یکشنبه, ۲۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 9 February, 2025
رویای یک تحول عاشقانه
نگاهی به فیلم "ورود آقایان ممنوع"
فیلم سینمایی "ورود آقایان ممنوع" یک کمدی سرراست و خوشساخت با تکیه بر عوامل حرفهای و متخصص گونه کمدی است که میتواند سلیقه مخاطب عام را ارتقاء دهد.
سومین تجربه کارگردانی رامبد جوان بعد از "اسپاگتی در هشت دقیقه" و «پسر آدم، دختر حوا» علاوه بر تلاقی سه قطب تعیینکننده کمدی یعنی پیمان قاسمخانی، رضا عطاران و خودش، واجد چند امتیاز مهم است.
مهمترین ویژگی تکیه بر فیلمنامهای تحولمحور است که به نظر میآید در بازار داغ مدرنیته شدن مفاهیم و مضامین و روابط و مناسبات امروز، محلی از اعراب نداشته باشد، اما واقعیت این است که هر چقدر هم در زندگی واقعی قائل به این باشیم که تحول آدمها غیر ممکن و تغییر آنها نادر است، همچنان دوست داریم روی پرده سینما افسانه و رویا ببینیم.
این بار تحول حول محور یک خانم مدیر خشک و منضبط و ضد مرد و عشق است که مسئولیت اداره یک دبیرستان دخترانه را به عهده دارد. این زن در مسیری قرار میگیرد که هم با ویژگیهای سرکوبشده زنانه خود آشتی میکند هم به عشق راه میدهد.
نکته مهم در فیلمنامه این است که جنبههای غیر واقعی این تحول و موضوعیت آن در زمان حال وقتی بر بستر کمدی قرار میگیرد، میتواند تا حدی زیادی تعدیل شده و در کنار اغراق و طنازیهای این قالب، باورپذیر شود.
به این ترتیب تأثیرپذیری خانم دارابی (ویشکا آسایش) از آدمهای اطرافش و تحولی که در نوع نگاه او نسبت به زندگی، عشق، مرد و ... به وجود میآید، در جهان فیلم و قصه جواب میگیرد همانطور که کابوسها و توهمات او روند این تحول را نشانهگذاری میکنند.
از ویژگیهای دیگری که فیلمنامه پیمان قاسمخانی به فیلم داده میتوان از پیوند مناسب خطوط فرعی متعدد قصه به خط اصلی و گرهگشایی به واسطه این خطوط فرعی نام برد که از مهارتهای همیشگی اوست.
در این فیلمنامه هم خط فرعی رابطه خصمانه پدر پریا (مانی حقیقی) و خانم دارابی به گونهای تدریجی در کنار رابطه دارابی و آقای جبلی (رضا عطاران) حرکت میکند و در گرهگشایی همه پیشبینیها را ناکام میگذارد و یک فینال غافلگیرکننده برای مخاطب تدارک میبیند.
فینالی که در آن برخلاف انتظارها جبلی به معلم ادبیات (بهاره رهنما) پیوند میخورد و دارابی به پدر پریا و کدهای ارائه شده با هوشمندی مراحل سهگانه کاشت، داشت و برداشت را طی میکنند.
در کنار ویژگیهای فیلمنامهای، میتوان از انتخاب بازیگران فیلم هم نام برد که چه بسا کنار هم قرار گرفتن آنها و رسیدن به این نتیجه مطلوب از ابتدا قابل پیشبینی نبود. بینقص بودن رضا عطاران در نقش آقای جبلی در کنار غیر قابل پیشبینی بودن نوع حضور ویشکا آسایش در نقش خانم دارابی با حضور پذیرفتنی مانی حقیقی در نقش پدر پریا کامل شده تا جسارت در این چینش، جواب مثبتی در کلیت کار بگیرد.
"ورود آقایان ..." یک کمدی سرراست و خوشساخت است که توانسته بخش عمدهای از داشتههای بالقوه خود را بالفعل کند و به واسطه همراه کردن مخاطب با یک کمدی سالم در ارتقاء سلیقه آنها نقشی داشته باشد.
سحر عصر آزاد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست