جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
اتوبوس تندرستی
اتوبوس تندرستی
این روزها بحث آلودگی هوا حسابی داغ است و اجرای طرح زوج و فرد خودروها از در منازل همچنان دارد. به همین دلیل افراد مجبورند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند که یکی از مهمترین آنها اتوبوس است. آیا تاکنون به این موضوع فکر کردهاید که رانندگان اتوبوس در معرض چه آسیبهایی قرار دارند؟
نشستن های طولانی مدت پشت فرمان ازجمله مهم ترین عواملی است که راننده را در معرض بیماری های اسکلتی عضلانی و مشکلات مفصلی در ستون مهره ها، گردن، شانه، مچ دست و پا، آرنج و زانو قرار می دهد و احتمال بروز واریس هم تا دو برابر بیشتر می شود.
از طرفی بسیاری از راننده ها هنگام رانندگی اصول درست نشستن را رعایت نمی کنند و به اصطلاح قوز می کنند و این موضوع زمینه بروز بیرون زدگی دیسک را فراهم می کند که با درد زیادی در ناحیه کمر و پاها همراه است.
تحرک را فراموش نکنید
اختلال در سیستم گردش خون رابطه مستقیمی با نشستن های طولانی مدت آن هم در یک وضع ثابت دارد. به همین دلیل راننده ها باید دو، سه ساعت یک بار ماشین شان را پارک کنند و به کمک ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پیاده روی و نرمش های کششی، هم جلوی مشکلاتی مثل تصلب شرائین را بگیرند و هم قدرت تمرکزشان را هنگام رانندگی افزایش دهند.
امان از اختلال خواب و استرس
راننده های اتوبوس های داخل شهری به صورت شیفتی کار می کنند و تغییر ساعت های کاری می تواند باعث بروز اختلال خواب شود که این موضوع استرس و تنش را تشدید می کند.
استراحتی در کار نیست
راننده های اتوبوس به دلیل فشردگی و حجم بالای کارشان، مرخصی های زیادی ندارند و گاهی در ایام تعطیل هم باید سرکار بروند و بندرت می توانند با خانواده و دوستانشان وقت بگذارند که این موضوع سلامت روانی شان را تهدید می کند. در چنین شرایطی آستانه تحمل فرد کاهش می یابد و کم نیستند راننده هایی که با کوچک ترین اتفاق عصبانی می شوند.
خطر در کمین پوست راننده ها
رانندگی و قرارگرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید، زمینه بروز مشکلات پوستی بویژه سرطان پوست را افزایش می دهد بنابراین استفاده از کرم های ضدآفتاب، عینک آفتابی و آفتاب گیر ازجمله مهم ترین توصیه هایی است که راننده های وسایل نقلیه عمومی و البته راننده های اتوبوس باید آن را جدی بگیرند.
توصیه طلایی
بسیاری از اتوبوس های سطح شهر قدیمی و فرسوده است. به عبارت دیگر زمان زیادی از روند نوسازی سیستم حمل و نقل عمومی نمی گذرد، اما در ماشین هایی که راننده قادر به تغییر موقعیت صندلی است شیب صندلی، فاصله پاها از پدال ها و فاصله از کف ماشین و فرمان و همچنین پشتی صندلی باید طبق استاندارد و قد و وزن راننده تنظیم شود.
به این ترتیب از بروز بسیاری از آسیب های جسمی مثل مشکلات سیاتیک پیشگیری خواهد شد تا اتوبوس تندرستی به سلامت به مقصد برسد!
فرزاد ابوطالبی
کارشناس بهداشت حرفه ای
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت سیزدهم
هلال احمر آتش سوزی قوه قضاییه تهران پلیس اصفهان بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سازمان هواشناسی
قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو قیمت سکه خودرو دلار بانک مرکزی حقوق بازنشستگان سایپا ایران خودرو کارگران
نمایشگاه کتاب سریال شهاب حسینی عفاف و حجاب کتاب جواد عزتی مسعود اسکویی تلویزیون سینما سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه چین ترکیه اوکراین انگلیس یمن ایالات متحده آمریکا
استقلال پرسپولیس فوتبال علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید لیگ برتر بایرن مونیخ
هوش مصنوعی کولر تبلیغات موبایل تلفن همراه اینستاگرام گوگل اپل ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
کبد چرب فشار خون بیمه دیابت بیماری قلبی کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی