چهارشنبه, ۶ تیر, ۱۴۰۳ / 26 June, 2024
رویای یک تحول عاشقانه
![رویای یک تحول عاشقانه](/web/imgs/16/96/0wxpf1.jpeg)
نگاهی به فیلم "ورود آقایان ممنوع"
فیلم سینمایی "ورود آقایان ممنوع" یک کمدی سرراست و خوشساخت با تکیه بر عوامل حرفهای و متخصص گونه کمدی است که میتواند سلیقه مخاطب عام را ارتقاء دهد.
سومین تجربه کارگردانی رامبد جوان بعد از "اسپاگتی در هشت دقیقه" و «پسر آدم، دختر حوا» علاوه بر تلاقی سه قطب تعیینکننده کمدی یعنی پیمان قاسمخانی، رضا عطاران و خودش، واجد چند امتیاز مهم است.
مهمترین ویژگی تکیه بر فیلمنامهای تحولمحور است که به نظر میآید در بازار داغ مدرنیته شدن مفاهیم و مضامین و روابط و مناسبات امروز، محلی از اعراب نداشته باشد، اما واقعیت این است که هر چقدر هم در زندگی واقعی قائل به این باشیم که تحول آدمها غیر ممکن و تغییر آنها نادر است، همچنان دوست داریم روی پرده سینما افسانه و رویا ببینیم.
این بار تحول حول محور یک خانم مدیر خشک و منضبط و ضد مرد و عشق است که مسئولیت اداره یک دبیرستان دخترانه را به عهده دارد. این زن در مسیری قرار میگیرد که هم با ویژگیهای سرکوبشده زنانه خود آشتی میکند هم به عشق راه میدهد.
نکته مهم در فیلمنامه این است که جنبههای غیر واقعی این تحول و موضوعیت آن در زمان حال وقتی بر بستر کمدی قرار میگیرد، میتواند تا حدی زیادی تعدیل شده و در کنار اغراق و طنازیهای این قالب، باورپذیر شود.
به این ترتیب تأثیرپذیری خانم دارابی (ویشکا آسایش) از آدمهای اطرافش و تحولی که در نوع نگاه او نسبت به زندگی، عشق، مرد و ... به وجود میآید، در جهان فیلم و قصه جواب میگیرد همانطور که کابوسها و توهمات او روند این تحول را نشانهگذاری میکنند.
از ویژگیهای دیگری که فیلمنامه پیمان قاسمخانی به فیلم داده میتوان از پیوند مناسب خطوط فرعی متعدد قصه به خط اصلی و گرهگشایی به واسطه این خطوط فرعی نام برد که از مهارتهای همیشگی اوست.
در این فیلمنامه هم خط فرعی رابطه خصمانه پدر پریا (مانی حقیقی) و خانم دارابی به گونهای تدریجی در کنار رابطه دارابی و آقای جبلی (رضا عطاران) حرکت میکند و در گرهگشایی همه پیشبینیها را ناکام میگذارد و یک فینال غافلگیرکننده برای مخاطب تدارک میبیند.
فینالی که در آن برخلاف انتظارها جبلی به معلم ادبیات (بهاره رهنما) پیوند میخورد و دارابی به پدر پریا و کدهای ارائه شده با هوشمندی مراحل سهگانه کاشت، داشت و برداشت را طی میکنند.
در کنار ویژگیهای فیلمنامهای، میتوان از انتخاب بازیگران فیلم هم نام برد که چه بسا کنار هم قرار گرفتن آنها و رسیدن به این نتیجه مطلوب از ابتدا قابل پیشبینی نبود. بینقص بودن رضا عطاران در نقش آقای جبلی در کنار غیر قابل پیشبینی بودن نوع حضور ویشکا آسایش در نقش خانم دارابی با حضور پذیرفتنی مانی حقیقی در نقش پدر پریا کامل شده تا جسارت در این چینش، جواب مثبتی در کلیت کار بگیرد.
"ورود آقایان ..." یک کمدی سرراست و خوشساخت است که توانسته بخش عمدهای از داشتههای بالقوه خود را بالفعل کند و به واسطه همراه کردن مخاطب با یک کمدی سالم در ارتقاء سلیقه آنها نقشی داشته باشد.
سحر عصر آزاد
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم سعید جلیلی مناظره انتخاباتی مناظره قالیباف علیرضا زاکانی پزشکیان محمدباقر قالیباف
عید غدیر هواشناسی بارش باران تهران قتل سازمان هواشناسی آلودگی هوا فضای مجازی آتش سوزی قوه قضاییه سلامت شهرداری تهران
بانک مرکزی حقوق بازنشستگان قیمت طلا بازنشستگان قیمت سکه دولت سیزدهم قیمت دلار قیمت خودرو ایران خودرو خودرو بازار خودرو
تلویزیون سریال پایتخت فیلم رسانه ملی تئاتر سریال سینمای ایران سینما کتاب
موبایل فضا
روسیه رژیم صهیونیستی جنگ غزه آمریکا اوکراین فلسطین لبنان اتحادیه اروپا حماس حزب الله لبنان چین ترکیه
یورو 2024 فوتبال پرسپولیس استقلال خوان کارلوس گاریدو باشگاه پرسپولیس لیگ برتر جواد نکونام باشگاه استقلال علیرضا بیرانوند جام ملت های اروپا لیگ برتر ایران
هوش مصنوعی فناوری دانش بنیان اپل عیسی زارع پور ناسا فیبرنوری
ویتامین دیابت مغز خواب سبزیجات ریزش مو