یکشنبه, ۲۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 9 February, 2025
مجله ویستا

آزمایش فنی و مقایسه دو اتومبیل استیشن ”پژو ۴۰۷“ و ”مزدا ۶ اسپرت“


در خرید یک اتومبیل بسیار دیده شده که خریداران نخست به زیبائی آن می اندیشند تا قابلیت های مصرفی و بسیار کم دیده شده یک اتومبیل از هر دو فاکتور زیبائی و قابلیت های مصرفی همزمان برخوردار باشد در این زمینه به گفته بسیاری از متخصصان گونه استیشن پژو ۴۰۷ بسیار زیباتر از مدل ۴۰۶ است, اما گنجایش و یا طراحی درون صندوق بار آن به خوبی ۴۰۶ نیست

به تازگی فروش اتومبیل‌های استیشن در اروپا بالا گرفته و قابلیت‌های حمل بار این‌گونه اتومبیل‌ها بیشتر و بیشتر مورد توجه خانواده‌ها قرار گرفته است. در این زمینه، خانواده‌های جوان یا نوزاددار همواره در فکر خرید خودروهائی هستند که با آنها بتوانند کالسکه و دیگر وسایل جانبی نوزاد خود را به آسانی حمل کنند. خانواده‌هائی نیز که فرزندان بزرگتری دارند هم در پی خرید اتومبیل‌هائی هستند که با آن بتوانند مثلاً وسایل ورزشی فرزندان و دوستان فرزندان را تا کلوپ‌های ورزشی و یا زمین‌های فوتبال و... به آسانی حمل کنند. از سوی دیگر از آنجائی‌که بسیاری از اتومبیل‌های مناسب برای حمل بار به‌دلیل برخورداری از طول و ارتفاع بیشتر از فرمی زیبا برخوردار نیستند، پدران بسیاری از خانواده‌ها نیز در پی خرید اتومبیل‌هائی هستند که از فرم و توانائی‌های اسپرت بهتری نسبت به‌گونه‌های عادی خسته‌کننده برخوردار باشند. خودروسازان نیز با آگاهی از این نیاز روزافزون، خودروهائی را ساخه و به بازار می‌فرستند. دو نمونه از زیباترین خودروهای این کلاس که همزمان از فرم اسپرت و جاداری موردنظر خانواده‌ها برخوردارند، مزدا ۶ اسپرت استیشن و پژو ۴۰۷ SRSW هستند. در ادامه برای یافتن بهترین خودرو این کلاس، این دو اتومبیل را در چارچوب یک آزمایش مقایسه‌ای مورد آزمایش قرار می‌دهیم.

●بدنه

در خرید یک اتومبیل بسیار دیده شده که خریداران نخست به زیبائی آن می‌اندیشند تا قابلیت‌های مصرفی و بسیار کم دیده شده یک اتومبیل از هر دو فاکتور زیبائی و قابلیت‌های مصرفی همزمان برخوردار باشد. در این زمینه به گفته بسیاری از متخصصان گونه استیشن پژو ۴۰۷ بسیار زیباتر از مدل ۴۰۶ است، اما گنجایش و یا طراحی درون صندوق بار آن به‌خوبی ۴۰۶ نیست. گنجایش صندوق بار ۴۰۷ تنها ۴۴۸ لیتر است که این خود ۷ لیتر کمتر از گنجایش صندوق بار پژو ۴۰۶ است و باید گفت که پژو در این زمینه بیشتر به‌دنبال زیباسازی بوده است تا قابلیت‌های مصرفی. فرم بدنه ۴۰۷ استیشن به‌دلیل برخورداری از قسمت عقب این اتومبیل نیز زیباتر به‌چشم می‌آید. فرم بدنه مزدا ۶ گرچه شاید به زیبائی پژو ۴۰۷ نباشد، اما در عوض خریداران آن از یک صندوق بار بزرگتر برخوردار خواهند بود. گنجایش صندوق بار مزدا ۶ برابر یا ۵۰۵ لیتر است و از این گذشته فرم درونی این صندوق بار نیز برای بارگیری مناسب‌تر است. درازا، پهنا و بلندای بدنه مزدا ۶ برابر با ۴۷۰، ۱۷۸ و ۱۴۸ سانتی‌متر است. درازا، پهنا و بلندای بدنه پژو ۴۰۷ برابر با ۴۷۶، ۱۸۱ و ۱۴۹ سانتی‌متر است. همان‌گونه که می‌بینید اندازه‌های بدنه پژو ۴۰۷ و فضاسازی کابین آن به‌ویژه در قسمت عقب کوچک‌تر از مزدا ۶ است. اگر مصرف‌کننده مزدا بخواهد دوچرخه خود را درون صندوق بار جای دهد، می‌تواند برای این‌کار تنها با یک حرکت، قسمت تکیه‌گاه‌های صندلی‌های عقب را بخواباند و دوچرخه را به راحتی در صندوق بار جای دهد. راننده پژوه برای همین کار باید نخست نشیمن‌گاه‌های صندلی‌های عقب را از جای خود بلند و پس از خوابانیدن پشتی‌ها، اقدام به بارگیری نماید.

●کابین

فضای قسمت عقب کابین مزدا ۶ نیز بزرگتر از پژوه ۴۰۷ است و بدون روی زانوان سرنشینان عقب مزدا نیز با پشتی صندلی‌های جلو برخورد نخواهد کرد. قسمت عقب کابین ۴۰۷ آن‌چنان بزرگتر از برادر کوچکتر خود ۳۰۷ نیست، اما قسمت جلو کابین آن پهن و جادار به‌چشم می‌آید. از سوی دیگر شیشه پهن و بزرگ جلو این ماشین نیز به بزرگتر جلوه‌گر شدن کابین آن کمک به‌سزائی کرده است.

راننده ۴۰۷ از درون کابین هرگز نمی‌تواند نوک دماغه جلو این اتومبیل را ببیند و به همین دلیل بسیاری از متخصصان برای پیشگیری از برخورد در هنگام پارک کردن ۴۰۷، مونتاژ سنسور یا حس‌گر هشداردهنده پارک کردن را در هر دو پایانه جلو و عقب این ماشین پیشنهاد می‌کنند.

پژو ۴۰۷ SW به‌گونه‌ای استاندارد از سقف شیشه‌ای برخوردار است. این سقف شیشه‌ای که دوسوم سقف را دربرمی‌گیرد روشنی کابین این اتومبیل و بنابراین لذت رانندگی با آن را بالاتر برده است.

شما با نشستن بر روی صندلی‌های جلو ۴۰۷ احساس می‌کنید که در یک اتومبیل بسیار جدید نشسته‌اید. جلو داشبورد این اتومبیل نیز از راحتی ویژه‌ای برخوردار است که بر زیبائی‌های این کابین افزوده است.

طراحی جلو داشبورد مزدا ۶ در عین زیبائی نسبت به پژو ۴۰۷ از یک طراحی نسبتاً سنتی برخوردار است. با اینکه کیفیت مونتاژ جلو داشبوردهای پژو هرگز خوب نبوده، اما کیفیت مونتاژ کابین ۴۰۷ و به‌ویژه جلو داشبورد آن در میان ساخته‌های پژو تاکنون بهترین است در عوض کنسول میانی جلو داشبورد مزدا به‌گفته برخی از متخصصان از فرمی نسبتاً سنتی برخوردار است، اما این جلو داشبورد با برخورداری از فرمی اسپرت و زیبا از آسانی کاربردی بهتر نیز بهره‌مند است. تمامی تکمه‌ها و کلیدهای گردان کنسول میانی این اتومبیل از اندازه مناسبی برخوردارند. با اینکه کیفیت کابین پژو بهتر از مدل‌های پیشین این خودروساز است، اما کیفیت کلی کابین مزدا ۶ در تمامی زمینه‌ها یک پله بالاتر از ۴۰۷ است. فرم اسپرت کابین مزدا با بهره‌مندی این اتومبیل از فرمان کلفت با روکش چرمی، دسته دنده با روکش چرمی، صندلی‌های سفت اسپرت، هواکش‌های گرد جلو داشبورد و کنسول میانی با روکش آلومینیم‌نما تقویت شده و برای بالاتر بردن لذت رانندگی با این اتومبیل نیز سیستم ایرکاندیش فول اتوماتیک و سیستم سی‌دی‌گردان مارک باس با ۷ بلندگو نیز در آن به‌گونه استاندارد وجود دارد. صندلی‌های ۴۰۷ نیز از فرم ارگونومی خوبی برخوردارند، اما این صندلی‌ها چون صندلی‌های دیگر اتومبیل‌های فرانسوی بسیار نرم و راحت هستند که مناسب یک خودرو اسپرت نیستند. در همین‌جا باید بیافزائیم که سیستم ایرکاندیشن ۴۰۷ نیز از گونه تمام اتوماتیک با دو سنسور در کابین است. در اینجا مزدا یک حس‌گر کمتر از پژو دارد.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.