شنبه, ۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 25 January, 2025
مجله ویستا

سونامی در راه صنعت خودرو


سونامی در راه صنعت خودرو

صنعت خودروسازی ایران در آستانه یك سونامی عظیم قرار گرفته است این سونامی هر روز به ایران نزدیكتر می شود, ولی این سونامی چیست جواب این سوال تقریبا مشخص است فضای رقابتی جدید و حضور غول ها در بازار ایران كه هر روز نیز پررنگ تر می شود

صنعت خودروسازی ایران در آستانه یك سونامی عظیم قرار گرفته است. این سونامی هر روز به ایران نزدیكتر می‌شود، ولی این سونامی چیست ؟ جواب این سوال تقریبا مشخص است. فضای رقابتی جدید و حضور غولها در بازار ایران كه هر روز نیز پررنگ‌تر می‌شود.

غولهایی بی رحم در راه

فضای تازه رقابت صنایع خودروسازی در جهان به قدری پررنگ شده كه هر روز ناقوس مرگ یكی از غولها شنیده می‌شود. بسیاری از غولها نیز به نوچه‌های غولهای بزرگتر تبدیل می‌شوند.غولهایی كه تا دیروز در این میدان جولان می‌دادند و حریف می‌طلبیدند، امروز ورشكسته شده‌اند. البته برخی از این تنومندها نیز ازدواج با غول‌های بزرگتر را به نابودی ترجیح داده‌اند. شركت‌های بزرگی كه با خودروهایشان طی سالهای پیش در شهرهای دنیا به دلبری مشغول بودند، حالا خفته‌اند و دیگر نامی از آنها نمی‌شنویم. صحنه رقابت در صنعت خودرو امروزه بیشتر شبیه میدان نبرد دیوها و غول‌هایی شده است و در این میدان نبرد ، آنان كه تنومندترند و اندام ورزیده‌تر و قوی‌تری دارند سرانجام پیروز خواهند بودو بقیه پس از مدتی، خود را در دهان غولهای بزرگتر می بینند و به تدریج نیز در این بزرگان حل می‌شوند البته برخی نیز به بردگی یا ازدواج در قبیله‌های فاتحان نبرد تن در می‌دهند. در این میدان پیشگویانی نیز در حال بررسی و پیشگویی اوضاع هستند. پیشگویان در این میدان نبرد بر این باورند كه حداكثر در یك دهه آینده بیش از تعداد انگشتان دو دست خودروساز مستقل در جهان باقی نخواهد ماند و بقیه توسط بزرگان بلعیده خواهند شد و خطوط تولیدشان یا به كلی برچیده می‌شود و یا به عنوان پایگاه‌های منطقه‌ای در خدمت تولید یكی از هیولاهای صنعت خودرو درمی‌آید.این سونامی عظیم یا جنگ دیوان وغولان یا هرچه شما می‌نامید از دهه نود اوج گرفته است. حال این سونامی هر لحظه بر سرعتش افزوده می‌شود. در سوئد "ولوو" به مالكیت "فورد" آمریكا درآمده و "ساب" از آن "جنرال موتورز" شده است. اتحاد "فولكس واگن" آلمان در مدت نسبتا كوتاهی "اشكودا" را در جمهوری چك، "سیات" "بنتلی" در انگلستان و "لامبورگینی" را در ایتالیا بلعیده است.

غول‌های در هم تنیده

غول‌های صنعت خودرو پس از بلعیدن رقبای پیشین خود با یكدیگرادغام می‌شوند و در هم ذوب می‌شوند .

درواقع آنها كه شانس بیشتری می‌آورند به جای اینكه توسط بزرگان بلعیده شوند با آنها ازدواج می‌كنند و به ازدواج با بزرگان تن می‌دهند . این اتفاق با دو شیوه خرید سهام یكدیگر یا پلتفرم مشترك مرسوم شده است. شركت‌های رنو فرانسه و نیسان ژاپن در سال ۱۹۹۹ مبدا این روش شدند. رنو ۴۴ درصد سهام نیسان را خرید و نیسان نیز متقابلا ۱۵ درصد سهام رنو را صاحب شد. بدین‌سان هر دو شركت كه در وضعیت نامطلوبی قرار داشتند و به‌ویژه شركت نیسان موتورز كه در آستانه ورشكستگی قرار داشت توانستند به مدد كاهش هزینه‌های بخش‌های موازی و مشترك و سهیم شدن در سود یكدیگر، موقعیت خود را در جدول رده‌بندی خودروسازان ارتقاء دهند.در این میان اتحاد پلتفرم‌ها در این دو خودروساز نیز جالب است. رنو مودوس و نیسان مكررا از پلتفرم مشتركی بهره می‌گیرند. حتی خودروهایی در این دو خودروساز وجود دارد كه كاملا یك شكل هستند ولی با آرم‌های متفاوت رنو و نیسان در بازارهای مختلف عرضه می‌شوند. مثال عینی این مطالب نیز نیسان پریمستر و رنو ترافیك است. هم‌اكنون پلتفرم B دو خودروساز نیز یكی است. موتور ۶ سیلندر۳۵۰۰ سی سی نیسان هم‌اكنون در خودرو "ول استیت" رنو استفاده می‌شود. متقابلا نیسان آلمیرا نیز از موتور۱۹۰۰سی سی و نیسان پریمیرا از موتور ۱۵۰۰سی سی رنو بهره می‌برد. آلمیرا از گیربكس ۲۰۰ JR رنو استفاده می‌كند.خودرو كانگو نیز از دیفرانسیل R۱۴۵ رنو بهره می‌برد. این وضع در همه خودروهای رنو و نیسان دیده می‌شود. این دو خودروساز با این روش صاحب تمامی بازارهای دنیا نیز شده‌اند. رنو بازار اروپا و آمریكای لاتین را تصاحب كرده است و نیسان در آمریكای شمالی و آسیای شرقی حكمرانی می‌كند. این دو خودروساز در بازار آفریقا، خاورمیانه و آسیای میانه در سطوح مختلف بازار حضور دارند. سوزوكی و سوبارو هركدام اندكی از سهام یكدیگر را خریده‌اند اما جنرال موتورز ۲۰ درصد از سهام هركدام از این دو را در اختیار دارد. دایملركرایسلر یك سوم سهام میتسوبیشی و ۱۰ درصد سهام هیوندایی را خریداری كرده است و خود میتسوبیشی نیز ۵۰ درصد سهام هیوندایی را داراست. فیات نیز آلفا رمئو، فراری، مازراتی و نیز ۵۰ درصد سهام كمپانی‌های سول هندوستان و زاستاوای صربستان را در اختیار دارد.

بازیگران اصلی

با توجه به ادغام‌های انجام شده این سوال مطرح است كه چرا بعضی از آرم‌ها باقی مانده‌اند؟پاسخ مشخص است برای غرور یك سوئدی ـ پذیرفتن این كه خودرویی خریداری كند كه تا چندی پیش متعلق به خودروسازی ملی كشورش بوده و نام ولوو بر پیشانی و پشت خود داشت اما اینك باید نام فورد آمریكا را یدك بكشد، دشوار است. پس منطق حكم می‌كند حتی اگر خودروسازی صد درصد نیز فروخته شده باشد آرم آن باقی بماند.

هشت دلاور

جنرال موتورز: دارنده كمپانی‌های بیوك، كادیلاك، شورلت، GMC، هولد استرالیا، هامر آمریكا، اوپل، پونتیاك، ساب و اكسهال، دوو، ایسوزو، سوبارو، سوزوكی.تویوتا: این خودروساز كه خودروساز ملی ژاپن است، تمایل چندانی به همكاری با شركت‌های خارجی ندارد.فورد: مالك استون مارتین، جاگوار، لندرور، لینكن، ‌ولوو، مركوری، مزدا.رنو: نیسان، داچیا، سامسونگ موتورز، خودروسازی موسكو، خودروسازی مراكش.دایملر كرایسلر: دوج، جیپ، می‌باخ، مرسدس بنز، اسمارت فرانسه، هیوندایی، میتسوبیشی.PSA: پژو، سیتروئن، ماهیندرای هندوستان، سول هندوستان.هوندا: سان پانگ تایوان، آكورای آمریكا.بی.ام.و: مینی ماینر، رولز رویس.بلعیده‌شدگانی كه قبلا بلعیده‌اند میتسوبیشی ۱۰ درصد از كمپانی هندوستان، ۵ درصد از سهام هیوندایی و ۱۷ درصد سهام پروتون را در اختیار دارد.نیسان: صاحب كمپانی اینفینیتی است.سوزوكی: مالك ۱۵ درصد از دوو، ۵۴ درصد ماروتی هند و یك درصد از سوباروست. هیوندایی ۵۱ درصد دای‌هاتسو ژاپن و سیون آمریكا و دارنده كیاموتور است.

بازیگران اصلی خودروسازی به ترتیب تیراژ تولید در سال ۲۰۰۴

وضعیت خودروسازان بزرگ جهان ،اصلی ترین قدرتهای صنعت خودرو در سال ۲۰۰۴ به این ترتیب هستند:

۱ـ جنرال موتورز هشت میلیون و ۳۳ هزار دستگاه

۲ - فورد شش میلیون و ۵۶۹ هزار دستگاه

۳ـ تویوتا شش میلیون و ۵۴۶ هزاردستگاه

۴ـ رنو نیسان پنج میلیون و ۵۱۱ هزاردستگاه

۵ـ فولكس واگن پنج میلیون و ۶۱ هزار دستگاه

۶ـ دایملر كرایسلر چهار میلیون و ۲۸۲ هزاردستگاه

۷ـ PSA سه میلیون و ۴۰۵ هزاردستگاه

۸ـ هوندا سه میلیون و ۲۳۷ هزاردستگاه

۹ـ هیوندایی دو میلیون و ۵۲۴ هزاردستگاه

۱۰- سوزوكی یك میلیون و ۹۷۷ هزاردستگاه

۱۱ـ‌ فیات یك میلیون و ۹۶۹ هزاردستگاه

۱۲ـ میتسوبیشی یك میلیون و۴۲۱ هزار دستگاه


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.