سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور برای کانون های تبلیغات


قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور برای کانون های تبلیغات

اطلاع رسانی و شفاف سازی حیطه عملکرد سازمان ها و مؤسسات , پیش نیاز هر حرکت بنیادی و اصولی است

اطلاع‌ رسانی‌ و شفاف‌ سازی‌ حیطه‌ عملکرد سازمان‌ها و مؤسسات‌، پیش‌ نیاز هر حرکت‌ بنیادی‌ و اصولی‌ است‌. بنابراین‌ فعالیت‌ در هر زمینه‌ای‌ پس‌ از آموختن‌ شیوه‌ و فنون‌ عملی‌ و اجرایی‌ آن‌، نیازمند آگاهی‌ داشتن‌ و فهیم‌ بودن‌ نسبت‌ به‌ قوانین‌ و مقررات‌ جامعه‌ و قلمرویی‌ است‌ که‌ قرار است‌ طرح‌ها و اندیشه‌ها در آن‌ جامعه‌ به‌ منصه‌ ظهور برسد. از آنجا که‌ تبلیغات‌ یکی‌ از عرصه‌هایی‌ است‌ که‌ فکر و اندیشه‌ای‌ در آن‌ به‌ مرحله‌ اجرا در می‌آید، در نتیجه‌ قبل‌ از هر اقدامی‌، آشنایی‌ با قوانین‌ و مقررات‌ تبلیغاتی‌ و احاطه‌ بر آن‌ ضروری‌ است‌. این‌ امر حداقل‌ از دو جنبه‌ قابل‌ اهمیت‌ فراوان‌ است‌: اول‌ اینکه‌ موجب‌ حفظ‌ حرمت‌ها و مرزهای‌ قانونی‌ و اخلاقی‌ جامعه‌ می‌شود و دوم‌ اینکه‌ مانع‌ از ایجاد خسارت‌ به‌ اندیشه‌ ورزان‌، طراحان‌، مجریان‌ و افراد جامعه‌ می‌گردد. بر این‌ اساس‌ دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی به‌ منظور تنویر افکار عمومی‌ و سهولت‌ در دسترسی‌ به‌ ضوابط‌ و مقررات‌ مربوطه‌ توسط‌ دست‌اندرکاران‌ این‌ حرفه‌، سفارش‌ دهندگان‌ آگهی‌ و انتشار دهندگان‌ آن‌، تلاش‌ کرده‌ است‌ قوانین‌ و مقررات‌ موجود در کشور را با عنوان‌ کتابچهٔ‌ قوانین‌ و مقررات‌ تبلیغاتی‌ کشور گردآوری‌ و تقدیم‌ کند.

آنچه‌ در این‌ مجموعه‌ گردآوری‌ شده‌ است‌ قوانین‌، مقررات‌ و دستورالعمل‌هایی‌ است‌ که‌ تا انتشار کتابچهٔ‌ حاضر به‌ تصویب‌ رسیده‌ و ابلاغ‌ شده‌ است‌.

● فصل‌ ۱

▪ بخشهایی از قانون اساسی در ارتباط با وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر قوانین و مقررات پیرامون تبلیغات

▪ اصولی از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران درارتباط با وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

▪ بخشهایی از قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

▪ آیین نامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی

▪ ماده ۱۹ قانون مطبوعات

● فصل‌ ۲

▪ دستورالعمل‌های مصوب کمیته مرکزی سازمان‌های تبلیغاتی کشور

▪ دستورالعمل اجرایی تبلیغات شهری (محیطی) و مواد ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴ و ۱۵ آیین‌نامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای ▪آگهی و تبلیغاتی

▪ دستورالعمل ایجاد شعبه و نمایندگی برای کانونهای تبلیغاتی

▪ مصوبات جلسه بیستم در خصوص مقررات مربوط به منع انتشار آگهی‌هایی که در آن از مردم برای شرکت در قرعه‌کشی درخواست وجه می‌شود.

▪ دستورالعمل اجرایی قانون منع بکارگیری اسامی، عناوین و اصلاحات بیگانه

▪ دستور العمل اجرایی نحوه صدور و انتشار برگه‌های تبلیغاتی یا آگهی‌نامه توسط کانون‌های آگهی و تبلیغاتی

▪ مصوبه جلسه سی و سوم در خصوص نحوه رعایت تناسب نوشتاری حروف غیرفارسی در تبلیغات کالاهایی که ضرورت استفاده حروف و نشانه‌های بیگانه وجود دارد

● فصل‌ ۳

▪قوانین و مقررات مربوط به تبلیغات موسسات و واحدهای آموزشی، تحقیقاتی، فرهنگی و هنری

▪ قانون تعطیل موسسات و واحدهای آموزشی، تحقیقاتی و فرهنگی که بدون اخذ مجوز قانونی دایر شده اند

▪ آیین نامه اجرایی تعطیل موسسات و واحدهای آموزشی، تحقیقاتی و فرهنگی که بدون اخذ مجوز قانونی دایر شده اند

▪ حکم شعبه ۲۲۱ دادگاه عمومی تهران مبنی بر منع تبلیغ موسسات آموزشی، تحقیقاتی و فرهنگی فاقد مجوز

▪ مصوبه جلسات ۴۸۳ و ۵۱۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص آموزشگاههای آزاد علمی

▪ مصوبه جلسه ۴۷۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص آموزشگاههای آزاد هنری

▪ آیین نامه اجرایی ضوابط برگزاری مسابقات دینی، فرهنگی و هنری مصوب جلسه ۳۷۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی

● فصل‌ ۴

▪ قوانین و مقررات مربوط به قانون منع بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه

▪ قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه

▪ آیین نامه اجرایی قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه

▪ دستورالعمل اجرایی قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه، مصوب جلسه پانزدهم کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور

● فصل‌ ۵

قوانین و مقررات مربوط به نحوه درج آگهی‌های مربوط به مسکن و زمین

▪ قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن

▪ آیین نامه اجرایی قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن

▪ لایحه قانونی حمایت از پیش خریداران واحدهای مسکونی

▪ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از پیش خریداران واحدهای مسکونی

▪ اصلاحیه دستورالعمل موضوع ماده ۸ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از پیش خریداران مسکن

● فصل‌ ۶

▪قوانین و مقررات مربوط به تبلیغ دستگاه فلزیاب

▪ قانون ضرورت اخذ مجوز برای ساخت، خرید و فروش، نگهداری ، تبلیغ و استفاده از دستگاه فلزیاب

▪ آیین نامه اجرایی قانون ضرورت اخذ مجوز برای ساخت، خرید و فروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از دستگاه فلزیاب

● فصل‌ ۷

▪برخی قوانین و مقررات مربوط به تجارت الکترونیکی

● فصل‌ ۸

▪ نگاهی به قانون نظام صنفی کشور

▪ ماده ۶۹ قانون نظام صنفی کشور در خصوص مممنوعیت پیش فروش کالا از طریقه قرعه کشی

● فصل‌ ۹

دستورالعمل نحوه پذیرش آگهی‌های بازرگانی در سازمان صدا و سیما

● فصل‌ ۱۰

▪ مقررات تبلیغاتی مربوط به امور پزشکی و بهداشتی

▪ مقررات و ضوابط مربوط به فرم نسخه، تابلو و نحوه تبلیغات و تاسیس مطب یا محل کار اعضای سازمان نظام پزشکی

▪ آیین‌نامه ممنوعیت استعمال و عرضه سیگارو سایر مواد دخانی در اماکن عمومی

▪ آیین نامه نحوه معرفی محصولات دارویی به جامعه پزشکی

▪ آیین نامه هیات وزیران در خصوص نحوه تبلیغ محصولات غذایی

▪ دستورالعمل نحوه تبلیغ و آگهی‌های دارویی و مواد خوراکی، آشامیدنی، بهداشتی و امور پزشکی

● فصل‌ ۱۱

مقررات متفرقه مرتبط با امور تبلیغات

▪ نحوه درج حروف و نشانه روی البسه

▪ قانون مربوط به تبلیغ کالاهای مشمول استاندارد اجباری

▪ دستورالعمل نحوه فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی عرضه کننده کالا و خدمات خارجی در کشور

نواب شکاری

www.rasaa.com