چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
بهترین ها را در اینترنت پیدا کنید
برآورد احساسات همگانی در گستره سایت ها کامپیوتر ها، ابزارهای خوبی برای گردآوری اطلاعات عددی هستند، اما آیا می توان از آنها برای برآورد احساسات هم استفاده کرد؟
هم اکنون به یاری وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی، همگان قادر به اظهارنظر شخصی هستند و می توانند به صورت جمعی در مورد پدیده ها و رخدادهای مختلف اظهارنظر کنند، کالاهای مختلف را ارزش گذاری کنند و چیزهای مختلف را به مخاطبان خود توصیه کنند.
اگر از دید ژرف تری به این موضوع نگاه کنیم، می بینیم این اطلاعات می توانند مانند ابزاری کارا در خدمت دانشمندانی قرار بگیرند که قصد دارند قضاوت و عکس العمل جمعی کاربران اینترنت را بسنجند.
به تازگی زمینه پژوهشی جدیدی به نام تحلیل احساسات در عرصه علوم کامپیوتر و اینترنت در حال شکل گیری است که هدف آن تبدیل احساسات آدم ها به اطلاعات قابل پردازش و رقومی است.
تحلیل احساسات کاربران اینترنت، چیزی نیست که گروهی صرفاً به خاطر سرگرمی یا انجام دادن یک کار جالب غیرمعمول به دنبال آن باشند. آگاهی از نظر مردم می تواند شرکت ها را از میزان محبوبیت یک کالای تجاری آگاه کند و به آنها در برنامه ریزی هایشان کمک کند و آنها را متوجه شکایات یا تعریف هایی کند که از آنها در محیط وب می شود. در هر حال، کار انحصاری شرکت هایی مثل Scout Labs این است که با جست وجو و کاوش در وبلاگ ها و فوروم ها و شبکه های اجتماعی، اطلاعاتی پردازش شده در مورد محصولات، خدمات یا موضوعات دیگر به دست آورند و آنها را در اختیار مشتریان شان قرار دهند. Jodange و Newssift سرویس های مشابه دیگر هستند.
Twendz، Tweetfeel و Twitrratr سرویس هایی هستند که کارشان ارزیابی و مرتب کردن نظرات مثبت و منفی کاربران توییتر در مورد یک موضوع است و برای کاربران عادی قابل دسترسی هستند. مثلاً اگر از توییتر استفاده کنید، می بینید ۷۷ درصد مردم فیلم «جولی و جولیا» را پسندیده اند. اما در عین حال باید متذکر شد این سرویس ها هنوز هوش چندانی ندارند و گاه در ارزیابی مثبت یا منفی بودن یک توییت محاوره یی دچار اشتباه می شوند، مثلاً وقتی کسی توییت می کند که «بعد از دیدن جولی و جولیا، بسیار گرسنه شدم» الگوریتم های سایت، «گرسنه» را یک اظهارنظر منفی تلقی می کنند. گرچه Jodange، Scout Labs و Newssift از الگوریتم های بهتری بهره می برند اما هیچ کدام از این سرویس ها هم بی نقص نیستند. با این همه، تلاش زیادی برای تحلیل های دقیق تر و توانمند تر کردن این الگوریتم ها در حال انجام است. در صورتی که پژوهشگران موفق شوند، شاید روزی فرا برسد که موتورهای جست وجوی کیفی در اختیار داشته باشیم و جست وجوی کلیدواژه هایی مثل «بهترین هتل جهان» یا «زیباترین فیلم امسال» واقعاً معنی داشته باشد.
www.NewYorkTimes.com
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست