چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
پیامبر اكرم ص
آنچه در پی میآید متن سخنرانی آیهٔاللَّه جوادی آملی در مدینه منوّره است كه پس از پیاده كردن از نوار، با اجازه معظّمله اقدام به درج آن كردیم. این سخنان كه در جمع حجاج خانه خدا و در كنار مرقد مطّهر پیامبر گرامی(ص) و در یك فضای عرفانی و معنوی ایراد شده است دارای ابعاد علمی، تحقیقی و معنوی است.
امیدواریم مورد استفاده خوانندگان عزیز قرار گیرد. اعوذ باللَّه منالشیطانالرجیم، بسماللَّه الرحمن الرحیم، الحمدللَّه الذّی هدانا لهذا و ما كنا لنهتدی لولا اَن هدانا اللَّه و صلّیاللَّه علی جمیع الانبیاء والمرسلین سیّما خاتمهم و أفضلهم محمد(ص) و اهل بیتهالطّیبین الطّاهرین سیّما بقیهاللَّه ارواح مَنْ سِواه فداه، بهم نتولّی و من اعدائهم نتبّرء الی اللَّه. آداب تشرف به محضر پیامبراكرم«ص» اینجا مدینه منوره، حرم رسالت و ولایت است، شهر رسولاكرم - علیه آلافالتحیه والإكرام - است. انسان كامل هرگز مرگ ندارد، چون همواره زنده و شاهد است.
و همه ما در مدینه، در مشهد و محضر رسولاكرم - علیه آلافالتحیه والإكرام - مشرّفیم. نحوه شرف یابی به محضر آن حضرت را خدای سبحان در قرآن كریم ارائه كرده است كه چه وقت، برای چه و چگونه به محضر حضرت برویم و بعد از پایان موعد چه كنیم. همه این امور را در سوره مباركه احزاب بیان كرده و فرموده است: «یا ایها الذین آمنوا لا تدخلوا بیوتالنبی الا أن یؤذن»۱. «بدون اجازه وارد خانه رسولاكرم - علیه آلاف والتحیه والإكرام - نشوید». اگر شما را به عنوان مهمانی دعوت كردهاند وارد بشوید، ما اینجا مهمان رسولاكرم(ص) میباشیم و در كنار سفره رسالت، غذا میل میكنیم «الی طعام غیر ناظرین انیه»۲ بدون دعوت، حق ورود ندارید. وقتی هم شما را دعوت كردند زود وارد نشوید بلكه منتظر پخته شدن غذا باشید، سعی كنید وقتی غذا پخت و آماده شد بروید «اذا طعمتم فانتشروا»، وقتی غذا میل كردید از آنجا منتشر بشوید.
وقتی هم كه در محضر حضرت نشستهاید سخنی كه باعث انس یكدیگر است نگویید «ولا مستأنسین لحدیث انّ ذلك یوذی النبیّ فیستحیی منكم واللَّه لا یستحیی من الحق» وقتی در محضر حضرت نشستهاید، سخن دنیا طرح نكنید، با یكدیگر مؤانسه نكنید، حرفی كه حكمت و معرفت در او نیست نزنید، گفتار عادی را در محضر حضرت ترك كنید.
مجلس پیغمبر مجلس علم و حكمت است، مجلس اُنس و مجلس سرگرمی نیست، این ترجمه كوتاهی از این آیه مباركه است. در این آیه فرمود: فقط مؤمنین میتوانند بروند، غیر مؤمنین مجاز نیستند، چون خطاب به اهل ایمان است «یا ایهاالذین آمنوا»، مؤمنین هم بیدعوت مجاز نیستند و محور اذن و دعوت هم پذیرایی است كه رسول خدا شما را دعوت میكند كه مهمانی كند، و شما مهمان او باشید. «ولكن اذا دعیتم فَادخلوا» بروید غذای رسولاكرم را بخورید. پذیرایی پیامبر از مهمانان چگونه است؟: این غذا چه غذایی است كه رسولاكرم دعوت میكند؟ مؤمنین، مهمانانِ رسول اسلامند، در عین حال كه ظاهر آیه از نظر پذیراییِ صوری محفوظ است، اما از امام ششم سلاماللَّه علیه در ذیل آیه «فلینظر الانسان الی طعامه» به نقل مرحوم كلینی(ره) رسیده است كه «علمه الذی یاخذه ممن یاخذه»۳ شما علمی را كه فرا میگیرید، نظر كنید ببینید از چه كسی آن را میگیرید. گاهی طعام، یك طعام ظاهری است كه با باران، مزرعهها و باغها سر سبز و خرّم میشود و گاهی یك طعام حقیقی و معنوی است كه غذای روح میباشد و جان را تغذیه میكند. اگر طعام در این آیه دو مصداق داشت، طعام در آیه قبلی هم دو مصداق دارد. در جای دیگر این چنین آمده است: «ما باران را نازل میكنیم، زمین را میشكافیم و با بذر افشانی غذا فراهم میكنیم».
اگر منظور از این طعام، طعام ظاهری باشد، منظور از آن آب، باران است و منظور از زمین و شیار و محصول آن، وسائل و محصولات كشاورزی و مانند آن خواهد بود، ولی اگر منظور از این طعام مصداق معنویش باشد مراد از آن آب، آب حیات، و منظور از زمین، زمینه حیات و زمینه دل خواهد بود و مانند آن. پس طعام در قرآن كریم دو مصداق دارد: «طعام جسم» و «طعام روح»، آن مصداقی كه طعام جسم است و دیگران با ما در آن شریكند، دربارهاش فرموده: «كُلوُا وارعواانعامكم»۴ و فرمود: «متاعاً لكم ولأنعامكم» اما آن طعامی كه مصداق معنوی است، ما با فرشتگان در آن شریكیم، اگر برای فرشته مقامی است ما در تغذیه آن طعام شریك فرشتههاییم، اگر معرفت حق و توحید حق طعام معنوی است و فرشتگان از این طعام برخوردارند، خردمندان و علما همسایه فرشتهاند، و لذا در كریمه «شهداللَّه انه لا اله الّا هو والملائكه واولوالعلم»۵ علما را با فرشتگان یكجا یاد میكند؛ یعنی در غذای معنوی، انسانهای وارسته سهیم فرشتههایند، همانطوری كه در غذاهای مادی انسان با انعام شریك است.
بدینگونه به ما هشدار داده كه طعام بدن، شریكی پایینتر از شما دارد، ولی اگر عالم شدید شریك فرشتگان در معارفید، و اگر در جنگ شربت شهادت نوشیدید شریك فرشتگان در پروازید. ذیل آیه كریمه «جاعلالملائكهٔ رسلاً أولی أجنحهٔ مثنی و ثلاث و رباع...»۶ اینچنین روایت شده كه: شهید با فرشته همپرواز است، جعفر طیّار با فرشتگان همپرواز است، و عباس بن علی - سلاماللَّه علیهما - با فرشتگان همپرواز است. گاه انسان دستش را در راه خدا میدهد و با «اولی اجنحهِٔ مثنی و ثلاث» همپرواز میشود. گاهی تلاش و كوشش میكند تا عارف وعالم باشد، در این صورت با فرشتگان هم شهادت است. طعام معنوی پیامبر(ص) پس طعام در قرآن كریم دو مصداق دارد، و خورندگان این طعامها هم مشخصاند. و ما مهمان رسول اكرمیم، در كنار سفره طعام معنوی آن حضرت نشستهایم تا او ما را تغذیه نماید. ما را دعوت كرده كه عالم كند، بدون اذن وارد نشدهایم، بدون دعوت هم شركت نكردهایم.
ما از این جهت به خود وعده میدهیم كه با دعوت آمدهایم و امكان حضور بدنی نصیب ما شده است، و لذا خود را امیدوار میكنیم كه پیام دعوت حضرت به ما رسیده است. اما اكنون كه آمدهایم باید چه كنیم؟ جز این است كه باید از طعام حضرت استفاده كنیم؟ اگر كسی خواست از غذای علمی حضرت استفاده كند شرطش چیست؟ فرمود: شما كه مهمان پیغمبرید مبادا عمر خود را در مدینه با مؤانسه بگذرانید (مستأنسین لحدیث) مبادا دهان باز كنید و سخن عادی مطرح كنید، وقت را به اُنس و موانسههای صوری بگذرانید، باید اینجا سمیع بود و بصیر، باید شنوا بود و بینا. شما آمدهاید حرف بشنوید یا حرف بزنید؟ اگر آمدهاید كه چیزی یاد بگیرید پس حرف نزنید كه پیغمبر را میرنجاند. (مستأنسین لحدیث ان ذلكم یوذی النبیّ فیستحیی منكم) مگر بین حرم و هتل فرق هست؟ مگر یك دیوار به عنوان مرز حرم حاجب است؟
اگر شب در حرم را بستند یعنی دیگر راهی برای زیارت نیست؟ پشت دیوار حرم نمیتوان زیارت جامعه را قرائت كرد؟ اگر شب راه نیست نمیتوان بار یافت؟ اگر یك دیوار و دو دیوار حاجب باشد كه انسان نمیگوید: «من شهادت میدهم تو مقام مرا میبینی و سلام و كلام مرا میشنوی و جواب میدهی، منتها خدا اجازه نداده كه من لذّت مناجات تو را درك كنم» آیا خدایی كه ارحمالراحمین است او مانع از لذایذ مناجات است؟ یا بدخوری و پرخوری ظاهری نمیگذارد كه انسان لذت مناجاتش را بچشد؟، یا آن استیناس و مؤانسه و مجلس انس داشتن در مسافرخانهها و دور زدن در كوی و برزن مانع لذت مناجات است! خداوند فرمود: «اگر مهمان رسول اكرمید مؤانسه نكنید و این كارِ شما رسولاكرم را میرنجاند». در قرآن كریم آمده: «كسانی كه پیغمبر را میرنجانند از رحمت خاصّه به دور میمانند».
او از شما خجالت میكشد ولی خدا استحیاء ندارد. بالصراحهٔ میگوید: اگر در محضر نبیاكرم آمدهاید حرفهای عادی نزنید، به خنده كردن وقت نگذارید، به تعلیم و تعلم وقت بگذارید. آن ساعتی كه مشغول تدریسید مهمان رسولاكرمید، آن لحظهای كه سرگرم ارشاد و هدایتید مهمان رسولاكرمید، گرچه مشغول یاد دادن احكامید ولی دارید تغذیه معنوی میكنید، گرچه سرگرم ارشاد و هدایتید ولی دارید تعلّم میكنید. ما نباید همّتمان تا این حد باشد كه در قیامت به جهنم نرویم، خدا ما را نسوزاند، این یك همّت نازلی است. در قیامت خدای سبحان بسیاری از انسانها را به جهنم نمیبرد، كودكان را به جهنم نمیبرد، دیوانهها را به جهنم نمیبرد، مستضعفین فطری را به جهنم نمیبرد.
پاورقیها:
۱ - احزاب: ۵۳ .
۲ - «انی» (مقصوراً) یعنی غذا نضج و پخته شد و «اناء» (ممدوداً) یعنی ظرف.
۳ - بحار، ج ۲، ص ۹۶ .
۴ - طه: ۵۴ .
۵ - آل عمران: ۱۸ .
۶ - فاطر: ۱ .
۷ - زمر: ۷۹ .
۸ - كافی، ج ۴ ، ص ۲۴۸ .
۹ - سفینهٔالبحار، ج ۱ ، ص ۱۵۶ .
۱۰ - مزمل: ۷ - ۶ .
۱۱ - اسراء: ۷۹ - ۷۸ .
۱۲ - احزاب: ۵۶ .
۱۳ - احزاب: ۳۳ .
۱۴ - شعراء: ۱۹۳ .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست