جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
درآمدی بر معرفت پژوهی در نهج البلاغه
یكی از شاخههای اصلی فلسفه، مبحث معرفتشناسی است. این شناخت از این جهت اهمیت دارد كه زیربنای جهانبینی است، چنان كه جهانبینی مبنای ایدئولوژی و نظام ارزشی است. معرفتشناسی در نهج البلاغه، مبحث گستردهای است كه دینپژوهان در تعمیق و توسعه آن باید گامهای مؤثرتری بردارند. این بررسی در صدد ارائه طرحی اجمالی در قلمرو بایستههای پژوهش و تحقیق در این زمینه و اشاره به گوشهای از دنیای معرفتپژوهی این اثر جاویدان امیرالمؤمنین علی(ع) است كه در نُه محور تقدیم میگردد:
۱. تعریف شناخت در نهج البلاغه
در نزد حكما، مفهوم «شناخت» مفهومی بدیهی و بینیاز از تعریف است، با این حال تعریفهای شرح الإسمی متعددی در این باره ارائه شده كه برخی «جامع افراد و مانع اغیار» نمیباشد.
از مراجعه به واژههای معرفتشناختی در نهج البلاغه، به دست میآید كه حقیقت شناخت، شبیه حقیقت نور است. امام علی(ع) در موارد زیادی واژه نور را برای علم استعاره آوردهاند. همان طور كه میدانید حقیقت نور «ظاهرٌ بنفسه و مظهرٌ لغیره» است، پس حقیقت علم هم «ظاهرٌ بنفسه و مظهرٌ لغیره» است. چنان كه روشن میشود، تعریف شناخت به ظهور، به روشنی در نزد عالِم دلالت دارد. یعنی علم، مظهِر معلوم برای عالِم است كه گاهی این اظهار معلوم برای عالِم با واسطه است - كه به آن «علم حصولی» اطلاق میشود - و گاهی بدون واسطه است كه به آن «علم حضوری» میگویند. امام علی(ع) در مذمّت گروهی فرومایه و پست به نام «هَمَج رعاع» - یعنی مگسان كوچك و ناتوان - میفرمایند: «این گروه بادصفت از نور علم و دانش بهرهای نبردهاند» لَمْ یَسْتَضیئُوا بِنور الْعِلم(۱). همچنین در فرازی دیگر از نهج البلاغه در بیان علل انحراف بنیامیه میفرمایند:
لَمْ یَسْتَضیئُوا بِأَضواء الحكمة وَلَمْ یَقْدَحوا بِزِنادِ الْعُلومِ الثّاقبة(۲) «آنها (بنیامیه) از روشنیهای حكمت و عرفان بهرهمند نشدند و با آتشزنههای علوم و معارف درخشان، آتش نیفروختهاند».
۲. امكانشناخت
معرفت امری ممكن و تردیدناپذیر است و تحقق فی الجمله آن، بدیهی و بینیاز از اثبات میباشد. هر كسی به وجود خود، وجود قوای ادراكی خود و وجود حالات روانی خود (مثل غم، شادی، عشق و...) معرفت یقینی دارد. با این حال، در اروپا بارها موج شكگرائی پدید آمده و اندیشمندان بسیاری را در كام خود فرو برده است. نهج البلاغه اساساً كتاب شناخت است. وقتی انسان این كتاب را با عقل و اندیشه میكاود، به معارفی چون: خداشناسی، دینشناسی، امامشناسی، معادشناسی، جهانشناسی، دنیاشناسی و... دست مییابد. سراسر نهج البلاغه از واژههای پرباری كه هر كدام بار معرفتی ویژهای دارند، پوشانده است؛ واژههایی چون: علم، عقل، فهم، لُبّ، حكمت، حِجی، شعور، فطانت، بصیرت، برهان، یقین، اشراق، تفكّر، تعقل، تفقّه، تفهّم، تدبّر، تعمّق، ادراك، معرفت، استدلال و... كه همگی بر امكان شناخت و ضرورت آن دلالت میكنند.
۳. مبانی شناخت
منظور از مبانی شناخت، بسترها و زمینههای مناسبی است كه بذر شناخت در آنها بهتر رشد كرده و به تكامل میرسد. این مطلب همان است كه قرآن كریم درباره آن میفرماید: وَ الْبَلَد الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَباتُهُ بِإذنِ رَبِّهِ والَّذی خَبُثَ لا یَخْرُجُ إلّا نَكِداً(۳) مهمترین زمینهها و مبانی شناخت كه در نهج البلاغه ذكر شده است، عبارتند از:
الف. تقوا و خویشتنداری: امام علی(ع) در موارد متعدّدی به این حقیقت تصریح میكنند: فَإنَّ تقوی اللَّه دواءُ داءِ قلوبِكم وبَصَرُ عَمی أَفئِدتكم... وجلاءُ غشاءِ أَبصاركم(۴) «تقوا و ترس از خدا داروی درد قلبها و بینایی كوری دلها و بهبودی بیماری تنها و روشنی پوشش دیدهها است».
ب. آموزههای وحیانی: امام علی(ع) میفرمایند: تُجْلی بالتَّنزیل أَبصارُهم وَیُرمی بالتّفسیر فی مسامعهم ویغبقون كأسَ الحكمةِ بعد الصَّبوح(۵) «دیدههای آنها به نور قرآن جلا داده شده و تفسیر در گوشهایشان جا گرفته است. هنگام شب، جامی از حكمت به آنان مینوشانند، بعد از این كه در بامداد هم به آنان نوشانده شد».
ج. ایمان: امام علی(ع) در این زمینه میفرمایند: بالْإیمان یَعْمُرُ الْعلمُ(۶) «به سبب ایمان، علم و دانایی آباد میشود».
۴. اقسام شناخت
علم در اصطلاح فلسفه بر دو قسم است: الف. علم حصولی (با واسطه مفهوم)؛ ب. علم حضوری (بیواسطه مفهوم).
با مراجعه دقیق به نهج البلاغه درمییابیم كه علی(ع) به هر دو قسم از شناخت صریحاً و تلویحاً اشاره نموده است. وجود واژههایی همچون «تعقّل، تفكّر، یستدلّ، یحتجّ، النظر و...» دلالت بر شناختی به نام شناخت حصولی میكند كه معلوم عین علم نیست، بلكه علم و معلوم دو حقیقت هستند. حضرت(ع) میفرمایند: وَ أَقامَ مِنْ شواهد البیّنات علی لطیف صنعته و عظیم قدرته مَا انقادَتْ لَهُ العقولُ معترفةً به(۷) «و نمونههایی از لطافت صنعتگری و قدرت عظیم خویش به پا داشت، چندان كه تمام اندیشهها را به اعتراف واداشته است».
هم چنین در مورد علم حضوری، اعم از علم حضوری مجرّد به خود و علم علّت به معلول و علم معلول به علّت موارد متعدّدی وجود دارد. به عنوان نمونه امام علی(ع) در مورد علم حضوری مجرّد به خود میفرمایند: اللَّهُمَّ إنّك أَعْلمُ بی مِنْ نفسی وأَنا أَعلمُ بنفسی منهم(۸) «خدایا، تو به من از من داناتری و من به خود از آنها داناتر هستم».
همچنین در مورد علم حضوری علّت به معلول میفرمایند: الْعالِمَ بِلا اكتسابٍ وَلا ازدیادٍ وَلا علمٍ مستفادٍ(۹) «خداوند به همه چیز دانا است، بدون آموختن از دیگری و بدون احتیاج به افزودن و بدون استناد»: یعنی علم خداوند به ماسوای خود یك علم اكتسابی مفهومی نیست، بلكه علمِ او عین ذات او و بدون ازدیاد مفهومی میباشد. همچنین در مورد علم معلول به علّت در نهج البلاغه آمده است كه «ذعلب یمانی» از امام علی(ع) سؤال كرد: هَلْ رأیتَ ربَّك یا أمیرالمؤمنین؟ فقال(ع): أَفَأَعبُدُ ما لا أری؟ فقال: وكیف تراهُ؟ قال(ع): لا تدركُهُ الْعُیُون بمشاهدة الْعِیان ولكن تدركُهُ الْقُلُوبُ بحقائق الإیمان(۱۰) «آیا پروردگارت را دیدهای؟ امام(ع) فرمودند: آیا چیزی را كه نمیبینم پرستش میكنم؟ ذعلب گفت: چگونه او را میبینی؟ امام(ع) فرمودند: چشمها او را درك نمیكند، لكن دلها به وسیله حقایق ایمان او را درك مینمایند».
۵. تشكیك در شناخت
از دیدگاه نهج البلاغه، حقیقت شناخت اعم از حضوری و حصولی، مشكك و ذو مراتب است. ملاك و معیار در تشكیك این است كه «ما به الامتیاز» عین «ما به الاشتراك» است و تفاوت مراتب، به شدت و ضعف و نقص و كمال است. همچنین تمام مراتب شناخت در یك حقیقت كه همان [ظاهرٌ بنفسه ومُظهِرٌ لغیره] بودن است، شریكند؛ ولی اختلاف مراتب آن به شدّت و ضعف ظهور است. امام علی(ع) در باب مراتب شناخت چنین میفرمایند: إنَّ هذه الْقُلُوب أوعیةٌ فَخَیرها أَوْعاها(۱۱) «دلها ظرفهای علوم و حقایق و اسرار است وبهترین دلها نگاهدارندهترین آنهایند». واژه «أَوْعاها» أَفعل تفضیل است و دلالت بر ذومراتب بودن ظرف شناخت میكند كه همان قلب است بنابراین، به تبع ذومراتب بودن ظرف، مظروف نیز ذومراتب است.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت سیزدهم
هلال احمر یسنا قوه قضاییه آتش سوزی پلیس تهران بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش سازمان هواشناسی دستگیری
حقوق بازنشستگان قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا قیمت دلار خودرو دلار سایپا ایران خودرو بانک مرکزی کارگران تورم
فضای مجازی شهاب حسینی سریال تلویزیون نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی عفاف و حجاب سینما سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا حماس جنگ غزه اوکراین چین نوار غزه ترکیه انگلیس یمن ایالات متحده آمریکا
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بایرن مونیخ باشگاه پرسپولیس
کولر هوش مصنوعی تلفن همراه گوگل اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی دیابت کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی