سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

تحولی تازه در دنیای خودرو


تحولی تازه در دنیای خودرو

طی یک دهه گذشته فناوری چراغ‌های LED به دنیای خودروهای مدرن راه پیدا کرده‌اند و عمدتا از آنها به عنوان چراغ‌های چشمک‌زن گردش به طرفین، ترمز و چراغ پارک خودروها استفاده شده است. …

طی یک دهه گذشته فناوری چراغ‌های LED به دنیای خودروهای مدرن راه پیدا کرده‌اند و عمدتا از آنها به عنوان چراغ‌های چشمک‌زن گردش به طرفین، ترمز و چراغ پارک خودروها استفاده شده است. برای چراغ‌های اصلی خودروها نیز از همان چراغ‌های رایج استفاده می‌شود.

اما اکنون شرکت بی.ام.و از دگرگونی جالب توجهی در زمینه چراغ‌های اصلی خودروها خبر داده است. این شرکت بتازگی از طرحی خبر داده است که در آن چراغ‌های لیزری به عنوان چراغ‌های اصلی خودروها طراحی و روی محصولات جدید این شرکت نصب خواهد شد.

مهندسان بی.ام.و به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از چراغ‌های لیزری به عنوان چراغ‌های اصلی خودرو نه‌تنها از بعد مصرف انرژی و در کل مصرف سوخت توجیه فنی دارد، بلکه دست طراحان را در ارائه طراحی‌های جدید و جذاب‌تر برای چراغ‌های جلوی خودرو باز می‌گذارد.

به عقیده آنها با به‌کارگیری این چراغ‌ها ضریب ایمنی خودروها در حین حرکت نیز افزایش پیدا می‌کند. گفته می‌شود از چند سال آینده استفاده از این نوع چراغ‌ها روی محصولات جدید بی.ام.و آغاز خواهد شد.

همزمان با انتشار این خبر، مهندسان بی.ام.و این احتمال را مطرح کرده‌اند که شاید برخی رانندگان از این نکته نگران شوند که پرتوهای لیزری می‌تواند چشمان رانندگانی را که از روبه‌رو به چنین خودروهایی نزدیک می‌شوند، آزار دهد.

از این رو این مهندسان اعلام کرده‌اند پرتو نوری چنین چراغ‌هایی مستقیما در محیط منتشر نمی‌شود، بلکه ‌ ابتدا به وسیله نوعی ماده فسفر فلئورسنتی که درون محفظه چراغ قرار دارد، به پرتوی نور سفیدرنگی تبدیل می‌شود که انتشار آن در محیط اطراف جاده‌ها، بویژه در شب هنگام هیچ خطری برای سلامت چشم و دامنه دید سایر رانندگان و حتی حیوانات به همراه ندارد.

نوری که از این چراغ‌های لیزری منتشر می‌شود، سفید رنگ و در عین حال بسیار درخشان خواهد بود که برای چشمان رانندگان نیز به مراتب دلپذیرتر از نور چراغ‌های فعلی است.

بی.ام.و اعلام کرده است چراغ‌های لیزری که بزودی در مقیاس کلان ساخته خواهند شد در مقایسه با چراغ‌های LED فعلی مصرف انرژی به مراتب کمتری خواهند داشت. درحالی که چراغ‌های LED حدود ۱۰۰ لومن (واحد تابش) به ازای هر وات الکتریسیته روشنایی تولید می‌کنند، این رقم برای چراغ‌های لیزری بالغ بر ۱۷۰ لومن عنوان شده است. برتری دیگر و البته مهم چراغ‌های لیزری در مقایسه با نمونه LED در ابعاد آنهاست.

تک دیودهای لیزری تنها ۱۰ میکرون طول دارند که این رقم یکصدم اندازه چراغ‌های LED است. مهندسان بی.ام.و معتقدند با استفاده از این چراغ‌ها طراحی نمای جلویی خودروهای ساخت این شرکت جذاب‌تر از گذشته خواهد شد.

منبع: Gizmag