پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
نهاد چند همسری ضرورت های بازنگری
اسلام اصولاً چند همسری را مذموم میداند امّا به دلیل عدم پذیرش اجتماعی در صدر اسلام برای نفیِ كاملِ تعدد زوجات، اسلام آن را محدود نمود و در آیات قرآن جواز چند همسری را مشروط به رعایت عدالت كرد و رعایت عدالت را ناممكن خواند تا به تدریج زمینه محو چند همسری را ایجاد نماید. امروزه بر فقها و علمای دینی است كه برای حذفِ تعدد زوجات یا محدود كردنِ آن به موارد بسیار خاص و ضروری اقدام نمایند.
چند همسری نهادی نیست كه توسط اسلام ایجاد شده باشد و از این رو مورد پشتیبانی و یا تأكید اسلام قرار داشته باشد. این امر در تقابل با نهادهایی همچون حج، نماز، زكات، جهاد و غیره قرار میگیرد كه اساساً یا به صورت اولیه توسط اسلام ایجاد گردید و یا با تحول شدید ماهوی محتوایی كاملاً اسلامی یافت
چند همسری نهادی بود كه در جزیره العرب آن زمان كاملاً متداول بود. علاوه بر عربستان در بسیاری از فرهنگهای باستانی آن زمان همچون ایران و روم نیز چند همسری رواج داشت.
از آنجایی كه هر دینی در یك بستر اجتماعی كه از پیش موجود بوده است، از سوی خداوند نازل میشود بنابراین شارع مقدس نمیتواند نسبت به آنچه كه از پیش در آن جوامع وجود داشته است، بیتوجه باقی بماند. لذا شمار زوجات را كه به گونهای نامحدود بسط یافت، در ابتدا محدودیتی به اندازهی چهار همسر بر آن وضع نمود. بنابراین ملاحظه میشود كه اسلام در خصوص چند همسری راهكار اصلاح تدریجی را در پیش گرفت.
باید در نظر داشت كه نمونهی این روند اصلاح طلبانهی تدریجی را میتوان در زمینهی مبارزهی دین آزادی طلب اسلام با نهاد بردهداری سراغ گرفت. از آنجا كه در آن زمان بردهداری در نظام اجتماعی عربستان به شدت ریشهدار بود هرگونه حركت انقلابی دین اسلام در جهت نابودسازی فوری و ناگهانی این نهاد زشت میتوانست پیامدهای ناگواری داشته و واكنشهای منفی شدیدی را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل، در اسلام تأكید بر آزاد كردن بردگان قرار گرفت و به ویژه با برابر گشتن همهی مؤمنان در هر مقام و منزلت اجتماعی و قرار گرفتن تقوا به عنوان تنها معیار برتری میان افراد، روندی تدریجی در جهت حذف بردهداری آغاز شد كه آثار مثبت آن را میتوان در چندین سدهی بعد مشاهده كرد كه دیگر چیزی به نام بردهداری در آنجا وجود نداشت.
تمامی این رویدادها در حالی اتفاق افتاد كه هیچگاه در اسلام بردهداری رسماً ممنوع اعلام نشد و تنها بر زشتیهای آن تأكید میشد. چیزی كه تمایل جدی اسلام را به الغاء بردگی ثابت مینماید این است كه اگر بردهای فرار كرد، دولت و قوای انتظامی ابداً مسئول گرفتن و استرداد او به خواجهاش نیستند. همینطور اگر بندهای به حقوق خواجهاش تجاوز كرد، دولت بنده را مجازات نمیكند، زیرا قانون و احكام اسلامی به هیچ وجه دولت را مكلف نكرده است كه از حقوق خواجه در مقابل بنده حمایت كند. بهناز اشتری. قاچاق زنان بردگی معاصر، تهران، اندیشه برتر، ۱۳۸۰، ص ۲۷.
به نظر میرسد كه مسئله چند همسری نیز تا حد زیادی به نهاد بردهداری شباهت داشت. زیرا اسلام علی رغم میل خویش جهت حذف این نهاد، به خاطر ملاحظهی وضعیت خاص اجتماعی آن روز عربستان از ممنوعیت ناگهانی آن كه میتوانست پیامدهای منفی به دنبال داشته باشد، خودداری ورزید. اما این مسئله چرا در خصوص نهاد چند همسری رخ نداد، همانگونه كه بردهداری به تدریج در طول تاریخ رنگ باخت و محو شد، جواب این سؤال به این واقعیت باز میگردد كه مردان پدر سالار كه این نهاد را به سود خویش تلقی میكردند در برخی جوامع علی رغم همخوانی آن با تحولات اجتماعی همچنان آن را محفوظ نگه داشتند.
درك این نكته و اقدام مقتضی جهت حذف نهاد چند همسری از لحاظ قانونی و یا محدود كردن شدید آن به موارد بسیار خاص و ضروری، چیزی است كه بر عهدهی فقیهان، مجتهدان، قانونگذاران و در كل بر عهدهی نخبگان جامعه است.
امام خمینی (ره) در نظریهی ولایت مطلقهی فقیه مصلحت حكومت اسلامی را بالاتر از احكام اولیهی اسلام برشمرد. همین نگرش اساس تشكیل مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حل اختلاف میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان بود. بدین سان نظریهی ولایت فقیه شكل جدیدی به خود گرفت كه عبارت از تقدم مصلحت حكومت و مصلحتگرایی بر احكام اولیهی اسلام بود. از این مطلب میتوان به این نتیجه رسید كه در صورتی كه مصلحت نظام اسلامی اقتضاء نماید حتی میتوان برخی از احكام ضروری دین اسلام را تعطیل كرد حال این سؤال مطرح میشود كه آیا همین قضاوت را میتوان دربارهی چند همسری داشت؟ با توجه به اینكه چند همسری حكم ضروری دین خداوند نیست و از چندین آیهی قرآن كریم برمیآید كه نهاد چند همسری دستكم مورد تشویق شارع مقدس قرار نداشته است و جواز این نهاد در اسلام تنها برای موارد خاص صادر شده است.سورهی مباركه نساء آیهی شریفه ۳ «فانكحوا ماطاب لكم من النساء مثنی و ثلاث و رباع فان خفتم الا تعد لوا فواحده »
ضرورت و مصلحت اقدام جهت محو چند همسری از چند منبع ریشه میگیرد. نخست این كه این نهاد موجب فروپاشی بسیاری از خانوادهها و عدم پایداری آنها میشود. دیگر اینكه وجود امكان قانونی چند همسری موجبات عدم اطمینان و آرامش روانی زنان را موجب میگردد و همیشه آنان را در این آشفتگی باقی میدارد كه هر زمان ممكن است با هوویی روبهرو شوند. و دلیل دیگر به پیامدهای منفی بینالمللی وجود نهاد چند همسری در جوامع اسلامی باز میگردد كه مورد انتقاد واقع میشوند. از این نظر كه به حقوق زنان به اندازهای كافی توجه نمیشود و... در واقع این قبیل انتقادها تا حد زیادی میتواند چهرهی زیبا و انسانی دین اسلام را در نظر غیر مسلمان مخدوش سازد و مانع از دریافت پیامهای والای این دین آسمانی به مخاطبان غیر مسلمان گردد.
با بررسی و تأمل در قرآن كریم ـ آیهی سوم سورهی نساء ـ در مییابیم كه اسلام نكاح متعدد را به شرط عدالت و در مواقع ضرورت اجازه داده است و در واقع مهمترین موضوعی كه اساس تعدد زوجات را در صورت استطاعت از لحاظ تمكن و اجرای عدالت ایجاب مینماید برقرار نمودن مساوات و برابری مابین زنان و عدم تبعیض بین آنها است. اگرچه بعضی از آنها كم سالتر و بعضی دیگر مسنتر و یا این كه برخی زیباروی بوده و بعضی دیگر از وجاهت كامل محروم باشند تا به آن اندازه كه مقدور شخص باشد باید در اجرای این مساوات بكوشد و عدالت واقعی و حقیقی را ما بین آنها برقرار نماید و نكتهای كه در اینجا قابل توجه است این است كه با وجود جدّیت و كوشش تامی كه انسان در این موضوع انجام بدهد باز هم قلباً نمیتواند مودت و دوستی بین زنان را كه امری است قلبی یكسان قرار دهد محقق، پیشین، ص ۲۳۸. و به سبب همین امر طبیعی است كه خداوند در آیهی شریفهی ۱۲۹ از سوره نساء عدالت مردان را ناشدنی و محال میداند و در واقع اجرای چنین عدالتی از عهدهی اشخاص خارج است و مردان را از چند همسری منع مینماید. همچنین آیهی ۱۲۸ و ۱۳۰ همین سوره نیز حكایت از مشكلات چند همسری دارد. چنان كه آیهی ۵۱ سورهی احزاب.مجلهی زنان، سال سوم، ش ۱۷، فروردین و اردیبهشت ۱۳۷۳، ص ۵۸
در این آیات سخن از نشوز مرد به میان آمده و حذف زن را از بدسلوكی او نشان داده است و خدایی كه طلاق را مبغوضترین چیز میداند، اجازه میدهد مردان چند همسره، همسران خود را رها سازند تا خداوند از سعهی خود بینیازشان كند، و این همه دربارهی زوجات متعدد است.
گذشته از این، موضوع تعدد زوجات، ناظر به امور انجام شدهی پیش از اسلام است. آیهی سوم سورهی نساء، سنت جاهلی را تعدیل میكند ولی آیهی ۱۲۹ درصدد برآمده تا این سنت را از جامعهی تازه متحول بردارد و به آنان بفهماند: یك مرد، یك دل و یك محبوب.همان.
لازم به ذكر است كه امضای یك سنت مباح، از روی مصالحی كه مورد نظر شارع بوده غیر از حكم تكلیفی آن است. چه كسی حكم تكلیفی گفته است؟ پس اصل در ازدواج، تك همسری است. دین مین اسلام تلاش میكند زوجین را علیرغم مشكلات، به زندگی مودتآمیز و عاشقانه دعوت كند ولی در مواردی ضروری و جایی كه برای شوهر توان زندگی تك همسری وجود نداشته باشد، راهی گشوده است و اجازه میدهد همسر دوم اختیار كند. همچنین در جامعهای كه تعداد زنان بیشتر از مردان باشد، مرد میتواند علاوه بر همسر خود با زن یا زنان دیگری، صرفاً به قصد بهرهدهی به آنان، ازدواج كند و همانطور كه بیان شد این موارد فقط در مواقع ضروری است
همهی موارد یاد شده و بسیاری از استدلالهای دیگر، فقها و قانونگذاران نظام اسلامی را ملزم میسازد كه به بازاندیشی دربارهی نهاد چند همسری بپردازند و همانطور كه ادعای همیشگی فقه شیعه مبنی بر پویایی و انطباق با شرایط و مقتضیات روز بوده است، این نهاد نامطلوب بر جای مانده از دوران پیش از اسلام را نیز محو سازند یا اینكه به گونهای آن را محدود سازند و تصمیمگیری در این خصوص به دادگاهی به راستی صلاحیتدار سپرده شود كه بتواند شرایط دشوار عدالت را در فرد خواهان ازدواج مجدد به دلایل ضروری، در وی احراز نماید.
بهناز اشتری
حقوق زنان
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران رژیم صهیونیستی آمریکا روز معلم رهبر انقلاب معلمان بابک زنجانی مجلس شورای اسلامی مجلس خلیج فارس دولت دولت سیزدهم
تهران زلزله آتش سوزی شهرداری تهران پلیس آموزش و پرورش قوه قضاییه سیل بارش باران فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی
قیمت خودرو بازار خودرو خودرو قیمت دلار قیمت طلا دلار بانک مرکزی ایران خودرو سایپا کارگران تورم قیمت
فیلم سینمایی مسعود اسکویی تلویزیون رضا عطاران سریال سینمای ایران سینما رسانه ملی دفاع مقدس فیلم
دانشگاه علوم پزشکی انتخاب رشته مکزیک
فلسطین غزه جنگ غزه اسرائیل حماس روسیه چین نوار غزه ترکیه عربستان یمن اوکراین
پرسپولیس فوتبال استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ لیگ برتر باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی همراه اول دبی اینستاگرام اپل گوگل تبلیغات وزیر ارتباطات ناسا
خواب فشار خون کاهش وزن دیابت بیماری قلبی ویتامین کبد چرب قهوه