پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
کنترل الکترونیکی قیمتها
اگر به گذشته، زمانی که کامپیوترها دستگاههایی به اندازه یک اتاق بوده و چشمکزن و بوقزن بودند و بیشتر توسط ناسا یا دشمنان جیمز باند مورد استفاده قرار میگرفتند، شرکتهای هواپیمایی و هتلها، از آنها برای کنترل قیمتها استفاده میکردند. برنامهنویسان نیز وقتی اطلاعات زیادی از مشتری پیدا میکردند، فرمولهایی را توسعه دادند که بسته به فروشها و احتمال خریدها در آخرین لحظات و دیگر عوامل (از پیشبینی وضع هوا گرفته تا قیمتهای رقابتی رقیبان)، قیمتها را تحت نظارت و کنترل داشتند. صندلیهای هواپیماها و اتاقهای هتلها در صورت عدم استفاده بیارزش بودند، حتی فروش با ضرر آنها به معنای کسب درآمد بود و این عمل بعنوان "مدیریت بر محصول" لقب گرفت. ۳۰ سال بعد مصرفکنندگان با استفاده از کامپیوترهای شخصی و کوچکتر خود، گذشته را جبران کرده و میتوانستند بطور دقیق به شرکتها بگویند که چه هزینهای را میتوانند صرف پرواز، اتاق، ماشین، خانه یا یادگارهای خود نمایند. اینترنت نیز آنها را قادر به مقایسه فوری قیمتها و جابجایی قدرت از فروشنده به خریدار، حتی برای همیشه، نمود.
مایکل مارن، یکی از شرکای Mckinsey & Co و پیشتاز حرفه قیمتگذاری محصول، میگوید: "در گذشته معمولا مشتریان افزایش قیمت محصول را نادیده گرفته و میپذیرفتند ولی بعدها نمیتوانستند از آن چشم بپوشند". جنگ بین این دو نیروی مخالف، عملی است که مسئله تبادل و دیگر اطلاعات مربوط به مشتری را به منظور اطلاع دقیقتر از روابط علت و معلول بین قیمتها و خریدها، تجزیه و تحلیل میکند. شرکتها با استفاده از فرمولهای ریاضی و مجموعه پایگاههای دادهای که فروشها را ثبت میکنند، میتوانند هدف از فروش خود را پیشبینی کرده و قیمتگذاری و تقاضا را با در نظر گرفتن تخفیفهای گوناگون یا موضوعات بستهبندی، قبل از آزمایش آنها در بازار، بررسی نمایند. همچنین تقسیمبندی اطلاعات مربوط به معاملات مشتری به شرکتها کمک میکند تا خیلی بهتر از قبل به تعیین قیمت، زمانبندی در کاهش قیمتها و شناسایی خریداران درجه یک و خوش معامله بپردازند.
Dan Fishback مدیر اجرایی شرکت Demand Tec، توسعه دهنده نرمافزار کنترل تقاضای مصرف کننده میگوید: "مزیت تحلیل تقاضای مصرفکننده این است که شما میتوانید برای اولین بار پیشبینیهای دقیقی را در سطح SKO و فروشگاه داشته باشید". همچنین اصطلاحات معروفی مثل کنترل قیمت، بهینهسازی آن یا کنترل درآمد، نظمی را در بین خردهفروشانی حاکم ساخته است که به منابع بزرگ اطلاعات نقطه فروش برای اصلاح نمونههای قیمتگذاری خود دسترسی پیدا کردهاند و این نظم خود مورد توجه و استقبال قرار گرفته است. اکنون کنترل قیمت برای توسعه دیگر محصولات و صنایع خدماتی (سرویسدهنده) مثل شرکتهایی که در جستجوی قیمت تکمیلی و دقیق برای افزایش میزان فروش کالا، فروش بر اساس قیمت و در نهایت سود هستند، آغاز میگردد.
با اوج همهمه قیمتگذاری به روش استراتژیک، قطعا یک بینظمی بوجود خواهد آمد و آن هم اینکه کنترل قیمت، دنیای پیچیدهای از قیمتگذاری به روش قدیمی و سوددهی آن و همچنین کاهشهای قیمت و تخفیفات را در بر میگیرد که در نهایت به گرداوری مجموعهای از استراتژیها و راهحلهای مناسب ختم میشود که برای پشتیبانی از آن لازم است. بعضی از شرکتها از کارشناسان و مهارتهای داخلی و برنامههای کاربردی خانگی برای کنترل قیمتها استفاده میکنند و بقیه نیز که تعدادشان رو به افزایش است از ابزارهای ثالث و سرویسهای مشاورهای کمک میگیرند. جان هوگال، معاون و مدیر تحقیقات شرکت Strategic Pricing Groups که یک شرکت مشاور در قیمتگذاری میباشد میگوید، در حال حاضر شما دارای مجموعهای از نرمافزارهای مناسب هستید ولی همچنان با سردرگمی مواجه بوده و هر گونه اقدام فوری مستلزم صرف هزینه است. بازار هنوز در پی یافتن بهترین روش و پیروی از آن است.
سوال درباره مالکیت نیز خود به این سردرگمی میافزاید وهر چه کنترل قیمت به سوی قیمتشکنی آسان برای ابتکارات عمل اساسیتر و کاربردیتر پیش میرود، اهمیت و تاکید روی یک کاربرد حسابداری به نسبت ساده در مقایسه با یک مکان تاریک که در آن بازاریابی، قیمتگذاری، فروش و IT همه نقش بالقوه مهمی را ایفا میکنند، بیشتر میشود. Sean Bisceglia مدیر اجرایی ارشد در CPRI ( شرکت Corporate Projects Resources) یک شرکت با پرسنل مخصوص بازاریابی که با گروههای بازاریابی و قیمتگذاری در چندین مرکز تولید خودکار و شرکت بستهبندی کالا همکاری میکند میگوید، ما شاهد وجه اشتراک بیشتری بین گروههای قیمتگذاری و بازاریابی هستیم.
نکته مهم تنها ارزانی قیمت نیست بلکه افراد روی ارزش طرح محصولات خود نیز تمرکز و تکیه میکنند. هدف شما از جستجوی یک ماشین لوکس جدید یا نوشابه جدیدی که حاضر به پرداخت پول برای آن هستید، چیست؟ در مورد بازاریابان، این سوال ۶۴۰۰۰ دلار آمریکا میارزد. آیا در مورد یک ماشین لوکس حدود (۵۰۰۰۰ دلار) در واقع هدف از پرداخت پول چیست؟
● ادغام و هماهنگی
قیمتگذاری همچنین یک عامل متمایزکننده مهم بین رقیبان در بازار به شمار میرود که روز به روز بر اساس موضوع تعمیم جهانی دادن و بهرهوری شخصی اهمیت بیشتری در جهان پیدا می کند. اهمیت آن چقدر است؟ مارن طبق تحقیقات Mckinsey میگوید، هر یک درصد تغییر در قیمت به اندازه ۱۱ درصد روی سود عملیاتی شرکت اثر می گذارد چه مثبت باشد چه منفی فرقی نمیکند. مفهوم قیمتگذاری تنها قیمت شکنی برای رونق دادن به یک محصول نیست بلکه یافتن قیمت مناسب برای رونق دادن به اجناس و بالابردن میزان سود ناخالص است. Larry Warnock، معاون بخش بازاریابی شرکت Zilliant یک شرکت نرمافزاری بهینه سازی قیمت و درآمد که بر روی DHL در ارتباط با مشتریان خود حساب میکند، میگوید: "هدف ما فقط کاهش یا افزایش قیمتها نیست، بلکه بهینهسازی، قیمت را طبق ارزش و اعتبار مشخص آنچه شما به مشتری خود تحویل میدهید، تعیین و متعادل مینماید".
لازمه چنین استراتژی مناسبی، تعیین قیمتها برای مشتریان کم درآمد و متقاعد ساختن آنها است. چون فروش به مشتریان که ارزش کالا را پایین میآورند باعث شکست در تجارت شده و بتدریج معضل از دست دادن مشتری را در بر دارد. Haight برای مثال Acorn را نام میبرد که یک کارخانه تولید کننده استیل بوده و درباره اینکه چه چیزی از دیدگاه فروش به نظر مثل یک فروش موفق میباشد، خوب فکر میکرد و با وجود اینکه بر اساس قرار داد اطمینان داشت که سود سرشاری بدست آورد، ولی تحلیل Acorn نشان داد که او منافع مشتری را نادیده گرفته است. این شرکت ارجاع سفارش را رد کرد و بالاخره درباره این قرارداد منصفانهتر به بحث و مذاکره نشست.
Eric Mitchell، بنیانگذار Professional Pricing که اعضای آن طی سه سال گذشته از ۶۰۰ به ۲۰۰۰ نفر رسیده است میگوید، انتقال قیمتگذاری از روش و اهرم تدبیری به سلاح استراتژیک بسیاری از گروههای ارشد مدیریت را برای یکپارچهسازی فعالیتهای تعیین قیمت خود با بازار و تلاش برای تفکیک مشتریان، قانع و راضی ساخته است. Mitchell مدیر سابق قیمتگذاری در شرکت زیراکس و فورد میگوید، ما این حقیقت را بازگو میکنیم که شرکتهای بزرگ قیمتگذاری را از یک کاربرد اداری و اجرایی به یک نقش و هدف استراتژیک تبدیل کردهاند. تحقیقات اعضای Professional Pricing Society در سال ۲۰۰۴ ادعای Mitchell را تایید و از آن پشتیبانی می کند: از هر ۵ مدیر قیمتگذاری یک نفر گفت که آنها به مدیریت ارشد گزارش دادهاند که میزان آن نسبت به تحقیقات سال ۲۰۰۲ دو برابر شده بود. در بین این مدیران قیمتگذار، ۴۱ درصد آنها به مدیر بازاریابی، ۱۸ درصد به مدیر امور مالی و ۱۰ درصد نیز به مدیر فروش گزارش دادند.
Michael Stanck مدیر مالی شرکت زنجیرهای جدید Northern Group Retail در تورنتو میگوید، این موارد را نمیتوان مثل پروژههای IT مورد تهدید قرار داد. بلکه باید آنها را در زمره ابتکارات عمل شرکت به حساب آورد و جهت دستیابی به سود کامل و مناسب سازمانی باید اعضای تیم شما کامل باشند.
هدف از بازاریابی معمولا، بالا بردن دیدگاه مشتری و نقش آن در رفتار اوست که فقط برای کاهش قیمتها نباید از آن استفاده کرد بلکه برای افزایش آن نیز کاربرد دارد. یک بخش بازاریابی میتواند با افزایش تعداد مشتریان یا اطلاعات مربوط به نمودار روانی و فرمولهای قیمتگذاری موجود، مشخص نماید که گروه بازاریان قیمت یک محصول جدید را کاهش دادهاند. نشان دادن مقدار این کاهش در یک محصول جدید، عاملی که در روش قیمتگذاری قدیم وجود نداشته و الگوریتم را خرد مینماید، بالاخره شرکت را وادار به در نظر گرفتن یک مبلغ اضافی برای آن مینماید. در شرکت APC یا American Power Conversion چندین تیم به طور همزمان کار میکنند تا قیمتگذاری مناسب و بهینهای را انجام دهند که نشانه حفظ قدرت آن شرکت میباشد. Aaron Davis، معاون بازاریابی آن شرکت میگوید، برای مثال ما یک ویژگی محصولی داریم که قیمت برای مصرفکننده را در بازار تعیین میکند و تیم بازاریابی فروشهای داخلی نیز این فرآیند مربوطه را اجرا میکنند. چنین کاری یک تعادل مناسب را بوجود میآورد.
Davis میگوید، تیم داخلی از آزادی عمل کافی برای استفاده از محرکهای شبکه، تبلیغات کاربر نهایی و دیگر روشهای ابداعی برای ایجاد انگیزه در مشتری و تقاضای محصولات APC برخوردار هستند. تیم بخش مالی نیز با حسابرسیهای هر سه ماه یکبار خود و اعلام سود ناخالص واقعی در موعد مقرر به صداقت و وفاداری این تیم کمک میکند و همچنین آنرا از هر گونه انحراف قابل پیشبینی دور نگه میدارد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست