چهارشنبه, ۸ اسفند, ۱۴۰۳ / 26 February, 2025
زنان بدون مردان

« در بند عمومی زندان اوین ، با زنان جالبی آشنا شدم . از جمله زنی که بعدها در فیلم « تسویه حساب » او را با نام زیور می شناسید ... این زن شخصیت خیلی قوی و جالبی داشت . از آن مهم تر نگاه پر از کینه و نفرتی بود که به جامعه داشت . تمام مدت در زندان با من از تسویه حساب و انتقام حرف می زد . این دختر در سن ۱۲ سالگی به عقد مرد غول پیکری درآمده بود که به لحاظ سنی به راحتی می توانست پدر این دختر باشد و بسیار آزار دیده بود و مدام به من می گفت که خانم میلانی ، من زمانی که به ازدواج این مرد درآمدم این جامعه حتی ککش هم نگزید . بنابراین من چرا باید نگران این جامعه باشم یا فکر کنم دارم به آن صدمه می زنم . ... و این تلنگری شد برای من که بتوانم داستان تسویه حساب را بنویسم . »
این سخنان تهمینه میلانی در پشت صحنه فیلم « تسویه حساب » است که اخیرا وارد شبکه نمایش خانگی شده است . وی می گوید این فیلم برای طبقه متوسط جامعه ساخته شده و هدف آن بالا بردن سطح آگاهی جامعه و پرداختن به آسیب های اجتماعی است .
تهمینه میلانی متولد ۱۳۳۹ در شهر تبریز و فارغ التحصیل رشته معماری از دانشگاه علم و صنعت است . وی هم زمان با تحصیل معماری به شرکت در فعالیت های سینمایی نیز علاقه نشان می داد . اولین تجربه سینمایی او به عنوان منشی صحنه در فیلم « خط قرمز » اثر مسعود کیمیایی رقم خورد . بعدها به کار فیلم نامه نویسی هم روی آورد . اولین فیلم مهم او « بچه های طلاق » ( ۱۳۶۸) نام داشت که جایزه بهترین فیلم جشنواره فجر را از آن خود کرد . میلانی از سال ۱۳۷۶ با انتخاب محمد خاتمی به ریاست جمهوری و ایجاد فضای باز سیاسی- فرهنگی شروع به ساخت فیلم های فمینیستی و زن گرایانه کرد . فیلم های « دو زن » (۱۳۷۷) ، « نیمه پنهان » (۱۳۷۹) ، « واکنش پنجم» (۱۳۸۱) «آتش بس » (۱۳۸۴) و « تسویه حساب » (۱۳۸۶) در این حال و هوا ساخته شدند .
« دو زن » با بازی نیکی کریمی و مریلا زارعی روایت گر سرنوشت شوم دختری شهرستانی ( نیکی کریمی ) است که بر اثر تعصبات جاهلانه پدرش و مزاحمت های جوانی شرور ( محمد رضا فروتن ) از ادامه تحصیل باز می ماند و ناچار تن به ازدواجی تحمیلی و ناموفق می دهد . این فیلم جایزه بهترین فیلم نامه جشنواره فجر را از آن خود کرد و علاوه بر این ، نامزد جایزه بهترین کارگردانی از همین جشنواره هم شد . « آتش بس » دیگر فیلم بلند میلانی بود که با تکیه بر ستارگانی چون مهناز افشار و محمد رضا گلزار به فیلمی پرفروش بدل شد . هر چند که به شدت یادآور فیلم هالیوودی « آقا و خانم اسمیت » با بازی آنجلینا جولی و برد پیت بود . « نیمه پنهان » اما برای فیلم ساز ما دردسر ساز شد و باعث شد چند روزی روانه زندان اوین شود . اتهاماتی که به او وارد شد « اقدام علیه امنیت ملی ، محاربه با خدا ، همکاری با گروههای معاند و تشویش اذهان عمومی از طریق آثار هنری » بودند . ایام محبس البته به لطف اعتراض وسیع هنرمندان و تلاشهای رییس جمهور اصلاح طلب وقت چندان به درازا نکشید و خانم کارگردان به زودی آزاد شد .
به گفته خودش در همان ایام با زنانی آشنا شد که به شدت زخم خورده جامعه مردان بودند و قصد انتقام جویی داشتند . فیلم « تسویه حساب » که شاید بتوان آن را کیفر خواستی زنانه علیه ستم های مردانه نامید ، داستان چهار دختری است که در زندان با هم آشنا می شوند و چون از ستم مردان جامعه آسیب دیده بودند تصمیم به عصیانی زنانه علیه جامعه مردان می گیرند . این چهار زن با توسل به سلاح زنانه سعی می کنند مردان لاابالی و هوس ران جامعه را به دام انداخته ، پس از خالی کردن جیبشان ، تنبیه نمایند . میلانی در پشت صحنه فیلم با اشاره به مساله زنان خیابانی از مشتریان آنها با نام « مردان خیابانی » نام می برد و معتقد است که این مردان بیشتر به فساد اجتماعی دامن می زنند .
دختران عصبانی و عصیان گر فیلم ، مردان هوسباز از اقشار مختلف اجتماعی ( مهندس ، شاعر ، کارگردان ، تاجر ) را به تله می اندازند ، در آپارتمان خود طناب پیچ می کنند و سپس آنها را به محاکمه می کشانند . در این صحنه ها و رویارویی ها گویی دختران قصه ما نه تنها مردان جامعه ، بلکه تاریخ مردسالاری را به محاکمه کشانده و علیه آن کیفر خواست صادر می کنند . اغلب زنهای فیلم آدم هایی رنج کشیده و اکثر مردان فیلم بد و ظالم هستند . در این میانه تنها با یک مرد خوب ، یک « آدم حسابی » و البته پول دار برخورد می کنید که آن هم شخص آقای محمد نیک بین ، تهیه کننده فیلم و شوهر تهمینه میلانی است .
فیلم به محض نمایش در جشنواره فجر با واکنش هایی روبرو شد و برخی ( که به طور طبیعی متعلق به جامعه مردان بودند ) فیلم را خشن و واجد دیدگاهی افراطی نسبت به مردان دانستند . در مصاحبه مطبوعاتی پس از نمایش فیلم ، یکی از خبرنگاران مرد با صدایی بلند به میلانی اعتراض کرد و فیلم را سراسر توهین دانست . در مقابل ، فیلم ساز هم در مقام پاسخگویی ، خود را از این مساله مبرا دانسته و اعلام کرده بود که « من هرگز برای جنسیت تفاوت قایل نمی شوم و هیچ زنی را برتر از مرد نمی دانم . مرد را هم همین طور . »
دیگر کسی که در همان ایام به فیلم واکنش نشان داد ، حسن معظمی سخنگوی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران بود . وی در گفتگو با خبرگزاری فارس با لحنی عصبانی گفت : « این فیلم مانیفست ناتمام دنیای زنانه «تهمینه میلانی» علیه دنیای مردانه است. فیلم «تسویهحساب» به رغم هیاهوی بسیار کارگردان، در ادامه آثار زنانه این فیلمساز ساخته شده و همچنان بیانگر دیدگاه افراطی کارگردان نسبت به جامعه (جامعه به تعبیر او «مردسالارانه») است . » وی در ادامه می گوید تسویه حساب به رغم دست گذاشتن بر آسیب های اجتماعی ، دچار غلو گفتاری و رفتاری شده و چیز جدیدی به مخاطب ارایه نمی کند . از نظر وی زنان فیلم که خود حکم صادر می کنند و خودشان نیز مجری قانون نانوشته خود هستند شباهتی به رابین هود ندارند بلکه شبیه ذهنیات و برداشتهای کارگردان هستند .
پس از دیدن این فیلم یاد کاری از مرحوم علی حاتمی به نام « خواستگار » محصول سال ۱۳۵۱ افتادم . فیلم با نگاهی طنزآلود به ماجرای خواستگاری یک معلم هنر ( با بازی پرویز صیاد ) از دختری به نام زری ( زری خوشکام ، بعدها زهرا حاتمی ، همسر علی حاتمی ) می پردازد ؛ دختری که هر لحظه به کسی دل می بازد و به هیچ روی به خواستگار و عاشق حقیقی خود وفادار نیست .« خواستگار » جهت گیری مخالف « تسویه حساب » دارد و دست به انتقاد از هوس رانی و بی ثباتی زنان جوان آن روزگار می زند .
میان دختران « تسویه حساب » و قربانیان مرد آنها گاهی گفتگوهای جالبی رد و بدل می شود که می تواند به نوعی بازگو کننده اتهامات متقابل دو جنس علیه یکدیگر باشد . مثلا یکی از قربانیان دخترها که کارگردان هم هست (غلامحسین لطفی ) در اشاره به دختران می گوید : « من شما زنارو خوب می شناسم ، با یه مرد حرف می زنید ، به دومی نگاه می کنید و به سومی فکر می کنید . وقتی هم که گیر افتادین تقصیر رو می ندازین گردن یه بدبخت دیگه . » در سکانسی دیگر ، سارا ( مهناز افشار) به مرد شاعر می گوید : « پس قبول داری که مردا حیوون و خشن هستند ؟ » و شاعر که نقش آن را محمد رضا شریفی نیا بازی می کند ضمن رد خشونت مردان و تایید طبیعت تنوع طلب آنان به دختران می گوید زن باید وزن و قافیه داشته باشد و ادامه می دهد : « شما همیشه صیدین ، مردا صیاد ، شکارین مردا شکارچی ، گنجشکین مردا عقاب »
در مجموع می توان گفت تسویه حساب فیلم خوش ساختی است . هر چند در برخی شخصیت پردازی ها می توان ایراداتی مشاهده کرد . مثلا می توان پرسید که شخصیت مریم با آن روحیه حساس و لطیفی که از او تصویر می شود و همه مردها را به شکل پدرش می بیند ، می تواند انگیزه لازم را برای اقدام علیه مردان داشته باشد ؟!
● سرچشمه های فکری
تهمینه میلانی ابایی ندارد از این که خود را یک فمینیست ایرانی بنامد . تعقیب سرچشمه های فکری او می تواند ما را به فمینیسم رادیکال برساند .
فمینیسم رادیکال از جمله نحله های فمینیستی است که در دهه ۱۹۶۰ و بدنبال سرخوردگی زنان از جنبش های چپ جدید به وجود آمد . آنان به این نتیجه رسیدند که این جریانات حاضر نیستند در جهت رفع تبعیض علیه زنان اقدامی بکنند و به همین دلیل مدافعان حقوق زنان این جنبش ها را جریان مذکر (Male Stream) نامیدند . این نوع فمینیسم در درون خود جریانات بسیار تندرویی را پروراند به طوری که برخی از آنان حتی خواستار ایجاد سرزمین بدون مرد و یا زیر سلطه قرار دادن آنان شده بودند . از نظر آنها ، مرد در هر حالتی به دلیل جنسیت خودش و علایق خاص سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی مایل است تا سلطه آشکار یا نهانی را بر جنس زن اعمال کند . « در فمینیسم رادیکال دیگر این امید که تغییرات در نهادهای سیاسی یا دگرگونی های اقتصادی یا تصویب و اعمال قانون و حقوق بتواند زن را از سیطره مرد رهایی دهد ، در بهترین حالت یک امر فرعی تلقی می شود . » ( قادری ، ۱۳۷۹ : ۱۲۹ )
یکی از این گروهها به نام « جوراب قرمزها » ( Red Stocking) در بخشی از مانیفست خود آورده است : « همه مردان به زنان ستم روا داشته اند . ما در مبارزه علیه ستمگران همواره طرف زنان را خواهیم گرفت . ما نه انقلاب می خواهیم و نه خواهان اصلاحات هستیم . تنها خواهان چیزی هستیم که برای زنان خوب باشد . » ( ویلفورد در اکلشال و دیگران ، ۱۳۸۵ : ۳۳۶ )
فمینیست معروف شولامیت فایرستون ، در کتاب « دیالکتیک جنسیت » که به روشنی متاثر از مارکسیسم است به جای تاکید بر مبارزه طبقات اقتصادی ، نیروی محرکه تاریخ را مبارزه بین طبقات بیولوژیک می داند . او معتقد است انقلاب زیست شناسی که باعث تسلط زنان بر ابزار تولید مثل شود ، باعث آزادی زنان خواهد شد . وی در همین راستا رهایی زنان از قید تولید مثل و مادری را مورد تاکید قرار می دهد .
میلانی قاعدتا با وجود داشتن همسر و فرزند نمی تواند با سخنان اخیر فایرستون مبنی بر رهایی از قید مادری و تولید مثل ، موافق باشد اما واقعیت آن است که با نگاهی دقیق تر انعکاس بخشی از مدعیات فمینیسم رادیکال و بخصوص جواراب قرمزها را در سخنان دختران « تسویه حساب » می توان دید . در طول فیلم ، این دختران خشمگین بارها مردها را احمق ، کثافت ، تازه به دوران رسیده ، آشغال و عوضی می نامند . در یکی از سکانسها زیور به رفقایش می گوید « یه کم پول در می آریم ، یک کم هم بازیشون می دیم . عین خودشون که ما رو بازی می دن ، لااقل این جوری با این حیوونا ]مردها [ بی حساب می شیم . » در صحنه ای دیگر لیلا خطاب به یکی از رفقا که برای مردها دلسوزی می کند ، می گوید : « به خدا این آشغالا لیاقت دلسوری ندارن ، همشون کثافتن . » و یا دوباره زیور که مسوول گروه است به دختران می گوید : « وقتی این کثافتا ] بازهم مردها [ حرف حالیشون نمی شه وظیفه ماست که با پتک حالیشون کنیم . » این بحث ها و میزگردهای گاه و بیگاه دختران ، آدم را به یاد مباحث داخلی نحله های مختلف فمینیستی مثلا لیبرال ها و رادیکالها می اندازد . فمینستهای لیبرال در رفع تبعیض علیه زنان ، به کمک مردان و نهادهای اجتماعی موجود امیدوار بودند اما رادیکالها به کلی این امکان را رد می کنند.
● سخن آخر
با وجود انتقاداتی که می توان به فیلم های زن گرایانه تهمینه میلانی و فیلم « تسویه حساب » وارد دانست و برخی از مدعیات آن را اغراق شده فرض کرد اما واقعیت این است که او از چیزهایی می گوید که جامعه ما با آن غریبه و ناآشنا نیست . ستم به زنان ، نادیده گرفتن حقوق آنان ، ضرب و شتم ، تجاوز و ازدواج های اجباری همه این ها جزء واقعیات هر روزه زیست اجتماعی ما به شمار می آیند . چیزهایی که همواره در صفحه حوادث روزنامه ها می خوانیم و در مقابل چشمانمان می بینیم . پس با این وجود باید حضور هنرمندانی چون میلانی در جامعه را قدر بدانیم که به ما این امکان را می دهند که از دریچه هنر هفتم به آسیب های اجتماعی و غفلت های خودمان نگاه کنیم . چرا که بقول خود فیلم ساز حذف صورت مساله و انکار این ناهنجاریها صدمات بیشتری به پیکره جامعه وارد خواهد کرد . « اگر در جامعه ما کسی باشد که زجر بکشد و ما به او بی توجهی کنیم ، مورد اجحاف و ظلم قرار بگیرد ، به او تجاوز شود و ما او را نبینیم ، در واقع به پیکر خودمان ، به پیکر جامعه خودمان صدمه زده ایم . ما وظیفه داریم که این افراد را ببینیم ، توجه کافی کنیم ، با راه انداختنNGO ها یا تحقیقات مفصل در این زمینه ، به یاری آنها بشتابیم تا بتوانیم جامعه سالم و درستی داشته باشیم و آینده بچه هایمان را تضمین کنیم . »
حسن توان
منبع: دوماهنامه چشم انداز ایران، ش ۶۶
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست