جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
راهی برای باز شدن گره های زندگی
در اینجا به مقایسهای بسیار جالب و جذّاب بین انسانهایی که بخشیده هستند و پرهیزکار و به پاداش الهی ایمان دارند و آدمهایی که بخل ورزیده، خود را بینیاز جلوه میدهند و به پاداش الهی باور ندارند میپردازیم و در ادامه، نتایج عملکرد هر یک از این دو گروه بیان میشود.
سوره لیل، آیات ۴- ۱۱
«إِنَّ سَعْیَکُمْ لَشَتَّی
فَأَمَّا مَن أَعْطَی وَاتَّقَی
وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَی
فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْیُسْرَی
وَأَمَّا مَن بَخِلَ وَاسْتَغْنَی
وَکَذَّبَ بِالْحُسْنَی
فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْعُسْرَی
وَمَا یُغْنِی عَنْهُ مَالُهُ إِذَا تَرَدَّی»
<همانا تلاش شما پراکنده است. امّا آن که [حقّ خدا را] داد و پروا داشت و [پاداش] نیکوتر را تصدیق کرد، به زودی راه آسانی پیش پای او خواهیم گذاشت و امّا آنکه بخل ورزید و خود را بینیاز دید و [پاداش] نیکوتر را به دروغ گرفت به زودی راه دشواری به او خواهیم نمود و چون هلاک شد، [دیگر] مال او به کارش نمیآید. در خانه مردی ثروتمند درختی بود که کودکان همسایه هنگامی که میوه آن درخت به زمین میریخت، آن را بر گرفته و میخوردند ولی صاحب درخت، میوه را از دهان اطفال میگرفت. پدر اطفال مساله را به پیامبر اکرم (صلّی الله علیه واله وسلم) گزارش داد. حضرت نزد صاحب خانه رفته و پیشنهاد کردند درخت را در برابر درختی در بهشت به من بفروش. آن مرد جواب رد به پیامبر داد و گفت: دنیای نقد را به آخرت نسیه نمیفروشم! پیامبر برگشت، یکی از یاران پرسید: آیا اگر من آن درخت را بگیرم، با من نیز چنین معاملهای میکنید؟ حضرت فرمود: آری، آن شخص توانست به بهایی چندین و چند برابر، درخت را خریداری کند و در اختیار پیامبر گذارد. آن حضرت به نزد آن خانواده فقیر آمده و درخت را به آنها بخشید.
در این هنگام آیات این سوره نازل شد.(تفصیل این روایت در تفسیر مجمعالبیان، ج ۱۰، ص ۷۵۹، آمده است). انسان میتواند با توکل و دعا و اتصال به قدرت بینهایت، دارای چنان سکینه و سعه صدر شود که هر کاری را به راحتی بپذیرد و انجام هر کار خیر برای او آسان باشد. گروه اول با استفاده از توفیقات الهی مسیر خود را با سهولت پیموده و به سوی بهشت و نعمتهای آن روان میشوند؛ در حالی که گروه دوم در زندگی، با انبوه مشکلات روبهرو هستند، اموال سرشاری را جمع میکنند و میگذارند و میروند و جز حسرت و اندوه و مجازات الهی بهرهای عایدشان نمیشود و متاعی نمیخرند. پس این آیات، تفصیل و ترتیب دو طریق و خط مقابل یکدیگر و از هم جداست که کوشش انسانی در مسیر هر یک از آنها پیش میرود و آثار و سرانجامی دارد. دیگر راهها و کوششهای پراکنده و نامشخص، در بین این دو خط متمایز و محدود واقع میشود، یا در نهایت به یکی از این دو خط متمایز میرسد، یا چون راه و سرانجام مشخصی ندارد متوقّف میگردد. «انّ سعیکم لشتّی»، جواب قسمهایی است که در ابتدای این سوره آمده است. «شتّی» صفت مفرد و بر گونههای مختلف دلالت دارد.تشخیص و اختیار هر مطلوبی، شوق رسیدن به آن را به انسان برمیانگیزد و شوق، قوای فکری و اعضای ارادی را به حرکت و کوشش وا میدارد و چون تشخیص و اختیار افراد مختلف است، کوششها پیوسته پراکنده و از هم دور میشود و محصول کوششها که افکار و عقاید و اخلاق و صفات تحقق یافته و صورت گرفته و قابل انتقال است، زمینه را برای پدید آمدن افرادی با صفات و خواص و مشخصات متمایز و از هم جدا، آماده مینماید.
به قرینه ترتیب افعال در این آیه: «فَأَمَّا مَن أَعْطَی وَاتَّقَی وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَی»، اعطاء و اتقاء مقدمه چنین گرایش و حرکت عقلی میباشد. اعطاء مطلق و بدون ذکر مفعول، صرف هر گونه سرمایه و امور مورد علاقه در راه خیر دیگران است.به این طریق، شخصیت انسان از خودبینی و پیچیدگی به خود برمیگردد و استعدادها و دیدش باز میشود و به حرکت درمیآید.پاداش و کیفر الهی متناسب با رفتار انسان هاست؛ اگر گره از کار فقرا باز کنیم، خداوند گره از کار ما باز میکند. «فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْیُسْرَی» و اگر فقرا را در عسرت گذاریم، خداوند هم عسرت را پیش پای ما میگذارد. «فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْعُسْرَی» آری، هر کس گام اول سخاوت را براساس ایمان به معاد و تقوا بردارد، خدا ظرفیت و شرایط روحی او را برای کارها هموار میکند و روح او را با کار خیر مأنوس میگرداند، تجربه و تعقل و کاردانی او را بالا میبرد، الهام و ابتکار به او میدهد، پذیرش مردمی و اجتماعی او را زیاد میکند و راههای جدیدی را برای کار خیر پیش پای او میگذارد. برعکس کسانی که بخل ورزیده و با پندار بینیازی، مغرور گشتند و دیگران را در سختی قرار دادند، خداوند نیز آنها را در عسرت قرار خواهد داد. نکتهای لطیف در اینجاست و آن این که قرآن میفرماید: او را برای آسان ترین راه آماده میکنیم «فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْیُسْرَی» و نفرمود: کار را برای او آسان میکنیم: «سنیسّر له الیسری». و فرق است میان آنکه انسان روان باشد یا کارش روان باشد. انسان میتواند با توکل و دعا و اتصال به قدرت بینهایت آسان دارای چنان سکینه و سعه صدر شود که هر کاری را به راحتی بپذیرد و انجام هر کار خیر برای او آسان باشد.
نتایج:۱- این آیات، مقایسهای است بین دو گروه مومن و با تقوا و سخاوتمند و گروهی بیایمان و بیتقوا و بخیل.۲- تفاوت مهر با قهر خداوند حکیمانه و عادلانه است نه گزاف، زیرا تلاشهای شما انسانها گوناگون است.۳- شیوه تبلیغ صحیح این است که بعد از کلیات، نمونهها و مصادیق بیان شود. «إِنَّ سَعْیَکُمْ لَشَتَّی فَأَمَّا مَن أَعْطَی وَاتَّقَی».۴- ایمان به قیامت، شرط پذیرفته شدن عمل است. «وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَی».۵- پاداش و کیفر الهی متناسب با رفتار انسان هاست؛ اگر گره از کار فقرا باز کنیم، خداوند گره از کار ما باز میکند. «فسنیسره للیسری» و اگر فقرا را در عسرت گذاریم، خداوند هم عسرت را پیش پای ما میگذارد. «فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْیُسْرَی».۶- اهل بخل بدانند که ثروت نجات دهنده نیست. «ووَمَا یُغْنِی عَنْهُ مَالُهُ إِذَا تَرَدَّی».۷- گاهی سرچشمه بخل، مغرور شدن به دنیا و احساس بینیازی نسبت به وعدههای بهشتی است.
زهرا اجلال
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران انتخابات دانشگاه تهران عراق رهبر انقلاب احمد وحیدی مجلس شورای اسلامی دولت دولت سیزدهم روز معلم نیکا شاکرمی مجلس
سیل هواشناسی آتش سوزی تهران شهرداری تهران آموزش و پرورش قوه قضاییه پلیس فضای مجازی معلم سلامت زلزله
قیمت خودرو سهام عدالت تورم قیمت طلا سازمان هواشناسی خودرو بازار خودرو قیمت دلار قیمت سکه بانک مرکزی حقوق بازنشستگان ایران خودرو
مهران غفوریان ساواک موسیقی تلویزیون سریال عمو پورنگ سینمای ایران تبلیغات نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی سینما عفاف و حجاب
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه ترکیه حماس انگلیس نوار غزه اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر علی خطیر بازی باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران تراکتور رئال مادرید
اپل هوش مصنوعی فناوری آیفون گوگل ناسا مدیران خودرو تلفن همراه
خواب فشار خون چای کبد چرب دیابت