چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

افزایش قیمت نفت تهدیدی برای بهبود اقتصادی است


افزایش قیمت نفت تهدیدی برای بهبود اقتصادی است

۱۰ رکود از ۱۱ رکود به وقوع پیوسته پس از جنگ جهانی دوم در آمریکا, قبل از افزایش شدید قیمت هر بشکه نفت خام بوده است

۱۰ رکود از ۱۱ رکود به وقوع پیوسته پس از جنگ جهانی دوم در آمریکا، قبل از افزایش شدید قیمت هر بشکه نفت خام بوده است.

در ماه گذشته نفت بشکه‌ای حدودا ۸۰‌ دلار بود. اما در هفته‌های گذشته تا سقف ۸۷‌ دلار نیز مبادله شد. این موضوع باعث شد تا فایننشال تایمز این سوال را مطرح کند که آیا نفت مقدمه شکست احیای اقتصادی است؟ من به این سوال اینگونه پاسخ خواهم داد. (شکل ۱)

آمریکایی‌ها در یک ماه معمولی کمی کمتر از ۱۲ میلیارد گالن (هر گالن برابر با ۷۸۵۳/۳ لیتر است) بنزین می‌خرند. قیمت‌های کنونی گاز که حدودا یک‌دلار در هر گالن نسبت به پارسال ‌گران‌تر است باعث می‌شود تا مصرف‌کنندگان برای خرج کردن هر ماه ۱۲ میلیارد ‌دلار کمتر داشته باشند. از سوی دیگر همچنان میانگین قیمت گاز در آمریکا، بیش از یک‌دلار کمتر از اوج قیمت خود در جولای ۲۰۰۸ است. قطعا تغییرات قیمت در این حد و اندازه می‌تواند منجر به افزایش یا کاهش قابل‌ ملاحظه‌ای در هزینه‌های مصرف‌کننده شود، اما این تغییرات برای وقوع رکود اقتصادی کافی نیست.(شکل ۲)

به نظر من تنها مقدار هزینه مصرف‌کننده نیست، بلکه این تغییر ناگهانی در ترکیب هزینه‌های آنان است که بعضا به رکود اقتصادی می‌انجامد. هنگامی که افزایش قیمت نفت به‌اندازه کافی ناگهانی و قابل ‌ملاحظه است، شاهد افت ناگهانی تمایلات مصرف‌کننده، به تعویق انداختن خرید کالاهای بادوام و تغییرات مهمی در خرید انواع خودروها هستیم. از آنجایی که نیروی کار و سرمایه نمی‌توانند از صنایع آسیب دیده به راحتی و بدون هزینه خارج شوند، بیکاری در آن بخش‌ها حتمی خواهد بود که این خود عامل مهم دیگری برای وقوع رکود اقتصادی است. پروفسور والریا رمی و اقتصاددان فدرال رزرو و دن واین در مقاله‌ بسیار جالب و جدیدی نشان می‌دهند که چگونه تغییرات تقاضا برای خودروهای سبک به رکود اقتصادی

۲۰۰۹-۲۰۰۷ آمریکا به همان شیوه رکودهای پیشین، دامن زد.(شکل۳)

اگر تغییرات هزینه‌ها واقعا بخش مهمی از مکانیزم انتقال باشد، آنگاه انتظار بر این است تا اقتصاد به تغییرات قیمت‌های نفت به‌صورت غیر خطی واکنش نشان دهد. بدین مفهوم که افزایش قیمت نفت ممکن است باعث شود تا برخی از مصرف‌کنندگان خرید خودرو را به تعویق بیندازند، اما کاهش قیمت نفت باعث نمی‌شود که مصرف‌کنندگان دو خودرو جدید بخرند. به علاوه، کاهش قیمت نفت می‌تواند برخی تعدیلات بخشی دیگری را باعث شوند از قبیل اخراج کسانی که در صنعت نفت مشغول به کار هستند. اخیرا، مقاله «بررسی برخی از متون علمی» را به اتمام رساندم و در آن نتیجه‌ گرفتم که شواهد تجربی برای واکنش غیر خطی نشان دادن به قیمت‌های نفت، بسیار قوی و قانع‌کننده است.

اگر مدل ویژه غیر خطی‌ای که اولین بار در سال ۲۰۰۳ چاپ شده را ملاحظه نمایید درخواهید یافت که این نتایج را قبل از اینکه با خوانندگان Econbrowser در میان بگذارم، در آنجا نیز مطرح نمودم. در آن مدل سعی شده بود با فرض دانستن قیمت‌های نفت، میزان تولید ناخالص داخلی واقعی برای سال ۲۰۰۷ (فصل سوم) به بعد پیش‌بینی شود. نمودار زیر مقایسه‌ای است بین مقادیر پیش‌بینی شده و مقادیر واقعی تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۰۹. کاهش شدید تولید ناخالص ملی شدیدتر از آن بود که بتوان آن را به تنهایی به عاملی چون شوک قیمت نفتی ۲۰۰۸-۲۰۰۷ نسبت داد،‌گرچه به نظر می‌رسد که این شوک نیز موثر بوده است. همانطور که می‌بینید مسیر کلی پیش‌بینی ۲ سال پیش بسیار شبیه به مسیر طی شده تولید ناخالص داخلی واقعی است. دقت داشته باشید که مطابق این مدل، رشد اقتصادی که الان داریم بخاطر کاهش قیمت نفت بعد از سال ۲۰۰۸ (فصل دوم) نیست بلکه در عوض نتیجه بهبود ادواری طبیعی اقتصاد است که سرانجام از طریق تعدیلات نسبت به شوک اولیه، رخ می‌نماید.(شکل ۴)

با توجه به روابط و پیش‌بینی‌های منتج از آن برای مقادیر تولید ناخالص داخلی، می‌توان گفت تا زمانی که قیمت نفت به بیش از قیمت‌های بالای خود در سال ۲۰۰۸ (بُرج ۸) برنگردد، جای هیچ نگرانی برای شوک نفتی وجود ندارد. اینکه همواره به همان روش ویژه کاربردی برای پیش‌بینی استناد کنیم، درست نیست و همانگونه که در مقاله اصلی نیز اشاره کردم، روش‌های غیر خطی کاربردی دیگری نیز می‌توانند داده‌ها را به خوبی توضیح دهند، اما شک دارم که مکانیزمی (افزایش قیمت حامل‌های انرژی) که در نیمه اول سال ۲۰۰۸ فاکتور مهمی محسوب می‌شدند، بتوانند با همان شدت در شرایط کنونی، عمل نمایند. در خصوص کاهش مجدد فروش خودروهای سبک تردید دارم، به ویژه به این خاطر که فروش همچنان خیلی کم است و بسیاری از خریداران همچنان خریدشان را به تعویق می‌اندازند. (شکل ۵)

و با قیمت‌های خرده فروشی بنزین که برای مصرف‌کننده همچنان هر گالن یک‌دلار ارزانتر از قیمت‌های سابق است، شک دارم که قیمت بنزین بتواند مصرف‌کنندگان را به همان اندازه‌ای که ۲ سال پیش دیدیم، نگران نماید.‌گرچه افزایش اخیر قیمت بنزین منجر به افزایش سهم آن در هزینه کل مصرف‌کنندگان شده است، اما قیمت‌ها هنوز ۶‌درصد زیر قیمتی هستند که در آن مصرف‌کنندگان تعدیلات قابل‌ملاحظه‌ای را از خود نشان دادند. (شکل۶)

باز‌گردیم به سوالات مطروحه در ابتدای بحث، قطعا نفت ۸۷‌دلار به بهبود اقتصادی کمکی نمی‌کند، اما اگر این قیمت مانع بهبود اقتصادی شود نیز تعجب خواهم کرد.

جیمز همیلتون

استاد دانشگاه کالیفرنیا

مترجم: مانا مصباحی