جمعه, ۸ تیر, ۱۴۰۳ / 28 June, 2024
رسانه؛ ابزاری برای مهندسی افکار جامعه
![رسانه؛ ابزاری برای مهندسی افکار جامعه](/web/imgs/16/87/63yob1.jpeg)
۱) انسان، موجودی ابزارساز است و دائماً در پی ساخت ابزارآلاتی است تا به روند زندگی خود جریان بخشد و مسائل و معضلات را برای خود تسهیل نماید. رسانهها نیز جزئی از این ابزار آلات ساخت دست بشرند و با این هدف شکلگرفتهاند که بخشی از عطش بشر برای شناخت و کسب آگاهی از اقصی نقاط جهان را سیراب کنند.
۲) طی دگرگونیهای اخیر در عرصه اطلاعات و پیدایش رسانههای تودهای و فراگیر، ما شاهد وضعیت جدیدی هستیم که در آن اخبار و اطلاعات به سادهترین روشها در اختیار افراد در تمام جوامع قرار میگیرند و آنها را بدل به ناظر همه چیز بین عرصه تحولات جهانی مینماید.
در ابتدا این چنین مینمود که رسانهها، ابزاری خنثی هستند و دارای بار ارزشی خاصی نیستند. یک چنین خوشبینیهایی باعث شد امثال مارشال مک لوهان در اثرش « فهم رسانه»، رسانهها را عاملی در جهت شفافشدن جهان و نزدیک شدن افراد به یکدیگر تعریف نماید و از وضعیت جدید با عنوان «دهکده جهانی» یاد کند.
۳) ولی مسئله اینجا است که رسانهها به هیچوجه بیطرف نیستند و همواره از دستورکارهایی که سیاستگذاران برایشان تدارک دیدهاند پیروی میکنند، البته این فرایند نه خیلی آشکار بلکه چنان نرم و زیرپوستی به مخاطبان ارائه میشود که خود مخاطب به مهندسی شدن افکار و جهتدهی شدن عقاید خود پی نمیبرد.
در واقع عرصه رسانهها، عرصه نبردی نمادین در قالب جنگی نرم بین دستورکارهای مختلف رسانههاست که برای کسب بیشترین ذهنیتها و اعمال نفوذ با یکدیگر رقابت میکنند.
۴) برنامههای رسانهها همچون کالاهای بستهبندی شده است که زیر لوای برنامههای متفاوت و مختلف و بهظاهر سرگرمکننده پنهان میشود و در هر لحظه نشانهها و نمادهای خاصی را به ذهن مخاطب القا میکند تا از آنها بهرهبرداریهای سیاسی به عمل آورند.
برخی رسانهها با تحمیل این بستههای سیاسی در قالب برنامههای مختلف، توانایی تأمل و تفکر پیرامون مسائل را از مخاطبان سلب میکنند و به جای آنها قضاوت میکنند و تصمیم میگیرند.
تبلیغات سیاسی رسانهها دیگر محدود به اخبار و تفاسیر سیاسی نیست بلکه حتی مرز برنامههای به اصطلاح سرگرم کننده را نیز درنوردیده و فرد حتی هنگام تماشای برنامههای تفریحی و به ظاهر غیرسیاسی نیز تحت تأثیر پیامهای سیاسی چنین رسانههایی است.
۵) غرب و بخصوص ایالات متحده با بهرهبرداری از تکنولوژی پیشرفته خود و انحصار استفاده از رسانههای فراگیر که کل مناطق جهان را تحت پوشش قرار میدهند، امروز بدل به قدرتی رسانهای شده و در صدد ساختن ابزاری از آن در جهت نیل به اهداف سیاسی خود هستند.
تنها راه مقابله با حملات رسانهای غربیان، استفاده از همین ابزار در جهت دفاع از فرهنگ و اصالت فکری جامعه است و در این بین اولین هدف رسانههای داخلی باید افزودن به آگاهی سیاسی جامعه به منظور مقابله با تجاوزات فرهنگی و رسانهای بیگانگان باشد.
![](/imgs/no-img-200.png)
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ایران علیرضا زاکانی شهدای خدمت سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری 1403 مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم قالیباف پزشکیان محمدباقر قالیباف
سلامت سیل بازنشستگان هواشناسی سوادکوه قتل تهران قوه قضاییه سیلاب سازمان هواشناسی بارش باران محیط زیست
دولت سیزدهم هوش مصنوعی همستر کامبت قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو حقوق بازنشستگان نهضت ملی مسکن دلار مسکن قیمت سکه خودرو
جوکر فضای مجازی احسان علیخانی تلویزیون سینمای ایران رسانه ملی سریال سینما تئاتر
ماهواره دانش بنیان
رژیم صهیونیستی آمریکا غزه دونالد ترامپ فلسطین جنگ غزه چین اتحادیه اروپا ترکیه اوکراین حزب الله لبنان تحریم
پرسپولیس فوتبال استقلال یورو 2024 باشگاه پرسپولیس تیم ملی فوتبال ایران لیگ برتر عبدالکریم حسن کریستیانو رونالدو جام ملت های اروپا جواد نکونام لیگ برتر ایران
نمایشگاه الکامپ همراه اول عیسی زارع پور وزیر ارتباطات فناوری ایلان ماسک گوشی
دیابت کاهش وزن سرطان ریزش مو زوال عقل سلامت روده