شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

در جست وجوی کار


در جست وجوی کار

اطلاعاتی که در اینجا توضیح داده می شود, نتایج اصلی سال ها تجربه است هزاران نفر تاکنون با این اطلاعات خدمات خود را به طور موثر در معرض فروش قرار داده اند

● زمان و چگونگی درخواست کار

اطلاعاتی که در اینجا توضیح داده می شود، نتایج اصلی سال ها تجربه است. هزاران نفر تاکنون با این اطلاعات خدمات خود را به طور موثر در معرض فروش قرار داده اند.

تجربه ثابت نموده اطلاعات زیر مستقیم ترین و تاثیرگذارترین روش های رساندن فروشنده و خریدار به یکدیگر است.

۱) دفاتر کاریابی: باید دقت شود تنها دفاتر قابل اطمینانی انتخاب شوند که مدیریت آن ها سابقه کافی در دست یابی به نتیجه رضایت بخش دارند. البته قابل ذکر است که این گونه دفاتر به ندرت یافت می شوند.

۲) تبلیغات در روزنامه ها و مجلات: تبلیغات طبقه بندی شده در پیدا کردن نتایج رضایت بخش برای کسانی که متقاضی شغل های عادی یا کارمندی هستند، مفید خواهد بود.

۳) تقاضانامه های شخصی: برای شرکت ها یا افرادی که نیاز به خدمات دارند، نامه ها باید تمیز تایپ شوند و با دست امضا گردند. خلاصه کاملی از مشخصات متقاضی نیز باید به همراه نامه ارسال شود. تقاضانامه و خلاصه تجربیات یا خصایص، در صورت لزوم باید توسط یک متخصص آماده گردند.

۴) تقاضا از طریق سابقه آشنایی شخصی: در صورت امکان، متقاضی باید تلاش کند از طریق سابقه آشنایی دو طرفه به کارفرمایان موثر نزدیک شود. این روش مخصوصاً برای افرادی که در جست وجوی ارتباطات اجرایی هستند و نمی خواهند در امور ناچیز وارد شوند، مفید است.

۵) تقاضای شخصی: بعضی مواقع اگر متقاضی شخصاً خدمات خود را به کارفرما ارایه کند، می تواند بیشتر تاثیرگذار باشد، کارفرمایان اغلب علاقه مندند درباره سابقه فرد با شرکا صحبت کنند.

اطلاعاتی که باید در «خلاصه» موجود باشد:

این خلاصه باید با همان دقتی تهیه شود که یک وکیل خلاصه پرونده ای را برای ارایه به دادگاه آماده می کند. اگر متقاضی در تهیه چنین خلاصه ای باتجربه نباشد، باید با یک نفر باتجربه مشورت کند. تاجران موفق، زنان و مردانی را استخدام می کنند که با هنر و روانشناسی تبلیغاتی و نحوه ارایه محصولاتشان آشنا هستند. کسی نیز که خدمات شخصی در اختیار دارد باید چنین کاری انجام بدهد. اطلاعات زیر باید در متن خلاصه گنجانده شود:

۱) تحصیلات: به طور مختصر، اما واضح، تحصیلات خود و زمینه تخصصی و علت آن را شرح دهید.

۲) تجربه: اگر در گذشته تجربه ای در ارتباط با شغلی که به دنبال آن هستید داشته اید، آن را به صورت کامل شرح دهید و اسامی و آدرس کارفرمایان سابق را ذکر نمایید. اطمینان حاصل کنید که شرح تجربیات خاصی که شما را در به دست آوردن شغل مورد نظر تجهیز خواهد کرد به طور واضح داده اید.

۳) مرجع ها: شرکت ها می خواهند همه چیز را درباره سوابق گذشته، پیشینه و... کارمندان آینده خود بدانند. یک نسخه از نامه های زیر را به خلاصه خود ضمیمه نمایید:

الف) کارفرمایان گذشته

ب) استادانی که تحت نظر آن ها تحصیل کرده اید.

ج) افراد برجسته ای که بر قضاوتشان ممکن است اعتماد شود.

۴) تصویر خود شخص: به خلاصه خود، تصویری به روز از خویش ضمیمه نمایید.

۵) تقاضایتان مشخص باشد: از تقاضای منصب بدون ارایه شرح دقیق جزییاتی که به دنبال آن هستید پرهیز کنید. هیچ وقت تنها به خاطر «یک منصب» تقاضا نکنید، این نشان می دهد شما شرایط تخصصی و مهارت لازم را ندارید.

۶) شرایط خود را برای شغل خاص بیان کنید: جزییات کامل را ارایه دهید، چون ایمان دارید برای شغل خاصی که به دنبال آن هستید آماده اید. این مهم ترین ویژگی یک تقاضانامه است و بیش از هر چیز دیگر، مشخص می کند، چقدر مورد توجه قرار می گیرد.

۷) پیشنهاد خدمت آزمایشی دهید: تجربه ثابت کرده این پیشنهاد به ندرت شکست می خورد. اگر از مهارت خود اطمینان دارید، آزمون تنها چیزی است که به آن نیازمندید. این موارد را در پیشنهاد خود مشخص کنید:

الف) اطمینانتان به توانایی خود برای گرفتن شغل.

ب) اطمینان از تصمیم کارفرمای آینده به استخدام شما بعد از کار آموزشی.

ج) عزم شما برای به دست آوردن شغل

۸) کسب اطلاعات درباره کار: قبل از درخواست شغل، در ارتباط با آن حرفه تحقیقات کافی انجام دهید و خود را کاملاً با آن آشنا کنید و در خلاصه خود به اطلاعاتی که در این زمینه به دست آورده اید، اشاره نمایید. این عمل بسیار تاثیرگذار خواهد بود، چون نشان دهنده علاقه واقعی شما به آن شغل می باشد.

برنده کسی است که پرونده اش را به بهترین وجه ممکن آماده کرده است. اگر پرونده شما به درستی آماده و ارایه شده باشد، احتمال پیروزی تان در همان ابتدا بیش از ۵۰ درصداست.

از طولانی شدن خلاصه خود نهراسید. به همان مقدار که شما به ایمن سازی استخدام خود علاقه مندید، کارفرمایان نیز به خرید خدمات متقاضیان قابل علاقه مندند. در حقیقت موفقیت بیشتر کارفرمایان موفق به توانایی آن ها در انتخاب افراد شایسته بستگی دارد. آن ها تمام اطلاعات لازم را می خواهند.

یک مورد دیگر را نیز به خاطر بسپارید: رعایت تمیزی در تهیه خلاصه نشان خواهد داد که فرد زحمت کش هستید. خلاصه هایی که من در تهیه آن ها کمک کرده ام، آن چنان برجسته و خالی از اشکال بودند که موجب استخدام متقاضی بدون مصاحبه حضوری شدند.

هنگامی که خلاصه کامل شد، آن را حاشیه بندی و تایپ کنید و نوشته ای مشابه آنچه در زیر آمده روی پاکت بنویسید.

خلاصه وضعیت و شرایط رابرت اسمیت، متقاضی شغل منشی خصوصی رییس شرکت...

هر بار از خلاصه استفاده می کنید نام ها را عوض کنید.

این ارتباط شخصی مطمئناً جلب توجه می کند. آن را در بهترین کاغذ تایپ نمایید. عکس شما باید در یکی از صفحه های خلاصه چسبانده شود. این دستورالعمل ها را اجرا کرده و کیفیت آن ها را به هر میزان که می توانید بهتر کنید.

فروشندگان موفق، کالای خود را با علاقه مندی می آرایند. آن ها می دانند که اولین احساسات ماندگارند. خلاصه شما به منزله کالایتان است. به آن یک دست لباس خوب بپوشانید تا کارفرمای آینده تان تفاوت آن را با هر آنچه در گذشته دیده است احساس کند، اگر شغلی که به دنبال آن هستید ارزشمند است، ارزش دنبال کردن با علاقه و دقت را نیز دارد.

اگر از طریق موسسات و آژانس های کاریابی یا تبلیغاتی به دنبال استخدام هستید، بگذارید آژانس از نسخه خلاصه شما در تبلیغ خدماتتان استفاده کند. این باعث می شود از طرف آژانس و کارفرمایان آینده اولویت یابید.

کتاب: think & grow rich

مترجم: ف.ش.س.