پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا

با علم روز دنیا همگام شویم


با علم روز دنیا همگام شویم

مقوله آموزش در کشورما مدت هاست در شرف تغییر و دگرگونی است و همواره مسوولان در تدارک تغییرات ساختاری و محتوایی این نظام هستند, اما بیراه نیست اگر بگوییم در بسیاری از مواقع یادمان می رود هدف از آموزش چیست و برای چه می خواهیم افراد جامعه مان تحصیلکرده باشند

مقوله آموزش در کشورما مدت‌هاست در شرف تغییر و دگرگونی است و همواره مسوولان در تدارک تغییرات ساختاری و محتوایی این نظام هستند، اما بیراه نیست اگر بگوییم در بسیاری از مواقع یادمان می‌رود هدف از آموزش چیست و برای چه می‌خواهیم افراد جامعه‌مان تحصیلکرده باشند. آموزش، اشتغال و اقتصاد مقوله‌هایی مرتبط به هم هستند که اگر جدی انگاشته شوند آن وقت جامعه از وضعیت انبوه تعداد بیکاران مبرا می‌شود. در واقع این مهارت است که می‌تواند آموزش را معنا بخشد.

هنگامی که بحث آموزش به میان می‌آید نه تنها ابزار و وسایل آموزشی، بلکه نیروی انسانی نیز مدنظر مسوولان قرار می‌گیرد و همانقدر که باید به ابزار و امکانات آموزشی اهمیت داده شود، تربیت نیروی انسانی و قرار دادن امکانات برای این افراد در حوزه آموزش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در واقع بهره‌مندی برخی از دانشجویان از امکانات آموزشی در شاخه‌های مختلف آکادمیک می‌تواند اثر مطلوبی را در نظام آموزشی داشته باشد.

برای ارتقای سطح آموزش در کشورمان باید به شکل مدون و مصوب به مباحث آموزشی هم توجه نشان داد و مطالب را هر چند سال یک بار بازنگری و آن را براساس علم روز دنیا تدوین کرد و در اختیار دانشجویان قرار داد.

در ادامه این هیات علمی دانشگاه‌ها هستند که نقش پررنگی را در این خصوص ایفا می‌نمایند و ایشان نیز می‌بایست براساس جایگاه علمی روز دنیا برگزیده شوند و به خدمت نظام آموزشی کشور در آیند و در نهایت به مبحث تکنولوژی آموزشی یا همان امکانات که شامل سخت‌افزار‌ها و نرم‌افزارها می‌شوند، می‌رسیم همه ما می‌دانیم که امکانات آموزشی سخت‌افزاری شامل ساختمان مناسب برای آموزش، آزمایشگاه‌ها و ابزار و وسایل کمک آموزشی است و بی‌انصافی است اگر بگوییم ما در نظام آموزشی‌مان کاملا از این ابزار و امکانات بی‌بهره‌ایم. ما بی‌بهره نیستیم، اما هنوز هم جای آن دارد که بخواهیم تکنولوژی آموزشی را در ایران با استاندارد روز جهان برابر سازیم و آن را برای بالا بردن کیفیت آموزشی به کار گیریم. گرچه در بسیاری از دانشگاه‌های کشور هنوز آموزش با سیستم سنتی به دانشجویان ارائه می‌شود.

در گذشته سیستم آموزشی براین پایه استوار بود که استادان از کتب برای تدریس استفاده می‌کردند، در واقع خودشان زمانی طولانی برای مطالعه جدیدترین کتب آموزشی روز دنیا صرف می‌کردند و بعد آن را در اختیار دانشجویان قرار می‌دادند، اما هم‌اکنون می‌بینیم که با استفاده از بسیاری کتب کمک آموزشی که در اختیار استادان و حتی معلمان در دوره‌های دبستان تا پیش‌دانشگاهی قرار می‌گیرد تدریس تا چه اندازه با علم روز دنیا نزدیک‌تر شده است.

در این روش ایده‌هایی به نظر می‌رسد که برای استادان قابل تعمق و تفکر است، اما با این حال هنوز هم بسیاری از همان سیستم سنتی استفاده و دانشجویان را نیز تشویق می‌کنند تا از همین روش بهره گیرند. به نظر من باید همپای با سیستم آموزشی روز دنیا حرکت کرد.

به هرحال آنچه اهمیت دارد مهارت‌آموزی در کشور است تا جایی که دانش آموختگان بتوانند بعد از گذشت دوران تحصیل وارد بازار کار و کسب درآمد شوند. نمایشگاه آموزش ایران که برای دومین بار در دانشگاه تهران برپا می‌شود همین هدف را دنبال می‌کند.

خوشبختانه هم‌اکنون دانشجویان جوان ایرانی پایبند این نوع آموزش هستند و خودشان به صورت غیرمستقیم و ناخودآگاه همین مسیر را طی می‌کنند. همین امر نشان می‌دهد در آینده‌ای نه چندان دور با هیات علمی جوانی در دانشگاه‌ها روبه رو هستیم که سیستم آموزشی روز دنیا را تجربه کرده‌اند و با نرم‌افزار‌ها و سخت‌‌افزارهای آموزشی کاملا آشنا هستند.

ما اگر بخواهیم امکانات آموزشی را توسعه دهیم باید در ابتدا آنها را بشناسیم. در این زمینه در کشورمان تاکنون تجربه‌هایی به دست آمده و نهاد‌های مختلف هم فعالیت‌هایی داشته‌اند، اما به نظر من این نمایشگاه می‌تواند بهترین فرصت برای بهره‌برداری از دانسته‌های نظام آموزشی موفق دنیا باشد.

ما در حال حاضر در شرف برپایی دومین نمایشگاه هستیم که با هدف آشنایی نهاد آموزشی برگزار می‌شود. این نمایشگاه به ما کمک می‌کند برای این‌که نیازسنجی کنیم و بفهمیم که در کدام مرتبه از سیستم آموزشی در دنیا هستیم. بیشتر اهدافمان را روی دست‌اندرکاران و مسوولان معطوف کرده‌ایم تا آنها را به این روش جذب نماییم.

دکتر محمدحسین ایمانی‌خوشخو

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی