سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
مجله ویستا

ده اتومبیل برتر جهان در سال ۲۰۰۵


طی یکی دوسال گذشته وقایع زیادی در جهان روی داده است مانند اشغال نظامی عراق, افزایش قیمت نفت و انتخابات ریاست جمهوری در نقاط مختلف جهان همین رویدادها باعث گردیده است که دیگر کسی شکایتی در مورد قیمت های بالای خودروهای جدید ابراز نکند و اصولاً چرا باید شکایتی در این مورد مطرح باشد

در جائی‌که یک خریدار حاضر است برای مدل کامل‌تر یک اتومبیل مبلغی اضافه‌تر معادل ۷۰۰۰ دلار پرداخت کند. لذا خودروسازان در تلاش هستد که مدل‌های تولیدی خود را هر چه کامل‌تر عرضه نمایند.

امروزه چنانچه مدلی مورد تأیید عامه قرار گیرد برای خریداری آن حتی حاضرند صف بکشند و این موضوع در مورد کرایسلر ۳۰۰C و تویوتای پریوس دقیقاً روی داده است. این موضوع از دید تولیدکنندگان پوشیده نمانده و هر اتومبیل‌سازی در جهان درصدد است با ایجاد تنوع بیشتر در مدل‌های تولیدی خود مشتریان بیشتری را به‌سوی خود جلب کند. کمپانی جنرال موتورز برای سال ۲۰۰۵ یک تدارک کاملاً جدی و ویژه دیده است که از جمله آنها می‌توان به شورلت کوروت جدید و انبوهی از سدان‌های‌تر و تازه اشاره کرد که از مهمترین آنها بیوک لکراس را می‌توان نام برد. البته ناگفته نماند که کادیلاک STS و پونتیاک G۶ نیز جایگاه ویژه خود را دارد.

کمپانی فورد نیز از این قاعده مستثنی نبوده و سال ۲۰۰۵ را با عرضه یک مدل بزرگ و جادار به نام فورد پانصد که یک خودروی سدان است و همین‌طور عرضه مدل موستانگ بعد از ۲۶ سال آغاز کرده است. در مورد کرایسلر اتومبیل‌های قابل بحث و مطرح این کمپانی برای سال ۲۰۰۵ عبارتند از یک سدان کاملاً داغ و جنجالی به نام سدان ۳۰۰، دوج ماگنوم واگن و کراس فایر مدل SRT بخش مرسدس کمپانی دایملر کرایسلر نسل دوم مرسدس SLK و C۵۵ AMG را به بازار عرضه کرده که اتومبیلی است کوچک با موتوری هشت سیلندر و بسیار پرقدرت. اتومبیل‌های سقف بازشو در سال جدید بازار بسیار داغ و پرطرفداری دارند و به همین دلیل شاهد ورود اتومبیل‌های جدیدی به بازار هستیم که از جمله آنها مدل سقف بازشوی آئودی S۴ کواترو، مینی‌کوپر S، کرایسلر کراس فایر، PT کرویزر توربو و تویوتای کامری سولارا می‌باشد.

برای مشتریان و متقاضیانی که به‌دنبال صرفه‌جوئی هستند و میزان مصرف بنزین در اتومبیل پارامتر مهمی برای آنها می‌باشد باید گفت در سال جاری می‌توانند اتومبیل‌هائی مانند فولکس واگن پاسات توربو دیزل، مرسدس E۳۲۰CDi دیزلی و هوندای آکورد هیبریدی را خریداری کنند و اگر طرفدار اتومبیل آمریکائی هستند یک اتومبیل کوچک و جمع‌وجور برای آنها به نام شورلت آوئو تدارک دیده شده است. تمامی ۱۰ اتومبیل برگزیده برای سال ۲۰۰۵ به‌طور اتفاقی یا کاملاً جدید و تازه هستند و یا برای سال ۲۰۰۵ دچار تغییرات بنیادی شده‌اند. ضمناً از برندگان سال گذشته نیز برای شرکت در این آزمایش‌های انتخابی، دعوت به‌عمل آمده است.

اما کاندیدها برای سال جدید می‌بایست علاوه بر مواردی که ذکر آنها رفت سه شرط دیگر را نیز دارا باشند. اول اینکه قیمت آنها نباید از ۷۰۰۰۰ دلار بیشتر باشد که این رقم ۵/۲ برابر قیمت متوسط اتومبیل‌های آمریکائی در سال ۲۰۰۴ است. شرط دوم اینکه تاریخ عرضه و ورود به بازار آنها حداکثر ژانویه سال ۲۰۰۵ بوده باشد و بنابراین اتومبیل‌هائی که بعد از این تاریخ به بازار وارد شده‌اند شامل این طرح نمی‌شوند. سوم و آخرین شرط اینکه تولیدکنندگان می‌بایست موجودی مدل جدید خود را برای انجام آزمایش‌های خاص تا اواخر سپتامبر سال گذشته اعلام می‌کرده‌اند. مهم این نیست که یک اتومبیل چه ویژگی‌هائی دارد و چه قول وعده و وعید داده است چون تا زمانی‌که مورد آزمایش عملی قرار نگرفته باشد نمی‌تواند در این آزمایشات شرکت کند.

بعد از در نظر گرفتن شرایطی که ذکر آنها رفت جمعاً ۴۴ اتومبیل برای انجام آزمایش‌های مقایسه‌ای انتخاب شدند و این چهل و چهار اتومبیل در هفت گروه مختلف مورد بررسی و تقسیم‌بندی قرار گرفتند و تمامی بخش‌ها و خصوصیات آنها به شدت مورد بررسی قرار گرفت. در پایان سه پارامتر در واقع پارامترهای تعیین کننده بودند و عبارت بودند از: اول اینکه یک اتومبیل تا چه حد قادر به انجام اموری است که به‌طور کلی برای آن طراحی شده و قابل تشخیص توسط آزمایش‌کنندگان است. دوم آیا اتومبیل ارزشی را به میزانی که برای خریدش پول پرداخت می‌کنید دارد؟ سوم اینکه آیا زمانی‌که پشت فرمان آن قرار می‌گیرید در مجموع اظهار رضایت می‌کنید؟ در ادامه مقاله به ده اتومبیل برگزیده که در سه فضای مختلف مورد بررسی قرار گرفته‌اند خواهیم پرداخت.

بهترین اتومبیل سدان لوکس: آکورا RL

در سال ۱۹۸۶ آکورا اصطلاحاً محل پیاده شدن یک اتومبیل لوکس آسیائی را در بازار اتومبیل‌های لوکس برای خود ایجاد کرد تا از طریق این محل به این بازار رخنه کند اما بلافاصله و در مدت زمان کوتاهی آکورا که باید آن را مدل لوکس کمپانی هوندا به حساب آورد، خود را مواجه با رقبائی دید که به‌هیچ عنوان قابلیت رقابت با آنها را نداشت و آنها عبارت بودند از لکسس و اینفینیتی که هر دو اتومبیل با موتورهای هشت سیلندر عرضه می‌شدند.

حال با ورود آکورای جدید که به RL معروف شده باشد باید گفت که دوران حقارت مجموعه مدل‌های آکورا به‌سر رسیده است. اگر چه آخرین آکورا یعنی RL که باید آن را سرآمد تمامی مدل‌های آکورا به حساب آورد هنوز نمی‌تواند عضوی از کلوپ هشت سیلندرها باشد اما موتور آن با توان تولیدی ۳۰۰ اسب‌بخرا و برتری‌های سیستم مکانیکی آن و همین‌طور نظر به اینکه نیروی تولید به هر چهار چرخ منتقل می‌شود حرف‌های زیادی در مقابل رقبای خود برای گفتن دارد. RL مجهز به سیستم SH-AWD یا سیستم انتقال حرکت به چهار چرخ با قابلیت سوپرهندلینگ بوده، تفاوت این سیستم با سیستم‌های مشابه این است که در صورتی شرایط جاده حکم می‌کند میزان نیروی بیشتری به چرخ‌های عقب منتقل شده و در عبور از پیچ‌های تند نیروی بیشتری به چرخ عقبی که خارج از دایره پیچ قرار دارد منتقل می‌گردد تا بدین‌ترتیب از بروز پدیده انحراف قسمت جلوی اتومبیل در پیچ که مخصوص اتومبیل‌های دو دیفرانسیل سنگین وزن در جلو بوده، پیشگیری می‌شود. طرح ظاهری آکورا نسبت به تمامی مدل‌های گذشته که دیگر خسته‌کننده شده بودید تغییر پیدا کرده و دارای شانه‌های عریض شده است. این اتومبیل مجهز به آخرین تکنولوژی‌های موجود در این صنعت است و در ضمن این مسائل ارگونومی در آن به بهترین نحو رعایت شده است.

سایر مشخصات فنی

قیمت پایه: ۴۹۴۷۰ دلار

موتور شش سیلندر V شکل به حجم ۵/۳ لیتر دارای ۲۴ سوپاپ و دومیل سوپاپ در بالا.

نیروی تورک: ۲۶۰ پاوند در ۵۰۰۰ دور در دقیقه

۵ دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی بدون کلاچ

فاصله در محور جلو و عقب: ۲۸۰۰۰ میلیمتر

وزن: ۱۸۲۳ کیلوگرم

میانگین مصرف بنزین: ۱۳ لیتر در یکصد کیلومتر


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 5 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.