جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

غول تلخ


غول تلخ

جملات و دیالوگ های او بسیار ساده بود «من می توانستم یك مدعی اصلی باشم » یا «وحشت وحشت »

در اولین‌ سالگرد مرگ‌ مارلون‌ براندو، اخیرا در یك‌ حراجی‌ و بهتر بگویم‌ حراجی‌ مشهور كریستی‌ نیویورك‌ ۳۲۰ كالا و متاع‌ و اجناس‌ باقیمانده‌ از این‌ بازیگر افسانه‌یی‌ هالیوود با بهای‌ كلی‌ ۴\۲ میلیون‌ دلار به‌ فروش‌ رسید و هرچند پیترمانسو بیوگرافی‌نویس‌ آن‌ هنرپیشه‌ مشهور سینما گفت‌ اقدامی‌ تبلیغاتی‌ و سودجویی‌های‌ صرف‌ از این‌ دست‌ باعث‌ لرزیدن‌ براندو در قبرش‌ شده‌ است‌، اما همین‌ حراجی‌ و عكس‌العمل‌ مردم‌ نیز نشانگر آن‌ بود كه‌ وی‌ تا چه‌ حد در یاد آنان‌ هست‌ و اعتبار و طرفدار دارد و منزوی‌ بودن‌ و عزلت‌ گرایی‌ مطلق‌اش‌ در ۳۰ سال‌ آخر حیات‌ تاثیری‌ بر این‌ موضوع‌ ننهاده‌ و او هنوز نهایت‌ هنر بازیگری‌ محسوب‌ می‌شود.

جملات‌ و دیالوگ‌های‌ او بسیار ساده‌ بود.«من‌ می‌توانستم‌ یك‌ مدعی‌ اصلی‌ باشم‌.» یا «وحشت‌...وحشت‌.»اما كافی‌ بود این‌ لاین‌ها را براندو برزبان‌ آورد و در آن‌ صورت‌ تبدیل‌ به‌ خطوطی‌ به‌ یادماندنی‌ می‌شد.همان‌ امر سبب‌ شده‌ بازیگران‌ نسل‌های‌ مختلف‌ هالیوود براندو را الگوی‌ خود قراردهند و به‌ وی‌ بنگرند و تلاش‌ كنند كه‌ مثل‌ او شوند.از نظر آنها براندو به‌ بهترین‌ شكل‌ مقابل‌ دوربین‌ می‌ایستاد. تسلیم‌ آن‌ نبود، اما مانعی‌ هم‌ در برابرش‌ نبود.او می‌توانست‌ احساسات‌ درونی‌ یك‌ بازیگر را براحتی‌ بر روی‌ پرده‌ جلوه‌گر سازد و از تضاد آن‌ با حالات‌ برونی‌ و ظاهری‌ سخن‌ گوید.

مرد شورشی‌

براندو كه‌ اواسط‌ تیرماه‌ سال‌ پیش‌ در ۸۰ سالگی‌ چشم‌ از جهان‌ فروبست‌، تمام‌ تصاویر قبلی‌ موجود از یك‌ بازیگر مطرح‌ و درجه‌ اول‌ هالیوود را عوض‌ كرد.او با بازی‌ در «اتوبوسی‌ به‌ نام‌ هوس‌» و «در بارانداز» كاری‌ كرد كه‌ ستاره‌ اول‌ یك‌ فیلم‌، آدمی‌ یاغی‌ و شورشی‌ و مخالف‌ ضوابط‌ نامنصفانه‌ حاكم‌ نشان‌ بدهد و مظهر آدم‌هایی‌ باشد كه‌ همیشه‌ برای‌ بهروزی‌ خود در جامعه‌ كوشیده‌اند اما ضوابط‌ و البته‌ روابط‌، آنها را از رسیدن‌ به‌ حق‌شان‌ بازداشته‌است‌.براندو سبك‌ و روال‌ خاص‌ خود را داشت‌ و غیبت‌ها و بازگشت‌های‌ او نیز همین‌ توجیه‌ و توصیف‌ را دربرداشت‌.براین‌ اساس‌ وی‌ در سال‌ ۱۹۷۲ با بازی‌ در نقش‌ دن‌ ویتو كورلئونه‌ سركرده‌ یك‌ باند بزرگ‌ مافیایی‌ در امریكا برنده‌ دومین‌ اسكار خود شد و آن‌ را ضمیمه‌ اسكارش‌ در فیلم‌ «در بارانداز» كرد و البته‌ در اعتراض‌ به‌ سركوب‌ سرخپوستان‌ امریكا در مراسم‌ مربوطه‌ حضور نیافت‌.

یكی‌ از نوابغ‌

در تمام‌ دهه‌های‌ اخیر اكثر بازیگران‌ مشهور هالیوود به‌ صراحت‌ اعتراف‌ كرده‌اند كه‌ هنرپیشه‌ محبوب‌شان‌ كسی‌ جز براندو نبوده‌ و او برایشان‌ یك‌ هدف‌ جلوه‌ كرده‌است‌ و این‌ حتی‌ شامل‌ جك‌ نیكولسون‌ بزرگ‌ هم‌ می‌شود.آل‌پاچینو كه‌ در قسمت‌ اول‌ تریلوژی‌ «پدرخوانده‌» با «براندو همبازی‌ بوده‌، گفته‌ است‌:«براندو از نوابغ‌ هنر بازیگری‌ بوده‌ و یك‌ سالی‌ است‌ كه‌ از خود می‌پرسم‌ چطور می‌توانیم‌ بدون‌ او زندگی‌ و كار كنیم‌?»

ال‌ مارتینو كه‌ در «پدرخوانده‌ یك‌» خواننده‌یی‌ است‌ كه‌ كاراكتر براندو به‌ او گوشمالی‌ می‌دهد، می‌گوید:«براندو لطف‌ لازم‌ را به‌ من‌ داشت‌ اما حین‌ فیلمبرداری‌ من‌ اصلیت‌ و حالات‌ حقیقی‌ او را می‌دیدم‌، انگار كه‌ دایما از وجود وی‌ بیرون‌ می‌زند، او یك‌ بازیگر سبك‌ متد اكتینگ‌ بود كه‌ همیشه‌ این‌ وجه‌ از حضور و بازی‌ وی‌ بر سایر نقاط‌ و وجوه‌ او می‌چربید.وقتی‌ مقابل‌ او ایستاده‌ بودم‌ تمام‌ دندان‌هایم‌ به‌ هم‌ برخورد می‌كرد.»

پل‌ ارتباطی‌

براندو را باید پل‌ ارتباطی‌ و «نسل‌ میانه‌» بین‌ ستاره‌ها و قهرمانان‌ «سنتی‌» و ظاهرا بی‌شیله‌وپیله‌ و قدیمی‌ سینما مثل‌ كری‌ گرانت‌، گری‌كوپر، هنری‌ فاندا، و جیمز استوارت‌ و ضد قهرمانان‌ سه‌ دهه‌ اخیر به‌ سركردگی‌ رابرت‌ دنیرو، آل‌ پاچینو و داستین‌ هافمن‌ دانست‌.جیمز كان‌ دیگر همبازی‌ مشهور براندو در «پدر خوانده‌ یك‌» می‌گوید:«براندو بیش‌ از هر بازیگری‌ برسایر افراد در این‌ حرفه‌ و دیگر بازیگران‌ تاثیرگذار بوده‌ است‌ و هركس‌ كه‌ این‌ را انكار كند، دروغ‌ می‌گوید یا اصلا نمی‌داند این‌ حرفه‌ چیست‌.»كاپولا كه‌ خاطره‌ كار با براندو را روی‌ قسمت‌ اول‌ تریلوژی‌ به‌ یاد ماندنی‌اش‌ از خاطر نبرده‌است‌، می‌گوید:«مارلون‌ می‌گفت‌ بدش‌ می‌آید از اینكه‌ مردم‌ بعد از مرگ‌ او گردآیند و از وی‌ تعریف‌ كنند و به‌ اظهار نظر در این‌خصوص‌ بپردازند.در نتیجه‌ بهتر است‌ من‌ نیز در سالمرگ‌ او چیز زیادی‌ نگویم‌ و فقط‌ این‌ را بگویم‌ كه‌ دنیای‌ سینما پس‌ از مرگ‌ براندو دیگر به‌ غنای‌ گذشته‌ نیست‌.»

عشق‌ یا نفرت‌؟

برای‌ هزاران‌ سینما دوست‌، براندو همیشه‌ استنلی‌ كووالسكی‌ است‌.

همان‌ یاغی‌ و كاراكتر مركزی‌ «اتوبوسی‌ به‌ نام‌ هوس‌» كار سال‌ ۱۹۵۱ الیا كازان‌ كه‌ معلوم‌ نیست‌ ارتباط‌ و حرف‌هایش‌ با استلا(با بازی‌ ویوین‌ لی‌) نشانه‌ عشق‌ است‌ یا نفرت‌ و هر لحظه‌ از او یك‌ احساس‌ تند و حرف‌ پرخاشگرانه‌ بیرون‌ می‌زند. كووالسكی‌ در این‌ فیلم‌ تمامی‌ مظهر نارضایتی‌ جوانان‌ زمانه‌ از قواعد و ضوابطی‌ است‌ كه‌ او را به‌ آن‌ نقطه‌ كشانده‌ و استلا را دربه‌در كرده‌ و از شهری‌ فراری‌ داده‌ و به‌ شهری‌ دیگر سوق‌داده‌ است‌.سپس‌ نوبت‌ نمایش‌ پرشكوه‌ بعدی‌ براندو در نقش‌ یك‌ بوكسور ناامید و به‌ جان‌ زده‌ و مغشوش‌ به‌ نام‌ تری‌ مالوی‌ در فیلم‌ «در بارانداز»، شاهكار سیاه‌ الیاكازان‌ در سال‌ ۱۹۵۴ رسید.او در بخشی‌ از فیلم‌ با عصبانیت‌ از اینكه‌ مجبور بوده‌ است‌ تعدادی‌ از مسابقاتش‌ را به‌ خواست‌ برادرش‌ مخصوصا ببازد یاد می‌كند و خطاب‌ به‌ كاراكتر اوا مری‌ سنت‌ می‌گوید: «من‌ می‌توانستم‌ مدعی‌ و صاحب‌ مقام‌ قهرمانی‌ باشم‌.من‌ می‌توانستم‌ برای‌ خود كسی‌ شوم‌....»كلید توفیق‌ براندو را در این‌گونه‌ نقش‌ آفرینی‌ها همان‌ سبك‌ متداكتینگ‌ بدانید كه‌ پیش‌تر نیز از آن‌ یادكردیم‌.او این‌ روش‌ را در كلاس‌ معروف‌ استلا ادلر و بهتر بگوییم‌ اكتورز استودیو در نیویورك‌ فراگرفت‌. این‌ روش‌، احساسات‌ غلیظ‌ و غلو شده‌ بیرونی‌ جایش‌ را به‌ عواطف‌ درونی‌، بازی‌ چهره‌ و حركات‌ روانی‌ و درون‌گرایانه‌ می‌دهد و هدف‌، برخورد عمیق‌تر با مسائل‌ انسانی‌ و نه‌ بروز توام‌ با اغراق‌ رویدادها است‌.از بازیگران‌ این‌ سبك‌ می‌خواستند كه‌ حتی‌ در ساعاتی‌ كه‌ فیلمبرداری‌ جریان‌ ندارد یا تئاتر بر صحنه‌ نیست‌، در نقش‌ زندگی‌ كنند و آن‌ را كنار نگذارند و در پوسته‌ و جلد آن‌ نقش‌ بمانند. با این‌ حال‌ روحیه‌ تعارض‌جویانه‌ و همیشه‌ مخالفت‌گرای‌ براندو هم‌ با پا به‌ سن‌ گذاشتن‌ و مسن‌ شدن‌ او رو به‌ فزونی‌ گذاشت‌. حتی‌ در ابتدای‌ راه‌ نیز نوعی‌ تعارض‌ و پرخاشگری‌ كنترل‌ نشدنی‌ و ظاهرا بی‌منطق‌ در وجود یاغی‌ بزرگ‌ سینما دیده‌ می‌شد كه‌ نشان‌ می‌داد فقط‌ اصل‌ ستیز و مخالفت‌ برای‌ او مهم‌ است‌ و نه‌ دلایل‌ آن‌. در «وحشی‌» فیلم‌ سال‌ ۱۹۵۳ براندو كه‌ وی‌ در آن‌ سركرده‌ یك‌ گروه‌ خلافكار موتوسیكلت‌ران‌ است‌، در قبال‌ این‌ سوال‌ كه‌ به‌ مقابله‌ با چه‌ چیزی‌ برخاسته‌ است‌، می‌گوید: «با هر چیزی‌، با هر چیزی‌ كه‌ شما دارید!»


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.