یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
درباره کمدی دلارته
کمدی دلارته را به دو ریشه نسبت میدهند:
چهار تیپ در کمدیهای اتلانی رم قدیم دیده شده که عبارتند از: تیپ احمق پرخور Maccus / تیپ احمق ابله Bacco / تیپ پیرمرد سادهلوح Pappus / تیپ فیلسوف احمق Dossenus و Ruzzante نویسنده نمایشهای روستایی از این تیپها در نمایشهای خود استفاده کرد. چون بعضی از خصوصیات این نمایشها را در کمدی دلارته میبینیم این طور به نظر میرسد که کمدی دلارته ریشهای از این دو نمایش دارد. ریشه دوم مربوط به شرق میشود. وقتی سلطانمحمد وارد قسطنطنیه میشود دستهای از هنرپیشههای مسیحی از آن جا فرار میکنند و عدهای هم کشته میشوند. هنرپیشههای فراری قسطنطنیه به ونیز میآیند و شروع به اجرای نمایشهایی میکنند که پایه کمدی دلارته است. کمدی دلارته در اواسط قرن شانزدهم در سرتاسر اروپا به خصوص در فرانسه و ایتالیا رواج داشت و تا این قرن با موفقیت روبهرو بود. لیکن این کمدی در سرزمین اصلی خود ایتالیا تا نیمه دوم قرن هجدهم مورد استقبال عموم مردم بود. از آنجا که این نمایش توسط بازیگران حرفهای اجرا میشد، نمایشنامههای کمدی دلارته نمایشنامههای ادبی نیستند بلکه نمایشهای «بدیههسازی» هستند. ضمنا این نمایشها شخصیت ندارند بلکه با تیپها سر و کار دارند و از قرن ۱۶ تا ۱۸ ترویهای کمدی دلارته از ایتالیا به شهرها و کشورهای مختلف معرفی میشوند. سوژهها و تیپها مشخص و چارچوب داستان هم معلوم است.
هنرپیشهها با هم قرار میگذارند و روی صحنه میروند و بدیههسازی میکنند بعد از این که کمدی دلارته اوج گرفت نقشها را در دفترچههایی به نام (canevas) که راهنمای بازی کمدی دلارته است و تم کلی را به دست هنرپیشهها میداد، مینوشتند. این سبک به عنوان کمدی بدیههسازی شناخته شد و کمدینهای آن لطیفهها و کلمات ظریف را بر مأخذ سناریو ادا میکردند و به علت اینکه شخصیتهای آن بیشتر با ماسک روی سن ظاهر میشدند به آن «کمدی ماسک» نیز میگویند و بالاخره سبکی مخصوص را در فن تئاتر به وجود آورده است که به آن «کمدی ایتالیایی» یا فقط کمدی میگویند. در هر حال میتوان گفت که فن بدیههسازی بازیکنان قرون وسطی محققا در تکوین و توسعه خود در مراسم و جشنها و کارناوالها نفوذ کرد. داستانهای عوامپسند و نمایشهای فارسی روستایی و نمایشنامههایی که دارای تیپهای مشخص بود توسط بازیگران و نمایشنویسانی مانند ژان جورجیو الیون (۱۵۲۱-۱۴۶۰) (Giangiorgio Alion) و آندره کالمو (Andrea Calmo) به وجود آمدند. بدیههسازی برخلاف نمایشهای کمدی ادیبانه دوره رنسانس و نمایشنامههایی که دارای متن بودند گسترش یافت به خاطر این که بازیگران و طرحهای این نمایشنامهها مورد استقبال عموم قرار میگرفت، گذشته از آن برای بازیگران حرفهای این نیاز وجود داشت تا خوب توسط تماشاگران درک شوند. در کمدی دلارته عشاق-مستخدمین- مردان مسن نقشهای اصلی را به عهده دارند و شخصیتهای دیگر هم در تکمیل آن سهمی بسزا دارند. در این کمدی هر ماسکی نماینده شخصیتی مربوط به خود است. این کمدی بیشتر با لهجههای متنوع ایتالیایی یا اصطلاحات آمیخته به این زبان صحبت میشد و از نظر این که نوع لباس و طرز تقلید و صدای آنها با یکدیگر تطابق و هماهنگی دارد به یک نمایش واقعی بیشتر شبیه است.
کمدی دلارته یک کمیک تئاتری به نام «معنا» است و اغلب عمل، نقش مهمتری از کلمات را دارد و گاهی اتفاق میافتاد که حرکات بازیگران شبیه آکروبات است و بازیگران در مقابل عملیات خطرناک مقاومت میکنند. کمدی دلارته از آکتورهای زن و مرد حرفهای به وجود آمده و در بیان آنان از اعمال نفوذ و اجحافهایی که به تلخی و تباهی منجر میشود صحبت میکنند و در ضمن این لطیفهگوییها با نیرومندی تمام از شأن و مقام خود دفاع میکنند که در پس این کنایات و لطائف و فحاشیها کمک بزرگی برای از میان بردن سدها و حصارهایی هستند که میان طبقات وجود دارد. در این نمایشنامهها باقدرتترین بیانات مهیج و شورانگیز انسانی نهفته است و به همین جهت جنبههایی از فرهنگ ایتالیا و اروپا را به خود اختصاص میدهد. تیپهای کمدی دلارته عبارتند از: آدم پیر ثروتمند که طرفدار دختران جوان است. RANTALON / دکتر یا فیلسوف و ادیب و دانشمندی که غالبا یک دختر قشنگ دارد DOTTORE / نوکر یک آدم ثروتمند است و معروفترین تیپ کمدی دلارته است. او فوقالعاده زرنگ و حاضرجواب و پولدوست است.
HARLEKIN همان هارلکین است که حالا پیر شده است و طرف ارباب را میگیرد. ZANNI / پیشخدمت زن است و غالبا نامزد هارلکین است و همدست او COLOMBINA / تیپ پهلوان است ولی واریاسیون جدی ندارد. مثل پهلوانپنبه است و معمولا به عنوان خواستگاری دختر دکتر میآید ولی به او توجه نمیشود و هارلکین او را خیط میکند. او شومترین نقش کمدی دلارته را دارد. دوست دارد دوبهمزنی کند و خشم به پا نماید. CAPITANO / دختر عاشق که دختر مرد ثروتمند است. AMOROSA / جوانی که عاشق AMOROSA است. AMOROSO بهجز عاشق و معشوق همه پرسوناژها دارای ماسک هستند و این دو نقش انسانی ماجرا را به عهده دارند. نقشها طی سالها تغییر مییابند. مثلا نوکرها عوض میشوند و هارلکین به زانی تبدیل میشود. RANTALON همیشه ونیزی است و لهجه ونیزی دارد چون اغلب تاجرها ونیزی هستند. DOTTORE معمولا از بولونیا میآید چون قدیمیترین دانشگاه در آنجاست. HARLEKIN از برگامو میآید چون آنجا آدمهای زیرک و ناجنس زیاد دارد. در کمدی دلارته دکور وجود ندارد و تا حدودی شبیه «نمایش روحوضی» است.
میرصلاح حسینی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست