چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا

بهترین ها را در اینترنت پیدا کنید


بهترین ها را در اینترنت پیدا کنید

برآورد احساسات همگانی در گستره سایت ها کامپیوتر ها، ابزارهای خوبی برای گردآوری اطلاعات عددی هستند، اما آیا می توان از آنها برای برآورد احساسات هم استفاده کرد؟
هم اکنون به …

برآورد احساسات همگانی در گستره سایت ها کامپیوتر ها، ابزارهای خوبی برای گردآوری اطلاعات عددی هستند، اما آیا می توان از آنها برای برآورد احساسات هم استفاده کرد؟

هم اکنون به یاری وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی، همگان قادر به اظهارنظر شخصی هستند و می توانند به صورت جمعی در مورد پدیده ها و رخدادهای مختلف اظهارنظر کنند، کالاهای مختلف را ارزش گذاری کنند و چیزهای مختلف را به مخاطبان خود توصیه کنند.

اگر از دید ژرف تری به این موضوع نگاه کنیم، می بینیم این اطلاعات می توانند مانند ابزاری کارا در خدمت دانشمندانی قرار بگیرند که قصد دارند قضاوت و عکس العمل جمعی کاربران اینترنت را بسنجند.

به تازگی زمینه پژوهشی جدیدی به نام تحلیل احساسات در عرصه علوم کامپیوتر و اینترنت در حال شکل گیری است که هدف آن تبدیل احساسات آدم ها به اطلاعات قابل پردازش و رقومی است.

تحلیل احساسات کاربران اینترنت، چیزی نیست که گروهی صرفاً به خاطر سرگرمی یا انجام دادن یک کار جالب غیرمعمول به دنبال آن باشند. آگاهی از نظر مردم می تواند شرکت ها را از میزان محبوبیت یک کالای تجاری آگاه کند و به آنها در برنامه ریزی هایشان کمک کند و آنها را متوجه شکایات یا تعریف هایی کند که از آنها در محیط وب می شود. در هر حال، کار انحصاری شرکت هایی مثل Scout Labs این است که با جست وجو و کاوش در وبلاگ ها و فوروم ها و شبکه های اجتماعی، اطلاعاتی پردازش شده در مورد محصولات، خدمات یا موضوعات دیگر به دست آورند و آنها را در اختیار مشتریان شان قرار دهند. Jodange و Newssift سرویس های مشابه دیگر هستند.

Twendz، Tweetfeel و Twitrratr سرویس هایی هستند که کارشان ارزیابی و مرتب کردن نظرات مثبت و منفی کاربران توییتر در مورد یک موضوع است و برای کاربران عادی قابل دسترسی هستند. مثلاً اگر از توییتر استفاده کنید، می بینید ۷۷ درصد مردم فیلم «جولی و جولیا» را پسندیده اند. اما در عین حال باید متذکر شد این سرویس ها هنوز هوش چندانی ندارند و گاه در ارزیابی مثبت یا منفی بودن یک توییت محاوره یی دچار اشتباه می شوند، مثلاً وقتی کسی توییت می کند که «بعد از دیدن جولی و جولیا، بسیار گرسنه شدم» الگوریتم های سایت، «گرسنه» را یک اظهارنظر منفی تلقی می کنند. گرچه Jodange، Scout Labs و Newssift از الگوریتم های بهتری بهره می برند اما هیچ کدام از این سرویس ها هم بی نقص نیستند. با این همه، تلاش زیادی برای تحلیل های دقیق تر و توانمند تر کردن این الگوریتم ها در حال انجام است. در صورتی که پژوهشگران موفق شوند، شاید روزی فرا برسد که موتورهای جست وجوی کیفی در اختیار داشته باشیم و جست وجوی کلیدواژه هایی مثل «بهترین هتل جهان» یا «زیباترین فیلم امسال» واقعاً معنی داشته باشد.

www.NewYorkTimes.com