پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

هرزنامه نویسان و قدرت تبلیغی موبایل


هرزنامه نویسان و قدرت تبلیغی موبایل

تلفن همراه همیشه همراه با اوست و لذا تسخیر تلفن های همراه به رویای بسیاری از شرکت های تجاری مبدل شده است

اگر تا به حال از ارسال انبوه هرزنامه‌های اینترنتی و پر شدن ظرفیت email خود به خاطر دریافت این نامه‌های ناخواسته عصبانی بودید، باید منتظر باشید تا در آینده‌ای نزدیک با انبوه هرزنامه‌های موبایلی هم دست و پنجه نرم کنید.تلفن همراه همیشه در جیب کاربر و همراه با اوست و لذا تسخیر تلفن‌های همراه و استفاده از آن به عنوان یک ابزار تبلیغاتی به رویای بسیاری از شرکت‌های تجاری مبدل شده است. همگان براین عقیده‌اند که قدرت تبلیغی موبایل بسیار بیشتر از email است و تبلیغات تجاری تلویزیونی هم از نظر میزان نفوذ و تاثیرگذاری به گردپای تبلیغات موبایلی نمی‌رسند!بنابراین کاملا طبیعی است که فروشندگان کالاهای مختلف به دنبال راه‌هایی برای جلب توجه دارندگان گوشی‌های همراه باشند. نکته مهم دیگر این که بزودی بسیاری از تلفن‌های همراه در جهان به سیستم موقعیت‌یاب جهانی یا GPS مجهز می‌شوند. این امر به شرکت‌های تجاری در سراسر جهان کمک خواهد کرد تا با شناسایی افرادی که در مکان‌های خاص و مورد نظر آنان قرار گرفته‌اند، تبلیغات هدفمند و دقیقی را برای مخاطبان خود ارسال کند. مثلا به عنوان صاحب یک رستوران خواهد توانست تبلیغات خود را تنها برای آن دسته از کاربران تلفن همراه ارسال کند که در حوالی محل رستوران وی در حال رفت و آمد هستند.اما به نظر می‌رسد تا رسیدن به چنین وضعیتی نزدیک به یک سال باقیمانده باشد. فیل مهتا، مدیر و بنیانگذار شرکت Ipsh که در زمینه بازاریابی سیار فعال است براین باور است که هنوز باید مدت‌ها منتظر بمانیم تا شرکت‌هایی مانند مک‌دونالد پایگاه‌های داده‌ای که حاوی شماره‌های تلفن همراه مشترکانشان در نقاط مختلف جهان باشد را ایجاد کنند تا بتوان از آن برای ارسال آگهی‌های تبلیغاتی هدفمند استفاده کرد.برای این کار باید فرم‌های ویژه‌ای در اختیار مشتریان رستوران‌های مک‌دونالد قرار بگیرد که مشتری در صورت تمایل یک کلمه ۵ حرفی یا یک شماره را که به کد کوتاه معروف است، در آن ثبت می‌کند.این کد مانند یک URL اینترنتی عمل می‌کند و در قالب SMS برای آگهی دهنده ارسال می‌شود. با این کار دارندگان تلفن همراه رضایت خود از دریافت پیام‌های تبلیغاتی را اعلام می‌کنند.شرکت Ipsh از سال ۲۰۰۱ تاکنون با دریافت شماره‌های همراهی که شرکت‌های گوناگون از مشتریانشان در اختیار داشته‌اند، ۴۰۰ پیغام تبلیغاتی از این نوع را برای شرکت‌های مشهوری در جهان به اجرا درآورده است، این شرکت‌ها در آن زمان حداکثر حاضر بودند ۵ هزار دلار برای تبلیغات موبایلی پرداخت کنند؛ اما امروزه با رضایت کامل تنها برای یک دور تبلیغ ۱۵۰ هزار دلار هزینه می‌کنند و این به یک تحول عمده در صنعت تبلیغات موبایلی منجر خواهد شد.بازار تبلیغات موبایلی تا بدان حد رونق گرفته که شرکت‌های گوناگون برای ارسال SMSهای بازرگانی خود بعضا قراردادهای یک ساله‌ای را با Ipsh منعقد می‌کنند که در دنیای تبلیغات بی‌نظیر است.یکی از کارشناسان این موسسه معتقد است که دوران آزمایش سرویس‌ها توسط شرکت‌های بزرگ تجاری به پایان رسیده و سرمایه‌گذاری‌های کلان روی آن آغاز شده است.یکی از توصیه‌های تبلیغاتی این کارشناس آن است که هرگز یک پیام را بیش از یکبار در هفته ارسال نکنید. هرگز پیام‌های احمقانه‌ای مانند «مک دونالد به شما سلام می‌کند» برای مردم نفرستید. چنین پیام‌هایی برای مردم جالب نیست و به سرعت از سوی آنها پاک می‌شود.وی برای اثبات مفید بودن تبلیغات موبایلی به این نکته اشاره می‌کند که تاکنون تنها یک درصد از افرادی که با دریافت پیام‌های تبلیغاتی موبایلی موافقت کرده بودند، از تصمیماتشان پشیمان شده‌اند. به گفته این بازاریاب، نزدیک به یک چهارم این پیام‌های تبلیغاتی به خرید کالا از موسسه سفارش دهنده آگهی منجر می‌شود و این بسیار امیدوار کننده است.البته وی اعتراف می‌کند که برخی شرکت‌ها عملا با ارسال انبوهی از پیام‌های تبلیغاتی، مردم را «هرزنامه باران» می‌کنند و به نارضایتی دامن می‌زنند. ظاهرا موبایل در اروپا بیش از آمریکا به ابزاری برای ارسال هرزنامه مبدل شده، به گونه‌ای که بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد از کاربران تلفن همراه در قاره سبز از دریافت هرزنامه‌های موبایلی اظهار نارضایتی کرده‌اند؛ اما در مقابل این رقم در آمریکا تنها ۱۰ درصد است.در مجموع به نظر می‌رسد که آمریکا بازار مناسبتری برای تبلیغات موبایلی باشد. گفتنی است که تعداد کاربران تلفن همراه در این کشور تا سال ۲۰۰۹ به ۲۱۲ میلیون نفر و تعداد دارندگان اشتراک SMS تا همان زمان به ۹۳ میلیون نفر خواهد رسید.