چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا

صنعت روشنایی در هندوستان


صنعت روشنایی در هندوستان

در سه چهار سال اخیر صنعت روشنایی مثل کل اقتصاد هندوستان از افزایش رشد کندی بهره مند بوده است

در سه چهار سال اخیر صنعت روشنایی مثل کل اقتصاد هندوستان از افزایش رشد کندی بهره‌مند بوده است. گرچه ازدارایی‌های صنعت کاسته شده اما توانمندی آن امیدوار‌کننده است. هنوز ارقام رشد این صنعت مثبت است و بالاتر از میانگین (رشد) ملی قرار دارد. چرخشی عظیم نیز در ترکیب‌بندی محصول وجود داشته تاکید بر لامپ‌های فلور‌سنت و راه‌حل‌های الکترونیک روشنایی با ارزش بالا و به لحاظ انرژی کارآمد بیشتر شده است.

محیط‌ صنعتی:

اصلاحات اقتصادی دولت هندوستان به مرحله حساس گذار و بازسازی صنعت این کشور رسیده است. با رشد اقتصاد این کشور پس از استقلال، صنعت برق (به مرور) از رشدی چشمگیر بهره‌مند شد، اما در حال حاضر تقاضا بر عرضه فزونی دارد. بار قله بین ۱۱ تا ۱۸ درصد کمبود دارد و میزان کمبود انرژی ۷ تا ۱۱ درصد است. با این چشم‌انداز سرمایه‌گذاری عظیمی لازم است که پلی بر فاصله تقاضا و عرضه باشد. دولت یک رشته سیاست‌ها را برای جذب سرمایه خصوصی به بخش برق چه در تولید و یا عرضه اعلام کرده است. قانون برق هندوستان مصوب ۱۹۱۰ و قانون عرضه برق مصوب ۱۹۴۸ دارای متمم‌هایی شده‌اند که فضای اداری، مالی و حقوقی جدیدی را برای صنایع فعال در بخش برق ایجاد کند. صنعت روشنایی بسیار وابسته به تولید برق/ برق‌رسانی و هم رشد صنعتی است. تعداد لامپ‌های کوچک فلورسنت سالانه ۳۵ درصد افزایش می‌یابد و رشد صنعت روشنایی در کل بین ۷ تا ۱۰ درصد در سال بوده و ارزش آن از ۲۵۰۰ کرور روپیه در سال ۱۹۹۹ به ۲۹۰۰ در سال ۲۰۰۱ و به ۳۲۰۰ کرور روپیه در سال ۲۰۰۲ رسیده‌ است. لامپ‌ها و اجزاء آن ۷۵ درصد گردش مالی بخش روشنایی را تشکیل می‌دهند.

صرفه‌جویی در انرژی

مصرف‌کننده همواره در جستجوی راهی برای استفاده موثر از کالاهای انرژی و سیستم‌هایی است که میزان مصرف و صورتحساب برق را پایین بیاورد. صنعت روشنایی ۵/۱۷ درصد کل مصرف انرژی در هند را به خود اختصاص داده و به این سبب باید نقش خود را ایفاء کند. شرکت‌های روشنایی با سپردن این نکته به ذهن به مصرف‌کنندگان کالاهای خود گستره‌ای از محصولات بهبود یافته و کم‌مصرف‌تر انرژی را عرضه کرده‌اند. با وجود آنکه حباب‌های معمولی ناکارآمد همچنان رشد حاشیه‌ای خود به لحاظ تعداد را ادامه می‌دهد اما سهم آن در بسته‌های روشنایی، سال به سال کاهش می‌یابد. مهندسان معمار و مشاور به شکلی فزاینده طراحی خانه‌ها را با ذهنیت کاهش مصرف انرژی انجام می‌دهند و این امر باعث شده تا الگوی تقاضا در نقاط شهری و نیمه شهری هند تغییر کند. حتی در نواحی روستایی لامپ‌های فلورسنت مقرون به صرفه بیش از حباب‌های معمولی طرفدار پیدا کرده‌اند و به دلیل قیمت اولیه پایین، تقاضای لامپ‌های فلورسنت افزایش یافته است.آینده به نفع محصولات صرفه‌جویی انرژی است و حجم فروش آن‌ها افزایش و قیمت کاهش می‌یابد و استفاده از این کالاها برای مصرف‌کنندگان معمولی امکان‌پذیر‌تر می‌شود.

اثر این روند فروش در رشد ظرفیت تولید مشهود است که از جمله می‌توان این روند را در افزایش لامپ‌های فلورسنت CFL، لامپ‌های پرفشار و … مشاهده کرد. تمام این محصولات در پنج‌سال گذشته از رشدی مطلوب بهره‌مند بوده دورنمایی مطلوب از سال‌های آینده پیش‌چشم دارند. رشد پدیده‌ای لامپ‌های CFLS در سه سال گذشته بخصوص نشانگر پذیرش مصرف‌کنندگان از لامپ‌های مقرون به صرفه و قیمت مناسب آنهاست و اینک واردات کالاهای (روشنایی) ارزان قیمت با کیفیت پایین مورد چالش‌ قرار گرفته و استدلال علیه آن معتبر و قوی است و البته مصرف‌کنندگان باید در قبال دسترسی به این قبیل وسایل مورد حمایت قرار گیرند و البته منکر این موضوع نیز نمی‌توان شد که قیمت ارزان لامپ‌های CFL باعث رشد تقاضای آن شده است.

منابع نوری

با توجه به سرعت جایگزینی لامپ‌های معمولی (GLS) با لامپ‌های مقرون به صرفه به لحاظ انرژی – که در رشد ۳۵ درصدی فروش CFL بازتاب یافته – رشد فروش لامپ‌های GLS در سراشیبی است. کل تولید لامپ‌های معمولی (GLS) در قسمت‌های سازمان یافته یا نیافته این بخش به رقم ۸۰۰ میلیون قطعه در سال می‌رسد. این بازار هنوز چندان پیچیده نیست و لامپ‌های گداخته ۲۵، ۴۰، ۶۰۰ و ۱۰۰ وات بیشترین اجزاء این بخش را تشکیل می‌دهد. تقاضا برای لامپ‌های خاص گداخته مثل هالوژن، رفلکتور، لامپ‌های دارای پوشش رنگی و غیره افزایش یافته و هم در داخل کشور تولید و هم از خارج کشور وارد می‌شود.

لامپ‌های فلورسنت معمولاً به رنگ مهتابی در دسترس بوده و محدود به انواع ۲۰ و ۴۰ وات است اما لامپ‌های ۱۸ و ۳۶ وات فلورسنت به خوبی جای خود را در بازار باز می‌کنند. رشد تقاضای لامپ‌های فلورسنت در سال ۲۰۰۲ سه درصد بیش از سال ۲۰۰۱ بود و تنها از طریق بخش‌های سامان یافته ۱۴۵ میلیون قطعه در سال ۲۰۰۲ به فروش رسد. لامپ‌های فسفری Ctri Band که میزان روشنایی بیشتر و مصرف انرژی کمتری دارند، اینک راه خود را در بازار هند باز کرده‌اند. لامپ‌های فلورسنت T۵ با قطر ۱۶میلیمتر به این بازار وارد شده‌اند بخصوص که واکنش بازار در برابر چنین نیازی پیشتر بررسی گشته است.CFL یا لامپ‌های فلورسنت جمع‌وجور یک منبع صرفه‌جویی‌کننده انرژی است که هم مورد نظر بخش‌های خانگی و هم بازرگانی است و در ضمن برای روشنایی جاده‌ها به کار گرفته می‌شود. در اوایل دهه ۱۹۹۰ بود که لامپ‌های CFL با استاندارد ۷، ۹ و ۱۱ وات به بازار آمد اما اینک تنوع اقلام، تفاوت وات، اندازه، شکل بیشتر است و برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. انتظار می‌رود تقاضا برای این لامپ‌ها با نرخ رشد ۳۵ درصد درسال بالا رود. میزان فروش این لامپ‌ها در سال جاری (۲۰۰۳) از ۱۳ میلیون فراتر رفته است. هفت‌میلیون لامپ دیگر نیز از مجاری غیرقانونی وارد بازار شده اما کلاً دارای کیفیت پایینی است. پیش‌بینی جریمه ضد دامپینگ بر لامپ‌های CFL برصنایع روشنایی تاثیر گذاشته است.به دلیل کاهش حقوق وارداتی، لامپ‌های ویژه به بازار هندوستان سرازیر شده اینک مصرف‌کنندگان از انتخابی گسترده برای نیازهای خاص بهره‌مند شده‌اند. ساده‌سازی روال وارداتی واردات لامپ‌های دو رنگ و لامپ‌های ویژه دیگر تماماً آثار طرح آزادسازی بازار است. به هر شکل با این وضعیت لامپ‌هایی با کیفیت پایین از کشورهای خاور دور به راحتی وارد بازار شده است. بیشتر کشورها یک روال تصویب استاندارد دارند که بیش از ورود لامپ‌های وارداتی به بازار تدوین می‌شود و هندوستان نیز بایستی بلافاصله چنین سازوکاری را در پیش بگیرد و اطمینان حاصل شود که لامپ‌های ارزان قیمت با کیفیت پایین، لامپ‌های دارای کیفیت بالا را از بازار به بیرون نمی‌راند.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.