پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
رسانه؛ ابزاری برای مهندسی افکار جامعه
۱) انسان، موجودی ابزارساز است و دائماً در پی ساخت ابزارآلاتی است تا به روند زندگی خود جریان بخشد و مسائل و معضلات را برای خود تسهیل نماید. رسانهها نیز جزئی از این ابزار آلات ساخت دست بشرند و با این هدف شکلگرفتهاند که بخشی از عطش بشر برای شناخت و کسب آگاهی از اقصی نقاط جهان را سیراب کنند.
۲) طی دگرگونیهای اخیر در عرصه اطلاعات و پیدایش رسانههای تودهای و فراگیر، ما شاهد وضعیت جدیدی هستیم که در آن اخبار و اطلاعات به سادهترین روشها در اختیار افراد در تمام جوامع قرار میگیرند و آنها را بدل به ناظر همه چیز بین عرصه تحولات جهانی مینماید.
در ابتدا این چنین مینمود که رسانهها، ابزاری خنثی هستند و دارای بار ارزشی خاصی نیستند. یک چنین خوشبینیهایی باعث شد امثال مارشال مک لوهان در اثرش « فهم رسانه»، رسانهها را عاملی در جهت شفافشدن جهان و نزدیک شدن افراد به یکدیگر تعریف نماید و از وضعیت جدید با عنوان «دهکده جهانی» یاد کند.
۳) ولی مسئله اینجا است که رسانهها به هیچوجه بیطرف نیستند و همواره از دستورکارهایی که سیاستگذاران برایشان تدارک دیدهاند پیروی میکنند، البته این فرایند نه خیلی آشکار بلکه چنان نرم و زیرپوستی به مخاطبان ارائه میشود که خود مخاطب به مهندسی شدن افکار و جهتدهی شدن عقاید خود پی نمیبرد.
در واقع عرصه رسانهها، عرصه نبردی نمادین در قالب جنگی نرم بین دستورکارهای مختلف رسانههاست که برای کسب بیشترین ذهنیتها و اعمال نفوذ با یکدیگر رقابت میکنند.
۴) برنامههای رسانهها همچون کالاهای بستهبندی شده است که زیر لوای برنامههای متفاوت و مختلف و بهظاهر سرگرمکننده پنهان میشود و در هر لحظه نشانهها و نمادهای خاصی را به ذهن مخاطب القا میکند تا از آنها بهرهبرداریهای سیاسی به عمل آورند.
برخی رسانهها با تحمیل این بستههای سیاسی در قالب برنامههای مختلف، توانایی تأمل و تفکر پیرامون مسائل را از مخاطبان سلب میکنند و به جای آنها قضاوت میکنند و تصمیم میگیرند.
تبلیغات سیاسی رسانهها دیگر محدود به اخبار و تفاسیر سیاسی نیست بلکه حتی مرز برنامههای به اصطلاح سرگرم کننده را نیز درنوردیده و فرد حتی هنگام تماشای برنامههای تفریحی و به ظاهر غیرسیاسی نیز تحت تأثیر پیامهای سیاسی چنین رسانههایی است.
۵) غرب و بخصوص ایالات متحده با بهرهبرداری از تکنولوژی پیشرفته خود و انحصار استفاده از رسانههای فراگیر که کل مناطق جهان را تحت پوشش قرار میدهند، امروز بدل به قدرتی رسانهای شده و در صدد ساختن ابزاری از آن در جهت نیل به اهداف سیاسی خود هستند.
تنها راه مقابله با حملات رسانهای غربیان، استفاده از همین ابزار در جهت دفاع از فرهنگ و اصالت فکری جامعه است و در این بین اولین هدف رسانههای داخلی باید افزودن به آگاهی سیاسی جامعه به منظور مقابله با تجاوزات فرهنگی و رسانهای بیگانگان باشد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست