریشه بیرون میآورد و اگر میان کوهها فریاد برآورد، صخره میشکند و از جا کنده میشود. عصای موسی و انگشتر سلیمان، همراه اوست».۹
امیرمؤمنان حضرت علیعلیهالسلام میفرماید: «پدرم فدای فرزند نیکوترین کنیزان باد که (ظالمان و کافران) را خوار و ذلیل خواهد کرد و جام زهرآگین به کامشان خواهد ریخت و با شمشیر، با آنان برخورد خواهد کرد».۱۰
۴) یاری مؤمنان و صالحان
بسیاری از مسلمانان، از پیشتازان و پیشگامان ملتهایی هستند که به گرد آن خورشید جهانافروز حلقه میزنند و زیر پرچم او قرار میگیرند و به یاری میشتابند. مهمترین اینان، ۳۱۳ تن از یاران خاص آن حضرت و آنگاه دههزار نیروی زبدة رزمی هستند.
امامصادقعلیهالسلام میفرماید: «۳۱۳ تن از یاران حضرت با او بیعت میکنند؛ ولی حضرت در مکه میماند؛ تا عدد یارانش به ده هزار تن برسد و آنگاه به طرف مدینه حرکت میکند».۱۱
۵) تسلیم شدن مسیحیان
بر اساس روایات فراوان، حضرت عیسیعلیهالسلام به هنگام قیام امام مهدی(عج)، از آسمان فرود میآید و به آن امام اقتدا میکند و به امامت او نماز میگذارد. همچنین فرماندهی سپاه حضرت را به دست میگیرد و در سرکوبی دشمنان، به امام یاری میرساند. پس از این واقعة، همه مسیحیان به دستور او، زیر پرچم امام عصر(عج) قرار میگیرند و اسلام واقعی را میپذیرند و از طرفداران امام عصر(عج) میشوند. میدانیم که ملتهای اروپا و امریکا و بخشی از قارة آفریقا، مسیحی هستند و تسلیم شدن آنان، نقش مهمی در پیروزی حضرت و برداشته شدن موانع دارد.
امام باقرعلیهالسلام میفرماید: «هنگامی که ده هزار پیکارگر آگاه، گرد آن حضرت آمدند، دیگر یهودی و مسیحی یافت نمیشود؛ جز این که به او و قیام جهانیاش، ایمان میآورند و او را تصدیق میکنند».۱۲
روشن است که این دگرگونی عظیم، به سرعت در نظامهای مختلف جهانی اثر عمیق خود را میگذارد و در تسلیم شدن آنان نیز نقش خواهد داشت.
۶) جنگها و نابودی دشمنان، قبل از ظهور
امام صادقعلیهالسلام فرمود: «قبل از قیام قائم، هر مرگی وجود دارد؛ مرگ سرخ و مرگ سفید؛ تا این که از هر هفت نفر، پنج نفر میمیرند. مرگ سرخ، کشته شدن است و مرگ سفید، بیماری طاعون است».۱۳
وی در روایت دیگری میفرماید: «حضرت خروج نمیکند؛ تا اینکه یک ثلث از مردم کشته شوند و ثلث دیگر، از دنیا بروند و ثلث دیگر، باقی بمانند».۱۴
بنابراین، آن چه برخی روایات دربارة کشتار فراوان ذکر کردهاند، مربوط به کشتارهایی است که قبل از قیام حضرت به دست ستمگران، واقع میشود؛ از قبیل جنگ جهانی دوم، جنگهای خاورمیانه، جنگهای دجال و سفیانی، شیوع بیماریهای مرموز و... .
۷) استقبال همگانی و مردمی
ظهور امام مهدی(عج) زمانی اتفاق میافتد که مردم در مشکلات و سختیهای فراوان هستند و با ناامیدی از مکاتب بشری و حکومتهای خود، در انتظار قیام منجی موعود به سر میبرند. به همین جهت، در برابر امام مهدی(عج)، سرتسلیم و خضوع فرود میآورند و زمام امور خویش را به دست توانمند و کارگشای او میسپارند؛ بدان امید که او نجات و نیکبختی بشریت را تضمین کند و در عمل نیز چنین خواهد شد و آن حضرتعلیهالسلام ریشة فقر، ظلم، نابرابری، فساد و... را بر خواهد کند و حکام جور را عزل خواهد نمود. از طرف دیگر، خداوند، محبت و عشق حضرت را در دل مردم خواهد افکند و آنان با او بیعت کرده، گرد او جمع خواهند شد.
در روایتی آمده است: «امت اسلامی، به مهدی(عج) مهر میورزند و به سویش پناه میبرند؛ آن چنان که زنبورهای عسل به سوی ملکه خود پناه میبرند، عدالت را در پهنة گیتی میگستراند».۱۵
در پایان میتوان پیروزی انقلاب اسلامی بدون لشگرکشی و جنگهای مسلحانة طولانی و همچنین فروپاشی شوروی، بدون استفاده از قدرت هستهای و استفاده از موشکهای قارهپیما را نمونههای خوبی دانست. بنابراین، گاهی برخی فروپاشیها و شکستها، حتی برای ابرقدرتها، نیازی به تسلیحات ندارد.
علیرضا مستشاری
پینوشت:
۱. صف، آیة ۹.
۲. کهف، آیة ۲۰.
۳. حویزی، نورالثقلین، ج ۲، ص۲۱۲.
۴. سیوطی، الدّرالمنثور، ج۳، ص ۲۲۱.
۵. طبرسی، احتجاج، ج۲، ص۳۲۶.
۶. صدوق، کمال الدین، ج۱، ص۱۵۲، ح۱۵.
۷. همان، ص۲۳۴؛ مجلسی، بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۴۸.
۸. الغیبة نعمانی، ص۲۲۹، ح۱۱.
۹. کمال الدین، ج۲، ص۴۸؛ کشف الغمه، ج۳، ص۳۱۴.
۱۰. الغیبة نعمانی، ص۲۲۹، ح۱۱.
۱۱. صافیف منتخب الاثر، ص۶۸۴.
۱۲. عبدالهادی الابیاری، العرائس الواضحه، ص۲۰۹، قاهره (به نقل از اماممهدی از ولادت تا ظهور، ص۶۹۶)؛ ر.ک: نور الابصاره، ص۱۵۵؛ معجم احادیث اماممهدی(عج)، ج۵، ص۱۷۶.
۱۳. ابن طاووس، معجم الملاحم و الفتن، ج۴، ص۲۹۱.
۱۴. همان، ص۷۵.
۱۵. منتخب الاثر، ص۵۹۸، ح۲.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی معلمان رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
آتش سوزی قوه قضاییه تهران روز معلم پلیس اصفهان سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی
قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی حقوق بازنشستگان ایران خودرو سایپا کارگران تورم
نمایشگاه کتاب سریال جواد عزتی تلویزیون عفاف و حجاب فیلم سینمایی مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه چین انگلیس اوکراین نتانیاهو ترکیه یمن
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی تماس تصویری هواپیما تبلیغات اپل تلفن همراه گوگل همراه اول آیفون ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
کبد چرب فشار خون بیمه کاهش وزن دیابت بیماری قلبی مسمومیت داروخانه