چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
تصمیم های جدید, نیروی حیاتی کسب و کار
همه صاحبان و رهبران کسب و کار میدانند که تصمیمگیری همان عنصری است که میتواند هم یک کسب و کار را بسازد و هم میتواند موجب فروپاشی آن شود.
ما اغلب با برخی نبایدها مواجه میشویم. ولی تلاش برای انجامندادن برخی امور انرژی مغزی بیشتری میطلبد تا اینکه بخواهیم دغدغه انجامدادن برخی امور دیگر را داشته باشیم. خوب به این مساله فکر کنید. فرض کنید که امور شرکت به خوبی دارند پیش میروند و شما نیز، به عنوان مدیر مجموعه، با هزاران هزار ایده نو مواجه میشوید که میتوانند به کسب و کارتان رونق ببخشند و فضای آن را گسترش بدهند. یا اینکه امور چندان خوب پیش نمیروند و شما نیز از طریق صدها ایدهای که بناست مشکلاتتان را حل کنند، خودتان را زیر فشار بسیار زیادی قرار میدهید. اما در دو حالت آن موفقیتی که فقط در پایان راه تجربه خواهید کرد عملا از فهم شایسته شما از گرفتن تصمیمهای مناسب و عمیق ناشی میشوند.
همین نکته را میتوان در مورد بازاریابی آنلاین نیز گفت: اینکه شما قصد دارید در رابطه با بازاریابی در جهان اینترنتی چه تصمیمی بگیرید. راههای بیشماری برای استفاده از وقتتان وجود دارند. میتوانید روزهایتان را با یک رایانه همراه سپری کنید و با این وجود طی چندین و چند ماه همچنان خود را بیرون از کسب و کار بیابید. ولی اشخاصی از همین طریق توانسته اند به موفقیتهای چشمگیری دست پیدا کنند. آنها کسانی هستند که میتوانند تصمیمهای مناسب و شایسته بگیرند و از امکانها و ابزارهای اجتماعی بهره ببرند. این نکته در مورد هر کسب و کاری صادق است.
حال بیایید به تصمیمگیری در مورد بازاریابی آنلاین بیشتر فکر کنیم. اگر قصد دارید تا از فضای مجازی برای بازاریابی سود ببرید، آنگاه نخستین تصمیمهای شما احتمالا باید به این قرار باشند: از چه مجراها، روشها و امکاناتی باید استفاده کرد؟ خوشبختانه اغلب افراد موافق این نکته خواهند بود که حتی صرف حضور در فضای مجازی و داشتن یک وبسایت ساده نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ولی مقصود ما چه نوع وبسایتی است؟ آیا کسب و کار شما به یک وبسایت بزرگ نیاز دارد که «محصولات» فراوان شما را همراه با انواع و اقسام تصاویر و توضیحات معرفی کند؟ اگر اینطور باشد، آنگاه این وبسایت به یاریتان خواهد آمد و جواب خوبی پس خواهد داد.
اما آیا وبلاگ اقتصادی هم مینویسید؟ وبلاگهای بازاریابی باعث بهینهسازی جستوجوهای اینترنتی میشوند و امکانهای تازهای برای شما به وجود میآورند، اما مشکل اینجاست که استفاده از وبلاگ واقعا زمانبر است. همه این مسائل درباره انتخابها و تصمیمها هستند که شما به عنوان یک مدیر باید به آنها توجه داشته باشید.
اگر من جای شما بودم از یک وبلاگ به عنوان سایت اصلی خودم استفاده میکردم، زیرا این کار به این معناست که من میتوانم هر روز وبلاگم را با محتویات جدید و تازه بهروز کنم (و حتی در مورد روزهای آتی نیز تصمیم بگیرم). وبلاگنویسی در راستای کسب و کار به این معناست که شما میتوانید از فرصتهای به وجود آمده در وبلاگ خود استفاده کنید تا به برخی روابط مالی جدید شکل دهید که به فروش محصولات و ارائه خدمات کسب و کارتان منجر میشوند. این نکته به معنای اقتصادی کلمه واقعیت دارد، هم در مورد شرکتهایی که محصولات و خدماتشان را فقط به شرکتهای دیگر ارائه میدهند و هم در مورد شرکتهایی که فقط با مشتریان حقیقی و اشخاص همکاری میکنند. وبلاگ یک امکان راحت، مطمئن و آسان است که از طریق آن میتوانید قابلیت دسترسی مشتریان در سطح اینترنت را بهبود ببخشید.
پس بیایید اینطور در نظر بگیریم که اکنون شما تصمیم دارید یک آدرس اینترنتی را خریداری کنید، میخواهید یک وبسایت تاسیس کنید و تصمیم گرفتهاید یک وبلاگ نیز داشته باشید. چه کار دیگری باید انجام دهید؟ از اینجا به بعد همه چیز بستگی به خودتان دارد، اما من نیز در ادامه مقاله به شما کمک خواهم کرد.
بیایید کمی به شبکههای مجازی نیز نظر داشته باشیم: فیسبوک، توئیتر، لینکداین و یوتیوب. بیش از هفتصد هزار نفر کاربر جدید هر روزه به فیسبوک اضافه میشوند. اغلب آنها از حیث سنی بین ۳۱ تا ۶۰ سال سن دارند. نصف بیشتر این کاربران زن هستند. اکثر مخاطبان فیسبوک واقعا قصد خرید هیچ کالایی را ندارند. ولی چرا همه میگویند که حضور در شبکهای اجتماعی یک امکان واقعی برای ارائه محصولات و خدمات شماست؟ چراکه امکانهای زیادی برای تبلیغ و بازاریابی وجود دارند. شبکههای اجتماعی همه را جذب خودش میکند، چون اشخاص بسیار زیادی وقتشان را در آنجا میگذرانند. حتی امکان بسیار خوبی همچون اشتراکگذاری وجود دارد. این امکان برای تبلیغ هر کالایی بسیار اثرگذار و نیرومند است. بهعلاوه، به راحتی میتوانید یک گروه یا صفحه برای کسب و کارتان ایجاد کنید.
به نظر میرسد که اشخاص بسیار زیادی به راحتی از پس مدیریت اجتماعات اقتصادی درشبکههای اجتماعی بر میآیند و از آنها به عنوان ابزاری برای تبلیغ و اعلان خدمات و محصولاتشان بهره میبرند و به طور کلی یک حضور اقتصادی مثبت دارند. اما هرگز نشنیدهام که مدعی کسب درآمد کلان از آنها باشند. بنابراین، اگر برای مشاوره پیش من میآمدید، به شما میگفتم که «حضور در شبکههای اجتماعی از حیث اقتصادی هیچ ضرری به شما نمیزند، ولی این ابزارها نمیتوانند به عنوان نخستین عرصه فعالیت شما باشند.» در عین حال هر شبکه اجتماعی واجد مزایا و معایب خاص خود است. برای مثال در توئیتر، برخلاف فیسبوک، امکانها و گزینههای زیادی وجود ندارد. اما قویترین امکان نیز همین جا نهفته است: موتورهای جستوجو در توئیتر به راحتی میتوانند همه مخاطبان اقتصادی را به سوی کسب و کار شما سوق دهند.
شما میتوانید از طریق این امکانات با مشتریان خود گفتوگو کنید و آنها را به اجتماعات اقتصادی خود اضافه نمایید. در نهایت باید گفت که وبسایتهای زیادی برای افزایش سود اقتصادی شما وجود دارند. تنها کافی است که ابتدا تصمیم بگیرید قصد دارید دقیقا چه کنید، چه استراتژیهایی در سر دارید و تا چه اندازه میخواهید در رابطه با فعالیت اقتصادی در اینترنت وقت و هزینه صرف کنید. باید بسته به نیازهایتان دست به انتخاب بزنید و تصمیم مناسب را در این زمینه بگیرید. یادمان نمیرود که امکانهای دیگری همچون بازاریابی از طریق ایمیل نیز وجود دارند.
اما در مورد زمان تصمیمگیری چه میتوان گفت؟ تقریبا روزی نزدیک به دو ساعت از وقت فعالیتهای اقتصادی خود را صرف بازاریابی آنلاین میکنم. اگر بخواهم فرمول سادهای از کارم را ارائه بدهم، آنگاه خواهم گفت که کار من سه بخش عمده دارد: گوشدادن، ارتباطگرفتن و منتشرکردن.
۲۵ درصد از زمان خود را صرف گوشدادن کنید. یعنی از ابزار جستوجوی اجتماعی و مجازی بهره ببرید تا بتوانید به نیازهای دیگران خوب گوش بسپارید.
۵ درصد دیگر از زمان خود را صرف ارتباطگرفتن کنید. یعنی هر کاری انجام دهید که بتوانید با اشخاص مختلف صحبت کنید. ابتدا فقط حرف بزنید و صرفا در پی فروش محصولات خود نباشید. ساختن یک رابطه خوب مهمتر از فروش محصول است. به عبارت دیگر، به دنبال مشتریان بلندمدت و بالقوه باشید. ۲۵ درصد دیگر از زمان خود را صرف منتشر کردن کنید. یعنی وبلاگ یا وبسایتی احداث کنید و محتویات تازهای از خدمات و محصولات خود را هر روز در آن قرار دهید. این بخش به افزایش سطح فروش شما بسیار کمک میکند و فرصتهای اقتصادی زیادی را پیش پایتان میگذارد. جستوجو در فضای اینترنت به راحتی میتواند هر کسی را به شما برساند. حتی میتوانید خبرنامههای اینترنتی آماده کنید و آنها را برای کسانی ایمیل کنید که محصولات شما را به فروش میرسانند.
شما با گرفتن چنین تصمیماتی رفتهرفته ارزش تازهای به فعالیتهای خود میبخشید. خواهید دید که چگونه فضای مجازی به خدمت شما در خواهد آمد و در راستای اهدافتان کار خواهد کرد. باید فراموش کنید که استفاد از اینترنت برای کسب درآمد بیشتر صرفا یک اتلاف وقت است. جای امیدواری است که با رسیدن به این نقطه تازه احساس بهتری خواهید داشت. باقی موارد به شما بستگی دارد که دست به انتخاب بزنید و تصمیم بگیرید و البته شما دقیقا به این خاطر در عرصه کسب و کار حضور دارید که میتوانید و باید بتوانید تصمیمات شایستهای بگیرید.
نویسنده: کریس بروگان
مترجم: سیمین راد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست