شنبه, ۲۲ دی, ۱۴۰۳ / 11 January, 2025
از دورنمای سینمای انقلاب تا افق آینده نگاهی به رهیافت های سینمای اصیل و مردمی انقلاب
تلاش های صورت گرفته در حیطه سینمای دینی، سینمای انقلاب و تعاملات جاری میان فکر دینی و تجربه قدسی و هنر تصویر و رسانه، بی تردید، قابل قدر و شایستأ ستایش است. حتی اگر در روند مدرج این پویش، هم اکنون بر مدار آزمون و خطا و در تلاقی کژی ها و کاستی ها در رفت وآمد باشیم.
این راه، سنگلاخ، اما پرتکاپوست، قدر و قیمت حرکت در مسیر فهم و ارتقاء دانش بصری و تلاقی معرفت دینی با هنر تصویر، بسیار بالا و نوع این گفتمان و پویش این تدریج متنازع از هنر و دین، کاملا حائز اهمیت است.
سینمای ایران در طول سالهای پس از انقلاب اسلامی که جانمایه ای فرهنگی داشت و بن مایه ای دینی و بر مناط معرفت اسلامی شکل گرفت، بارقه های تکان دهنده و امیدبخشی را به مردم و جامعه عرضه داشت.
در طول سالهای متمادی و در سیطرأ سیاستگزاریها و سیاستگزاران متنوع و متعدد و متباین و گاه متخالف و متنافر، این «سینما» بود که در تعاملی نحیف اما جاندار و اصیل و ریشه دار با حرکت معتبر و جدی «مردم»، یعنی «انقلاب اسلامی» داد و ستدی هماره و ارزشمند تدارک دید و بر آن همت گماشت و ادامه داد.
هر جا سینماگران و اهالی هنر، به این گنجینأ سترگ و شگرف و متعالی توجه لازم را داشته و بر معرفت و آموزه های ارزشی خود تکیه کرده اند، نتیجأ کارشان هم از جهت فرم و هم تأثیرگذاری محتوایی اثر، قابل تأمل و قدرگذاری بوده است.
نگاهی به تاریخ سینمای پس از انقلاب و محصولات و خروجی های دوره های متنوعی که گفتیم در لوای برنامه های خاص هر دوره و تأثیر و تأثرات مختص هر زمان و متولیان اش بوده است. اما با عبور و در گذر از همأ این حواشی، آنچه در متن و بطن سینمای ایران اتفاق افتاده ربط و بست مستقیم و حتمی و جدی با اندیشه و «دل» سازندگان اثر داشته است. هنوز که هنوز است در کارنامأ ابراهیم حاتمی کیا، فیلم «مهاجر» بر تارک اصالت و هویت و منش «بسیجی» گونه اش می درخشد و «بچه های آسمان» مجید مجیدی، هنوز هم، بهترین فیلم او و شاید از بهترین آثار سینمای پس از انقلاب باشد، که هست. همین منش و همین «مؤلف»، در دوره ای دیگر «دیده بان» را می سازد که باز هم وجه «آینه»گونی اش بارز و ممیز آن از دیگر آثار او و دیگران است. یا حتی پیشتر از آن «بدوک» یا بعدتر «از کرخه تا راین»، نیز «بوی پیراهن یوسف» تا برسد به «باران» و...
این فیلم ها که تنها اشاره ای و بخشی از دورانهای مختلف توجه و «تنبه» به تجربأ امر فهم و معرفت قدسی و انسانی مؤلفانشان هستند، تولیدات دوره های مدید و در کش و قوس جریانها و مدیران مختلفند، اما با این همه، نشأت گرفته از یک نشئأ واحد و برآیند یک فرآیند یگانه اند: «هویت اصیل مؤلف»شان و توجه او به هنر والا و ارزشی که هم ربط جدی به انقلاب دارد و هم آبشخوری قدرتمند به نام «مردم» و فرهنگ و دین و درد و آرزوها و زیباییها و غمهایشان و تمام آنچه هویت یک قوم و ملت را تدارک می بیند و شکل می دهد و قوام می بخشد.
گفتیم که هرگاه سینماگران ما، تکیه گاه خود را معرفت اصیل و گنج غنی و سرشار هویت قومی و درک درست و بی رنگ و لعاب خود از «سینما» بماهو سینما قرار داده اند، نتیجه، خوب و تأثیر، بسیار بوده است. و همین جا باید اشاره کرد که از سوی دیگر هم، هر وقت کارگردان ما دچار مشغولیت های مصنوعی و شبه معرفت های کاذب و درگیری های فردی و دردهای دنیویش گشته، به همان میزان که از آن گوهرهای اصیل دوری جسته، از قدر و قیمت کارش هم در فرم و محتوا و هم در گیرایی و توانایی و جذابیت عمومی میان آحاد مردم فرو کاسته و کارش بیشتر به انتزاع فردی و انزوای شخصی گرفتار آمده و از حوزأ شیدایی و گرمای قبول عامه رانده و سرخوردگی را دچار شده است. شاید «موج مرده» وجه دیگری از درد باشد و «آواز گنجشک ها» شکل مدرن تر و زیباتری از «فهم»؛ اما نه «موج مرده» گرمای سترگ و ستیهندگی معصوم «از کرخه تا راین» را دارد و نه «آواز گنجشک ها»، مظلومیت و معصومیت ناب و نادر و تکرارناشدنی «بچه های آسمان» را.
در این تداعی و تلاقی، سؤال اینجاست که این تلاطم درهم تنیدأ فرم و مضمون و محتوا، با کدام رویکرد و رهیافت، همچنان در جادأ آبی چشمان مردم صبور این سرزمین، امتداد خواهد یافت و خروجی های سینما ورزانه این مؤلفان بزرگ و دوست داشتنی با آنهمه آثار نوستالژیک، چگونه خواهد توانست بار دیگر به جرگأ داغ و دیدأ تر مردم این سرزمین برگردد؟
محمدرضا محقق
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست