جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
فاطمه زهرا علیهاالسلام الگوی مبارزه سیاسی زن امروز
عملكرد سیاسی حضرت زهرا علیهاالسلام در دفاع از حریم ولایت، پس از دوران رحلت پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله تا زمان شهادت ایشان، از فرازهای مهم تاریخ اسلام است كه در این مقاله، نحوه مبارزات و برخوردهای حضرت زهرا علیهاالسلام با غاصبان خلافت و شیوههای سیاسی اتخاذ شده برای رسیدن به هدف، با محور دفاع از ولایت و امامت مورد بررسی قرار گرفتهاند.
گرایش به الگو و پیروی از مُد نیاز بشری است كه در جهت كمالگرایی و تكاملطلبی به طور فطری در درون انسانها نهاده شده است و علم امروز آن را «همانندسازی» مینامد. از اینرو، مشاهده میكنیم كه نیاز به الگو و الگودهی به نسلها، در آموزههای دینی به طور آشكار مورد توجه قرار گرفته است و قرآن به صراحت، به معرفی الگوها و اسوههای «مثبت» و «منفی» میپردازد؛ و اسوههای مثبت ثابتی را مطرح میكند كه در تمام عصرها و برای همه نسلها قابل اتّكا و پیروی در عمل هستند.
در معرفی الگو، آن نوع رفتارهای اجتماعی به عنوان «مدل» یا «راهنمای عملی» مدّ نظر قرار میگیرند(۲) كه از دیدگاه اسلام، در قرآن و روایات (آموزههای دینی پیامبر و اهل بیت علیهمالسلام ) به عنوان نمونه و الگوی عملی معرفی شدهاند. رمز ماندگاری الگوها(۳) «زنده بودن تفكر و اندیشه الگوهای مطرح شده»، «همسویی سیره و سخن آنان با فطرت انسانها»، «یكسانبینی جهانبینی و آرمانها» و «شناخت پیروان آنان» قابل توجه و حایز اهمیت است. هر قدر این شناخت وسیعتر و عمیقتر باشد بهتر میتوان محتوای پیام و گفتار و رفتار آنان را به دست آورد و از آنها در جهت رسیدن به سعادت و تكامل و تحقق ارزشهای فطری و الهی بهره برد.
شناخت و معرفت نسبت به الگوهای شایسته، مانع از هدر رفتن یگانه سرمایه آنها (عمر) میشود. از اینرو، امام خمینی رحمهالله با تأسّی به الگوهای عملی در اسلام میفرماید: «ما باید سرمشق از این خاندان [خاندان پیامبر صلیاللهعلیهوآله ] بگیریم؛ بانوان ما از بانوانشان و مردان از مردانشان، بلكه همه از همه آنها. الگوی حضرت زهرا علیهاالسلام الگوی پیغمبر است.»(۴) اما رسالت و تكلیف بر شناخت معصومان علیهمالسلام ، ما را بر آن میدارد كه عملكرد آنها را مورد بررسی قرار دهیم. با توجه به اینكه حضرت زهرا علیهاالسلام الگوی عملی و عینی برای زنان مسلمان است كه میتواند در همه زمینهها سرمشق نسل امروز و فردا قرار گیرد، در این مقاله، به اختصار به ابعاد سیاسی زندگی حضرت فاطمه علیهاالسلام و مبارزات ایشان در دفاع از حریم ولایت و امامت میپردازیم.
مبارزهای كه ریحانه نبی در حسّاسترین دوران آغاز كرد، از زمان آغازین انحراف جامعه پس از رحلت نبی اكرم صلیاللهعلیهوآله ، به عنوان مهمترین و محوریترین حركت سیاسی جامعه محسوب میشد. هنگامی كه او تعدّی غاصبان خلافت را به حریم ولایت و امامت دید، با تمام قوا و با روشهای خود، برای دفاع از این حریم وارد عرصه فعالیتهای سیاسی شد و در طول ۷۵ روز (و به قولی ۹۵ روز) همچون پروانه وجود خویش را برای تثبیت امامت، فدای ولایت كرد. امام خمینی رحمهالله در بیان عملكرد آن حضرت و درك عظمت آن حضرت چه زیبا فرمودند:
«زنی كه هر كس با هر بینش، درباره او گفتاری دارد و از عهده ستایش او نیز برنیامده. احادیثی را كه از خاندان وحی رسیده به اندازه فهم مستمعان بوده و دریا را در كوزهای نتوان گنجاند و دیگران هر چه گفتهاند به مقدار فهم خود بوده، نه به اندازه مرتبت او ...»(۵)
● جایگاه سیاسی حضرت زهرا علیهاالسلام
▪ كانون تربیت سیاسی فاطمه زهرا علیهاالسلام
تولّد فاطمه زهرا علیهاالسلام در دوران جاهلیت و شیوه رفتار پیامبر صلیاللهعلیهوآله با این انسان الهی از ابتدا یك امر سیاسی (تكلیف الهی) بود. او در كانون سیاست و بحرانهای جامعه رشد میكرد و تربیت مییافت و همراه با تحوّلات و بحرانها، درس میآموخت و شیوههای حضور در صحنه را عملاً آموزش میدید. رسالت پیامبر صلیاللهعلیهوآله زدودن خرافات جاهلیت و معرفی جایگاه شامخ زن در آفرینش بود و رسول اكرم صلیاللهعلیهوآله در رفتار خود با فاطمه زهرا علیهاالسلام ، سعی داشت نگرش جامعه را به سوی زن از ابعاد شهوانی لهو و لعب، به ابعاد ملكوتی و ظرافتهای روحی و نقش تربیتی و مدیریتی زن تغییر دهد.
مقام و موقعیت ممتاز حضرت فاطمه علیهاالسلام و تثبیت جایگاه محكم او در انجام رسالت الهی بهگونهای بود كه پیامبر صلیاللهعلیهوآله در موقعیتهای گوناگون، همواره بر دستان فاطمه زهرا علیهاالسلام بوسه میزد؛ هرگاه صدیقه مرضیه در جمعی وارد میشد كه پیامبر در آن میان بودند، به احترام آن حضرت از جای خویش بلند میشدند و او را در جایگاه خود مینشاندند؛(۶) هنگام خروج از مدینه، از آخرین فردی كه خداحافظی میكردند فاطمه علیهاالسلام بود و هنگام ورود به شهر هم به دیدار اولین كسی كه میشتافتند باز هم راضیه مرضیه علیهاالسلام بود.(۷)
▪ مشروعیت بازیگران سیاسی
مشروعیت بازیگران و رهبران سیاسی در هر جامعهای مستلزم پیشنیازهایی است تا مردم جامعه با توجه به عملكردها و رفتار رهبران سیاسی مشروع و مقبول جامعه، نسبت به افراد جدید، شناخت و آگاهی لازم را به دست آورند و بتوانند نسبت به شخصیتهای تازه وارد در امور سیاسی و اجتماعی جامعه و مشاركت آنان آگاهی كسب كنند و شخصیتهای جدید را به عنوان رهبران آینده جامعه بشناسند. در صحنه سیاسی جامعه عرب جاهلی، پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله با كردار، گفتار و عمل خویش در مورد خاندان نبوّت و امامت حضرت علی و فرزندانش و نقش فاطمه زهرا علیهاالسلام (۸) در ارتباط با نبوّت و امامت و رضایت الهی، شناختهای لازم را به جامعه میدادند و در كلام و گفتار خود، مواضع اهل بیت علیهمالسلام را با عبارتهای گوناگون تحكیم میكردند. پیامبر در طول دوران رسالت خود، برای رشد و استقلال فرهنگی مردم تلاش و كوشش بسیار كردند تا جامعه را نسبت به آینده آگاه سازند.
از سوی دیگر، پیامبر گرامی صلیاللهعلیهوآله در زمینه مسئولیت و رهبری زنان، راضیه مرضیه علیهاالسلام را برای پذیرش این رسالت الهی تربیت كردند. فاطمه زهرا علیهاالسلام اولین درس را در بحرانیترین شرایط سیاسی و اقتصادی ـ یعنی در محاصره «شعب ابیطالب» آموخت(۹) و به تدریج، با علم لدنّی كه داشت، مجالس بحث و وعظ و درسهای تفسیر و احكام در مدینه برای بانوان جامعه دایر كرد.(۱۰)
پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله با سخنان گهربار خود درباره جایگاه فاطمه زهرا علیهاالسلام نزد خدا،(۱۱) نزد آن حضرت(۱۲) و جامعه، در شیوههای برخورد با فاطمه زهرا علیهاالسلام ، ازدواج با حضرت علی علیهالسلام ،(۱۳) ماجرای مباهله با مسیحیان نجران و حضور حضرت زهرا علیهاالسلام در آن جمع،(۱۴) محدودكردن دایره اهل بیت علیهمالسلام (۱۵) و اشخاص آن، با احادیث گوناگون، مانند حدیث «كساء»،(۱۶) «سفینه نوح»،(۱۷) «ثقلین»(۱۸) و ماجرای غدیر خم،(۱۹) رسالت خود را به پایان رساندند و جامعه را برای پذیرش امامت حضرت علی علیهالسلام آماده ساختند.
اما متأسفانه جاهلیت چنان در تار و پود جامعه ریشه دوانده بود كه پس از رحلت ایشان، در ماجرای «سقیفه بنی ساعده» در فضای آكنده از اندوه و غم و ماتم رحلت رسول اكرم صلیاللهعلیهوآله ، بازیگران سیاسی چنان جوّ را تغییر دادند و سریع عمل كردند كه مقام خلافت را، كه حق مسلّم حضرت علی علیهالسلام بود، غصب كردند.(۲۰) انحراف و تخریب افكار عمومی و جنگ قدرت از كودتای «سقیفه بنی ساعده» آغاز شد. جامعه اسلامی نیز كه حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله در طول دوران نبوّت خود، ساختار آن را پیریزی كرده بودند، با حركت كودتاگران سقیفه و زنده كردن ارزشهای جاهلی و روحیه ناسیونالیستی و سكوت یاران سُستاراده و فرصتطلبان دچار انحراف شد.
حضرت زهرا علیهاالسلام هم، كه در بطن مسائل سیاسی جامعه و بحرانها رشد كرده و تربیت یافته بود و رسالت دفاع از حق و حقیقت را بر عهده داشت، با بصیرت و آگاهی عمیق نسبت به توطئهای كه مسیر امامت را منحرف ساخته بود، هشیارانه وارد عرصه جامعه شد و به صورت یك سیاستمدار آگاه و مدافع حریم امامت، در صحنه جامعه حضور جدّی و فعال یافت و رهبری دفاع از امامت را برعهده گرفت.(۲۱) او زنی است تربیتشده الهی و پیامبر زمان خود. پذیرش رهبری امام علی علیهالسلام از سوی یك زن، با تفكر موجود جاهلی نسبت به زن تضاد داشت؛ اما از سوی دیگر، با پیشذهنیتهایی كه پیامبر گرامی صلیاللهعلیهوآله درباره حضرت زهرا علیهاالسلام در جامعه ایجاد كرده بودند، كاملاً همخوانی داشت و هنوز وجود گوهر گرانقدری همچون فاطمه زهرا علیهاالسلام به عنوان قویترین ركن سیاسی جامعه برای تشخیص و شناخت حق از باطل مطرح بود.
دخت گرامی حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله به خاطر بیداری جامعه و آگاهی مردم در انحراف آغازین خود، فعالیتهای سیاسی خود را آغاز نمود. بررسی فعالیتها و روشهایی كه فاطمه زهرا علیهاالسلام اتخاذ كرد، نمونهای است كه نشان میدهد اسلام میخواهد افراد جامعه، اعم از زن و مرد، همیشه نسبت به مسائل جامعهای كه در آن زندگی میكنند، آگاهی و شناخت لازم داشته باشند تا بتوانند در امور سیاسی جامعه مشاركت كنند و حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام ، سدشكنِ تفكر غلط جاهلیّت نسبت به زن بود كه با تمام وجود، سرشار از عشق الهی و رسالت نبی، دفاع از امامت و ولایت را رهبری كرد.
فرزانه نیكوبرش راد(۱)
۱. كارشناس ارشد علوم سیاسی و مسئول آموزش و پژوهش سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران.
۲. جمشید هاشمیانفر، رضایت جوانان و گرایش آنها به الگوی خودی، ص ۱.
۳. محمدرضا شرفی، جوان و نیروی چهارم زندگی، ص ۱۷.
۴. روحالله موسوی خمینی، صحیفه نور، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۳۶۶، ج ۵، ص ۲۸۳.
۵. امام خمینی، در جستجوی راه از كلام امام رحمهالله ، دفتر سوم: زن، چ دوم، تهران، امیركبیر، ۱۳۶۳، ص ۱۲۹.
۶. عایشه میگوید: «فاطمه در سخن گفتن، شبیهترین مردم به رسول خدا بود؛ وقتی بر پغمبر وارد میشد، آن حضرت دستش را میگرفت و میبوسید و بر جای خود مینشانید. هر گاه رسول خدا بر فاطمه وارد میشد، به احترام پدر از جای برمیخاست، دست آن حضرت را میبوسید و در جای خود مینشانید.» (علی بن عیسی الاربلی، كشف الغمّه، تبریز، مكتبهٔ بنی هاشمی، ۱۳۸۱ ق، ج ۲، ص ۷۹ / محمّدباقر مجلسی، بحارالانوار، ترجمه محمدجواد نجفی، تهران، اسلامیه، ۱۳۵۴، ج ۴۳، ص ۶ و نیز ر. ك: ناصر مكارم شیرازی، زندگانی حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام ، تهران، میقات، ۱۳۶۶.)
۷. قال ابوجعفر علیهالسلام : «كان رسول اللّه اذا اراد السفرَ سلّم علی من اراد التسلیم علیهم من اهله، ثمّ یكون آخر من یسلّم علیه فاطمهٔ علیهاالسلام فیكون وجهُه الی سفره من بیتِها و اذا رجع بدا بها»؛ امام باقر علیهالسلام فرمود: زمانی كه رسول خدا اراده سفر داشت، با كسانی از اهل بیتش كه قصد خداحافظی با آنها داشت خداحافظی میكرد، سپس آخرین كسی كه با او خداحافظی میكرد، فاطمه بود و از خانه فاطمه به سفر میرفت و زمانی كه برمیگشت، ابتدا بدان وارد میشد. (محمّدباقر مجلسی، پیشین، ج ۴۳، ص ۸۳ و نیز ر. ك: سیدجعفر شهیدی، زندگانی فاطمه زهرا علیهاالسلام ، چ دهم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۶۵.)
۸. ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی طالب، تصحیح سید هاشم رسول محلاّتی، قم، علاّمه، ج ۳، ص ۱۴۱ / علی بن عیسی الاربلی، پیشین، ج ۲، ص ۹۲.
۹. ابن شهر آشوب، پیشین، ج ۱، ص ۶۰، ص ۷۱، ص ۱۷۴ / محمّدباقر مجلسی، پیشین، ج ۱۸، ص ۱۸۷ و ص ۲۰۹.
۱۰. امام حسن عسكری علیهالسلام فرمودند: زنی خدمت حضرت فاطمه علیهاالسلام آمد و گفت: مادر ناتوانی دارم كه در امر نماز به مسئله مشكلی برخورد كرده و مرا خدمت شما فرستاده است كه سؤال كنم، و مسئله را مطرح نمود. حضرت فاطمه علیهاالسلام جواب آن مسئله را داد. آن زن سؤال دوم و سوم را كرد و سپس تا ده مسئله از حضرت پرسید و حضرت علیهاالسلام همه را پاسخ داد. سپس آن زن از كثرت سؤال خجالت كشید و عرض كرد: ای دختر رسول خدا، دیگر مزاحم نمیشوم، خسته شدید، حضرت فاطمه علیهاالسلام فرمود: خجالت نكش! هر سؤالی داری بگو تا جواب دهم. من از سؤالات تو خسته نمیشوم و با كمال میل جواب میدهم. اگر كسی اجیر شود كه بار سنگینی را بر بام حمل كند و در ازای آن، مبلغ صد هزار دینار اجرت بگیرد، آیا از حمل بار خسته میشود؟ زن پاسخ داد: نه. حضرت فرمود: خدا در برابر هر مسئله آنقدر به من ثواب میدهد كه بیشتر است از اینكه بین زمین و آسمان پر از مروارید باشد. با وجود این، آیا از جواب دادن مسئله خسته میشوم؟ (محمّدباقر مجلسی، پیشین، ج ۲۲، ص ۳۱.)
امام حسن عسكری علیهالسلام میفرماید: دو نفر زن كه یكی مؤمن و دیگری معاند بود، در یك مطلب دینی با هم نزاع داشتند؛ برای حل اختلاف خدمت حضرت فاطمه علیهاالسلام آمدند. چون حق با زن مؤمن بود، حضرت فاطمه علیهاالسلام گفتارش را با دلیل و برهان تأیید كرد و بدین وسیله، بر زن معاند پیروز گشت. حضرت فاطمه علیهاالسلام به زن مؤمن گفت: فرشتگان خدا بیشتر از تو شادمان گشتند و غم و اندوه شیطان و پیروانش نیز بیش از غم و اندوه زن معاند میباشد. (عبداللّه بحرانی اصفهانی، عوالم العلوم، ج ۱۱، ص ۶۲۷ / محمدباقر مجلسی، پیشین، ج ۲، ص ۸.)
در پاسخگویی به سؤالات پیامبر صلیاللهعلیهوآله كه در مسجد از پیروانش میپرسید، علی علیهالسلام همان سؤالات را از فاطمه علیهاالسلام میپرسید و به پیامبر پاسخ میداد. (طبرسی، احتجاج، ج ۱، ص ۱۱ / عبداللّه بحرانی اصفهانی، پیشین، ج ۱۱، ص ۲۲۳ / قاضی نورالله شوشتری، احقاق الحق، تعلیقات شهابالدین مرعشی نجفی، قم، مكتبهٔ آیهٔاللّه مرعشی نجفی، ۱۴۰۳ ق، ج ۱۰، ص ۲۵۷ و ۲۳۳ و ۲۲۶ / محمدباقر مجلسی، پیشین، ج ۴۳، ص ۹۴.)
۱۱. قال رسول اللّه صلیاللهعلیهوآله : «اولُ شخصٍ تدخل الجنهَٔ فاطمهٔ»؛ اول كسی كه وارد بهشت میشود، فاطمه است. (محمّدباقر مجلسی، پیشین، ج ۴۳، ص ۴۴) امام باقر علیهالسلام فرمودند: «به خدا! ای جابر، در روز قیامت حضرت فاطمه شیعیان و دوستانش را جدا میكند؛ همچنانكه پرنده دانه خوب را از دانه بد جدا میكند. (محمّدباقر مجلسی، پیشین و نیز ر. ك: سیدمحمّد كاظم حائری قزوینی، فاطمه از ولادت تا شهادت، چ سوم، تهران، امیركبیر، ۱۳۶۵.)
۱۲. قال رسول اللّه صلیاللهعلیهوآله : «فاطمهُٔ بضعهٌٔ مِنّی مَن سرّها فقد سرّنی و مَن ساءها فقد سائنی»؛ پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله فرمود: فاطمه پاره تن من است؛ كسی كه او را خشنود كند همانا مرا خشنود كرده است و هر كس وی را ناراحت كند، مرا ناخشنود ساخته است. (محمّد بن نعمان مفید «شیخ مفید»، الامالی، ترجمه حسین استاد ولی، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی، ۱۳۶۴، ج ۲، ص ۲۵۹.) قال رسول الله صلیاللهعلیهوآله : «اذا اشتقتُ الی الجنهِٔ قَبَّلتُ غُرَّ فاطمهٔ»؛ هر گاه شوق بهشت در دلم پیدا میشود گلوی فاطمه را میبوسم. (محمّدباقر مجلسی، پیشین، ص ۵۲.) قال رسولاللّه صلیاللهعلیهوآله : «فاطمهٔ اُعزُّ البریّهِٔ عَلیّ»؛ فاطمه عزیزترین خلق نزد من است. (همان، ج ۴۳، ص ۳۹.)
۱۳. حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله خطاب به علی علیهالسلام میفرماید: «جبرئیل از جانب خداوند برایم پیام آورد كه یا محمّد! خدا تو را از بین مخلوقاتش برگزید و به رسالت انتخاب كرد، علی علیهالسلام را برگزید و برادر و وزیر تو قرار داد، باید دخترت را با او كابین ببندی. مجلس جشن ازدواج آنان در عالم بالا و در حضور فرشتگان برگزار شده است. خدا دو فرزند پاك و نجیب و طیّب و طاهر و نیكو به آنان عطا خواهد كرد.» (محمّد باقر مجلسی، پیشین، ج ۴۳، ص ۱۲۷ / علی بن عیسی الاربلی، پیشین، ص ۹۵ / ذبیح الله محلاّتی، ریاحین الشریعه، تهران، دارالكتب الاسلامیه، ۱۳۶۸، ج ۱، ص ۱۵۷.)
۱۴. «فَمَن حاجَّك فیه مِن بعدِ...» (آل عمران: ۶۱)؛ كسانی كه پس از ورود علم بر تو، جدال میكنند به آنها بگو: بیایید تا ما فرزندان خودمان را و شما هم فرزندان خودتان را و ما زنان خودمان را و شما هم زنان خودتان را و ما نفوس خودمان را و شما هم نفوس خودتان را (برای مباهله و نفرین) دعوت كنیم و از خدا تقاضا نماییم كه دروغگویان را مورد طرد و لعن خود قرار دهد. (ر. ك: ابراهیم امینی، فاطمه زهرا علیهاالسلام بانوی نمونه اسلام، چ هفتم، قم، شفق، ۱۳۷۳، ص ۱۰۰.)
۱۵. آیه تطهیر: «انّما یُریدُ اللهُ لِیُذهبَ عنكُم الرِجسَ اهلَ البیتِ و یُطهِّركم تطهیرا.» (احزاب: ۳۳) ابن عبّاس میگوید: روزی حضرت علی علیهالسلام و فاطمه علیهاالسلام و حسن و حسین علیهماالسلام نزد پیغمبر بودند، فرمود: «خدایا، تو میدانی كه اینان اهل بیت من و گرامیترین مردم هستند، دوستانشان را دوست بدار و با دشمنانشان دشمنی كن؛ یاریكنندگانشان را یاری فرما؛ از تمامی بدیها پاكشان گردان؛ از تمام گناهان محفوظشان بدار؛ به واسطه روحالقدس تأییدشان فرما.» سپس فرمود: «یا علی! تو امام امّت و جانشین من هستی.» (محمّدباقر مجلسی، پیشین، ج ۴۳، ص ۲۴.) زمانی كه آیه ۲۲ سوره روم (قُل لا اسئلكم علیه ...) نازل شد كه میفرماید: «ای پیامبر (به مردم بگو) از شما در مقابل پیامبری اجری نمیخواهم، مگر دوستی با نزدیكانم»، گفتند: ای پیامبر خدا! چه كسانی نزدیكان تو هستند كه واجب است آنان را دوست بداریم؟ حضرت فرمودند: علی و فاطمه و فرزندان آنها.» (محمّدباقر مجلسی، پیشین، ج ۴۳، ص ۲۵۲.)
۱۶. «جابر بن عبداللّه انصاری از حضرت زهرا علیهاالسلام نقل میكند: روزی پدرم بر من وارد شد و فرمود: سلام بر تو، ای فاطمه. عرض كردم: بر شما باد سلام خدا. فرمود: در بدن خود احساس ناتوانی میكنم. عرض كردم: پدر جان! شما را به خدا میسپارم تا ضعف از شما رخت بربندد. فرمود: عبای یمنی را بیاور و مرا با آن بپوشان ... سپس من و حسن و حسین و علی علیهالسلام به فرموده پیامبر در زیر عبا جمع شدیم. بعد از آن، پیامبر طرفین عبا را گرفته، دست راست خود را به سوی آسمان بلند كردند و عرضه داشتند: پروردگارا! اینان اهل بیت و خاصان و یاران مناند.» (ناصر مكارم شیرازی، تفسیر نمونه، چ ۱۶، تهران، دارالكتب الاسلامیه، ۱۳۷۸، ج ۱۷، ص ۲۹۸ ـ ۳۰۳ / قاضی نوراللّه شوشتری، پیشین، ج ۲، ص ۵۵۴ ـ ۵۵۷.)
۱۷. قال رسولاللّه صلیاللهعلیهوآله : «مَثَلُ اهلِ بیتی فیكم مَثَلُ سفینهِٔ نوحٍ مَن ركبها نجا و مَن تَخلَّف عَنها رخّ فی النار»؛ رسول خدا فرمود: مثل اهل بیتم در میان شما، مانند كشتی نوح است؛ هر كس كه بر آن سوار شود، نجات یابد و كسی كه از آن تخلّف نماید، در آتش میافتد. (محمّدباقر مجلسی، پیشین، ج ۲۳، ص ۱۲۲ / شیخ صدوق، عیون اخبارالرضا علیهالسلام ، ترجمه حمیدرضا مستفیذ و علی اكبر غفّاری، تهران، صدوق، ۱۳۷۳، ج ۲، ص ۲۷.)
۱۸. «اِنّی تاركٌ فیكم الثقلینِ ما اِن تمسَّكتم بهما لن تَضلّوا بعدی؛ احدهُما اَعظمُ مِن الآخِر: كتابَ اللهِ ـ عزّوجلّ ـ حبلٌ ممدودٌ مِن السماءِ الیَ الارض و عترتی اهلُ بیتی، و لن یفترقا حتّی یَرِدا علیّ الحوضَ فانظروا كیف تَلحقُوا بِی فیهما»؛ همانا دو چیز گرانبها در میان شما بر جای میگذرام كه تا وقتی به آن دو تمسّك بجویید هرگز پس از من گمراه نخواهید شد؛ یكی از آن دو بزرگتر، گرامیتر و مهمتر از دیگری است: اینها كتاب خدا، و عترت و خاندان من میباشند. این دو هرگز از یكدیگر جدا نمیشوند تا در حوض كوثر بر من وارد گردند. پس بنگرید كه نسبت به آن دو، چگونه به من ملحق خواهید گشت. (محبّالدین احمد طبری، ذخائر العقبی فی مناقب ذوی القربی، بیروت، دارالكتب العربیه، ۱۳۹۷ ق، ص ۱۶.)
۱۹. قالت فاطمه علیهاالسلام : «اَنسیتم قولَ رسولِ اللّهِ صلیاللهعلیهوآله یوم غدیر خمٍ: مَن كنتُ مولاه فعلیٌّ مولاه؟ و قوله صلیاللهعلیهوآله : انتَ مِنّی بِمنزلهِٔ هارونَ مِن موسی؟» فاطمه زهرا علیهاالسلام میفرمود: «آیا فراموش كردید سخنان رسول خدا را در روز غدیر كه فرمود: هر كه من مولا و رهبر اویم، علی نیز مولای اوست؟ و آیا فراموش كردید كه به علی علیهالسلام فرمود: یا علی! موقعیت تو نسبت به من همانند هارون به موسی پیامبر است؟» (قاضی نوراللّه شوشتری، پیشین، ج ۲۱، ص ۲۶ و ۲۷ / عبدالحسین امینی، الغدیر، ترجمه اكبر ثبوت و محمّد شریف رازی، تهران، كتابخانه بزرگ اسلامی، ۱۳۶۳، ج ۱، ص ۵۸.)
۲۰. عبدالحسین امینی، پیشین، ج ۷، ص ۷۵.
۲۱. البته پیامبر صلیاللهعلیهوآله در این زمینه به حضرت زهرا علیهاالسلام هشدار لازم را داده بودند و در هنگام رحلت خویش فرمودند: «دخترم! بعد از من مورد هجوم و ستم قرار خواهی گرفت. پاره تنم! هر كس تو را آزار دهد مرا آزرده و آنكه به تو بپیوندد، به من پیوسته ...؛ زیرا كه تو از منی و من از تو ... هر كس از مردم به تو ستم كند، نزد خدا از او شكایت میكنم.» (قاضی نوراللّه شوشتری، پیشین، ج ۱۹، ص ۱۶۰ / محمّدباقر مجلسی، ج ۴۳، ص ۱۷۷.)
۲۲. علی بن محمّد بن المغازلی، مناقب آل ابیطالب، ترجمه شهاب الدین مرعشی نجفی، طهران، المكتبهٔ الاسلامیه، ۱۳۹۴ ق، ص ۱۸ / اخطب ابی بكر خوارزمی، المناقب، نجف اشرف، المطبعهٔ الحیدریه، ۱۳۸۵ ق، ص ۹۴ / عبدالحسین امینی، پیشین، ج ۱، ص ۲۷۲ / قاضی نورالله شوشتری، پیشین، ج ۶، ص ۲۵۶.
۲۳. ر.ك: نعمتاللّه قاضی، اسرار سیاسی اسلام و بررسی زندگی زهرای بتول و فرزندانش، تهران،پیروز،۱۳۴۹.
۲۴. محمّدباقر مجلسی، پیشین، ج ۵۳، ص ۱۸ و ۱۹ / ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ترجمه و شرح محمّد ابوالفضل ابراهیم، ج ۱۴، بیروت، دارالاحیاء التراث العربی، ۱۳۸۵ ق، ص ۱۹۳ / محمّد بن جریر طبری، دلائل الامامه، بیروت، الدراسات الاسلامیه، ۱۴۱۳ ق، ص ۴۵.
۲۵. ابن قتیبه دینوری، الامامهٔ والسیاسهٔ، ترجمه ناصر طباطبائی، تهران، ققنوس، ۱۳۸۰، ص ۱۲ ـ ۲۰.
۲۶. «هنگامی كه فاطمه علیهاالسلام با عدهای از زنان دست حسن و حسین علیهماالسلام را گرفت و در حالی كه پیراهن رسول خدا صلیاللهعلیهوآله را همراه داشت، در دفاع از امام خود به مسجد رفت و پیراهن رسول خدا صلیاللهعلیهوآله را بر در مسجد آویزان نمود و آن جمع وقتی خشم فاطمه زهرا علیهاالسلام را دیدند (در این هنگام ستونهای مسجد لرزیدند.) به همین دلیل، غاصبان عقبنشینی كردند و علی علیهالسلام به سلمان گفت: دختر پیامبر را دریاب! به خدا قسم میبینم كه مدینه همچون طوماری میخواهد به هم بپیچد و اهلش را فرو برد و غاصبان از ترس غضب فاطمه علیهاالسلام ، علی علیهالسلام را رها كردند. (محمّدباقر مجلسی، پیشین، ج ۴۳، ص ۱۹۸ / ابن ابی الحدید، پیشین، ج ۲، ص ۵۲ و ج ۶، ص ۴۸ / ابراهیم امینی، پیشین، ص ۱۴۶ و ۱۴۹.)
۲۷. عدهای از حضرت علی علیهالسلام خواهش كردند كه «تمنّای ما از حضرتت این است كه بازمانده نبوّت را بخواهید یا شب را برای نوحهسرایی بر پدر اختیار نموده و روز آرام گیرد و یا بالعكس آن را برگزیند و زهرا علیهاالسلام بعد از آگاهی از خواست مردم، روش سوگواری خود را تغییر داد و گاه بر سر قبر حمزه و شهدای احد میرفت و گاه در بقیع حاضر میگشت و سوگواری مینمود و یا دست طفلان خود را میگرفت و نزد پدرش میرفت.» (محمّد باقر مجلسی، پیشین، ج ۴۳، ص ۱۹۳ / سید احمد علم الهدی، اشكهای فاطمه علیهاالسلام ؛ پشتوانه علی علیهالسلام ، تهران، صدر، ۱۳۶۹، ص ۳۸.)
۲۸. ر. ك: شیخ عبّاس قمی، رنجها و فریادهای فاطمه علیهاالسلام ، ترجمه محمدی اشتهاردی، قم، ناصر، ۱۳۶۹.
۲۹. حضرت زهرا علیهاالسلام گاه با فرزندان خود درد دل میكرد و میفرمود:« كجا رفت آ
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
بنیامین نتانیاهو رهبر انقلاب انفجار مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی دولت سیزدهم روز معلم معلمان دولت بابک زنجانی مجلس شهید مطهری
ایران هواشناسی بارش باران آتش سوزی هلال احمر قوه قضاییه تهران پلیس شهرداری تهران سیل آموزش و پرورش فضای مجازی
سهام عدالت قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار بازار خودرو حقوق بازنشستگان خودرو دلار سایپا بانک مرکزی ایران خودرو کارگران
سریال نمایشگاه کتاب شهاب حسینی مسعود اسکویی تلویزیون تئاتر سینمای ایران سینما دفاع مقدس
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس چین ترکیه نوار غزه انگلیس اوکراین
فوتبال استقلال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال تراکتور لیگ برتر لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ
هوش مصنوعی گوگل کولر اپل همراه اول تلفن همراه تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب دیابت بیمه