دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور برای کانون های تبلیغات
![قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور برای کانون های تبلیغات](/web/imgs/16/141/5mv951.jpeg)
اطلاع رسانی و شفاف سازی حیطه عملکرد سازمانها و مؤسسات، پیش نیاز هر حرکت بنیادی و اصولی است. بنابراین فعالیت در هر زمینهای پس از آموختن شیوه و فنون عملی و اجرایی آن، نیازمند آگاهی داشتن و فهیم بودن نسبت به قوانین و مقررات جامعه و قلمرویی است که قرار است طرحها و اندیشهها در آن جامعه به منصه ظهور برسد. از آنجا که تبلیغات یکی از عرصههایی است که فکر و اندیشهای در آن به مرحله اجرا در میآید، در نتیجه قبل از هر اقدامی، آشنایی با قوانین و مقررات تبلیغاتی و احاطه بر آن ضروری است. این امر حداقل از دو جنبه قابل اهمیت فراوان است: اول اینکه موجب حفظ حرمتها و مرزهای قانونی و اخلاقی جامعه میشود و دوم اینکه مانع از ایجاد خسارت به اندیشه ورزان، طراحان، مجریان و افراد جامعه میگردد. بر این اساس دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی به منظور تنویر افکار عمومی و سهولت در دسترسی به ضوابط و مقررات مربوطه توسط دستاندرکاران این حرفه، سفارش دهندگان آگهی و انتشار دهندگان آن، تلاش کرده است قوانین و مقررات موجود در کشور را با عنوان کتابچهٔ قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور گردآوری و تقدیم کند.
آنچه در این مجموعه گردآوری شده است قوانین، مقررات و دستورالعملهایی است که تا انتشار کتابچهٔ حاضر به تصویب رسیده و ابلاغ شده است.
● فصل ۱
▪ بخشهایی از قانون اساسی در ارتباط با وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر قوانین و مقررات پیرامون تبلیغات
▪ اصولی از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران درارتباط با وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
▪ بخشهایی از قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
▪ آیین نامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی
▪ ماده ۱۹ قانون مطبوعات
● فصل ۲
▪ دستورالعملهای مصوب کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور
▪ دستورالعمل اجرایی تبلیغات شهری (محیطی) و مواد ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴ و ۱۵ آییننامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای ▪آگهی و تبلیغاتی
▪ دستورالعمل ایجاد شعبه و نمایندگی برای کانونهای تبلیغاتی
▪ مصوبات جلسه بیستم در خصوص مقررات مربوط به منع انتشار آگهیهایی که در آن از مردم برای شرکت در قرعهکشی درخواست وجه میشود.
▪ دستورالعمل اجرایی قانون منع بکارگیری اسامی، عناوین و اصلاحات بیگانه
▪ دستور العمل اجرایی نحوه صدور و انتشار برگههای تبلیغاتی یا آگهینامه توسط کانونهای آگهی و تبلیغاتی
▪ مصوبه جلسه سی و سوم در خصوص نحوه رعایت تناسب نوشتاری حروف غیرفارسی در تبلیغات کالاهایی که ضرورت استفاده حروف و نشانههای بیگانه وجود دارد
● فصل ۳
▪قوانین و مقررات مربوط به تبلیغات موسسات و واحدهای آموزشی، تحقیقاتی، فرهنگی و هنری
▪ قانون تعطیل موسسات و واحدهای آموزشی، تحقیقاتی و فرهنگی که بدون اخذ مجوز قانونی دایر شده اند
▪ آیین نامه اجرایی تعطیل موسسات و واحدهای آموزشی، تحقیقاتی و فرهنگی که بدون اخذ مجوز قانونی دایر شده اند
▪ حکم شعبه ۲۲۱ دادگاه عمومی تهران مبنی بر منع تبلیغ موسسات آموزشی، تحقیقاتی و فرهنگی فاقد مجوز
▪ مصوبه جلسات ۴۸۳ و ۵۱۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص آموزشگاههای آزاد علمی
▪ مصوبه جلسه ۴۷۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص آموزشگاههای آزاد هنری
▪ آیین نامه اجرایی ضوابط برگزاری مسابقات دینی، فرهنگی و هنری مصوب جلسه ۳۷۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی
● فصل ۴
▪ قوانین و مقررات مربوط به قانون منع بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه
▪ قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه
▪ آیین نامه اجرایی قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه
▪ دستورالعمل اجرایی قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه، مصوب جلسه پانزدهم کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور
● فصل ۵
قوانین و مقررات مربوط به نحوه درج آگهیهای مربوط به مسکن و زمین
▪ قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن
▪ آیین نامه اجرایی قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن
▪ لایحه قانونی حمایت از پیش خریداران واحدهای مسکونی
▪ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از پیش خریداران واحدهای مسکونی
▪ اصلاحیه دستورالعمل موضوع ماده ۸ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از پیش خریداران مسکن
● فصل ۶
▪قوانین و مقررات مربوط به تبلیغ دستگاه فلزیاب
▪ قانون ضرورت اخذ مجوز برای ساخت، خرید و فروش، نگهداری ، تبلیغ و استفاده از دستگاه فلزیاب
▪ آیین نامه اجرایی قانون ضرورت اخذ مجوز برای ساخت، خرید و فروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از دستگاه فلزیاب
● فصل ۷
▪برخی قوانین و مقررات مربوط به تجارت الکترونیکی
● فصل ۸
▪ نگاهی به قانون نظام صنفی کشور
▪ ماده ۶۹ قانون نظام صنفی کشور در خصوص مممنوعیت پیش فروش کالا از طریقه قرعه کشی
● فصل ۹
دستورالعمل نحوه پذیرش آگهیهای بازرگانی در سازمان صدا و سیما
● فصل ۱۰
▪ مقررات تبلیغاتی مربوط به امور پزشکی و بهداشتی
▪ مقررات و ضوابط مربوط به فرم نسخه، تابلو و نحوه تبلیغات و تاسیس مطب یا محل کار اعضای سازمان نظام پزشکی
▪ آییننامه ممنوعیت استعمال و عرضه سیگارو سایر مواد دخانی در اماکن عمومی
▪ آیین نامه نحوه معرفی محصولات دارویی به جامعه پزشکی
▪ آیین نامه هیات وزیران در خصوص نحوه تبلیغ محصولات غذایی
▪ دستورالعمل نحوه تبلیغ و آگهیهای دارویی و مواد خوراکی، آشامیدنی، بهداشتی و امور پزشکی
● فصل ۱۱
مقررات متفرقه مرتبط با امور تبلیغات
▪ نحوه درج حروف و نشانه روی البسه
▪ قانون مربوط به تبلیغ کالاهای مشمول استاندارد اجباری
▪ دستورالعمل نحوه فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی عرضه کننده کالا و خدمات خارجی در کشور
نواب شکاری
www.rasaa.com
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست