یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
معنی اپوزیسیون چیست
اپوزیسیون به چه معناست؟
اپوزیسیون احزاب و گروههای سیاسی سازمانیافته ای است که مخالف حکومت مستقر میباشند و تحت حمایت قانون از آن انتقاد میکنند، در صورت کسب آرای اکثریت مردم در انتخابات آزاد، قدرت سیاسی و اداره امور کشور را به دست میگیرند.
اپوزیسیون چگونه شکل می گیرد؟
در کشورهایی که در ارای نظام دموکراسی پارلمانی هستند، اپوزیسیون قانونی ممکن است به دلایل مربوط به سازمان، ایدئولوژی و پایگاه اجتماعی اشکال مختلف پیدا کند. اپوزیسیون در کشورهای مختلف تا هنوز به سه صورت تبارز یافته است: قدرتطلب، اصلاحطلب و انقلابی.
اپوزیسیون قدرتطلب شامل مخالفینی است که تنها با پرسونل سیاسی حاکم مخالفت میورزند. اپوزیسیون اصلاحطلب مخالفینی را در بر میگیرد که کل نظام سیاسی را قبول دارند ولیکن مخالف سیاستهای جاری آن هستند. مخالفین انقلابی شامل کسانی است که با کل نظام سیاسی حاکم مخالفت میورزند، اپوزیسیون در این گونه کشورها نیز به دلایل مربوط به سازماندهی، ایئولوژی، پایگاه اجتماعی و ساخت اقتصادی و اجتماعی اشکال گوناگونی پیدا میکند.
اما پرسش نخست این است که چرا در این گونه کشورها اپوزیسیون قانونی پدیدهای دیریابتر و شکنندهتری است؟ از جمله موانع عمده، باید ساخت قدرت و فرهنگ سیاسی را مورد بررسی قرار داد.
میان ساخت قدرت و امکان به وجود آمدن اپوزیسیون رابطهی تنگاتنگی وجود دارد. در کشورهایی که دارای ناظم پارلمانی هستند، امکان ظهور اپوزیسیون قانونی بیشتر است. اما نظام پارلمانی خود در بستر مناسب تاریخی و ایدئولوژیک پدید میآید. عواملی که از پیدایش دموکراسی جلوگیری میکند، طبعاً از پیدایش اپوزیسیون قانونی نیز جلوگیری میکند.
تحمل اپوزیسیون ناشی از تفکر توزع قدرت است، هر گاه تحولی در ساختار قدرت سیاسی و نحوهی توزیع ایجاد نگردد، اپوزیسیون نیز شکل نخواهد گرفت. اما ساختار قدرت سیاسی دموکراسی وقتی ایجاد میشودکه شرایط فکری و فرهنگی مناسب ایجاد گردد. پیدایش رقابت و مشارکت سیاسی به عنوان زمینه گسترش اپوزیسیون قانونی بستگی به میزان کنترول حکومت بر منابع قدرت دارد.
منابع قدرت بر دو نوعاند یکی خشونتآمیز یا سیاسی و دیگری غیرخشونتآمیز مانند منابع مالی، وسایل ارتباطی و دستگاههای آموزشی. افزایش کنترول حکومت بر این منابع مختلف احتمال رقابت سیاسی میان گروههای مختلف را کاهش میدهد.
از نظر تاریخی کنترول متمرکز وسایل اداری و نظامی جامعه نقش مهمی در پیدایش دولتهای ملی مدرن داشته است، از همین روست که دولت ملی مدرن نخست در قالب دولت مطلقه ظاهر میشود. منازعه بر سر کنترول وسایل ارادهی جامعه یکی از منازعات مهم در روند تکوین دولت مدرن بوده است. این که نخست منابع قدرت متمرکز شود و سپس برای استقرار نظام مشارکت و رقابت و مخالفت سیاسی کوشش به عمل آید و یا برعکس نخست اندیشهی رقابت ایدئولوژیک و مخالفت قانونی جا بیفتد و سپس منابع قدرت تمرکز یابد. در سرنوشت دموکراسی و به ویژه پیدایش اپوزیسیون قانونی نقش تعیینکننده دارد. ایدئولوژی مطلقانگار هم در فرهنگ سنتی یافت میشوند و هم به نحو پیچیدهیی محصول اوایل عصر مدرنیسم هستند. به ویژه در قرن بیستم پیدایش جامعهی تودهیی، احساس خطر در مقابل مدرنیسم، فروپاشی همبستگی جامعهی سنتی و زوال امنیت قدیم زمینه را برای رشد ایدئولوژیهای توتالیتر فراهم کرده است.
ایدئولوژی و فرهنگ سنتی که قدرت را مقدس و قابل تمجید و اطاعت محض را فضیلت بشمارد، مانع رشد اندیشه مخالف و رقابت سیاسی است و منازعهی گروهها را نشانهی بیماری جامعه تلقی میکند. چنین نگرشی از پیدایش مشکلات لازم برای رقابت و مخالفت سیاسی جلوگیری مینماید.
اما گاه طبقهی حاکم بدون آن که تغییری آنی در دید و نگرش سیاسیشان به وجود آید، تحت تأثیر زمان و شرایط قرار میگیرند و به تدریج متحول میشوند و وجود گروههای مخالف را میپذیرند، گرچه که جامعهشناسان موارد اندکی از این گونه رژیمها سراغ دارند، ولیکن در تاریخ سیاسی دنیا وجود داشته است که حکومتهایی تحول پذیرفته و نگرش جدیدی را اختیار کرده است و این تحول و نگرش سبب انعطاف نسبت به مخالفان شده است.
بط مشارکت و رقابت سیاسی در دموکراسیها مرهون مبارزات سیاسی نیروهای اجتماعی مختلف بوده است. در حقیقت رقابت و مشارکت سیاسی و اندیشهی اپوزیسیون قانونی در همه جا بر طبقات حاکم تحمیل شده است. هر جا گروههای مخالف توانایی مبارزه و برخورد با حکومت را داشتهاند، احتمال پذیرش آنها به عنوان اپوزیسیون بیشتر بوده است. بدین سان مبارزات اجتماعی بیشک عامل مهمی در تغییر ایدئولوژی و نگرشهای گروههای حاکم بوده است.
دموکراسیهای غربی و اپوزیسیون
تأثیر عوامل اجتماعی و فرهنگی بر روی شکلگیری اپوزیسیون در غرب ممکن است مسیر شکلگیری مخالفت سیاسی در کشورهای غیردموکراتیک را باز نماید.
رابرت دال، دانشمند امریکایی، شاخصهای زیر را ملاک اپوزیسیون کشورهای دموکراتیک قرار داده است:
1. سازماندهی: دو الگو در دموکراسیهای غربی قابل تشخیص است. یکی تمرکز در سازمان ائتلافی، مانند انگلستان و امریکا. دوم پراکندگی اپوزیسیون در میان چند حزب مانند فرانسه و استرالیا.
2. از نظر میزان رقابتپذیری: از این نظر نیز دو الگو مد نظر است. یکی این که تعدد و تکثر گروههای اپوزیسیون از شدت رقابت کاسته میشود. دوم این که در شرایط محدودیت و یا وحدت سازمان اپوزیسیون، مخالفت و رقابت شدت و تمرکز مییابد.
3. از نقطه نظرحوزهی برخورد اپوزیسیون با حکومت تنوعهای بیشتری مشاهده میشود. نظامهای دموکراتیک معمولاً به اپوزیسیون اجازه میدهند از طریق تأثیر بر افکار عمومی، کاربرد رسانههای گروهی، شرکت در مبارزات انتخاباتی، منابع لازم را برای پیشبرد اهداف خود بیسج کند، اما اهمیت و میزان استفاده از هر یک از این حوزهها در رژیمهای مختلف متفاوت است.
4. از نظر اهداف: با توجه به تقسیمبندی که کردیم، اپوزیسیون قانونی در دموکراسی اپوزیسیون درون سیستیم یعنی قدرتطلب و یا اصلاحطلب است. در دموکراسیهای غربی بر اساس ساختار حاکم بر این نظامها اپوزیسیون ساختاری یا انقلابی رو به زوال بوده است، احزاب سوسیالیست و کمونیست در کشورهای اروپایی غربی با توجه به گسترش امکان مشارکت مسالمتآمیز در حیات سیاسی به تدریج به اپوزیسیون اصلاحطلب تبدیل شدهاند.
5. از لحاظ ابزار و روش: معمولاً روش کار اپوزیسیون تابع اهداف آنهاست. از همین روز روشهای رایج فعالیت سیاسی اپوزیسیون در دموکراسیها شامل مبارزات انتخاباتی، ائتلافات حزبی، اعمال فشار و نفوذ در نهادها و سازمانها میشود.
اپوزیسیون به عبارتی دیگر
اپوزیسیون در لغت به معنای ضدیت , مخالفت و مقابله است و در مفهوم وسیع به معنای کوشش و تلاش احزاب , اتحادیه ها و گروه ها برای دست یابی و رسیدن به اهدافی در جهت مخالف هدف های دارندگان قدرت سیاسی , اقتصادی و اجتماعی است .
در نظام سیاسی و حکومتی دنیا دو نوع اپوزیسیون مطرح است : قانونی یا پارلمانی ; غیر قانونی .
الف ) در برخی نظام هایی که دارای حکومت پارلمانی هستند, به موجب قانون اساسی آن کشور, موجودیت اپوزیسیون به رسمیت شناخته شده و در پارلمان گروهی را تشکیل می دهند که از دولت یا حکومت حمایت نمی کنند, اما همانند دولت خود را وفادار به قانون اساسی آن کشور می داند, به بیان دیگر, محور وفاق ملی و وحدت آن ها, قانون اساسی است . آن ها می توانند در گفت و گوهای مجلس قانون گذاری , مطابق شرایطی که قانون اساسی معیّن کرده , در کار حکومت نظارت مستقیم داشته باشند و افکار عمومی را در جریان وقایع و حوادث کشور و جهان قرار دهند. این گونه اپوزیسیون در کشورهای سنتی لیبرال , مانند انگلستان , فرانسه و سوئد که معمولاً دو حزب اصلی و مهم در آن وجود دارد, مظهر حکومت احتمالی آینده است و به نوبت نقش حاکم و اپوزیسیون را به عهده می گیرند.
ب ) در برخی از نطام های حکومتی اعم از این که دارای قانون اساسی و پارلمان باشد, مانند امریکا و یا نباشد,مانند عربستان , اپوزیسیون جایگاهی در قانون اساسی ندارد و به عنوان یکی از نهادهای قانونی و رسمی به حساب نمی آید.
در کشورهای جهان سوم و عقب مانده , اپوزیسیون غالباً به آن دسته از مخالفانی اطلاق می شود که در صددبراندازی نظام حکومتی آن جامعه یا به زیر کشیدن قدرتمندان نظام از اریکهء قدرت هستند و گاهی اوقات از طرف قدرت های مسلط جهانی به صورت پنهان یا آشکار مورد حمایت و پوشش سیاسی , تبلیغی و مالی قرار می گیرند.
منبع:
www.rahenejatdaily.com
www.pasokhgoo.ir
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست