سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
وجود حضرت مهدی علیه السلام ناپیدا یا ناشناس
یكی از موضوعاتی كه پیرامون وجود حضرت مهدی علیهالسلام مطرح است، مسأله چگونگی غیبت آن حضرت میباشد؛ بدین معنا كه آیا دیده نشدن آن حضرت همان ناپیدایی و غیبت جسمی است، یا به معنای ناشناسی و غیبت معرفتی میباشد؟
● انواع غیبت
الف) غیبت معرفتی:
غیبت معرفتی، همان غیبت شخصیتی و حقوقی است. در این فرض، امام زمان علیهالسلام از دید معرفتی ما مخفی است؛ یعنی آن حضرت به طور عادی زندگی میكند و مردم كوچه و بازار او را ملاقات كرده و با او نشست و برخاست و معاشرت میكنند و حضرت با مردم هم صحبت و همدم میشود، ولی مردم شناخت و معرفت به اینكه، این شخص امام زمان علیهالسلام است، ندارند. حكمت الهی چنین اقتضاء كرده كه حضرت به وسیله ناشناس ماندن از خطراتِ احتمالیِ ستمگران و ظالمان در اَمان بماند تا ذخیرهای برای روز مبادا باشد.
روایاتی بر این نظریه دلالت میكنند مثل:
۱ ) امام صادق علیهالسلام فرمود: "اِنَّ فی صاحِبِ هذَا الاَْمْرِ سُنَنٌ مِنَ الأَْنْبِیاءِ علیهمالسلام سُنَّهٌٔ مِنْ مُوسیَ بْنِ عِمْرانَ وَ سُنَّهٌٔ مِنْ عیسی علیهالسلام وَ
سُنَّهٌٔ مِنْ یُوسُفَ وَ سُنَّهٌٔ مِنْ مُحَمَّدٍ صلیاللهعلیهوآله فَاَمّا سُنَّهٌٔ مِنْ مُوسَی بْنِ عِمْران فَخائِفٌ یَتَرَقَّبُ وَ اَمّا سُنَّهٌٔ مِنْ عیسی علیهالسلام فَیُقالُ فیهِ ما قیلَ فی عیسی علیهالسلام وَ اَمّا سُنَّهٌٔ مِنْ یُوسُفَ فَالسَّتْرُ یَجْعَلُ اللّهُ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ الْخَلْقِ حِجابا یَرَوْنَهُ وَلایَعْرِفُونَهُ وَ اَمّا سُنَّهٌٔ مِنْ مُحَمَّدٍ صلیاللهعلیهوآله فَیَهْتَدی بِهُداهُ وَ یَسیرُ بِسیرَتِهِ؛۱ در صاحب این امر (حضرت مهدی علیهالسلام ) سنتهایی از پیامبران علیهمالسلام است: سنّتی از موسی بن عمران و سنتی از عیسی علیهالسلام و سنّتی از یوسف علیهالسلام و سنتی از محمد صلیاللهعلیهوآله ؛ امّا سنتی كه از موسی علیهالسلام دارد، آن است كه خائف و منتظر فرصت نشسته است.
امّا سنتی كه از عیسی علیهالسلام دارد آن است كه دربارهاش بگویند آنچه را كه درباره عیسی علیهالسلام میگفتند.
امّا سنتی كه از یوسف علیهالسلام دارد، مستور بودن است. خداوند بین او و مردم حجابی قرار میدهد، به طوری كه او را میبینند ولی نمیشناسند.
و امّا سنتی كه از محمد صلیاللهعلیهوآله دارد، آن است كه هدایت شده به هدایت او و سیر كننده به سیرت اوست."
۲ ) امام صادق علیهالسلام فرمودند: "فَما تُنْكِرُ هذِهِ الاُْمَّهُٔ اَنْ یَفْعَلَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ بُحُجَّتِهِ كَما فَعَلَ بِیُوسُفَ اَنْ یَمْشِیَ فی اَسْواقِهِمْ وَ یَطَأَ بُسُطَهُمْ حَتّی یَأْذَنَ اللّهُ فی ذلِكَ لَهُ۲؛ چگونه این امت انكار میكند كه خداوند عزّ وجلّ با حجّت خویش همان كند كه با یوسف كرد كه امام آنان در بازارهایشان راه برود و بر فرشهایشان قدم بگذارد، امّا او را نشناسند تا آن زمان كه خداوند به ظهور او اجازه فرماید."
ب) غیبت جسمانی
غیبت جسمانی همان غیبت شخصی و حقیقی است. طبق این نظریه، امام زمان علیهالسلام از دید ظاهری مردم مخفی و ناپیدا میباشد. غیبت جسمانی به دو صورت قابل تصور است:
۱ ) غیبت جسمانی به دلیل نامرئی بودن امام زمان
به این معنا كه حضرت روی همین زمین هستند و روی همین زمین زندگی میكنند و به جاهای مختلف سیر و سفر كرده و به احوالات و رفتار شیعیان نظارت میكنند و آنها را مورد عنایت و لطف خود قرار میدهند، ولی هیچ كس وجود حضرت را با چشمان ظاهری نمیبیند، چنانچه حضرت خضر علیهالسلام چنین است.
امام رضا علیهالسلام فرمودند:
"اِنَّ الْخِضْرَ علیهالسلام شَرِبَ مِنْ ماءِ الْحَیاهِٔ فَهُوَ حَیُّ لایَمُوتُ حَتّی یُنْفَخَ فِی الصُّورِ وَ اِنَّهُ لَیَأْتینا فَیُسَلِّمُ عَلَیْنا فَنَسْمَعُ صَوْتَهَ وَلانَری شَخْصَهُ وَ اِنَّهُ لَیَحْضُرُ حَیْثُ ما ذُكِرَ فَمَنْ ذَكَرَهُ مِنْكُمْ فَلْیُسَلِّمْ عَلَیْهِ وَاِنَّهُ لَیَحْضُرُ الْمُوسِمَ كُلَّ سَنَهٍٔ فَیَقْضی جَمیعَ الْمَناسِكِ وَیَقِفُ بِعَرَفَهَٔ فَیُؤْمِنُ عَلی دُعاءِ الْمُؤْمِنینَ وَ سَیُؤْنِسُ اللّهُ بِهِ وَحْشَهَٔ قائِمِنا فی غَیْبَتِهِ وَ یَصِلُ بِهِ وَحْدَتَهُ۳؛
خضر علیهالسلام از آب حیات نوشید؛ از این جهت زنده ماند و تا نفخ صور نخواهد مرد، او به نزد ما میآید و سلام میدهد، ما صدای او را میشنویم، لیكن بدنش را نمیبینیم، و در هر جا كه نامش ذكر شود حاضر است. پس هر كه از شما او را یاد كند، باید به او سلام كند، و در هر سال به موسم حج حاضر گردد، جمیع اعمال را به جا میآورد و در عرفه میایستد و دعای مؤمنین را تصدیق میكند، و به زودی خدای تعالی وحشت قائم ما را به سبب انس گرفتن به او زایل گرداند، و تنهایی او را به رفاقت وی مبدّل میكند."
این نوع اختفاء كه همان ناپیدائیست، با اختفاء به صورتِ ناشناس بودن، فرق دارد، زیرا اختفاء به صورت ناشناسی به طور عادی صورت میگیرد و هیچ گونه مؤونهای در بر ندارد و حضرت به صورت ناشناس رفت و آمد میكند و مردم ایشان را میبینند ولی نمیشناسند، امّا استتار به شكل نامرئی بودن، نیاز به اعجاز دارد، تا حضرت در حین حضور، ظهور نداشته باشد. این جاست كه خداوند متعال برای آخرین وصیّ نبیِّ اكرم صلیاللهعلیهوآله و آخرین ذخیره الهی، اعجاز را عاملی برای حفظ و صیانت ایشان قرار داده تا بشریت از فیض وجود او بیبهره نباشد و هیچ وقت زمین از حجت الهی خالی نماند. كه امام صادق علیهالسلام فرمود: "لَوْ بَقِیَتِ الاَْرْضُ بِغَیْرِ اِمامٍ لَساخَتْ۴؛ اگر زمین بدون امام بماند، حتما فرو خواهد ریخت."
شاید در اینجا سؤالی به ذهن بیاید كه اگر وجود حضرت مهدی جسم نامرئی است، پس ملاقات و دیدار بزرگان با ایشان (كه در كتابهای معتبر نقل شده است۵) چطور توجیه میشود؟
در جواب باید گفت: نامرئی بودن حضرت به اراده و تصمیم خود ایشان بستگی دارد، در مواقعی كه نیاز به ظهور و پیدائی است تا شیعیان خاص و محبّین خودر را مورد لطف و عنایت قرار دهد، ظهور پیدا كرده و مشكلات آنها را برطرف میكند."
امام صادق علیهالسلام میفرماید: "لِلْقائِمِ غَیْبَتانِ: اِحْدیهُما طَویلَهٌٔ وَ الأُْخْری قَصیرَهٌٔ فَالاُْولی یَعْلَمُ بِمَكانِهِ فیها خاصَّهٌٔ مِنْ شیعَتِهِ، وَالأُْخْری لایَعْلَمُ بِمَكانِهِ فیها اِلاّ خاصَّهُٔ مَوالیهِ فی دینِهِ۶؛ برای حضرت مهدی علیهالسلام دو غیبت است: یكی كوتاه و دیگری طولانی. در غیبت اوّل، جز شیعیانِ مخصوص، كسی از مكان آن حضرت با خبر نیست، و در غیبت دوم، جز دوستان مخصوص و موالیان حقیقی در دین، كسی به مكان او آگاه نیست."
مرحوم میرزای قمی صاحب قوانین نقل میكند كه من با علاّمه بحرالعلوم به درس آقا باقر بهبهانی رحمهالله میرفتیم و با او درسها را مباحثه میكردم و غالبا من درسها را برای سیّد بحرالعلوم بیان مینمودم. من به ایران آمدم و پس از مدّتی در بین علما و دانشمندان شیعه، سیّد بحرالعلوم به عظمت و علم معرفی شد. من تعجّب میكردم و با خود میگفتم او كه این استعداد را نداشت، چطور به این عظمت رسید؟ تا اینكه موفّق به زیارت نجف اشرف شدم، در آنجا سیّد بحرالعلوم را دیدم.
۱ . كمال الدین و تمام النعمه، ج ۲، باب ۳۳، ص ۲۰.
۲ . كافی، ج ۲، كتاب الحجهٔ، حدیث ۴، ص ۱۳۴.
۳ . كمال الدین و تمام النعمه، انتشارات كتابفروشی اسلامیه، ج ۲، ص ۶۱؛ منتخب الاثر، چاپ اوّل، ص ۳۲۵.
۴ . غیبت نعمانی، ترجمه: جواد غفاری، نشر كتابخانه صدوق، چاپ اوّل، ص ۱۹۸.
۵ . كمال الدین و تمام النعمه، ج ۲، ص ۱۰۸.
۶ . كافی، ج ۲، كتاب الحجهٔ، ح ۱۹، ص ۱۴۱.
۷ . امام زمان علیهالسلام و سید بحرالعلوم، سید جعفر رفیعی، نشر یاران قائم، ص ۱۵۷.
۸ . منتخب الاثر، صافی گلپایگانی، مؤسسه سیدهٔ المعصومه علیهاالسلام ، چاپ اوّل، ص ۳۲۵.
۹ . كمال الدین و تمام النعمه، ص ۱۶، ح ۳۳.
۱۰ . همان، ج ۲، ص ۵۳.
۱۱ . یس/ ۹.
۱۲ . مجمع البیان، ج ۸، ص ۴۱۶.
۱۳ . همان.
۱۴ . بنیاسرائیل/ ۴۵.
۱۵ . مجمع البیان و روح المعانی و الدر المنثور، ذیل آیه ۴۵ سوره بنی اسرائیل.
۱۶ . سیره ابن هشام، ج ۱، ص ۳۷۸.
۱۷ . امامت و مهدویت، صافی گلپایگانی، ج ۳، ص ۶۸.
۱۸ . اقتباس از كتاب تاریخ غیبت كبری، سید محمدصدر.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست