پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
برنامه های كارآفرینی در مالزی
۱) سرآغاز
مالزی كشوری در حال توسعه و تازه صنعتی شده در جنوبشرفی آسیاست كه بیش از ۲۲ میلیون نفر جمعیت دارد و بر اساس برنامه توسعه آن، تا سال ۲۰۲۰ میبایست به یك كشور توسعه یافته تبدیل شود. [۱]. سرانه تولید ناخالص داخلی این كشور اكنون حدود ۳۵۰۰ دلار آمریكاست و نیز نرخ بیكاری و تورم در آن حدود ۳ درصد برآورد میشود.
اقتصاد مالزی در دهه ۱۹۶۰ متكی به صادرات لاستیک و قلع بود، اما در چهل سال این كشور توانست با اجرای برنامههای توسعه اقتصادی (بویژه برای كارآفرینی) به موقعیت امروز برسد. در ادامه این مقاله سیاستهای اقتصادی صنعتی و برنامه حمایت از توسعه كارآفرینی درمالزی بررسی شده است.
۲) كارآفرینی و رشد اقتصادی در مالزی
در دهه ۱۹۶۰ اقتصاد مالزی متكی به صادرات لاستیك و قلع بود، اما این كشور با سیاستهای مناسب و با اجرای برنامههای توسعه اقتصادی توانسته است در میان كشورهای در حال توسعه به موقعیت مناسبی دست یابد كه كارآفرینی و شركتهای كوچك و متوسط در رونق اقتصاد مالزی نقش حیاتی داشتهاند. در سال ۲۰۰۰ حدود ۹۰ درصد واحدهای تولیدی وكسب وكار در مالزی(۱۲ هزار واحد) وابسته به شركتهای كوچك و متوسط بودند . این شركتها حدود ۲۹ درصد اشتغال وحدود ۲۲ درصد ارزش افزوده ایجاد كردهاند.[۳]
▪ صنایع كوچك ومتوسط در بخش تولیدی مالزی به این شرح تعریف شده است:
۱) شركتهای كوچك
- تعداد كارمندان تمام وقت: كمتر از ۵۰ نفر
- گردش فروش سالانه: كمتر از ۶/۲ میلیون دلار آمریكا
۲) شركتهای متوسط
- تعداد كارمندان تماموقت: بین ۵۱ تا ۱۰۰ نفر
- گردش فروش سالانه: بین ۶/۲ میلیون تا ۵/۶ میلیون دلار آمریكا
۳) سیاستهای اقتصادی صنعتی در مالزی
در دهههای ۱۹۶۰، كشور مالزی به عنوان تأمینكننده كالاهای اولیه به خوبی شناخته شده بود. اقتصاد این كشور به صادرات لاستیك و قلع وابسته بود و گاه آن را نخستین تولیدكننده این مواد خام برای دنیای صنعتی میشناختند. در آن زمان در واقع محور اقتصاد مالزی بر منابع كشاورزی استوار بود و تمام تلاشها در راه متنوعسازی این بخش و تولید دیگر محصولات، بویژه نخلهای روغنی و كاكائو به كار برده میشد. از اینرو، بیشتر نوآوریهای تكنولوژی در كشتزارهای اولیه، بر اساس تحقیقات بود. سپس سیاست صنعتی جانشینی واردات با تشویقهایی چون كاهش مالیات، برخورداری از تعطیلات و بهبود زیرساختها به كاربسته شد. استراتژی جانشینی واردات اقتصاد را متنوع كرد و واردات كالاهای مشتری پسند را كاهش داد و مواد اولیه در محل مورد بهرهبرداری قرار گرفت. توسعه صنعتی بر اساس استراتژی جانشنی واردات سرمایهگذاری خارجی را به كار گرفت و بیشتر سرمایهگذاران داخلی در بخشهای اساسی اقتصاد حضور یافتند.[۲]
در دهه ۱۹۷۰، سیاست توسعه صنعتی با هدف توسعه صادرات به اجراء درآمد، اما سرمایهگذاری مستقیم خارجی به مناطق آزاد تجاری گرایش داشت. استراتژی توسعه مبتنی بر تأمین سرمایه، تخصصهای فنی و مدیریت برای گسترش صادرات و دستیابی به بازارها بود، اما ارتباط میان صنایع داخلی صنایع تولیدكننده كالاهای صادراتی توسعه نیافت و رشد قابلیتهای تكنولوژی داخلی كند بود.
از دهه ۱۹۸۰ به بعد، تلاشها بر گسترش و عمقدادن به اقتصاد بر پایه صنعتی متمركز شد، اجرای برنامه جامع صنعتی( Industrial Master Plan ,IMP)(۱۹۹۵-۱۹۸۶) در دستور كار قرار گرفت و پروژههای عده صنعتی، مانند كارخانه های نورد فولاد و اتومبیل ملی به اجراء در آمد. سهم رشد تولید در سال ۱۹۸۹ در اقتصاد ۵/۲۵ درصد بود كه نسبت به ۶/۸ درصد در سال ۱۹۶۰ قابل ملاحظه بود. IMP بر علوم و تكنولوژی به عنوان مهمترین اجزاء استراتژیهای توسعه صنعتی تأكید دارد.
▪ هدفهای اساسی توسعه صنعتی در IMP عبارتند از:
ـ شتابدادن به رشد بخش تولیدی برای تداوم توسعه اقتصادی با شتاب لازم.
ـ پدیدآوردن امكانات لازم برای بهرهبرداری بیشتر و بهتر از منابع طبیعی.
ـ ساختن پایهای برای رسیدن به كشور توسعهیافته صنعتی، با افزایش قابلیت تكنولوژی داخلی و رقابتپذیری
در اجرای برنامه IMP سهم بخش تولید كالاهای صادراتی در مجموع صادرات كشور، از ۸/۳۲ درصد در سال ۱۹۸۵ به ۶/۷۹ در سال ۱۹۹۵ رسید و نیز سهم ارزش افزوده بخش تولیدی در تولید ناخالص داخلی به ۳۳ درصد افزایش یافت.
دومین برنامه جامع صنعتی (IMP۲) برای سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۵ تدوین شده است كه هماهنگ با رویكرد توسعه صنعتی گروهی (Cluster-based industrial development approach) و به منظور تداوم و افزایش رشد بخش تولیدی و توسعه قابلیت انعطاف و رقابتپذیری صنعتی به اجار درآمده است. IMP۲ بر حركت به سوی تقویت كارهای تولیدی كه دربرگیرنده «تحقیق وتوسعه »، طراحی قابلیت توسعه صنایع حمایتی یكپارچه، بستهبندی، فعالیتهای بازاریابی و توزیع است، تأكید دارد. استراتژی تولید شامل عملیات تولیدی یكپارچه كامل از طریق زنجیره ارزش (Value chain) به منظور افزایش ارتباطات صنعتی، بهرهوری و رقابتپذیری میشود.
▪ استراتژی تولید IMP۲ ،۵ هدف به این شرح دارد:
ـ جهتگیری جهانی
ـ افزایش رقابتپذیری
ـ بهبود زیرساخت اقتصادی
ـ افزایش شركتهای تولیدی با مالكیت مالزیایی
ـ فرایندهایی كه بر اطلاعات و دانش تأكید دارد.
با اجرای برنامه IMP۲ انتظار میرود كه سهم بخس تولیدی از تولید ناخالص داخلی به ۴/۳۸ درصد در سال ۲۰۰۵ برسد.
● برنامه حمایت از توسعه كارآفرینی و شركتهای كوچك و متوسط
با توجه به اهمیت شركتهای كوچك و متوسط در رشد و توسعه اقتصادی و نیز استراتژی مالزی كه در سال ۲۰۲۰ به یك كشور توسعهیافته صنعتی تبدیل شود، برنامه حمایت از توسعه شركتهای كوچك و متوسط به این شرح تدوین شده است[۴]:
الف ) راهاندازی كسب و كار
▪ استراتژی:
ـ ارائه تسهیلات فراگیر برای راهاندازی كسب و كار توسط كارآفرینان جدید
ب) تأمین مالی
▪ استراتژیها:
ـ تأمین مالی درازمدت با بهرهگیری از وامهای مؤسسات وامدهنده
ـ بیمهشدن اعتبارات صدور كالا
ـ تشكیل صندوقی برای فعالیتهای خاص
پ ) دسترسی به اطلاعات
▪ استراتژی:
ـ دسترسی به اطلاعات لازم برای شناخت بازار، تكنولوژی و مقررات دولتی
ت) توسعه منابع انسانی
▪ استراتژی:
ـ تأمین نیروی انسانی آموزش دیده
ـ كمك به منابع توسعه نیروی انسانی
ث) نوآوری تكنولوژیكی و مدیریت
▪ استراتژی:
ـ معرفی و تشویق توسعه و كاربرد تكنولوژیها، نوآوریها و تمرینات مدیریت خوب
ـ تشویق كار منطقی
ج) حمایت از كیفیت
▪ استراتژی:
ـ افزایش آگاهیها در زمینه مدیریت كیفیت و ترویج تضمین كیفیت
چ ) حمایتاز مدیریت محیط زیست
▪ استراتژی:
ـ حمایت از كاربرد تكنولوژیهای زیستمحیطی نو و پیشرفته و دستیابی به استانداردهای بینالمللی در این زمینه.
ح ) دسترسی به بازار
▪ استراتژیها:
ـ گسترش كارهای تبلیغاتی برای شناساندن محصولات و خدمات.
ـ پدیدآوردن امكانات لازم برای دستیابی به بازارهای خارجی.
ـ بهرهگیری از شیوههای مشاركت در كسب و كار.
خ ) تسهیلات زیرساختاری
▪ استراتژی:
ـ ایجاد زیرساختهای سختافزاری (مانند زمین صنعتی) و زیرساختارهای نرمافزاری (مانند سیستم كامپیوتر) و دیگر امكانات لازم در این زمینه.
۴) وزارت پرورش كارآفرین
با توجه به اهمیت كارآفرینی در رشد و توسعه اقتصادی، وزارت پرورش كارآفرین در این كشور متولی كارآفرینی است.[۵]
▪ ساختار این وزارتخانه به این شرح است:
ـ توسعه كسبوكار
ـ پیشفرضهای كسبوكار
ـ تأمین مالی كسبوكار
ـ آموزش
ـ مؤسسه اقتصادی ایالتی
ـ هیأت كارآفرین
ـ مركز منابع
ـ شبكه ارتباطی وزارت پرورش كارآفرین
● توسعه كسبوكار در وزارت پرورش كارآفرین
بخش توسعه كسبوكار برنامهای با عنوان برنامه مشاور در دست اجرا دارد كه بر اساس آن یك شركت بزرگ (مشاور) برای كارآفرینان بالقوه یا كارآفرینان كوچك و متوسط برنامههای آموزشی و راهنمایی تدارك میبیند و به آنها پیشنهاد میكند تا بتوانند به طور مستقل در بازار به رقابت بپردازند. مدت زمان این راهنمایی كه بستگی به هر یك از مشاوران دارد، معمولاً بین ۳ تا ۵ سال است.
▪ هدفهای این برنامه عبارتند از[۶]:
ـ به وجود آمدن تعداد زیادی از كارآفرینان جدید با ارائه خدمات راهنمایی و مشاورهای توسط كارآفرینان موفق و برجسته
ـ ایجاد سازگاری و تفاهم بین كارآفرینان جدید و كارآفرینان موفق
ـ تشویق كارآفرینان برجسته به قبول مسئولیت در زمینه هدایت دیگر كارآفرینان به سوی موفقیت در كسبوكار
ـ ویژگیهای راهنمایی:
الف ) برنامه مشاور یك برنامه آزاد و قابل انعطاف است كه شركت مشاور را مجبور به تعیین دریافتكنندگان مشاوره( كارآفرینان بالقوه یا كارآفرینان كوچك و متوسط) نمیكند و مشاركت در آن كاملاً اختیاری است.
ب) شركت مشاور آزاد است كه در راهنمایی دریافتكنندگان مشاوره از روشهای ویژه خود استفاده كند.
ج) برای نمونه، روش یك شركت مشاور میتواند در برگیرنده این موراد باشد:
ـ آموزش فنی و غیرفنی
ـ تلاش مشترك
ـ خدمات مشورتی
ـ كمكهای تأمین مالی
ـ گسترش شبكه كسبوكار
اجرای این برنامه از سال ۱۹۹۵ آغاز شده استو در مجموع ۲۷ مشاور(كارآفرین موفق) در آن مشاركت داشتهاند و تفاهمنامه لازم را با وزارت پرورش كارآفرین امضاء كردهاند.
۵-منابع
۱- Best Practices for Improving RTO-SME coorperation, world association of industrial and Technological Research Organization.
http://Waitro.Dtiodk/publications/Seminars/Best-pray
mahan.htm
۲- Economy Report – Malaysia
http://www:apesce,org.sg/member/memberreport/mal.html
۳- Ministry of Entrepreneur Development http://www.KPUn.gov.my/defaultbi.htm
۴- "Seminar on Regional support system for Enhancing the competitive power of small and Medium Enterprises: Financial support and venture capital:, Tehran , Islamic Republic of Iran, September ۱۲,۲۰۰۱
۵- Business Development-Ministry of Entrepreneur Development
http://www.KPUn.gov.my/pn/index/bi.htm
۶- Training of Entrepreneurship – Ministry of Entrepreneur Development
http://www.KPUn.gov,my/IK/indexbi.htm
۷- Leading SME supports organization in Asia
http://www.technonet.org.sg/sme.stop.htm
منبع مقاله: اطلاعات سیاسی - اقتصادی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست