یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
تبعات برگزاری انتخابات در ۲۴ اسفند
اعلام خبر برگزاری انتخابات مجلس در ۲۴ اسفندماه - آخرین هفته سال - موجب واكنش فعالان سیاسی شد. بسیاری از احزاب سیاسی در واكنش به تاریخ توافق شده بین وزارت كشور و شورای نگهبان موضعگیری كردند و البته برخی نیز در این باره تاكنون سكوت كردهاند.
در سالهای اخیر، یكی از چالشبرانگیزترین مسائل در عرصه سیاسی كشور، حواشی برگزاری انتخابات به ویژه انتخابات مجلس بوده است. مهمترین چالشها در این مورد نیز به دوره بررسی صلاحیتها و پس از آن فاصله زمانی پایان انتخابات تا اعلام نتایج مربوط میشود. ابطال جزئی انتخابات كه منجر به تغییر نتیجه انتخابات میشود، لحاظ نشدن آرای بعضی از كاندیداها، نحوه نظارت بر شمارش آرا و... موضوعاتی است كه در سالهای گذشته به یك جناح خاص سیاسی نیز محدود نشده است. به نظر میرسد كه ۲۴ اسفند یا حتی ۲۴ فروردین سال ۸۶ كه پیشنهاد دیگر وزارت كشور بود، به دلایل مختلف زمان مناسبی برای برگزاری انتخابات در سطح مجلس شورای اسلامی نباشد و چالشی تازه را ایجاد كند. در این باره چند نكته قابل ذكر است.
۱) برگزاری انتخابات در آستانه تعطیلات نوروزی هیچ توجیهی ندارد مگر اینكه بگوییم آقایان شرایط موجود در حواشی ۲۴ اسفند را به خوبی لحاظ نكردهاند و به این نكته توجه نداشتهاند كه تاریخ مقرر شده میان دولت و شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات مجلس هشتم در هفته پایانی سال و زمانی كه مردم مشغول رتق و فتق امور برای آغاز سال جدید هستند قرار دارد. ضمن آنكه چند روز قبل از آن ایام سوگواری دهه آخر صفر پایان یافته است. برگزاری انتخابات در آستانه تعطیلات نوروزی هیچ توجیهی ندارد مگر اینكه بگوییم آقایان شرایط موجود در حواشی ۲۴ اسفند را به خوبی لحاظ نكردهاند و به این نكته توجه نداشتهاند كه در چنین ایامی رسانهها، دانشگاهها و مجامع عمومی تعطیل میشوند. در نگاهی خوشبینانه به تاریخ تعیین شده برای انتخابات مجلس هشتم به نظر می رسد در بررسی حواشی این تاریخ از سوی مسوولان نوعی بیدقتی شده است.
۲) تنظیم تقویم انتخابات به نحوی كه اعلام اولین نتایج شمارش آرا با آغاز تعطیلات نیمه رسمی و رسمی پایان سال جاری و آغاز سال جدید مواجه خواهد شد، جای شبهه و پرسش دارد. در سالهای اخیر حتی یك نمونه سراغ دارید كه انتخابات در زمانی برگزار شود كه از روزهای رسمی اداری، تنها ۴ روز باقی مانده باشد؛ هرچند كه در عمل، روزهای فعال اداری كمتر از این میزان نیز خواهد بود؟ شاید آقایان از روند و نتیجه كار انتخابات و اعتراضاتی كه بعد از آن مطرح میشود نگرانی دارند كه این تاریخ را انتخاب كردهاند تا پس از اعلام نتایج انتخابات شرایط مناسبی برای پیگیری نتایج فراهم نشود كه خدا كند چنین نباشد. ضمن اینكه اگر تعیین چنین تاریخی برای انتخابات را كنار این نكته بگذاریم كه در وضعیت فعلی مجریان و ناظران از یك جریان فكری و سیاسی هستند میتوان به نگرانیها و شائبههای حاصل از این موضوع در افرادی كه مقابل سلیقه مجریان و ناظران برگزاری انتخابات هستند پی برد.
۳) تاریخ برگزاری انتخابات مجلس هشتم به لحاظ اجرایی مناسب نیست زیرا پس از برگزاری انتخابات، كشور با تعطیلی طولانیمدتی مواجهخواهد شد. از روز برگزاری انتخابات تا اعلام نتایج معمولا دو سه هفته به طول میانجامد لذا باید زمانی برای شمارش، شكایات و اعتراضات نامزدها در نظر گرفته شود. اما با تعیین این تاریخ خود به خود كشور وارد تعطیلی طولانی خواهد شد. برای اطمینان از سلامت انتخابات و شمارش آرا باید فرصت كافی برای نظارت بر روند انتخابات توسط نمایندگان نامزدها فراهم باشد در غیر این صورت ابهاماتی درباره روند برگزاری انتخابات ایجادخواهدشد و این پرسش پیش خواهدآمد كه آیا كارها به صورت دقیق بدون اینكه حقی از كسی ضایع شود انجام شده است یا نه؟ در چنین شرایطی وقتی انتخابات در روزهای پایانی سال انجام شود با عدم حضور و فعالیت رسانهها مواجه میشود و به نظر میآید تعیین این تاریخ به عدم وجود فرصت برای احزاب و گروههای سیاسی جهت پیگیری مطالباتشان منتج میشود.ضمن اینكه در این راستا دستگاههای نظارت و اجرا نیز با فرصت كمی كه تا آغاز تعطیلات دارند نمیتوانند رسیدگی مناسبی را در امور انتخاباتی داشته باشند، كه به تبعآن انتخابات با مشكل مواجه میشود.
۴) تعیین این تاریخ برای انتخابات روی مشاركت حداكثری مردم نیز تاثیر بسیار خواهد داشت، در شرایطی كه مردم نگران نتیجه حاصل از انتخابات باشند و وقتی انتخابكنندگان وانتخاب شوندگان نگران روند برگزاری انتخابات باشند قطعا مشاركت كاهش مییابد. مسوولان میتوانستند مثل گذشته دهه سوم بهمن یا هفته اول اسفند را برای برگزاری هشتمین انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخاب كنند تا عملا شرایط مناسب و مشكلات كمتری را برای انجام انتخابات داشته باشند، در این صورت مسائل و مشكلات كمتری برای پیگیری مطالبات افراد ذیحق به وجود میآید. در این راستا اگر شورای نگهبان قانون اساسی به عنوان ناظر و وزارت كشور بعنوان مجری انتخابات بهدنبال از بین بردن شائبهها و دغدغهها هستند باید زمان دیگری را برای انتخابات در نظر بگیرند.
عبدالواحد موسویلاری
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم دولت جمهوری اسلامی ایران پاکستان جنگ رئیسی گشت ارشاد امام خمینی
هواشناسی تهران تصادف پلیس شهرداری تهران قتل سیل وزارت بهداشت فضای مجازی کنکور سلامت سازمان هواشناسی
قیمت دلار قیمت خودرو مالیات خودرو بانک مرکزی دلار بازار خودرو قیمت طلا سایپا ارز مسکن ایران خودرو
زنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمد خزاعی سریال سینمای ایران تلویزیون سریال پایتخت موسیقی سینما فیلم ترانه علیدوستی قرآن کریم
کنکور ۱۴۰۳ خورشید
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس عربستان ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک تراکتور تیم ملی فوتسال ایران سپاهان بارسلونا
هوش مصنوعی تبلیغات فناوری گوگل سامسونگ اپل ناسا بنیاد ملی نخبگان آیفون
دندانپزشکی خواب بارداری کاهش وزن مالاریا