جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
کم فروشان توجه کنند
این سوره دویست و بیست و هفت آیه دارد، عدد کلمات آن هزار و دویست و نود و هفت و عدد حروف آن پنج هزار و پانصد و چهل و دو میباشد که در مکّه نازل شده و بعد از سورهی بقره، دارای بیشترین آیات است. این سوره به خاطر ستایش از شاعران مؤمن و مذمّتِ شاعران بیهودهگوی، که در چهار آیهی آخر آن آمده، «شعراء» نامیده شده و نام دیگر آن «طسم» است.
سرگذشت پیامبرانی همچون حضرت موسی، ابراهیم، نوح، لوط، صالح، هود و شعیب (علیهم السلام)، و برخوردهای لجوجانهی مردم با آنان در این سوره آمده است و در پایان هر داستان میفرماید: «إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیَةً وَ ما کانَ أَکْثَرُهُمْ مُؤْمِنِینَ وَ إِنَّ رَبَّکَ لَهُوَ الْعَزِیزُ الرَّحِیمُ» لذا این آیه هشت بار تکرار شده تا مایهی دلداری پیامبر اسلام باشد و به او بگوید از لجاجت مردم مکّه دلهره نداشته باش، زیرا همهی انبیا گرفتار چنین مردمی بودهاند.
آری تاریخ، بهترین وسیله برای تقویت روحیّه مؤمنین، بالا رفتن بصیرت و سعهی صدر و آیندهنگری در برابر تهدید دشمنان است. لذا رهبران جامعه باید از تاریخ جامعه آگاه باشند.
● محتوای سوره شعراء
لحن آیات این سوره نیز با دیگر سورههای مکی کاملا هماهنگ است، و میدانیم در سورههای مکی که در آغاز دعوت اسلام نازل گردید بیشتر روی اصول اعتقادی، توحید و معاد و دعوت پیامبران خدا و اهمیت قرآن تکیه میشد، و تقریبا تمام بحثهای سوره شعراء پیرامون همین مسائل دور میزند.
در حقیقت میتوان محتوای این سوره را در چند بخش خلاصه کرد:
بخش اول طلیعه سوره است که از حروف مقطعه، و سپس عظمت مقام قرآن و تسلی خاطر پیامبر (صلی الله علیه و آله) در برابر پافشاری و خیره سری مشرکان و اشارهای به بعضی از نشانههای توحید و صفات خدا سخن میگوید.
بخش دوم فرازهایی از سرگذشت هفت پیامبر بزرگ و مبارزات آنها را با قومشان، و لجاجتها و خیرهسریهای آنان را در برابر این پیامبران بازگو میکند، که بعضی مانند داستان موسی و فرعون مشروحتر، و بعضی دیگر مانند سرگذشت ابراهیم و نوح و هود و صالح و لوط و شعیب کوتاهتر است.
مخصوصا در این بخش، اشاره به منطق ضعیف و تعصب آمیز مشرکان در هر عصر و زمان در برابر پیامبران الهی شده است که شباهت زیادی با منطق مشرکان عصر پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) داشته و این مایه تسلی خاطر برای پیامبر (صلی الله علیه و آله) و مؤمنان اندک نخستین بود که بدانند تاریخ از این گونه افراد و منطقها بسیار به خاطر دارد و ضعف به خود راه ندهند.
حقّ پیمانه را ادا کنید و از کم فروشان نباشید. و با ترازوی درست بسنجید. و اجناس مردم را کم ندهید و در زمین به فساد و تبهکاری نکوشیدو نیز مخصوصا روی عذاب دردناک این اقوام و بلاهای وحشتناکی که بر آنها فرود آمد تکیه شده است که خود تهدید مؤثری برای مخالفان پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) در آن شرائط است.
بخش سوم که در حقیقت جنبه نتیجهگیری از بخشهای گذشته دارد پیرامون پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) و عظمت قرآن و تکذیب مشرکان و دستوراتی به آن حضرت در زمینه روش دعوت، و چگونگی برخورد با مؤمنان سخن میگوید، و سوره را با بشارت به مؤمنان صالح و تهدید شدید ستمگران پایان میدهد.
● فضیلت سوره شعراء
در حدیثی از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) در اهمیت تلاوت این سوره چنین میخوانیم:
«من قرء سورة شعراء کان له من الاجر عشر حسنات، بعدد کل من صدق بنوح و کذب به و هود و شعیب و صالح و ابراهیم، و بعدد کل من کذب بعیسی و صدق بمحمد(صلی الله علیه و آله)»: " کسی که سوره شعرا را بخواند به عدد هر کسی که نوح و هود و صالح و ابراهیم را تصدیق و یا تکذیب کرده است و به عدد تمام کسانی که تکذیب عیسی و تصدیق محمد (صلی الله علیه و آله) کردهاند، ده حسنه برای او خواهد بود." (مجمع البیان)
ناگفته روشن است که این همه اجر و پاداش تنها برای تلاوت منهای اندیشه و عمل نیست، بلکه قرائن متعددی در روایات فضائل سورهها است که نشان میدهد منظور تلاوتی است که مقدمه تفکر و سپس اراده و عمل باشد.
اتفاقا تعبیری که در حدیث فوق آمده نیز مؤید همین مطلب است، زیرا استحقاق حسنات به تعداد تصدیق کنندگان و تکذیب کنندگان انبیاء بخاطر قرار گرفتن در خط تصدیق کنندگان و بیگانگی با خط تکذیب کنندگان است.
در ثواب الاعمال، ابن بابویه از ابی بصیر از حضرت صادق (علیه السّلام) روایت نمود: «قال من قرء سورة الطّواسین الثّلث فی لیلة الجمعة کان من اولیاء اللّه و فی جواره و کنّفه و لم یصبه فی الدّنیا بؤس ابدا و أعطی فی الاخرة من الجنّة حتّی یرضی و فوق رضاه و زوّجه اللّه مائة زوجة من الحور العین»
هر که «طس» های سهگانه را در شب جمعه بخواند، از اولیاء خدا و در جوار اوست (و خدا او را در جنة العدن که در وسط بهشت است با انبیاء و رسل و اوصیاء راشدین، قرار میدهد) و هرگز در دنیا پریشانی نمیبیند و در آخرت اجر او بهشت است تا خشنود شود و خداوند صد حور العین به تزویج او در میآورد.
» در روایات آمده است: کسانی که عیب جنس خود را به مشتری نگویند، فرشتگان، آنان را لعنت میکنند و کسانی که با مکر و حیله دیگران را فریب دهند، بدترین مردم هستندکم فروشی ممنوع!
أَوْفُوا الْکَیْلَ وَ لا تَکُونُوا مِنَ الْمُخْسِرِینَ (شعراء -۱۸۱) وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقِیمِ (شعراء -۱۸۲) وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ وَ لا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ مُفْسِدِینَ (شعراء -۱۸۳)
حقّ پیمانه را ادا کنید و از کم فروشان نباشید. و با ترازوی درست بسنجید. و اجناس مردم را کم ندهید و در زمین به فساد و تبهکاری نکوشید.
● نکتهها:
در این آیات دو امر و دو نهی مشاهده میکنیم که مکمّل یکدیگرند. «أَوْفُوا وَ لا تَکُونُوا» و «زِنُوا لا تَبْخَسُوا» در روایات آمده است: کسانی که عیب جنس خود را به مشتری نگویند، فرشتگان، آنان را لعنت میکنند و کسانی که با مکر و حیله دیگران را فریب دهند، بدترین مردم هستند.(غرر الحکم )
کم فروشی، یکی از منکرات بزرگ اقتصادی است که همهی آفات لقمهی حرام را به دنبال دارد. کم فروشی، تنها در داد و ستد نیست، بلکه ممکن است افرادی در تدریس و طبابت و نظارت و مهندسی و شئون دیگر زندگی نیز کم فروشی کنند و چنان که باید حقّ دیگران را ادا نکنند.
● پیامهای آیه:
۱) پیمانه و ترازو، سابقه و تاریخی بس طولانی دارد. «أَوْفُوا الْکَیْلَ»
۲) کم فروشی، حرام و مراعات حقّ الناس واجب است. «أَوْفُوا الْکَیْلَ» ...
۳) انبیا، بر سلامت نظام اقتصادی جامعه نظارت داشتند. «أَوْفُوا الْکَیْلَ»
۴) ادیان آسمانی بر عدالت اجتماعی و اقتصادی تأکید دارند. «أَوْفُوا وَ زِنُوا»
۵) میزان سنجش در هر امری باید عادلانه و درست باشد. «بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقِیمِ»
۶) مراعات حقوق همهی انسانها لازم است، نه تنها مؤمنین. «لا تَبْخَسُوا النَّاسَ»
۷) کمفروشی، در هر چیزی ممنوع است و مخصوص پیمانه و ترازو نیست. «لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ»
۸) کمفروشی، نوعی فساد است و کسانی که به جامعه ضربهی اقتصادی میزنند مفسد فی الارض هستند. زیرا نابسامانیهای اقتصادی، سرچشمهی از هم پاشیدگی نظام اجتماعی است. «لا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ مُفْسِدِینَ»
۹) شناخت انحرافات موجود در جامعه، گام اوّل در اصلاح جامعه است.
آمنه اسفندیاری
منابع:
۱- تفسیر نور ج ۸
۲- تفسیر نمونه ج ۱۵
۳- تفسیر اثنی عشری ج ۹
۴- ترجمه تفسیر مجمع البیان ج ۱۸
۵- غرر الحکم
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست