دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا

آشنائی با شرکت های نساجی


آشنائی با شرکت های نساجی

گفت وگو با مدیر شرکت پوشاک فتحی

شرکت تولیدی پوشاک فتحی نزدیک به ۴۰ سال پیش تأسیس شده است. محور فعالیت این شرکت تولید پوشاک ورزشی است اگر چه در مقاطعی بنا به سفارش نهادها و شرکت‌های دیگر محصولات دیگری را نیز تولید کرده است.

مؤسس این شرکت عطاکش فتحی است که از پیشکسوتان و افراد با سابقه در تولید پوشاک ورزشی می‌باشد. برای تولید پوشاک در این واحد از مواد اولیه خارجی و داخلی استفاده می‌شود، مواداولیه خارجی و داخلی استفاده می‌شود، مواد اولیه خارجی مورداستفاده اغلب تاسلون، شمی و میکرو می‌باشد و پارچه‌های داخلی مورد استفاده از جنس پلی‌استر و پنبه می‌باشد. مدیر شرکت فتحی در زمینه مواد اولیه می‌گوید: خوشبختانه با پیگیری‌های به عمل آمدهدر استفاده از مواد اولیه داخلی به نتایج مطلوبی دست یافته‌ایم ازجمله نوعی پارچه که محصول تمام شده خارجی آن به قیمت ۱۷۰ هزار ریال عرضه می‌شود با مواد اولیه داخلی که با تعامل با بافنده پارچه داخل به کیفیت خاریج نزدیک نمودیم با قیمت ۴۲ هزار ریال به تولید رساندیم همچنین به‌طور کلی در تعامل با چند واحد تولید پارچه مواد اولیه مشابه خارجی را به تولید رسانده‌ایم که این امر نشان می‌دهد اگر بسترسازی مناسب صورت بگیرد امکان تولید پارچه‌های مرغوب در کشور وجود دارد.

این تولید کننده با سابقه در زمینه تأثیر قوانین بر تولید تصریح می‌کند که در بحث تسهیلات بانکی میزان بهره و بوروکراسی اخذ آن از جمله مشکلات موجود است و موجب شده حتی الامکان از این تسهیلات استفاده نکنند و برای تأمین نقدینگی مورد نیاز مجبور شده واحد ساختمانی را که ساخته بود به فروش برساند و در تولید سرمایه‌گذاری نماید. وی می‌افزاید: دریافت تجمیع عوارض از مشکلاتی است که طی سال‌های اخیر به دیگر مشکلات تولیدکنندگان افزوده شده است، محصولاتی که در واحد پوشاک فتحی تولید می‌شود منابع طراحی مختلفی دارد که از جمله آنها استفاده از نظرات طراحان، اینترنت و سفارش مشتری می‌باشد.

یکی از معضلات در پوشاک کشور استفاده از برند خارجی در تولید محصولات است مدیر شرکت تولیدی فتحی در این مورد می‌گوید: طی سال‌های فعالیت فقط حدود ۳ سال پیش محصولاتی را با برند خارجی به بازار مصرف عرضه کردیم ولی به این نتیجه رسیدیم که اگر کیفیت محصولاتمان پائین است که باید آن را ارتقاء دهیم و اگر کیفیت آن بالا می‌باشد چرا مبلغ برند خودمان نباشیم در حالی که سال‌ها در این صنعت فعالیت کرده‌ایم، لذا مجدداً به تولید با برند فتحی روی آوردیم.

عطاکش فتحی در ادامه از افزایش دستمزدها در سال جاری گفته و خاطرنشان می‌کند: این موضوع دو بعد دارد اول این‌که با توجه به نرخ تورم اگر پایه حقوق‌ها به ۲۰۰ هزار تومان هم برسد امرار معاش کارگران باز مشکل دارد، لذا نمی‌توان گفت که میزان مصوب پایه حقوق‌ها بالا سات ولی بعد دیگر نیز این است که اگر حقوق‌ها افزایش یابد طبیعی است که قیمت تمام شده محصول تولیدی دچار افزایش می‌گردد و اگر قیمت محصول افزایش بیابد منجر به زیان تولید کننده است و اگر افزایش یابد با توجه به حضور محصولات قاچاق و چینی در بازر امکان رقابت مشکل‌تر از گذشته خواهد بود. مدیر این شرکت تصریح می‌کند که البته حقوق پرسنل‌شان با توجه به نوع فعالیت عموماً از پایه حقوق وزارت کار بیشتر است.

مکانیزم عرضه محصولات تولیدی این شرکت بیشتر از روش عرضه مستقیم بهره می‌برد و مسئولان آن کمتر اعتقاد به تعامل با بنکداران دارند ضمن این‌که با توجه به قدمت شرکت فتحی بسیاری از مشتریان بخش خصوصی و دولتی همچنین نهادها با مراجعه مستقیم محصولات مورد نیاز خود را خریداری می‌نمایند.

آموزش پرسنل در این شرکت اهمیت ویژه‌ای دارد و افراد پس از اشتغال تحت آموزش قرار می‌گیرند. همچنین از روش تشویق برای نیروهای کاری استفاده می‌گردد تا در جهت تولید محصول مرغوب‌تر جدیت بیشتری انجام شود.