دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

نگاهی به رشد بازار مصرف در هند


نگاهی به رشد بازار مصرف در هند

تاکنون مقالات زیادی در زمینه تحولات بازار هند نوشته شده, اما قابلیت حقیقی بازار مصرف هند در آینده, کمتر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است

تاکنون مقالات زیادی در زمینه تحولات بازار هند نوشته شده، اما قابلیت حقیقی بازار مصرف هند در آینده، کمتر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

موسسه جهانی مکنزی(Mckinsey Global Institute-MGI) کوشیده است تا به نحوه تاثیر عوامل اصلی رشد اقتصادی درازمدت، مانند رشد جمعیت، شهرنشینی و افزایش سطح آموزش بر افزایش سطح درآمدها در هند پی برده و به این ترتیب دریابد که چگونه می‌توان از افزایش توان خرید، به میزان مصرف خانوارهای هندی پی برد. این موسسه شیوه تقسیم‌بندی خانواده‌های هندی را بر اساس میزان درآمد، قدرت خرید و اقلام مصرفی هر یک از گروه‌های مذکور بررسی کرده و نمودار به دست آمده برای خانواده‌های شهری و روستایی را با یکدیگر مورد مقایسه قرار می‌دهد.

بر‌اساس تجزیه و تحلیل این موسسه، چنانچه هند به روند رو به رشد کنونی خود همچنان ادامه دهد، تا دو دهه آینده بازار هند تغییر چشمگیری را تجربه خواهد کرد؛ به طوری که سطح درآمدها تقریبا سه برابر شده و تا سال ۲۰۲۵ جایگاه هند از دوازدهمین بازار مصرف، به پنجمین بازار بزرگ مصرف در جهان خواهد رسید.

با افزایش درآمدها در هند، شکل هرم درآمدهای هند نیز تغییر چشمگیری خواهد کرد. به گونه‌ای که شرایط زندگی بیش از ۲۹۱ میلیون فقیر بهبود خواهد یافت. تعداد افراد طبقه متوسط نیز با افزایش از ۵۰ میلیون نفر به ۵۸۳ میلیون نفر، حدودا ده برابر میزان کنونی خواهد شد. تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۲۳ میلیون هندی – بیش از جمعیت کنونی استرالیا – در زمره ثروتمندترین شهروندان این کشور جای خواهند گرفت.

الگوی افزایش درآمد و مصرف هند از نظر جغرافیایی نیز تغییر خواهد کرد. با توجه به افزایش مصرف در مناطق شهری از ۴۲ درصد به ۶۲ درصد، در سال ۲۰۲۵ بازار مصرف هند را بیشتر طبقه شهرنشین تشکیل خواهد داد.

اگرچه بیشتر مصرف و ثروت جدید مربوط به مناطق شهری است، اما خانواده‌های روستایی نیز از این امر سود خواهند برد زیرا درآمد حقیقی سالانه هر خانواده روستایی از رشد ۲.۸ درصدی در دو دهه گذشته، به ۳.۶ درصد در دو دهه آینده خواهد رسید.

الگوهای مصرف خانواده‌های هندی نیز دچار تغییر خواهد شد. در نتیجه از اهمیت نسبی نیازهای اولیه مانند خوراک و پوشاک کاسته شده و مراقبت‌های بهداشتی و ارتباطات اهمیت ویژه‌ای خواهند یافت. تغییرات آتی بازار مصرف هند، فرصت‌ها و چالش‌های بیشتری را برای شرکت‌های بین‌المللی و هندی درست خواهد نمود. شرکتی که بتواند نیازهای طبقه متوسط جامعه هند را تامین کند، قیمت کالاهای خود را در پایین‌ترین سطح ممکن نگاه دارد، منعکس‌کننده حقایقی از درآمد خانوارهای هندی باشد و همچنین بتواند مصرف کنندگان جدید را جذب کرده و نگه دارد و خود را با محیط در حال تغییر بازار وفق دهد؛ در بازار رو به رشد هند سود کلانی به دست خواهد آورد.

افزون بر این، سیاست‌گذاران هند نیز با بهبود بخشیدن به سرمایه‌گذاری اجتماعی و زیرساخت‌ها، در صدد نگه داشتن هند در مسیر اصلاحات اقتصادی برخواهند آمد. در نتیجه فقر کاهش چشمگیری یافته و استانداردهای زندگی برای اکثریت جمعیت هند با افزایش همراه خواهد بود.

مترجم: سمیرا محمدی

دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مطالعات شبه قاره هند- دانشگاه تهران

منبع: مکنزی