یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

راه و رسم امروزی برنامه سازی


راه و رسم امروزی برنامه سازی

دراینجا فهرستی کلی از مراحل مختلف یک تولید تلویزیونی بزرگ ارائه می شود که شامل مراحل مختلف است , پیدایش فکر و ایده اولیه تا مراحل پخش

۱- فکر اولیه :

بررسی اینکه چگونه می‌توان برنامه را به شکل دلخواه گسترش داد و نشان داد.

مواد و مطالب برنامه را کجا می‌توان یافت (مثلا یک نمایشنامه) کسب اطلاعاتی درمورد نحوه استفاده از آن مطالب (حقوق اجرایی و تالیف و...)

مطالب ومواد برنامه کجا آماده استفاده می‌شود؟ انتخاب یک نویسنده و سفارش دادن مطلب.

ارزیابی هزینه‌هایی که برای اجرای برنامه مورد نیاز می‌شود . با در نظر گرفتن مجریان ،‌ بازیگران و شرکت کنندگان مناسب برای برنامه .

۲- پژوهش:

جمع‌آوری اطلاعات و آمار لازم .

۳_ مراحل تکوین متن:

تهیه متن اولیه ( پیش‌نویس،‌خلاصه متن) . این تن عناوین فرعی برنامه و شیوه کلی جرای متن را ،‌ شاید با گفتگوها ،‌ گزارشها و تفسیرها ، اعلام برنامه و غیره مشخص می‌کند.

۴- بررسی و ارزیابی:

متن اولیه جهت تنظیم ارتباطات و مرتب کردن موضوعها و صحنه‌ها ردیف اجرای برنامه) مدت احتمالی برنامه ، دکور یا محل تصویربرداری لازم ،‌مواد و مطالب کمکی لازم که از منابع تصویری دیگر بایدتامین شود .( فیلمها و نوارهای بایگانی وغیره).

۵- طراحی و برنامه‌ریزی اولیه:

کارگردان عوامل اصلی تیم تولید را ملاقات می‌کند ( دوربین ،‌ صدا ، دکور ،...) تا قالب پیشنهادی برنامه در نظر گرفته شده و برآورد شود.

طرح اولیه طراح ، خطوی کلی آن ،‌نمونه‌های کشیده شده ،‌بررسی وارزیابی می‌گردد. در مورد فکرها و ایده‌های اولیه مربوط به تمهیدات و ترفندها و جلوه‌های تصویر ( اعم از صحنه‌ای ، ‌نوری‌و ویدئو) تبادل نظر می‌شود. پرس وجو و کاوشهای مقدماتی درباره امکان تهیه کردن نیازهای برنامه (مثل سکوهای هیدرولیک ،‌ ارتباطات ماهواره‌ای ،‌ مخزنهای آب ) و هزینه آنها آغاز می‌شود.

۶- متن نهایی :

احتمالا متن بازنگری شده تهیه می‌گردد و در مورد روش و نحوه تولید ،‌اطلاعات نهایی در متن گنجانده می‌شود.

انتخاب بازیگران و فهرست کردن نام شرکت کنندگان در این مرحله انجام می‌گیرد.

۷- جلسات هماهنگی/برنامه‌ریزیهای فنی تولید:

در اینجا پس از ادای توضیحات طراح صحنه و دکور درباره طرح صحنه پردازی و اعلام نظر کارگردان درباره تمامی برنامه ( نما به نما) ، کارشناسان نظریات خود را درباره آنچه دیده و شنیده‌اند بیان می‌کنند.

از زمان پایان متن نهایی و ارائه طرح موقت صحنه‌پردازی)) ،‌تیم تولیدطراحی و ارزیابی عملیات فنی را آغاز می‌کند ، از جمله :

▪ وضعیت و موقعیت بازیگران و مجریان و شرکت کنندگان د رصحنه بازی و حرکت ، یادآوری می‌شود.

▪ تنظیم وسایل صدابرداری ، تعیین محل بومهای صدا

▪ شیوه و نحوه نورپردازی . آیا جلوه نوری خاصی لازم است؟

▪ آیا جلوه‌های ویژه‌ای برای صحنه پردازی ( مثل بارش باران ،‌برف و ..) یا ترفندهای خاص ویدئویی مورد نیاز است؟

▪ آیا درباره طراحی و دوخت و انتخاب لباسها ، چهره پردازی مذاکرات لازم انجام شده ؟

▪ آیا تبادل نظر درباره عنوانبندی و کارهای گرافیک موردبحث و بررسی بوده است؟

▪ آیا گروه فنی ( از نظر فنی) و گروه کارگردانی وتولید (از نظر زیبایی و کاربرد) با طرح وشکل نصب و دکور در استودیو به توافق رسیده‌اند؟

۸- اقدامات کارشناسان برای عقد قراردادها و شروع رسمی کار:

به دنبال این هماهنگیها و پس از تایید مسئولان ، کارشناسان آغاز به استخدام با افراد لازم می‌کنند.

۹- متن برای تمرین آماده می‌شود:

تصویرنامه با تمام جزئیات اجرای برنامه و حرکات دوربینها آماده می‌شود،‌ترفندها و جلوه‌های مخصوص تصویری لازم تعیین می‌گردد.

در برنامه‌های نمایشی ،‌راهنماییهای بیشتری در مورد زمان ومکان اجرای صحنه داده می‌شود( نور روز ، عصر ، اتاق نشیمن و ...)

برای سازمان دادن به روال عمومی تولید ،‌ تمرینات اولیه برای آشنایی گروه با برنامه انجام می‌گردد.

۱۰- تمرینات ابتدایی در سالن تمرین:

به طور معمول ،‌تمرین بازیگران ،‌ شرکت کنندگان در برنامه ،‌ خط گفتار ،‌ حرکات صحنه و توافقهای اساسی برای برابری حرکات بازیگران با وسایل فنی ، در سالن تمرین و قبل از رفتن به استودیو انجام می‌گیرد.

۱۱- تصویرنامه‌ای برای تمرین:

این نوشته ،‌متن کامل آماده شده‌ای است که با افزودن جزئیات اضافی به متن تمرینی ،‌به دست می‌آید.

این متن تمامی جزئیات فنی لازم را در بردارد.

۱۲- بررسیها و ملاحظات فنی:

در جلسه تمرین نهایی قبل از ورود به استودیو ،‌کارشناسان و متخصصان فنی ( تصویربرداران ، طراح ومجریان نور وصدا و ...) برای آشنا شده با حرکات مجریان و بازیگران و نحوه انجام آن حرکات ، کنترل و برطرف ساختن مشکلات عملی دکور و صحنه پردازی ،‌ در محل تمرین حضور پیدا می‌کنند.

۱۳- آماده سازی استودیو:

صحنه پردازی وصحنه آرایی و نورپردازی برای صحنه ، مرتب کردن و چیدن اسباب و اثاثیه ،‌ آویزان کردن پرده‌ها ، قرار دادن وسایل تزیینی صحنه و لوازم خاص آن در سر جای خود ، پهن کردن فرشها و قالیچه‌ها و غیره ...

آماده سازی دوربینها و وسایل صدابرداری همراه با ملحقات آنها .

کنترل و بررسی دستگاههای ضبط و پخش ویدئو ، فیلم و اسلایدو...

۱۴- تمرین با دوربین:

درحالیکه گروه تصویربرداران ، صدابرداران ، متصدیان برق ،‌گروه تدوین کنندگان دکور و صحنه و غیره در استودیو حضور دارند ،‌تمرین با دوربین انجام می‌گیرد و کارگردان از طریق نظام مدار بسته ارتباط داخلی یا بلندگوهای استودیو، راهنماییهای لازم را می‌کند.

مدیر صحنه بر کارگروهها در استودیو نظارت می‌کند.

۱۵- مرحله ضبط:

برنامه ممکن است در بخشهای کوتاه ،‌یا به طور کامل در یک برداشت ،‌ضبط گردد.

۱۶- مرحله تدوین تصاویر کپی شده :

کارگردانو تدوینگر تمامی نسخه نوار تدوین نشده برنامه ضبط شده را ، برای شناسایی نماهای مختلف آن نگاه می‌کنند. سپس با کمک گزارشات منشب صحنه ، کارگردان در مورد انتخاب نماهای مناسب و ردیف کردن نماها و آماده سازی انواع جلوه‌های لازم تصمیم می‌گیرد.

۱۷- مرحله تدوین تصاویر اصلی :

بر اساس رمزهای تعیین شده ونسخه اولیه تدوین شده ،‌نماهای مختلف از یک نوار یا نوارهای مختلف به طور متوالی و مرتب شده ، روی نوار دستگاه ضبط ویدئو و با کیفیت بالا ،‌برای ارسال به واحد پخش ضبط و آماده می‌گردد. هنگام تهیه این نسخه ،‌هر نوع اصلاح در تصویر ( از نظر رنگ) و صدا( از نظر ایجاد طنین لازم و ضروری) صورت می‌گیرد. دراین مرحله است که عناوین ، آثار صوتی ویژه ،‌موسیقی زمینه ،‌ تمهیدات و جلوه‌ها تصویری و غیره به نوار افزوده می‌شود.

۱۸- بازبینی نهایی:

نوار کامل شده برنام کنترل شده و اگر بدون اشکال بود تایید می‌شود. زمان پخش به توافق وتصویب می‌رسد. نوار سیر مراحل پخش را آغاز می‌کند.

۱۹- انتقال:

از نوار تولید شده یک یا دو نسخه کامل برای بایگانی و پخش تهیه می‌شود.

در برنامه‌های ساده‌تر ، این مراحل گوناگون تولید خلاصه‌تر یا حذف می‌گردد برای مثال در یک برنامه مصاحبه ساده مراحل ۲،۶،۹،۱۰،۱۲،۱۶ ضروری نیست.