دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
اتوموبیل؛ از دیروز تا امروز
یک تخته چوبی وچند تکه چوب دوار بر زیر آن، سر آغاز تفکری شد که امروزه یکی از اساسی ترین اجزا زندگی بشر را تشکیل می دهد.
اصل و منشا چرخ و ارابه هنوز به درستی مشخص نیست ، اما در حدود ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح قوم سومر اولین گروهی بود که از چرخ و ارابه استفاده می کرد. بعد از سومری ها رومیان برای حمل کالاو مسافر در دوران باستان از انواع ارابه های دو تا چهار چرخی استفاده می کردندرومیان اولین کسانی بودند که جاده ها را بنا نهادند، تا همه برای دیدن مناظر اطراف، سوار بر این ارابه های چهار چرخ شوند.
ابداع اتوموبیل برای یک روز و یک لحظه نبوده است ، بلکه حاصل تلاش تمام دنیا برای دست یافتن به مدیریت زمان و سرعت بوده است .
دلایل متعددی برای به وجود امدن وسایل نقلیه وجود داشته است که عمده ترین آن، دلایل حفاظتی و امنیتی در هنگام مسافرت بوده است . از آن گذشته حمل کالا با مسافر با این ارابه های چهار چرخ خیلی اسان تر و به صرفه تر بوده است. امروزه تمام قدرت وسیله ی نقلیه به موتور آن نسبت داده می شود .
ابداع اتوموبیل برای یک روز و یک لحظه نبوده است ، بلکه حاصل تلاش تمام دنیا برای دست یافتن به مدیریت زمان و سرعت بوده است . در طی این سال ها آلمانی ها اولین مردمانی بودند که به موتور ماشین اهمیت داده اند . با به وجود آمدن موتورهای گازوییلی تفکر ماشین های مدرن به ذهن رسید . ماشین بنز که در تمام دنیا از محبوبیت برخوردار است در سال ۱۸۸۵ میلادی توسط کارل بنز که یک مهندس مکانیک آلمانی بود ابداع شد و می توان گفت اولین ماشین مدرن دنیا بودکه تفاوت عمده اش با ماشین های دیگر در پیشرفتگی موتور آن بود . ایتالیایی ها اولین کسانی بودند که به فکر مدل های مختلف برای بدنه ماشین افتادند اولین طراحان صنعتی ایتالیایی ها بودند. این طراحی تا به آنجا پیش رفته بود که در نقاط مختلف ایتالیا مدل چرخ ماشین ها با توجه به شرایط توپوگرافی زمین طراحی می شد یا بر حسب شرایط آب و هوایی ماشین ها یا دارای سقف بودند و یا نبودند.
خودرو در ایران
تا یکصد سال پیش در ایران وسایل نقلیه ی معمول شامل کجاوه ـ پالکی ـ عماری ـ کالسکه ـ درشکه و واگن اسبی بوده است.در سال ۱۲۸۳شمسی اولین اتوموبیل توسط مظفرالدین شاه قاجار وارد ایران شد . بعد از وارد کردن ماشین و اثر بخشی ان در ایران، مسولان به این فکر افتادند تا از وسایل پیشرفته تری استفاده کنند و به همین منظور از کشور دانمارک چند اتوبوس وارد ایران شد و در ابتدا خطوط اتوبوس رانی تهران فقط ۷ خط داشت .در سال ۱۳۰۵ لایحه تأسیس شرکت اتوبوس رانی در مجلس شورای ملی بررسی شد .
در سال ۱۳۲۶ نیز تاکسیرانی با ۲۰ دستگاه تاکسی فورد آغاز به کار کرد . در حال حاضر جدید ترین روش حمل و نقل در ایران مربوط به سامانه اتوبوس های تندرو (BRT) است که هنوز با استاندارد های جهانی تفاوت های زیادی دارد . امروزه بیش از صدها هزار کمپانی خودرو در دنیا وجود دارد که هر کدام هدفهای متفاوتی را دنبال می کنند . البته رنگ ماشین ها هم خود داستانی دارد که در این مقاله جای آن نیست .
شاید اگر روزی مردم سومر فکر می کردند که این چهار چرخ به ظاهر ساده، معضل مهم آلودگی در کلان شهرهاست به فکر وسیله ی دیگری می افتادند . نظر شما چیست ؟
منابع :
۱. طراح شهری علی یالپانیان
۲. شبکه ارتباطی در طراحی شهری-فریدون قریب دانشگاه تهران۱۳۷۶
مهندس حمیده آقامیری
تنظیم برای تبیان: محسن مرادی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب رافائل گروسی حج مجلس شورای اسلامی انتخابات شورای نگهبان دولت حجاب دولت سیزدهم حسین امیرعبداللهیان رسانه
تهران شهرداری تهران هواشناسی قوه قضاییه آموزش و پرورش فضای مجازی قتل پلیس شهرداری سیلاب سازمان هواشناسی باران
ایران خودرو خودرو بانک مرکزی قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو دلار قیمت مسکن حقوق بازنشستگان بورس
تئاتر سریال محمدعلی علومی نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران موسیقی تلویزیون دفاع مقدس سینمای ایران صدا و سیما صداوسیما سینما
مغز دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا حماس روسیه اوکراین طوفان الاقصی رفح نوار غزه
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر نساجی لیگ برتر ایران رئال مادرید بازی لیگ برتر فوتبال ایران سپاهان جواد نکونام بارسلونا
هوش مصنوعی اپل سامسونگ آیفون گوگل باتری مایکروسافت اندروید اینستاگرام تلفن همراه ناسا
رژیم غذایی بیمه چاقی زیبایی ویتامین چای کاهش وزن آلرژی دندانپزشکی