پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
گسترش اسلام در آمریكا
اسلام و مسلمانان از روز نخست در آمریكا چالش شدهاند و در هر مرحله و هر زمانی مجبور بودهاند تا حضور خود را به نوعی در این جامعه تازه به رسمیت رسانند و از هویتی كه به صورت مداومتحت تاثیر فشارهای ارادی و غیرارادی جامعه این كشور قرار میگیرد، دفاع كنند. ظهور و پیدایش اسلام در آمریكا، سرگذشتی غریب دارد. برخلاف بسیاری از نقاط جهان، اسلام نه به عنوان اندیشهای كه در بستر مناسبات اقتصادی به گوشهای از جهان رفت و نه به عنوان مذهبی كه در پی جنگها و منازعات بر قوم مغلوب فرمانروایی كرد، بلكه در پی حوادثی كه شاید بتوان صفت ناخواسته را بر آن تحمیل نمود به ایالات متحده آمریكا راه یافت. ابتدا گروهی از مسلمانان افریقا به عنوان برده به آمریكا آورده شدند. آن هم در عصر و زمانیكه كلمه اسلام برای قوم بردهدار معنا و مفهومی نداشت و سیاه نژادِ پست و فرمانبر قلمداد میشد. برای نزدیك به دویست سال، قوم غالب و بردهدار، نطفه اولیه مسلمانان را در درون خود حفظ كرد و پرورش داد. فارغ از آنكه بخشی از بردههای وارداتی، طلایهدار اندیشهای خواهند شد كه در ذات خود با بهرهكشی و نژادپرستی در تعارض است. در مرحله دوم و در شرایطیكه قوانین مهاجرت آمریكا، شرایط را برای پذیرش مهاجران سراسر دنیاسهل میگرفت، گروه دیگری از مسلمانان به خاك آمریكا راه یافتند و این بار نیز دولت از پدیده وارداتی جدید (اسلام) بیخبر بود. در هر دو مرحله، اسلام در سایه یك رویداد اجتماعی در سكوت و آرامش به درون جامعهای راه یافته است كه در ابتدا تحت سیطره مردمانی بوده كه در بهترین حالت خود به مسیحیت وفادار ماندهاند و در بدترین وضعیت خود به بیدینیگرائیدهاند. رمز و راز این، سرگذشت زمانی افزون میشود كه توجه كنیم این جامعه در درون خود به یك گروه اقلیت، ولی متنفذ نیز (یهودیان) فرصت نشو و نمای بنیادین داده است. تفاوت گروه اقلیت اول (اسلام) با گروه اقلیت دوم (یهودیان) در آن است كه یهودیان بیش از آنكه تحت قضا و قدر روزگار به این سرزمینراه یافته باشند، تحت حسابگری و دوراندیشی به آنجا آمدهاند و نه در هیبت رعیت كه با صورت پادشاه در آمریكا زیستهاند. بنابراین اسلام و مسلمانان از روز نخست در آمریكا چالش شدهاند و در هر مرحله و هر زمانی مجبور بودهاند تا حضور خود را به نوعی در این جامعه تازه به رسمیت رسانند و از هویتی كه به صورت مداومتحت تاثیر فشارهای ارادی و غیرارادی جامعه این كشور قرار میگیرد، دفاع كنند. در طول این دوره دویست ساله، رویدادهایی در جامعه آمریكا اتفاق افتاده است كه باید اندیشهای با مشخصات اسلام را در تنگنا و محاصره بیشتری قرار دهد، ولی به دلایلی كه ظاهرا چندان آشكار نیست اما در بطن جامعه آمریكا پرورانده میشود، حضور اسلام در ایالات متحده پر رنگتر و قویتر شده است. در طول دویست سال گذشته، جامعه جوان آمریكا كه در مقایسه با جغرافیایی كهن تمدن جهان، نوپا مینمود، قوام یافت و رفته رفته به قدرت بلامنازع دنیا تبدیل شد. در مقابل به ویژه در بیست سال اخیر، مسلمانان با نهضتهای بیدارگرانه سر برآوردند و به خصوص پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به یك جریان مبارز ضدآمریكایی در جهان تبدیل شدند. بخش مهمی از توجهی كه محققان، دانشگاهیان و نهادهای اندیشه سیاسیآمریكا به ظهور و حیاتمجدد اسلام در جهان معاصر مبذول میدارند، ناشی از ظرفیتی است كه در بقا و پویایی اسلام و وفاداری و ایمان مسلمانان میبینند. مسلمانان درست در لحظههایی اظهار وجود میكنند كه گمان رفته است، خاموش شدهاند. در ایالات متحده آمریكا، اسلام به دلیل شرایط ویژهای كه در اقلیت بودن كسب كرده است، قبل از آن كه رنگ و بوی سیاسی گرفته باشد یك مذهب سازگار است كه با امتیازهای جامعه میزبان خو میگیرد و با مفاسدش به مقابله برمیخیزد. از حیات جامعه مسلمانان در آمریكا اخباری منتشر میشود كه برای همه مسلمانان جهان خوشایند و عبرتآموز است.... بسیاری از زندانیان سیاهپوست در داخل زندانهای آمریكا به اسلام دعوت میشوند و درست از آنجایی كه مذاهب، مشربها و تئوریهایِ كاربردی اظهار عجز میكنند، نفوذ و قدرت خود را در احیای انسان و اعطای فرصت دوباره به آدمهایی كه از بین رفتهاند، نشان میدهد. جوانهای مسلمان سیاهپوست در محلههایی كه ناامنی و جنایت در آن فزونی میگیرد، مورد اعتماد واقع میشوند و با تشكیل گروههای گشت و تأمین امنیت، حفاظت جان و مال اهالی مناطقیرا به عهده میگیرند كه پلیس فدرال نیز از اجرای آن درمانده است. در میان مسلمانان، آمار طلاق پایین است، مفاسد اجتماعی تقریبا وجود ندارد، هیچ كس به خاطرهرزگی و بدمستی دستگیر نمیشود، قتل و جنایت به ندرت اتفاق میافتد و دزدی نمیشود. مسلمانان آمریكا مردمی سختكوش و بازپرورده شدهاند كه در تمام مناسبتهای جدی و رسمی جامعه خود حضور دارند و میتوانند عصای دست سازمانها و نهادهایخیریه نیز باشند. و نیز مسلمانان آمریكا به دلیل آنچه كه از ذات اسلام دریافت كردهاند، بر شرف و اعتبار خود ایستادگی میكنند و تن به شرایطی نمیدهند كه بر شخصیت انسانی آنان قلم میكشد و همه اینها ظرایفی است كه در بطن گسترش اسلام در ایالات متحده آمریكا به تصویر درخواهد آمد.
سابقه تاریخی
برخی از محققان معتقدند گروهی از سیاهپوستان آفریقای غربی كه در قرون هفدهم و هجدهم بهعنوان برده به شمال آمریكا آورده شدند، مسلمان بودهاند. با این وجود ایشان تا سالهای ابتدایی قرن بیستم مذهب خود را به ورطه فراموشی سپرده بودند. گروه كوچكی از مسلمانان آمریكا نیز از خاورمیانه ـ اغلب از منطقهای كه امروز لبنان خوانده میشود ـ از قرن نوزدهم در این كشور زندگی كردهاند. سپس در دهه شصت دو حادثه هم زمان رخ داد كه در توسعه اسلام در آمریكا نقش اساسی را ایفا كرد. اول، نهضتی كه به وسیله بنیانگذار حزب ملت اسلام، عالیجاه محمد به وجود آمد و گروه كثیری از سیاهپوستان را به سوی اسلام گرایش داد. آنها در اسلام چیزهایی یافتند كه در زمان آغاز بردهداری از دست داده بودند. دوم، قوانین جدید مهاجرت كه اجازه داد گروه كثیری از مسلمانان از كشورهای گوناگون وارد آمریكا شوند.گروههای مختلف مسلمانان در مناطق و ایالتهای نیویورك، شیكاگو، دیترویت، لوس آنجلس و سانفرانسیسكو جمع شدهاند و گاه به دلیل فرصتهای شغلی ویژه نواحی كوچكتر یا كالجهای دورافتاده گرایش پیدا كردهاند.
اسلام در میان سیاهان آمریكا
در دهه شصت درست در زمانی كه سیاهپوستان آمریكا در یك جامعه نژادپرست برای دستیابی به عدالت و رفاه اجتماعی میكوشیدند، اسلام به عنوان یك جایگزین جذاب و مذهبی كه میتوان به آن اتكاء كرد، درخشید. یكی از اعضاء حزب به نام Amatullah Okakpu در این باره میگوید: «گوش دادن بهعدالت و مساواتی كه اسلام از آن سخن میگفت، با تمام چیزهایی كه من تا پیش از آن شنیده بودم متفاوت بود.» برای یك دوره ۲۰ ساله، مذهب اسلام با تاكید بر برابری و مساوات حقوق زنان و مردان و احترام به ذات پاك بانوان به عضوگیری از جامعه آمریكاییان پرداخت. در جامعه آمریكا و به ویژه بافت سیاه آن، كه رشد خشونت و جنایت و استفاده از مواد مخدر و انهدام خانواده وحشتبار به نظر میرسید، اسلام به سوی انسجام و یك زندگی هدفمند رهنمون میشد. تأكید اسلام بر میانهروی و متانت و نظم، به ویژه در جامعهای جلب توجه میكرد كه آمار طلاق، بارداری نوجوانان و كشتار كودكان در خیابانهای شهر در آن فزونی میگرفت. رقم دقیق مسلمانان سیاهپوست آمریكا روشن نیست و تخمینها از پانصد هزار تا ۵/۱ میلیون نفر را اعلام میكنند. ویژگی اینان در گسترش آنها، در سراسر آمریكا است: یكی در نیویورك افسر پلیس است. دیگری در آلمان سرباز پیمان ناتو، آن یكی در شیكاگو استاد دانشگاه و آن دیگری در هوستون ستاره بسكتبال حرفهای. مسلمانان سیاهپوست آمریكا در سرتاسر خاك آمریكا مساجدی برپا كردهاند كه در میان آن ها، از ساختمانهای مرتفع و مدرن تا خانههای كوچك (تبدیل شده به مسجد) به چشم میخورد. در كنار این مساجد معمولاً مدارسی تأسیس شدهاند كه علوم اسلامی را در كنار تاریخ آمریكا و جبر تدریس میكنند.ویژگی دیگر مسلمانان سیاهپوست آمریكا در این است كه علیرغم كم بودن تعدادشان در مقایسه با جامعه سی میلیون نفری سیاهپوستان آمریكا، تاثیر و نفوذ آنان بر غیر مسلمانان قابل لمس و واقعی است. در بسیاری از محلههای شهرهای مسلماننشین آمریكا، كلمه «سلام علیكم» همردیفGood M۰rning بهگوش میرسد و در معابر طنینانداز میشود. برای غیرمسلمانان، كلاه كوفی مسلمانان، بخشی از نمادفرهنگ پوشاكی ایشان به شمار میآید. مسلمانان سیاهپوست آمریكا ویژگی و درخشش خاص دیگری نیز از خود بروز دادهاند. آنها در داخل زندان افراد مجرم و گنهكار را به اسلام دعوت و مقدمه آزادی و بازگشت آنها به زندگی عادی را فراهم میكنند. در بیرون از زندان نیز با تشكیل گروههای گشت و مراقبت، مسئولیت حفظ امنیت كوچههای ناامن را به عهده میگیرند.مالكولم ایكس و مایك تایسون دو تن از سیاهپوستان معروفی هستند كه در درون زندان با اسلام آشنا شدند. اسلام به سیاهپوستان آمریكا تحمیل نشده است. رهبران و گروههای مسلمان آمریكا به سیاهان راه دیگری نشان دادهاند و آنها راه جدیدی را برگزیدهاند. دلایل گرایش سیاهپوستان آمریكا به اسلام متفاوت است. برخی به دلیل ملاحظه فرهنگی و گروهی به دلیل پیوندهای معنوی با افریقا ـ كه اسلام از سرزمینهای عربی به آنجا رسوخ كرد ـ به اسلام تمایل پیدا كردهاند. نژادپرستی سفیدپوستان، یكی دیگر از دلایلی بوده كه سیاهان آمریكا را به سوی اسلام سوق دادهاست. اسلام به سیاهان آمریكا جسارت و اعتماد به نفس بخشیده است. جوانان سیاهپوست، به هماناندازه كه مسیحیت را مذهبی منفعل و ایستا میبینند، اسلام را دین مبارزه میخوانند. مسلمانان سیاهپوست آمریكا مانند همه مسلمانان دیگر سراسر جهان، با سقط جنین مخالفند و به قواعد و چارچوبهای دینی احترام قایلند و با سكس قبل از ازدواج، لباسهای كوتاه، تربیت فرزندان فاسد، قمار، خوردن گوشت خوك و نوشیدن الكل مخالفند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست