پنجشنبه, ۲۸ تیر, ۱۴۰۳ / 18 July, 2024
مجله ویستا

نمونه سئوالات درس نظریه های انسان شناسی (کارشناسی)



      نمونه سئوالات درس نظریه های انسان شناسی (کارشناسی)
...

در این بخش سئوالات ترم های گذشته درس «نظریه های انسان شناسی» ارائه می شوند. این بخش به ندریج با سئوالات جدید به روز می شود.

نمونة سئوالات درس ”نظریه‌های انسان شناسی“ ، دورة کارشناسی انسان‌شناسی، دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیم سال دوم 1382-83 زمان: 90 دقیقه (20 نمره)

1- مفهوم بیگانه گرایی(Exotism) را در انسان‌شناسی تشریح کنید(4 نمره)
2- تطور گرایی در آلمان را از خلال آرای باخوفن، کلم و باستیان تشریح کنید(4 نمره)
3- سه مفهوم پهنة فرهنگی، کانون اشاعه و مسیرهای اشاعه را تشریح کنید(4 نمره)
4- دیدگاه لوی استروس دربارة نظام خویشاوندی را تشریح کنید(4 نمره)
5- نظریة شخصیت پایه را از دیدگاه کاردینر تشریح کنید(4 نمره)

نیم سال دوم 1381-82 زمان: 90 دقیقه (20 نمره)
1- اشاعه گرایی در انسان‌شناسی کشورهای آلمانی زبان را تشریح کنید(3 نمره)
2- تطور‌گرایی در مکتب آلمان به ویژه در نظریات کلم، باخوفن و باستیان را تشریح کنید(3 نمره)
3- چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی بین نظریه‌های واقعیت اجتماعی دورکیم و واقعیت اجتماعی تام مارسل موس وجود دارد؟ (3 نمره)
4- لامارک در نظریة تطوری خود به کدام نتیجه‌گیری‌های نهایی می رسد؟ (3 نمره)
5- بحث نیاز‌ها را در چارچوب کارکردگرایی مالینوفسکی تشریح کنید(4 نمره)
6- اسطوره شناسی ساختاری لوی استروس را تشریح کنید(4 نمره)

نیم سال دوم 1381-82 زمان: 90 دقیقه (20 نمره)
1- تفاوت‌ها و شباهت‌های میان موجودات زنده و موجودیت های اجتماعی را ار دیدگاه هربرت اسپنسر تشریح کنید(4 نمره)
2- نظریة اشاعه‌گرایی را تشریح کنید ( بدون اشاره کردن به اشاعه گرایی در آلمان و اطریش و بدون بحث دربارة اشاعه گرایی افراطی بریتانیا)(3 نمره)
3- شش اصل اساسی در نظریة کارکردگرایی را تشریح کنید(4 نمره)
4- دیدگاه ساختاری لوی استروس را به طور کلی و در رابطه با نظام خویشاوندی تشریح کنید(3 نمره)
5- دیدگاه مالینوفسکی دربارة نهاد را تشریح کنید(3 نمره)
6- چه تفاوت‌ها و چه شباهت هایی میان ساختار گرایی فرانسوی و بریتانیایی وجود دارد(3 نمره)

 

نیم سال اول 1382-83 زمان: 90 دقیقه (20 نمره)
1- دو اصل کارکردی پیوستگی و وابستگی اجزاء و حفظ موجودیت کل را توضیح دهید(4 نمره)
2- شش مکانیسم اساسی در نهاد را از نظر مالینوفسکی تشسریح کنید(4 نمره)
3- مفهوم الگوی فرهنگی را از نظر روث بندیکت توضیح دهید(3 نمره)
4- بحث مارگارت مید را دربارة الگوهای جنسیتی تشریح کنید(3 نمره)
5- در انسان‌شاسی بریتانیایی پس از جنگ جهانی دوم، چه مباحثی در مورد مفهوم ”تاریخ“ وجود داشت؟ (3 نمره)
6- مراحل تطور و تقسیم بندی‌های آن را از نظر مورگان بیان کنید(3 نمره)

 

نیم‌سال اول 1380-81 زمان: 90 دقیقه (20 نمره)
1- مهم‌ترین محورهای نظریة تطورگرایی را بیان کنید و آنها را با نظریة نو تطورگرایی مقایسه کنید(2/5نمره)
2- منظور از انسان شکل انگاری(Anthropomorphism) چیست؟ این رویکرد را در اندیشة دینی باستانی با اشکال جدید آن مقایسه کنید(2/5 نمره)
3- دو مفهوم ”نیاز“ و ”نهاد“ را از دیدگاه مالینوفسکی تشریح کنید(2/5 نمره)
4- انسان‌شناسی اجتماعی بریتانیا پس از رادکلیف براون در چه محورهایی تحول یافت(2/5 نمره)
5- مفهوم ” تقابل های دوتایی“(Binary Oppositions) از دیدگاه لوی استروس را با ذکر مثال‌هایی تشریح کنید(2/5 نمره)
6- شباهت ها و تفاوت‌های موجودات زنده و موجودیت‌های اجتماعی را ار دیدگاه اسپنسر بیان کنید(2/5 نمره)
7- مفهوم ”فضای حیاتی“ را از دیگاه فریدریش راتزل بیان کنید، چه استفاده‌ای از این مفهوم در حوزة سیاسی معاصر را راتزل شد؟ (2/5 نمره)
8- ارزش کار علمی جیمز فریزر و به طور کلی انسان‌شناسان نسل اول در بریتانیا در چیست؟ (2/5 نمره)


نیم سال اول 1378-79 زمان: 90 دقیقه (20 نمره)
1- مفهوم بقا(Survival) را از نظر تایلر تشریح کنید( 2 نمره)
2- اشاعه گرایی چگونه با گذشتة تاریخی پیوند می خورد(2 نمره)
3- موارد اختلافی را که اسپنسر میان موجود زنده و موجودیت‌های اجتماعی مطرح می کند تشریح کنید(2 نمره)
4- شکل مارپیچ را در ادیشة تطوری تشریح کنید(2 نمره)
5- مفهوم عصبیت ابن خلدون را تشریح کنید(2 نمره)
6- شکل ساختی (Structural Form) را از نقطه نظر رادکلیف براون تشریح کنید(2 نمره)
7- مردم شناسان نسل اول انگلستان(تایلر، فریزر) چه تغییری در مفهوم سنتی اسطوره به وجود آوردند؟ (2 نمره)
8- مفهوم نهاد را از نقطه نظر مالینوفسیکی تشریح کنید(2 نمره)
9- مارسل موس چه تغییراتی در رویکرد دورکیم نسبت به موضوع مودر مطالعه در مردم شناسی به وجود آورد؟ موضوع را تشریح کنید (3 نمره)


نیم سال دوم 1383-84 زمان: 90 دقیقه (20 نمره)
1- دو نظریة نژادگرایی و تطورگرایی را از لحاظ رویکردشان به انسان با یکدیگر مقایسه کنید(4 نمره)
2- تفاوت ها و شباهت‌های موجودات زنده و موجودیت های اجتماعی را از دیدگاه هربرت اسپنسر تشریح کنید(4 نمره)
3- نظریة ”فضای حیاتی“ راتزل را توضیح دهید(3 نمره)
4- دو مفهوم ”درزمانی“ و ”همزمانی“ (Diachronism/ synchronism) را تشریح و با یکدیگر مقایسه کنید(3 نمره)
5- ساختارگرایی فرانسوی به چه صورت از زبان شناسی تاثیر پذیرفته است، موضوع را تشریح کنید(3 نمره)
6- مفهوم هویت جنسیتی را از دیدگاه مارگارت مید تشریح کنید(3 نمره)


نیم سال دوم 1385-86 زمان: 90 دقیقه (20 نمره)

1- نظریه نژادگرایی را تشریح کنید و تحول آن را در حوزه نظری در انسان شناسی بیان نمائید(4 نمره) 2-منظور از "انقلاب مالینوفسکی" در انسان شناسی چیست، چه انتقاداتی امروز بر این مفهوم وارد است؟(4 نمره)
3- نظریه تطوری در حوزه مطالعات دینی را در انگلستان و در فرانسه تشرییح کنید(4 نمره)
4- تخول انسان شناسی فمینیستی به انسان شناسی جنسیت چرا و چگونه اتفاق افتاد؟(4 نمره)
5- نظریه های جغرافیایی چگونه در انسان شناسی ظاهر شدند و تحول یافتند و امروز در چه حوزه هایی اعتبار دارند یا اعتبار خود را از دست داده اند؟ (4 نمره)


نیم سال اول 1386-87 زمان: 90 دقیقه (20 نمره)
1- نظریه اشاعه گرایی را تشریح و نقد کنید(4 نمره)
2- نظریه نژاد گرایی را تشریح و نقد کنید(4 نمره)
3- مفهوم شخصیت پایه و الگو را در نظریه فرهنگ و شخصیت تشریح کنید(4 نمره)
4- تحولاتی را که در نظریه انسان شناسی جنسیت در سی سال اخیر اتفاق افتاده است، تشریح کنید(4 نمره) 5- تحولاتی را که در نظریه تطور گرایی در چند دهه اخیر اتفاق افتاده است، تشریح کنید(4 نمره)


نیم ترم دوم 1387-88 زمان(90 دقیقه)
1- موقعیت نظریه کارکردی در انسان شناسی کنونی چیست؟
2- نظریه های شناختی و زبان شناختی چه روابط‏ شباهت ها و تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟
3- نظریه جنسیت به چه دلایلی از نظریه فمینیستی در انسان شناسی جدا شد؟
4- تطور گرایی جدید چه موضعی درباره مسئله منشاء ها دارد؟
5- در نظریه لوی استروس نظام خویشاوندی چگونه به ایجاد جامعه می رسد؟