چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا

صنعت پست, اتوبان شبكه ارتباطی كشور


صنعت پست, اتوبان شبكه ارتباطی كشور

«وقتی «ارتباط» گفته می شود, منظور روزنامه ها, نشریه ها,مجله ها, كتاب ها, رادیو ها, تلویزیون ها, ارتباطات دور و پست است» البته آنچه كه در این یادداشت به آن خواهیم پرداخت صنعت عظیم پست در جهان و ایران است

«ارتباطات» و یا همان «Communication» در دنیای دیجیتالی امروز و جامعه‌ اطلاعاتی كه در حال گذار از آن هستیم مصداق‌ها و مفاهیم گسترده‌تری پیدا می‌كند و عموما هر نحو از تكنولوژی كه انسان‌ها را با یكدیگر مرتبط كرده و موجب شكل‌گیری ارتباط میان آنها می‌شود را دربرمی‌گیرد.

انجمن بین‌المللی تحقیقات ارتباط جمعی، ارتباط را اینگونه تعریف می‌كند:

«وقتی «ارتباط» گفته می‌شود، منظور روزنامه‌ها، نشریه‌ها،مجله‌ها، كتاب‌ها، رادیو‌ها، تلویزیون‌ها، ارتباطات دور و پست است». البته آنچه كه در این یادداشت به آن خواهیم پرداخت صنعت عظیم پست در جهان و ایران است؛ امروزه ارتباطات در معنی عامی كه بسیاری برایش قایل شده‌اند که ارتباطات به معنای حمل و نقل و ترانزیت جاده‌ای،آبی و هوایی را در بر می‌گیرد به یكی از شاخص‌های بسیار مهم توسعه‌یافتگی در جوامع توسعه‌یافته و درحال توسعه تبدیل شده است و در این میان صنعت پست نیز به یكی از شاخص‌های بسیار اثرگذار و مهم در توسعه‌ اقتصادی جوامع تبدیل شده است كه همواره در بسیاری از كشور‌ها از ارزش افزوده‌ بسیاری برخوردار است چرا كه در چنین كشور‌هایی اكثریت مردم به این نتیجه رسیده‌اند كه حتی می‌توانند بسیاری از كار‌های درون شهری خودشان را از طریق سرویس‌های پستی انجام دهند تا علاوه بر صرفه‌جویی اقتصادی و زمانی به حقوق همشهریان خود نیز احترام گذاشته باشند. در كشور ما نیز در سال‌های اخیر كه شبكه‌ پستی كشور از مدیریت مطلوبی برخوردار شده است، حركت‌های بسیار خوبی در این جهت شكل گرفت كه هم اكنون نیز آثار آن مشهود است.

سرانه مرسولات پستی در تهیه‌ آمار و ارقام پست نقش بسزایی دارد و از شاخصه‌های موفقیت برنامه‌های پستی در هر كشوری به شمار می‌رود.

پیش از شروع دوره جدید و تحول‌گرای پست كه از سال ۸۱ و با آغاز مدیریت مهندس سعید فایقی شروع شد پست و شبكه پستی ایران توانست حركت‌های بسیار قدرتمند و ثمر‌بخشی را شاهد باشد كه یكی از آنها افزایش سرانه مرسولات پستی و استفاده‌ مردم كشور از خدمات پستی بود.

●هر پستچی مساوی با هزار سفر درون شهری

مهندس فایقی در كنفرانس خبری در تاریخ ۱۱/۷/۸۴ گفت: زمانی كه فعالیت خود را در شركت پست آغاز كردم بیش از ۶۰ درصد كاركنان از فعالیت در این مجموعه ناراضی بودند و به لحاظ تجهیزات و امكانات در وضعیت بدی قرار داشتیم . وی با اعلام این كه عمده‌ترین مشكل پست در بخش قبول قرار دارد،گفت: هم اكنون نزدیك به ۷۵ درصد از شهروندان از خدمات شركت پست راضی هستند. مدیرعامل سابق شركت پست تصریح كرد: تا سال ۸۲ ، پست هیچ‌گاه در هیات دولت فرصت حضور نیافته بود ، و در سال گذشته آقای خاتمی‌ پنج بار در مراسم باطل كردن تمبر ما شركت كرد كه این نشان دهنده‌ ارتقای سطح پست در میان مسئولان است .

وی با بیان این كه پست تنها سازمان دولتی است كه قیمت تمام شده خدمات خود را معین كرده است، گفت: ما ارزان‌ترین پست دنیا را داریم و در نامه‌های شهری تنها ۳۰ تومان از مردم هزینه دریافت می‌كنیم و این در حالی است كه حداكثر ۱۲ تومان برای ارسال این نامه‌ها از دولت یارانه می‌گیریم و این امر نیز فشار را روی نیروی انسانی و مجموعه زیاد كرده است .

وی اظهار داشت: ما در سال گذشته ۵۴۰ میلیون و ۱۳۲ هزار مرسوله را جابه جا كردیم كه ۴۰ درصد آن مربوط به نامه‌های شخصی بوده است و نزدیك ۵۷ درصد خدمات را به صورت قراردادی با سازمان‌ها انجام دادیم. فائقی با بیان این‌كه هم اكنون ۳۰ هزار متر مربع فضای پستی در نقاط محروم آماده افتتاح است،گفت: ما به ازای تمام سال‌های فعالیت پست ، در چند سال اخیر فضای پستی كشور را افزایش دادیم . وی با تاكید بر اهمیت پست در كاهش سفرهای درون شهری گفت: سالانه ۵۰۰ هزار نفر در شهر تهران وقت خود را پشت چراغ‌های قرمز تلف می‌كنند، كه اگر ۱۳ درصد این سفرها به پست واگذار شود ، صرفه جویی زیادی در منابع مالی كشور به وجود می‌آید . مدیرعامل سابق شركت پست معتقد بود:پست با ارایه گذرنامه به مردم در جلوی درب منزل در سال ۸۳ از ۱۰ میلیون مسافرت درون شهری جلوگیری كرد و هر پستچی ما توانایی جلوگیری از ۱۰۰۰ سفر درون شهری را دارد.

●۷۲۸ شماره اختلاف میان سرانه‌ پست ایران و آمریكا

بر اساس آمار مستند بین‌‌المللی و داخلی، شركت پست آمریكا با سرانه‌ ۷۳۶ هنوز از دولت یارانه دریافت می‌كند كه حذف سرانه‌ پستی آمریكا، میانگین سرانه‌ مرسولات پستی دنیا را از۷۰ به ۲۰ می‌رساند و این در حالی است كه سرانه مرسولات پستی در كشور ما ۸ است كه تا پایان برنامه ‌چهارم توسعه این سرانه به ۲۰ می‌رسد كه در این صورت سرانه‌ پستی ما تازه به كشورهای منطقه نزدیك می‌شود با اندكی تامل می‌توان دریافت كه این اختلاف فاحش و شكاف گسترده‌ای كه در دادن خدماتی مانند خدمات پستی وجود دارد می‌تواند تاییدكننده تاثیر پست و خدمات پستی میان كشور‌های توسعه‌یافته و در حال توسعه باشد.

فایقی در گفت‌ وگوی دیگری در سال ۸۴ گفت: در برنامه چهارم توسعه نقاط دسترسی شركت پست به ۲۵ هزار واحد پستی می‌رسد كه دفاتر خدمات شهری و روستایی با ماهیت بخش خصوصی می‌توانند به افزایش نقاط دسترسی شركت پست به مردم كمك كنند، دراین راستا تا پایان سال جاری ۱۰ هزار دفتر خدمات روستایی افتتاح می‌شود.

مدیرعامل سابق شركت پست با بیان اینكه شركت پست در برنامه سوم توسعه توانسته زیرساخت‌های لازم را تكمیل كند، گفت: شركت پست ۷۰ میلیارد تومان در كل برنامه سوم توسعه سرمایه‌گذاری كرده و این در حالی است كه شركت پست در سال جاری به میزان ۶۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری كرده است و این به دلیل تكمیل زیرساخت‌ها در برنامه سوم توسعه است.

وی تصریح كرد: این حجم سرمایه‌گذاری در پست نزدیك به یك دهم سرمایه‌گذاری شركت‌های پست در دنیاست و این نشان‌دهنده عقب‌ماندگی ما در صنعت پست است و ما باید در این زمینه برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم.

وی با تاكید بر اینكه پست برای كاهش هزینه‌ها باید كارایی خود را افزایش دهد، گفت: به دلیل محدود بودن منابع مالی باید كارایی و بازده شركت پست را افزایش دهیم كه برنامه‌های چهارم توسعه در این راستا قرار دارد.

وی خاطرنشان كرد: ارسال نامه‌های عادی نزدیك به ۷۲ تومان به پست زیان وارد می‌كند، همچنین برای نامه‌هایی كه از كشور خارج می‌شود نزدیك به۷۰ سنت برای شركت پست هزینه‌ سربار دارد و هیچ كدام از این هزینه‌ها از مردم دریافت نمی‌شود. مهندس فایقی گفت: به دلیل نبودن تكنولوژی بیشترین هزینه شركت پست را نیروی انسانی تشكیل می‌دهد.

با وجود اظهارات مدیرعامل سابق شركت پست و مستنداتی كه وجود دارد شبكه‌ پستی كشور با توجه به هزینه كمی كه از مشتریان دریافت می‌كند و البته یارانه‌ای كه آن را دریافت نمی‌كند در كشور ما به صنعتی زیان‌ده تبدیل شده است و این در حالی است كه بسیاری از كشور‌های دنیا مخصوصا آمریكایی‌ها و اروپایی‌ها از پست به عنوان شبكه‌ای سود‌ده و مفید استفاده می‌كنند كه در بحث‌های مدیریت شهری بسیار به آنها كمك می‌كند.

مهندس فایقی كه به انصاف شبكه‌ پستی كشور عمیق‌ترین نفس‌هایش را در دوران مدیریت وی استنشاق كرد و توانست تحولی نو ایجاد كند، در سخنانی در تاریخ ۱۷/۷/۸۴ گفت: «امروز حدود ۴۰۰ سرویس در پست ارایه می‌شود و ۱۴۰ سرویس جدید نیز كه در آن از تكنولوژی اطلاعات وسیستم‌های تركیبی استفاده می‌شود در حال افزوده شدن به مجموعه هستند و تا پایان سال ۸۵ ، ۵۴۰ سرویس ارایه خواهیم داد.»


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.