دوشنبه, ۱۷ دی, ۱۴۰۳ / 6 January, 2025
فمنیسم, تکرار تجربه های ناموفق
● مسلمانان و فمینیسم نهادی
فمینیسم به صورت خودجوش و سازمان نیافته، در بین مسلمانان بیسابقه نبوده است. «أسماء» دختر یزید از گروه «أنصار» روزی به حضور پیامبر(ص) آمد. یاران گرد آن حضرت جمع شده بودند. این زن به نمایندگی از سوی زنان گفت: پدر و مادرم فدای تو باد. من نماینده زنان هستم و بدان که هیچ زنی در شرق و غرب جهان نیست جز آنکه همین دیدگاه مرا دارد.
یاران به سوی این زن متوجه و آرام شده همه سراپاگوش بودند تا بفهمند این زن باایمان چه میگوید. اسماء که آزاد سخن میگفت چنین شروع کرد: خدا ترا به حق فرستاده به سوی مردان و زنان و ما نیز به تو و به خدای تو ایمان آوردیم. ولی اکنون ما زنان در تنگنا قرار گرفتهایم و دستهای ما (از همه چیز) کوتاه شده فقط در خانهها مینشینیم و خواستههای جنسی شما را برمیآوریم و برای شما بچه میزاییم و شما ایمردان بر ما برتری جستهاید. در نمازجمعه و جماعت شرکت میکنید، به عیادت مریض میروید، در تشییعجنازه حاضر میشوید. پشت سرهم به حج میروید و بالاتر از همه اینها در راه خدا جهاد میکنید. هر مردی از شما به حج یا عمره یا جهاد (مرزبانی) برود ما (زنان) اموالش را حفظ میکنیم، عمامههای شما را میبافیم و برای شما (فرزند) میپروریم، پس
ای فرستاده خدا چرا نباید با شما در پاداشها شریک باشیم؟(۱)
أسماء از زنان برجسته تاریخ اسلام است. او برای خود نقش یک مرد را ترسیم نموده و تفاوتی میان خود با مردان نمیدید. دیدگاه خود را نظر همه زنانِ دنیا میدانست و معتقد بود زن و مرد برابرند و بلکه فراتر از مرد، در گردش زندگی تأثیر دارند. او در جنگ به میدان رزم رفت و نه نفر را از پای درآورد.(۲)
زنان از جمله همسر حضرت محمد(ص) (امسلمه) و همسر جعفر (اسماءبنتعمیس) از کسانی بودند که به محضر پیامبر اکرم(ص) عرض کردند: چرا نام ِزنان در قرآن ذکر نمیشود.
قرآن نقش اول را به ایمان و سپس تقوی میدهد. مراحل کمال برای همه افراد بشر چه زن یا مرد، سیاه یا سفید، زرد یا سرخ، عرب یا غیر عرب امکانپذیر است.
● تفسیر فمینیستی!
دو نفر از مردان پیش عایشه آمده گفتند: ابوهریره از پیامبر(ص) نقل میکند که فرمود شومی (و فال بد) در سه چیز است: زن، خانه و چهارپا؟ عایشه برآشفت و گفت: به خدایی که قرآن را نازل کرده، دروغ گفته است. او این حدیث را از پیامبر(ص) نقل نکرده. مردم جاهلی میگفتند شانس بد در چهارپا، خانه و زن است.(۳)
● اسلام و برادری
اسلام همه طبقات و اقوام بشری را به یک دیده مینگرد. در این دین قومیت، رنگ، سرزمین، شرافت خانوادگی و جنسیت نقشی ندارد. قرآن نقش اول را به ایمان و سپس تقوی میدهد. مراحل کمال برای همه افراد بشر چه زن یا مرد، سیاه یا سفید، زرد یا سرخ، عرب یا غیر عرب امکانپذیر است.
حضرت محمد(ص) فرمود: خدا به صورت و ثروت شما نمینگرد. به دلها و کردارتان مینگرد.(۴)
و فرمود(ص): امت من هلاک نمیشود مگر زمانی که تمایل (جانبگرایی) و تمایز (امتیازبندی جنسی و...) در میان آنان رایج شود.(۵)
هنوز فمینیستها از روند رو به رشد سقط جنین راضی نبوده و میگویند مادام که حکومتها در کشورهای پیشرفته مفهوم ابزاری از زنان را حفظ کنند، جنگ سقط جنین هنوز کاملاً پیروز نشده است!
● پیامدهای فمینیسم
مقوله فمینیسم دارای آثار مثبت و منفی چندی، بوده است. از سویی فمینیستها نشان دادهاند که نوآور بودهاند. چه در قلمرو فلسفی و چه ایستار زنان و چه در ایستارهای اجتماعی نسبت به زنان. در قلمرو ایدئولوژیک و علمی فمینیستها به افشاگری پرداختهاند و سعی در حذف ایدئولوژیهای سیاسی قدیمی کردهاند... اصول موضوع مردمشناسی، تاریخ، روانشناسی، روانکاوی و جامعهشناسی مورد روشنگری و نقد فمینیستها قرار گرفت.(۶)
از سوی دیگر آمار تمام کشورهای غربی مبین کاهش ازدواج و زاد و ولد و همچنین افزایش طلاق به خصوص از سوی زنان است. و این نشانه آن است که زنان همانند مادرانشان [به تعبیر فمینیستها] عجولانه به ازدواج روی نمیآورند. آمار نشان میدهد که هرچه تحصیلات زنان بالا میرود، کمتر ازدواج کرده و بیشتر طلاق میگیرند. توسعه ازدواج آزاد، خانواده تکوالدینی، جستجوی زندگی عاشقانه بدون ازدواج، راههای دیگری به جای ازدواج سنتی هستند که فمینیستها در نوشتهها و اعمال روزانه خود پیشنهاد کردهاند.(۷)
اسنادی که توسط خود آنان منتشر میشود و آماری که فمینیستها خود ارائه میدهند، وضع زشت و فجیع زنان را بازگو مینماید. در آمریکا کارگران زن یک کارخانه آرد آمریکایی روزنامه خاص خود را منتشر کردند و در آن راجع به مدت زمان کار، عدم کفایت دستمزدها، سرعت آهنگ کار و اجبار در همخوابگی به افشاگری پرداختند.(۸)
و بالاخره همانند غرب، زنان شوروی [سابق] با ایفای نقش دوگانه یعنی کار در خانه و بیرون از خانه ازپا افتادهاند.(۹)
از آثار سوء دیگر فمینیسم، افزایش سقط جنین، قانونیشدن آن و کنترل موالید است. با این وصف هنوز فمینیستها از روند رو به رشد سقط جنین راضی نبوده و میگویند مادام که حکومتها در کشورهای پیشرفته مفهوم ابزاری از زنان را حفظ کنند، جنگ سقط جنین هنوز کاملاً پیروز نشده است!(۱۰)
● مشکلات فمینیسم
فمینیستها برای رسیدن به اهداف خود باید موانع و مشکلات عمدهای را از مسیر راه خود بردارند. پارهای از این مشکلات و موانع عبارتند از:
۱) عدم حضور زنان در پستهای کلیدی و سطح رهبری.
۲) اختلافنظر و اختلافرفتار خود فمینیستها.
۳) اقدامات سازمانیافته خشونتآمیز مردان و حتی زنان برعلیه آنان.
۴) ناتوانی در تغییر مطلوب اوضاع و شرایط اجتماعی.
۵) شیوه برخورد با مسایل مورد توجه اقوام، ادیان و مکاتب بشری.
۶) داشتن صفاتی مانند دشمنی بیجا، کینه، لجاجت و ستیز که همه از یک برخورد احساساتی و حماسی برمیخیزد و از روی عقل و تدبیر نیست.
۷) توسل به شیوههای غیرمعقول و تفسیر یکجانبه به سود خود بدون توجه به واقعیات. در این نمونه تنها یکی از موضوعات یادشده را اندکی توضیح میدهیم:
واکنش خشن
این عبارت از سوی فمینیستها درباره افرادی به کار میرود که مانع فعالیت آنها میباشند.
فمینیستها برای خود صحنه یک نبرد همهجانبهای را با مردان، ترسیم میکنند و برای اظهارات خود از واژههایی بهره میجویند که در صحنههای نبرد خونین کاربرد دارد. به تعبیر یکی از اینها، پیروزیها و
شکستهای زنان را میتوان با اصطلاحات نظامی بیان کرد؛ پیروزی در نبرد، شکست در نبرد، فتح قلمروهای تازه و تسلیم آنها...(۱۱)
توسعه ازدواج آزاد،
خانواده تکوالدینی،
جستجوی زندگی عاشقانه بدون
ازدواج، راههای دیگری
به جای ازدواج سنتی هستند
که فمینیستها در نوشتهها
و اعمال روزانه خود پیشنهاد کردهاند.
در مقاله «سوزان فالودی» به عبارتهایی از این دست، فراوان برمیخوریم:
دوطرف مخاصم، دوسوی خطجبهه، دفاع از خود، مقاومت این نیرو، ضربهای خاص، نیروی مقابل...(۱۲)
ذهن فمینیست از واژههای خشن نظامی پرشده است و دیدگان بیفروغ او را غبار بدگمانی چنان کدر و تار کرده که جایی را نمیبیند و چنین نگاهی از خشونت ِخودساخته خودشان، تصویر زندهای به دست ما میدهد و ثابت میکند این فقط مردان نیستند که خشن رفتار میکنند بلکه این ذهن فمینیستها است که تصویرهای مغشوش مخابره میکند. در هر حال، فمینیستها خود را با نیروی قدرتمندی مواجه میبینند که در تمامی عرصهها کار را بر آنان سخت و طاقتفرسا نموده است. از دیدگاه اینها، مردان از زنان میترسند و گاهی به دنبال موفقیت آنان گُر میگیرند و از نظر اینها هرچند ترس و انزجار از فمینیسم به صورت دایمی و ماندگار در فرهنگ [آمریکا] وجود دارد [اما [همیشه درحالت بحرانی نیست. نشانههای آن به شکل ادواری فروکش میکند و دوباره ظاهر میشود و این تجدید موضعگیری را میتوان دقیقا واکنش خشن در مقابل پیشرفت زنان خواند. [درنظر آنان] اگر این وقایع را در تاریخ آمریکا پیبگیریم، میبینیم که این گُرگرفتنها معمولاً تصادفی نیست همیشه وقتی درست یا غلط، به این نتیجه برسند که زنان پا از گلیمشان درازتر کردهاند آتش زبانه میکشد.(۱۳)
فمینیستها برای خود صحنه یک نبرد همهجانبهای را با مردان، ترسیم میکنند و برای اظهارات خود از واژههایی بهره میجویند که در صحنههای نبرد خونین کاربرد دارد.
● اقدامات واکنش خشن
بعداز جنگ اول جهانی در کشور شوروی سابق، کارهایی انجام شد که به تعبیر فمینیستها، اعمال خشونت محسوب میگردید. مدیران کارخانهها از افزایش مهدکودک و ایجاد تسهیلات لازم برای مادران خودداری کردند. از سال ۱۹۳۰ (۱۳۸۰) مقدمات بازگشت به خانواده سنّتی فراهم آمد. حق مالی مادر مجرد برای دریافت کمکمالی از پدر فرزندش، از طریق دادگاه حذف شد. طلاق پرخرج و دشوار، و همجنسگرایی جرم و خیانت شناخته شد.
از نظر استالین ساخت جامعه سوسیالیستی متوقف برنقشِ سنتی زن و مرد بود و داشتن فرزند زیاد، کار زیاد تشویق شد.(۱۴)
در کشورهای آلمان، ایتالیا وضع عوض شد. آلمان شعار کودک، آشپزخانه، کلیسا را تقویت و اولین کشوری بود که تمامی زنان شاغل در مشاغل عمومی را اخراج نموده اقداماتی به عمل آورد تا دختران جوان از آن فرهنگ دور شوند و از ورود آنان به مدارس مختلط جلوگیری کرد و آنان را به مدارسی وارد نمود که نقش زنانه و خانهداری بیاموزند.
زنان اسپانیایی هرچه در رژیم جمهوری (مثل حق سقط جنین و حق رأی) به دست آورده بودند از کف دادند.(۱۵)
بعداز جنگ دوم جهانی در ایالات متحده برای بازگردانیدن زنان به خانه، جدالی درگرفت زیرا مسؤولان مجبور بودند مردان ازجنگبرگشته را مجددا در بازار کار وارد کنند اما اخراج بیرحمانه زنان کارگر، مدت زمان طولانی آنچنان که انتظار میرفت و به کمال صورت نگرفت.(۱۶)وزیر کار انگلستان در دسامبر ۱۹۴۵ ( ۱۳۲۳) اعلام داشت:
«زنان در طول جنگ کاری بس سترگ و شایان تحسین انجام دادند و امروز هم به همان اندازه به آنها نیاز داریم.» با این همه زنان را به خانه فرستادند تا جایی برای مردان ازجنگبرگشته باز شود.(۱۷)
در انگلستان و ایالات متحده، تمامی تجهیزات جمعی (مهدکودکها،
کودکستانها، غذاخوریهای مدارس و کارخانهها) که به منظور تسهیل کار زنان ایجاد شده بود از میان رفتند.(۱۸)
وضع زنان بعداز جنگ دوم جهانی در کشور ایتالیا و فرانسه بهتر از انگلستان و ایالات متحده نبود.(۱۹)
● حاصل کار فمینیستها
جنبش زنان از آغاز تاکنون با عکسالعملها و ارزیابیهای مثبت و منفی فراوانی مواجه بوده است. عدهای عقیده دارند نتایج بدست آمده مطلوب بوده و در زندگی اجتماعی تأثیر مثبتی برجای گذاشته است. این عقیده که عمدتا (یا به تعبیر دیگر انحصارا) ادعای خود فمینیستها میباشد از سوی سیاستگزاران، کارگردانان امور اقتصادی، دانشمندان و ارباب جراید و رسانههای گروهی مورد انکار واقع شده است. فمینیستها نیز در جبههگیری جدید خود با این ارزیابی مدعی میشوند چنین عقیدهای برای سرکوب جنبش زنان تدارک دیده شده است. به هرحال، در این بخش مروری بر کارنامه فمینیسم آمریکایی داریم تا خواننده را به اندکی از نتایج و ارزیابیهای کار فمینیستها آشنا نماییم.
«نیویورک تایمز» نوشته است: «زنان بدون فرزند، افسرده و سرگردان هستند و روز به روز نیز بر تعدادشان افزوده میشود».
«نیوزویک» مینویسد: «زنان مجرد عصبی هستند و در زیر بحران عمیق عدم اعتماد به نفس، خرد میشوند.»(۲۰)
در کتاب راهنمای توصیههای بهداشتی آمده است: «زنانی که صاحب پستهای مهم هستند، گرفتار شیوع بیسابقه اختلالهای هیجانی، ریزش مو، ناراحتیهای عصبی، الکلیسم و حتی حملههای قلبی هستند.»(۲۱) و پارهای از متون روانشناسی نوشتهاند: «امروزه تجرّد زنان مستقل، نشانه یک بیماری عمده عصبی است.»(۲۲)
ذهن فمینیست از واژههای خشن نظامی
پرشده است و دیدگان بیفروغ او را
غبار بدگمانی چنان کدر
و تار کرده که جایی را نمیبیند
و چنین نگاهی از
خشونتِ خودساخته خودشان،
تصویر زندهای به دست ما میدهد
و ثابت میکند این فقط مردان نیستند
که خشن رفتار میکنند بلکه این
ذهن فمینیستها است که تصویرهای
مغشوش مخابره میکند.
نشریه «نشنان ریویو» طی مقالهای نوشت: «آزادی زنان، به جبران فسادها و تباهیهای خود، درآمد بیشتر، سیگار مخصوص زنان، اجازه داشتن بچه بدون شوهر، روابط آزاد جنسی، اعتبارات بانکی شخصی و زنان متخصص بیماریهای زنان به نسل من عطا کرده است. در ازاء موجب اصلیِ خوشبختی زنان را، از ما دزدیده است: «مرد را»(۲۳)
در برنامه تلویزیونی «تودی» گفته شد: «علت به وجود آمدن زنان جیببر و باجگیر آزادی آنها است.»(۲۴) و در نشریه «بالتیمورسان» نوشتند: «زنان فمینیست باعث افزایش تولید فیلمهای مبتذل سینمایی شدهاند.»(۲۵)
امروزه زنان از بحرانِ هویت و مشکلات تازهای رنج میبرند که نامی ندارد.
در کتاب روانشناسی «زنبودن» اظهار شده: «فمینیسم که وعده کرده بود به زن احساس خودشناسی نیرومندی بدهد نتوانست از عهده برآید.»(۲۶) و در کتاب دیگری در همین زمینه اعلام شده: «پریشانی و اندوه زنان پیامد ناگوار فمینیسم است زیرا این افسانه که خودشناسی تنها در سایه خودمختاری، استقلال و شغل و حرفه مقدور میباشد، از ابداعات فمینیسم است.»
جامعهشناسان مدعیاند: «اصلاحات قانونی ملهم از فمینیسم مانع
برخورداری زنان از حمایتهای قانونی ویژه میشود.» و اقتصاددانان عقیده دارند: «خانوادههای زنان شاغل با دستمزدهای بالا، در وضعیت ناپایدارتری قرار دارند.» و متخصصین آمار با ارائه گزارشهایی درباره میزان گرایش به باروری درمیان دوجنس، گفتهاند: «به کمک آمار و ارقام میتوان ثابت کرد که تساوی حقوق زن و مرد با ازدواج و مادرشدن سازگار نیست.»(۲۷)
مأموران بررسی مسایل غیراخلاقی ایالات متحده اظهار کردهاند: «پیشرفت شغلی زنان حتی میتواند مسبب بالارفتن درصد تجاوز باشد. [زیرا به نظر آنان] با بیشتر شدن تعداد زنان در کالجها و محلهای کار، امکان مورد تجاوز قرارگرفتنشان نیز بیشتر شده است.»(۲۸)
یک کلانتر پلیس کالیفرنیا اعلام کرده: «امروزه زنان از آزادی بیشتری برخوردارند و لذا جرایم بیشتری مرتکب میشوند.»(۲۹)
● اعترافات
از قول «بتیفریدن» که از بنیانگذاران فمینیسم است نقل شده که گفته است: «امروزه زنان از بحرانِ هویت و مشکلات تازهای رنج میبرند که نامی ندارد.»(۳۰) و «الیزابت مهرن» نویسنده پرطرفدار نشریه «لوسآنجلس تایمز» میگوید: «نسل ما را چون قربانی، در راه جنبش زنان سربریدند. زنان سادهلوحی چون من فریب فمینیسم را خوردند.»(۳۱)
مشابه این عبارت را «کیابلینگ» نویسنده مجله «نیوزویک» اظهار کرده که: «زنان نسل من یعنی سردمداران فمینیسم قربانیان اصلی بودند».(۳۲)
مجله مد و زیبایی «هارپرزبازار» نوشته است: «[جنبش زنان[ باعث شد تا به جای کسب موقعیت تازه، موقعیتهای موجود را هم از دست بدهیم»(۳۳) و سرانجام، «فیت ویلسی» زنی که در زمان «ریگان» سخنگوی کاخ سفید بوده در سخنرانی خود با عنوان «فمینیسم پیشرو درحال عقبنشینی» اظهار داشت که فمینیسم «استریتجکت» زنان است. یعنی فمینیسم لباسی است مانند لباس دیوانهها که از آن خفت میبارد.(۳۴)
● دفاع از لباسِ بیریخت
ما نمیگوییم فمینیسم چون لباسی خفتآور ویژه دیوانگان است اما نمیتوانیم آن را جامهای فراخور کرامت و شخصیت انسانی یک زن بدانیم. فمینیسم لباسی بیریخت و مندرس است. لباسی که از جامهدانهای عصر فرعونیان بیرون کشیده شده و بر اندام زن عصر جدید بسیار ناموزون است. دفاع طرفداران فمینیسم در برابر موج افشاگریهای علمی و آماریِ مستند و اعترافات خود فمینیستها و زنان سرشناس آنان، تلاشی برای رضایتخاطر خودشان محسوب میشود زیرا اگر دادههای
دفاع طرفداران فمینیسم در برابر
موج افشاگریهای علمی و
آماریِ مستند و اعترافات خود فمینیستها
و زنان سرشناس آنان، تلاشی برای
رضایتخاطر خودشان محسوب میشود.
در برنامههایی که سازمان مللمتحد به مناسبت سال جهانی خانواده (۱۹۹۴) (۱۳۷۳) اعلام داشته، خانواده به عنوان هسته مرکزی جامعه مورد تأکید قرار گرفته است.
علوم روانشناسی، اقتصاد، جامعهشناسی، آمار و تجربههای سران پلیس و قوه قضائیه و اعترافات فریبخوردهها و نوشتههای جراید و افشاگریهای رادیو و تلویزیون، همه مردمدارانه یا خلاف واقع باشد، این دیدگاه بدبینانه و بدون دلیل در مورد افکار و اعلانات فمینیستی نیز صادق خواهد بود. از کجا بدانیم روانشناس فمینیست درست میگوید؟ چگونه ثابت میکنند مخالفان دروغ گفتهاند؟ تجربه فمینیسم در کشورهای زیادی مثل آمریکا سیاستگزاران را وادار نموده تا بار دیگر به نقش خانواده پیببرند و بر سلامت خانواده (پدر، مادر، فرزند) اصرار ورزند.
تنزل نرخ حضور زنان در پستهای سیاسی از ۱۳درصد به ۱۰درصد و تأکید بر تبدیل مرخصی والدین به جای مرخصی مادری(۳۵)، نشان میدهد دنیا درصدد احیای نقش خانواده است. در برنامههایی که سازمان مللمتحد به مناسبت سال جهانی خانواده (۱۹۹۴) (۱۳۷۳) اعلام داشته، خانواده به عنوان هسته مرکزی جامعه مورد تأکید قرار گرفته است.
● نتیجه
فمینیسم به لحاظ ایجاد تردید و بدبینی، نادیدهگرفتن حقوق دیگران، ایجاد روحیه ستیزهجویی، خودخواهی و خودپرستی، بیتفاوتی و سقوط اخلاقی، و به لحاظ اشتمال بر نقض اصول پذیرفتهشده خود، مسلکی غیر انسانی است.
از نقطهنظر دینی با اشکالات فراوانی مواجه است و از این نظر در کشورهای اسلامی قابل اجرا نمیباشد. در بینش دینی، اعتقاد به فمینیسم ـ بهگونهای که در این مقاله طرح گردید ـ خروج از چارچوبهای پذیرفتهشده دینی است.
۱ ـ مجله نورالاسلام، چاپ بیروت، شماره ۳۵۰۶، ص۲۶ و ۲۷.
۱۳ ـ همان، ص۱۵.
۱۸ ـ همان، ص۱۱۴.
۱۰ ـ همان، ص۱۱۹.
۱۱ ـ زنان، شماره ۱۳، ص۱۶.
۱۲ ـ همان.
۱۴ ـ جنبش اجتماعی، ص۱۰۸.
۱۵ ـ همان، ص۱۰۹ ـ ۱۰۸.
۱۷ ـ همان.
۱۹ ـ همان.
۱۶ ـ همان، ص۱۱۳.
۲۶ ـ همان، ص۲۰.
۲۱ ـ همان.
۲ ـ الاصابه، چاپ بیروت، ج۴، ص۲۴۰،۲۲۹.
۲۰ ـ زنان، شماره ۱۲، ص۱۹.
۲۹ ـ همان.
۲۳ ـ همان.
۲۷ ـ همان.
۲۴ ـ همان.
۲۲ ـ همان.
۲۵ ـ همان.
۲۸ ـ همان.
۳۰ ـ همان، ص۱۹.
۳ ـ زوجات النبی(ص) و اولاده، امیرمهناالخیامی، بیروت مؤسسه عزالدین، چاپ اول، ص۱۳۸.
۳۱ ـ همان.
۳۴ ـ همان، ص۲۰.
۳۵ ـ پیشرفت ملتها، تهیه شده از سوی مدیریت یونیسف، (لندن) ترجمه توسط زهره قاینی، چاپ تهران، تابستان ۱۳۷۳
۳۳ ـ همان.
۳۲ ـ همان.
۴ ـ لسانالعرب، ماده «نظر».
۵ ـ النهایهابناثیر، چاپ قاهره، ج۴، ص۱۳۵.
۶ ـ جنبش اجتماعی، ص۵ ـ ۱۲۴.
۷ ـ همان، ص۱۲۶.
۸ ـ همان، ص۸۳.
۹ ـ همان، ص۱۳۳.
منابع
مجله نورالاسلام,mahal=بیروت,safhe=۲۶، ۲۷
لاصابه,mahal=بیروت,jeld=۴,safhe=۲۲۹، ۲۴۰
زوجات النبی(ص) و اولاده,امیرمهناالخیامی,مؤسسه عزالدین,۱,mahal=بیروت,safhe=۱۳۸
النهایهابناثیر,mahal=قاهره,jeld=۴,safhe=۱۳۵
جنبش اجتماعی,safhe=۱۲۴-۵
زنان,jeld=ش۱۳,safhe=۱۶
جنبش اجتماعی,safhe=۱۰۸
زنان,jeld=ش۱۲,safhe=۱۹
پیشرفت ملتها,ترجمه توسط زهره قاینی,mahal=تهران,tarikh=۱۳۷۳
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست